Announcement

Collapse
No announcement yet.

E60 Akku asiaa.

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Clavurion
    replied
    Originally posted by Arde92 View Post
    Saako tämän koodattua NCsexpertillä?:think
    Saa koodattua.

    Leave a comment:


  • Arde92
    replied
    Originally posted by e46touring View Post
    Lienee tästä DDE parametristä loppupeleissä kyse
    IGR_HERSTELLER_0D - INTELLIGENT ALTERNATOR CONTROL (IGR) ENERGY RECOVERY

    aktiv >>data = 01
    nicht_aktiv >>data = 00
    Saako tämän koodattua NCsexpertillä?:think

    Leave a comment:


  • Clavurion
    replied
    Originally posted by e46touring View Post
    Lienee tästä DDE parametristä loppupeleissä kyse
    IGR_HERSTELLER_0D - INTELLIGENT ALTERNATOR CONTROL (IGR) ENERGY RECOVERY

    aktiv >>data = 01
    nicht_aktiv >>data = 00
    Jep. IGR

    Leave a comment:


  • e46touring
    replied
    Originally posted by Clavurion View Post
    Kyllä on uudemmissa, joissa varustelistalla CO2 package. (Mitään ulkoista indikaatiota tuosta ei toki näissä ole.)
    Lienee tästä DDE parametristä loppupeleissä kyse
    IGR_HERSTELLER_0D - INTELLIGENT ALTERNATOR CONTROL (IGR) ENERGY RECOVERY

    aktiv >>data = 01
    nicht_aktiv >>data = 00

    Leave a comment:


  • juovi
    replied
    Toinen on sitten toi IBS. Jossain kuvissa netissä IBS:llä on ihan selkeä pikaliitin jolla se on kiinni johtosarjoissa. Omasta autosta en tuollaista löydä. Pitäisikö se noissa kaikissa kuitenkin olla? Jos on niin se on sitten varmaan tuolla teippien alla jossain, ajattelin kysäistä ennen kuin lähden niitä enemmän availemaan

    Kiinnostaa itseäkin, eli löytyyko sulta akun miinusnavasta tällainen sensori



    Batteri cable - negative with intelligent battery sensor (IBS) - 12427603567, 12 42 7 603 567, 7603567, 12-42-7-603-567 - Sopii malleihin: E93 E60 E60LCI E61 Touring E61LCI Touring X5 (E70) X5LCI (E70) X6 (E71) X6 (E72 Hyb) R55 R55LCI R56 R56LCI R57 R57 LCI R58 R59 R60 R61

    Leave a comment:


  • Basillicus
    replied
    Originally posted by Clavurion View Post
    Kyllä on uudemmissa, joissa varustelistalla CO2 package. (Mitään ulkoista indikaatiota tuosta ei toki näissä ole.)
    Joo tuollainen optio löytyy:
    S1CBA CO2 Umfang CO2 package

    Eli saattaa varmaan vaikuttaa asiaan.

    Leave a comment:


  • Clavurion
    replied
    Originally posted by Kernwaffe View Post
    Onko E6x sarjassa edes jarrutusenergian takaisinottoa?
    Kyllä on uudemmissa, joissa varustelistalla CO2 package. (Mitään ulkoista indikaatiota tuosta ei toki näissä ole.)

    Leave a comment:


  • Kernwaffe
    replied
    Originally posted by Clavurion View Post
    Jarrutusenergian takaisinottoa ei ilmeisesti ole koodattu vielä pois? Akku jää auton toimesta vajaalle varaukselle.
    Onko E6x sarjassa edes jarrutusenergian takaisinottoa?

    Leave a comment:


  • Clavurion
    replied
    Originally posted by Basillicus View Post
    Vähän pääsin taas edistämään tätä hommaa. Hommasin CTEKin ylläpitolaturin, vetäisin akun täyteen, sen jälkeen jännite moottoritilasta mitattuna n. 12,7V. Ajelin pari viikkoa sekalaista ajoa (~joka päivä 10-40km) ja mittasin uusiksi. Nyt jännitteet oli 12,16V samalla tavalla mitattuna. Mittaustapana oli sellainen, että auto on seisonut ajamatta muutaman tunnin, sitten lukot auki ja konepelti auki, ovet kiinni, ja odotellaan että sisävalot sammuu ja sitten mittaus. Ei eli ihan täysin unessa mutta ei kai pitäisi suurempia syöppöjä olla päällä.

    Latasin nyt taas akun uusiksi, nyt konetilasta saa taas mitattua 12,7V ja akun navoista 12,65V (ainakin luukun valo palaa eli varmaan siksi vähän matalampi tulos).

    Eli ehkä tosta voisi nyt päätellä, että akku on luultavasti OK kun täyteen ladattuna saa tuollaiset jännitteet mitattua ei-lepotilassa noin 4-7 asteen lämpötilassa. Mutta akku ei ajossa lataudu kunnolla, tai sitten joku syö virtaa autossa koko ajan. Mulla on yleismittari jossa on PC-liitäntä niin ajattelin pistää tossa jouluna viimeistään läppärin yöksi takaluukkuun ja mittaukset päälle niin näkee millaisia virtoja siellä menee.

    Toinen on sitten toi IBS. Jossain kuvissa netissä IBS:llä on ihan selkeä pikaliitin jolla se on kiinni johtosarjoissa. Omasta autosta en tuollaista löydä. Pitäisikö se noissa kaikissa kuitenkin olla? Jos on niin se on sitten varmaan tuolla teippien alla jossain, ajattelin kysäistä ennen kuin lähden niitä enemmän availemaan.
    Jarrutusenergian takaisinottoa ei ilmeisesti ole koodattu vielä pois? Akku jää auton toimesta vajaalle varaukselle.

    Leave a comment:


  • Basillicus
    replied
    Originally posted by Tipe View Post
    En muista tarkkoja lukemia enää, mutta tein samankaltaisia havaintoja ja päätelmiä autoni alkuperäisen akun kanssa ja päädyin vaihtamaan sen ennakoivasti. Vasta vaihdon jälkeen huomasin, että akku autosta irrallaan antoikin paljon terveempiä lukemia.

    Kaiketi erinäiset ohjainlaatikot yms kilkkeet syövät auton hereillä ollessa sen verran, että jännite näyttää todellista akun tilannetta alhaisemmalta. Kannattanee ainakin ennen lopullista tuomiota mitata lepojännite suoraan akulta niin, että auto "nukkuu" tai irrottaa miinusnapa mittausta varten.

    Vähän pääsin taas edistämään tätä hommaa. Hommasin CTEKin ylläpitolaturin, vetäisin akun täyteen, sen jälkeen jännite moottoritilasta mitattuna n. 12,7V. Ajelin pari viikkoa sekalaista ajoa (~joka päivä 10-40km) ja mittasin uusiksi. Nyt jännitteet oli 12,16V samalla tavalla mitattuna. Mittaustapana oli sellainen, että auto on seisonut ajamatta muutaman tunnin, sitten lukot auki ja konepelti auki, ovet kiinni, ja odotellaan että sisävalot sammuu ja sitten mittaus. Ei eli ihan täysin unessa mutta ei kai pitäisi suurempia syöppöjä olla päällä.

    Latasin nyt taas akun uusiksi, nyt konetilasta saa taas mitattua 12,7V ja akun navoista 12,65V (ainakin luukun valo palaa eli varmaan siksi vähän matalampi tulos).

    Eli ehkä tosta voisi nyt päätellä, että akku on luultavasti OK kun täyteen ladattuna saa tuollaiset jännitteet mitattua ei-lepotilassa noin 4-7 asteen lämpötilassa. Mutta akku ei ajossa lataudu kunnolla, tai sitten joku syö virtaa autossa koko ajan. Mulla on yleismittari jossa on PC-liitäntä niin ajattelin pistää tossa jouluna viimeistään läppärin yöksi takaluukkuun ja mittaukset päälle niin näkee millaisia virtoja siellä menee.

    Toinen on sitten toi IBS. Jossain kuvissa netissä IBS:llä on ihan selkeä pikaliitin jolla se on kiinni johtosarjoissa. Omasta autosta en tuollaista löydä. Pitäisikö se noissa kaikissa kuitenkin olla? Jos on niin se on sitten varmaan tuolla teippien alla jossain, ajattelin kysäistä ennen kuin lähden niitä enemmän availemaan.

    Leave a comment:


  • Joker
    replied
    Elikkäs e61 530d -04, hain uuden akun kyseiseen kapistukseen, paikalla ollut oli 110ah ja tämä uusi 95ah. Akunvaihto ilmoitettiin muttei koodinikkari saanut vaihdettua akun mallin muutosta autolle. Onko mahdollista muuttaa ylipäänsä sitä vai kuinka olennaista tuo on?

    Leave a comment:


  • Tipe
    replied
    Originally posted by Basillicus View Post
    - Akun jännite salavalikon kautta mitattuna 11.7-11.9V kun auto on ollut ajamatta muutaman päivän => selvästi liian vähän.
    En muista tarkkoja lukemia enää, mutta tein samankaltaisia havaintoja ja päätelmiä autoni alkuperäisen akun kanssa ja päädyin vaihtamaan sen ennakoivasti. Vasta vaihdon jälkeen huomasin, että akku autosta irrallaan antoikin paljon terveempiä lukemia.

    Kaiketi erinäiset ohjainlaatikot yms kilkkeet syövät auton hereillä ollessa sen verran, että jännite näyttää todellista akun tilannetta alhaisemmalta. Kannattanee ainakin ennen lopullista tuomiota mitata lepojännite suoraan akulta niin, että auto "nukkuu" tai irrottaa miinusnapa mittausta varten.

    Leave a comment:


  • Basillicus
    replied
    Mullakin on nyt ilmennyt satunnaisia jouluvaloja ratin asentotunnistimeen liittyen, lähinnä talvikeleillä. Alkaa vaikuttaa todennäköiseltä että homma liittyy akkuun.

    Tähän mennessä tehtyä:
    - Akku vaihdettu uuteen viime talvena, Vartan 95Ah AGM muistaakseni, ja asianmukaisesti koodattu.
    - Akun jännite salavalikon kautta mitattuna 11.7-11.9V kun auto on ollut ajamatta muutaman päivän => selvästi liian vähän.
    - Ajossa jänniteet tasaisesti 14.8V => laturi ja jännitteensäädin kai toimii tämän perusteella?
    - Jonkun 20min ajon jälkeen akun jännite auton sammutuksen jälkeen on jossain niukasti 12V tienoilla, eli on ladannut ehkä ainakin vähän.

    Seuraavaksi vissiin kannattaisi kokeilla nypätä IBS irti (sininen kaapeli?). Mitenköhän pitkä lenkki pitäisi ajaa että akku latautuisi suunnilleen täyteen, vai pitäisikö hommata vaan laturi suosiolla ja vetäistä sillä täyteen?

    Esim. tollanen: https://www.motonet.fi/fi/tuote/4555...-MXS-50-12V5A?

    Laturi käsittääkseni pitää kytkeä konehuoneen liittimien kautta. En jaksaisi repiä sitä turhaan tuolta ulos kun näyttää olevan vähän työlästä.

    Itsellä ajo on vähän sellaista, että en tiedä pysyykö tuo latingissa muutenkaan vaikka kaikki toimisikin. Auto on kyllä lämpimässä (+10) tallissa, mutta ajelen sillä noin kerran viikossa-kahdessa ja silloinkin yleensä noin 10km pätkiä. Joskus harvemmin sitten pidempiä reissuja, ehkä kerran kuussa tai harvemmin.

    Leave a comment:


  • Niemikko
    replied
    Originally posted by Rale34 View Post
    Okei. No sitte täytyy koittaa apuvirralla tässä ku ehtii. Jos lähtee ni sitte se vois ollakki se latausvika...
    Ei se tossa ajassa latauksella oo väliä se syö sitä akkua nyt seisoessa, napa irti ja lataukseen akku ja ladatulla akulla sitten melki koittaisin ilman ibssää jättää virrat yöksi päälle tyhjeneekö jälleen?

    Itsellä söi akun ihan tyhjäksi viallinen ibs muutamassa päivässä vaikka autolla ajettiin päivittän, herjas parina aamuna virranpurkausta ja kolmantena oli mykkä ibs irti loppui purkaminen jos näin kannattaa silti uusia se ibs silti sinne.

    On siellä muitakin monia mahdollisia purkajia mut vanhana vedonlyöjänä rahani menisi ibssälle.
    Last edited by Niemikko; 26-03-2019, 14:59.

    Leave a comment:


  • Rale34
    replied
    Originally posted by jannmann View Post
    Täysin tyhjä. Ettei ihme jos ei starttaa. Tai muuten toimii oudosti.
    Okei. No sitte täytyy koittaa apuvirralla tässä ku ehtii. Jos lähtee ni sitte se vois ollakki se latausvika...

    Leave a comment:

Working...
X
😀
🥰
🤢
😎
😡
👍
👎