Announcement

Collapse
No announcement yet.

E60 / E61 vetokoukku?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Miky
    replied
    Mulle asennettiin Koukkupajalla Raisiossa irroitettava koukku. Näköjään heillä myös paja pääkaupungissa. Asiallinen asennus ja koodaukset sun muut tehty. Mulla ei tosi M-sport

    Leave a comment:


  • Tepe1
    replied
    Tarkoitus on asennuttaa vetokoukku vuoden 2008 e60:seen (m-sport). Onko teillä vinkkejä missä pääkaupunkiseudulla moinen homma kannattaisi teettää jos Laakkosta ei oteta huomioon? Ja mielellään sellainen liike josta koukun saa ostettua samalla. Koukun ei tarvitse olla sähköinen, mutta sellainen, että sen saa käännettyä manuaalisesti diffuusorin taakse piiloon.:think

    Leave a comment:


  • JJtalo
    replied
    Originally posted by ekaBMW View Post
    Vuosi sitten tuli peruutusvalo pakolliseksi uusiin jarrullisiin kärryihin (=usein vaunuja). Jos laitat 13 napaisen niin saat tuonkin toimimaan + 2 kpl 12V jännitepiuhoja (jatkuva ja "virtalukon kautta").
    Jos sulla on vanha kärry (tai jarruton) niin siitä ei ole nyt hyötyä vaan joutuu käyttämään adapteria. Sinällään voi jättää sen adapterin kiinni kärryn piuhaan niin ei tarvi kaikkia palikoita joka kerta irroittaa.

    Itsellä oli muutaman vuoden ajan päinvastainen tilanne kun kärryn hommasin. Silloisessa autossa oli "vain" 7-napainen.

    Itsellä on tarkoitus vaihtaa vanhaan (jarrulliseen) kärryyn (ei vaunu)takavalot peruutusvalollisiin (+työvalot sivulle). Piuha on siis jo valmiiksi 13 napainen. Valot on ostettuna mutta pitäisi vielä päästä tuumasta toimeen....
    Kiitoksia tiedosta, taas viisastuu, tosin itellä tarkotus kiskoa vaan moottorikelkkaa jarruttoman kärryn päällä niin ei käyttöä 13-napaselle..

    Tuli eilen laitettua koukku paikalleen, 7-napasella johtosarjalla. Westfalian irrotettava normi koukku, ei tarvinu viillellä puskuriin mitään koloja. Aikaa otti ihan kiitettävästi, kun ensimmäistä kertaa purkaa tuota e61 konttia ja kaikkia noita muoveja, tulee muutamaan otteeseen kirottua kun ei viittis särkee mitään, tuntuu että eikö noita ois voinu tehdä helpommin purettavaks.. Lisäks ohjeissa oli muutamaan otteeseen virheitä jotka aiheutti vähän päänvaivaa. Noh, tulipa kerralla valmiiks, autoki toimi normaalisti vaikka akku oli irti..

    Leave a comment:


  • ekaBMW
    replied
    Originally posted by JJtalo View Post
    Edit: Ja mikä ero on 13 ja 7 pinnisen välillä käytännössä, miksei vaunua vois vetää vaikkei autossa oo ku 7 pinninen töpseli ? Ei ole vaunua mutta normi kärryä tulee varmaan talvella kiskottua kohtuu aktiivisesti ja pyörätelinettä, mutta jotenki häirii käyttää joka kerta adapteria jos laittaakin 13 pinnisen autoon ja kärryssä on vaan 7 pinninen.
    Vuosi sitten tuli peruutusvalo pakolliseksi uusiin jarrullisiin kärryihin (=usein vaunuja). Jos laitat 13 napaisen niin saat tuonkin toimimaan + 2 kpl 12V jännitepiuhoja (jatkuva ja "virtalukon kautta").
    Jos sulla on vanha kärry (tai jarruton) niin siitä ei ole nyt hyötyä vaan joutuu käyttämään adapteria. Sinällään voi jättää sen adapterin kiinni kärryn piuhaan niin ei tarvi kaikkia palikoita joka kerta irroittaa.

    Itsellä oli muutaman vuoden ajan päinvastainen tilanne kun kärryn hommasin. Silloisessa autossa oli "vain" 7-napainen.

    Itsellä on tarkoitus vaihtaa vanhaan (jarrulliseen) kärryyn (ei vaunu)takavalot peruutusvalollisiin (+työvalot sivulle). Piuha on siis jo valmiiksi 13 napainen. Valot on ostettuna mutta pitäisi vielä päästä tuumasta toimeen....

    Leave a comment:


  • Hepokatti
    replied
    Originally posted by MazterI View Post
    Onkos joku menestyksekkäästi asentanut tuommoista sähköistä bemarin orkkiskoukkua e60/e61:een? Koukkuja sinällään on ebay väärällään, mutta johtosarjat uupuu niinkuin joku taisi aiemmin tuolla todeta. Mietin vain että onko joku silti ostanut koukkua ja erikseen johtosarjaa? ETK:sta katsellen en edes oikein hyvin löytänyt johtosarjan detaljeja vaikka retrofitti kitin sieltä paikansinkin.

    Asennus varmaan on ainakin työläs ja vaatinee sitten koodaustakin autoon? Missä muuten tuo vetokoukun napiska sijaitsee edes niillä joilla tuo on tehdasvarusteena laitettu?
    Itselläni sähköinen vetokoukku löytyy ja nappi löytyy takaluukusta oikealta puolelta, kun ottaa akun suojana olevan verhoilun auki.

    Itse tosin ajattelin heittää vesilintua koko koukulla M-sport puskureiden takia, joten jos joku tarttee sen, niin vaihdan sen irroitettavaan koukkuun. Vaihtaja hoitaa irroituksen ja uuden koukun asennuksen.

    Leave a comment:


  • MazterI
    replied
    Onkos joku menestyksekkäästi asentanut tuommoista sähköistä bemarin orkkiskoukkua e60/e61:een? Koukkuja sinällään on ebay väärällään, mutta johtosarjat uupuu niinkuin joku taisi aiemmin tuolla todeta. Mietin vain että onko joku silti ostanut koukkua ja erikseen johtosarjaa? ETK:sta katsellen en edes oikein hyvin löytänyt johtosarjan detaljeja vaikka retrofitti kitin sieltä paikansinkin.

    Asennus varmaan on ainakin työläs ja vaatinee sitten koodaustakin autoon? Missä muuten tuo vetokoukun napiska sijaitsee edes niillä joilla tuo on tehdasvarusteena laitettu?

    Leave a comment:


  • blackbird
    replied
    Originally posted by JJtalo View Post
    Jos tilaan täältä http://www.pfjones.co.uk/tow-bars/bm...l#.UEM_xtYaNn_ westfalian irrotettavan koukun, voinko laittaa m-sport malliin tarkoitetun vaikka omassani on normi puskuri ? Jos tulevaisuudessa päättääkin laittaa m-korisarjan ei tarvitsisi laittaa koukkuaki samalla uusiks. Eli käykö m-sporttiin tarkoitettu koukku normipuskuriin ilman näkyviä leikkauksia ?
    Tuollahan näkyy olevan Sport- malliin erikseen, tarkoittaakohan se samaa kuin M-Sport?

    Leave a comment:


  • JJtalo
    replied
    Jos tilaan täältä http://www.pfjones.co.uk/tow-bars/bm...l#.UEM_xtYaNn_ westfalian irrotettavan koukun, voinko laittaa m-sport malliin tarkoitetun vaikka omassani on normi puskuri ? Jos tulevaisuudessa päättääkin laittaa m-korisarjan ei tarvitsisi laittaa koukkuaki samalla uusiks. Eli käykö m-sporttiin tarkoitettu koukku normipuskuriin ilman näkyviä leikkauksia ?

    Edit: Ja mikä ero on 13 ja 7 pinnisen välillä käytännössä, miksei vaunua vois vetää vaikkei autossa oo ku 7 pinninen töpseli ? Ei ole vaunua mutta normi kärryä tulee varmaan talvella kiskottua kohtuu aktiivisesti ja pyörätelinettä, mutta jotenki häirii käyttää joka kerta adapteria jos laittaakin 13 pinnisen autoon ja kärryssä on vaan 7 pinninen.
    Last edited by JJtalo; 02-09-2012, 13:22.

    Leave a comment:


  • KOMBI7
    replied
    Löytyykö Pori-Tampere akselilta irrotettavan koukun (Westfalia) kohtuuhintaista asennuspalvelua? Auto E61 2007. Sähkösarja 13-pin ja sama merkki. Vastaukset voi laittaa privalla.

    Leave a comment:


  • Aksa P
    replied
    Originally posted by ata View Post
    Neuvokaahan viisaammat mistä johtuu että kärryn vilkku vasemmalle toimii vain hetken (n.10-15s) ja sitten ilmestyykin jo polttimon vikakuva mittaristoon kellojen säestyksellä? Sen jälkeen kärryn vilkku vasemmalle ei toimi ja auton vasemman vilkun tahti kiihtyy niinkuin olisi poltin palanut tms. Auton kaikki valot ovat kunnossa. Sama toistuu niin monta kertaa kun vaan jaksat käyttää kärryn liittimen irti. Kaikki muuta valot toimivat moitteitta.

    Kyseessä -04 E61 ja tehdasasenteinen Westfalian irrotettava koukku 13->7 napaisella adapterilla. Kärry normaali jarruton yksiakselinen, uusi ja varmasti sähköt kunnossa.

    Luuleeko auto että poltin on palanut -> miten tämä olematon vika korjataan? Voiko näitä herkkyyksiä säätää jotenkin tai koodata kärryn valot tarkistusten ulkopuolelle tms?

    Kiitos jo etukäteen.
    Toisen merkkisellä kalustolla (Mersu) olen törmännyt kerran sellaiseen, että lamppu toimii, mutta antaa herjan, että lamppu on rikki. vaihtamalla ko. lamppu, vika korjaantui. Ilmaisesti lampu ei tuottanut riittävää vastusta palaessaan (joku halppis lamppu, paloi muutenkin heikosti).

    Voisiko lamppun virrankulutus / vastus muuttua 10-15s vilkkumisen jälkeen lämpenemisen vaikutuksesta. (teoreettista, mutta mahdollista...)
    Last edited by Aksa P; 27-05-2012, 15:45.

    Leave a comment:


  • ata
    replied
    Neuvokaahan viisaammat mistä johtuu että kärryn vilkku vasemmalle toimii vain hetken (n.10-15s) ja sitten ilmestyykin jo polttimon vikakuva mittaristoon kellojen säestyksellä? Sen jälkeen kärryn vilkku vasemmalle ei toimi ja auton vasemman vilkun tahti kiihtyy niinkuin olisi poltin palanut tms. Auton kaikki valot ovat kunnossa. Sama toistuu niin monta kertaa kun vaan jaksat käyttää kärryn liittimen irti. Kaikki muuta valot toimivat moitteitta.

    Kyseessä -04 E61 ja tehdasasenteinen Westfalian irrotettava koukku 13->7 napaisella adapterilla. Kärry normaali jarruton yksiakselinen, uusi ja varmasti sähköt kunnossa.

    Luuleeko auto että poltin on palanut -> miten tämä olematon vika korjataan? Voiko näitä herkkyyksiä säätää jotenkin tai koodata kärryn valot tarkistusten ulkopuolelle tms?

    Kiitos jo etukäteen.

    Leave a comment:


  • Aksa P
    replied
    Originally posted by Aksa P View Post
    Kaveri osti Motonetistä Thulen johtosarjan nro 703323 e60 3/2008.
    asennusohje tässä: http://www.thuletowbars.com/upload/m...05%20serie.pdf

    Satsi on vastaava (kytkennät smat) kuin Brinkin sarja, jonka asensin omaan e60 7/2007 1½ vuotta sitten. Molemmilla on toi "älyboxi" Jaegerin CFC moduli, kaverilla on vaan uudempi, jossa on led valot osottamaan boxin statusta. Kaverin boxi numeroltaan 52026503.

    Asennus sujui ongelmitta alusta loppuun. Johdot löytyivät ja kaiken piti olla kunnossa, kunnes laitettiin kärry perään ja todettiin seuraavaa:
    1 jarruvalot toimii
    2 valot ei syty kärryyn ollenkaan vaikka autossa valot on päällä
    3 vasen vilkku ei toimi kärryssä, autossa toimii
    4 kun vilkuttaa oikealla, kärryssä vilkkuu molemmat vilkut. autossa toimii oikea vilkku
    5 auto ei herjaa mitään vikoja valoissa

    Mitattiin sitten kaikki kytkennät moneen kertaan ja virta kulkee ok, paitsi:
    - omassani keltainen CAN piuha antaa 4,5V ja kaverilla 2,3V
    - musta CAN piuha antaa omassani 0,3-0,4V ja kaverilla 2,0-2,3V
    - tinattiin CAN johdot, ei muutosta.

    Löysin netistä Kovilin sivuilta tämmösen:

    - Kummallakaan ei näytä menevän oikein, ainakaan tän ohjeen mukaan, noi CAN voltit...??? Ohjeen "Reset" ei auttanut.
    - Lisäksi ohjeesta poiketen boxin pistokkeen terminaaliin 11 tulee ruske/sininen johto, joka ryöstetään oikealle takavalolle menevästä nipusta (tarkastuksien mukaan ajovalojen parkki ledeiltä).
    - Myäs toi peruutusvalojen piuha 5 puuttuu meidän molempien johtosarjasta.

    Boxin punainen ledi vilkuttaa, mikä ohjeiden mukaan tarkoittaa sitä, että boxi ei saa oiken 12V virtaa (johto poikki tai sulake palanut). Molemmat boxin +12V johdot ja maa on mitattu ja ovat kunnossa.

    - Onko jollakin ollut vastaavia ongelmia?
    - Voiko CAN väylissä olla eroja mun ja kaverin vuosimallien välillä
    (ei tietääkseni)?
    - INPA ei löytänyt mitään vikaa kaverin autosta. Nollattiin muutamat herjat pois, mutta eivät uusiutuneet.
    - Kaverilla ei ole esim. parkkitutkaa... voiko vaikuttaa.
    - Onko Boxi vaan paskana? (joo, ja kyllä oli miinus kenkä irti akusta asennuksen ajan )
    Murhe selvisi. Oli väärä väylä, mistä signaali otettiin koukun boxille. Tossa oikean takamatkustajan oven pielessä kulkevassa johtonipussa kulki ”potilaassa” vain yksi kelta – musta väyläjohtopari. Omassani oli kaksi paria kelta – mustia väyläjohtoja. Kaverilla on noita varusteita aika vähän, joten ainut kelta – musta oli akun + navasta lähtevä PT-CAN väylä (powertrain CAN).

    Jännitteet DS:n mukaan PT-CAN väylässä ovat:
    CAN Low (musta) approx. 2.4 V
    CAN High (keltainen) approx. 2.6 V

    Koukun boxille piti siis löytää K-CAN väylä (body CAN), jossa jännitteet WDS:n mukaan:
    CAN Low (musta) approx. 4.8 V
    CAN High (keltainen) approx. 0.2 V

    Koska takakontiin ei tullut K-CAN väylää, niin se piti varastaa hanskalokeron alta löytyvästä Body Gateway Modulesta. (sulaketaulun yhteydessä).

    Tarkkaan kun katsoi, niin noissa akulta lähtevissä PT-CAN johdoissa oli pienet valkoisen pisteet siellä akun päässä. Takamatkustajan penkin alla noita pisteitä ei enää ollut, joten aika P:stä toi johdotus…

    Leave a comment:


  • Mik@
    replied
    ^Tuo kuullosti hyvältä vaikka minun 530:tä koukku jo löytyy ennestään.

    Leave a comment:


  • MajorDrake
    replied
    Originally posted by E61530d View Post
    Aiheeseen liittyen, onko hyviä ehdotuksia, missä Kuopiossa vois laitattaa vetokoukkua?? Avainvaunulla hintaa irrotettavalle koukulle 1700e joka on aika suolainen hinta. Autona olis 2008 E61 520d.
    Ei kuopiossa mutta Jyväskylässä...
    Tee privaan tarjous mitä irroiteta koukku saa maksaa asennettuna,
    jos tulen hakemaan auton pihasta ja tuon sinulle päiväksi koeajoon 535d:n Jyväskylästä

    Soitan sitten illalla että tarviiko autoa palauttaa vai laitanko laskun ja paprut postiin

    Leave a comment:


  • E61530d
    replied
    Vetokoukun laittoa Kuopiossa??

    Aiheeseen liittyen, onko hyviä ehdotuksia, missä Kuopiossa vois laitattaa vetokoukkua?? Avainvaunulla hintaa irrotettavalle koukulle 1700e joka on aika suolainen hinta. Autona olis 2008 E61 520d.

    Leave a comment:

Working...
X
😀
🥰
🤢
😎
😡
👍
👎