Originally posted by Arde92
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
E60 Akku asiaa.
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
Originally posted by Clavurion View PostKyllä on uudemmissa, joissa varustelistalla CO2 package. (Mitään ulkoista indikaatiota tuosta ei toki näissä ole.)
IGR_HERSTELLER_0D - INTELLIGENT ALTERNATOR CONTROL (IGR) ENERGY RECOVERY
aktiv >>data = 01
nicht_aktiv >>data = 00
Leave a comment:
-
-
Toinen on sitten toi IBS. Jossain kuvissa netissä IBS:llä on ihan selkeä pikaliitin jolla se on kiinni johtosarjoissa. Omasta autosta en tuollaista löydä. Pitäisikö se noissa kaikissa kuitenkin olla? Jos on niin se on sitten varmaan tuolla teippien alla jossain, ajattelin kysäistä ennen kuin lähden niitä enemmän availemaan
Kiinnostaa itseäkin, eli löytyyko sulta akun miinusnavasta tällainen sensori
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Clavurion View PostKyllä on uudemmissa, joissa varustelistalla CO2 package. (Mitään ulkoista indikaatiota tuosta ei toki näissä ole.)
S1CBA CO2 Umfang CO2 package
Eli saattaa varmaan vaikuttaa asiaan.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Basillicus View PostVähän pääsin taas edistämään tätä hommaa. Hommasin CTEKin ylläpitolaturin, vetäisin akun täyteen, sen jälkeen jännite moottoritilasta mitattuna n. 12,7V. Ajelin pari viikkoa sekalaista ajoa (~joka päivä 10-40km) ja mittasin uusiksi. Nyt jännitteet oli 12,16V samalla tavalla mitattuna. Mittaustapana oli sellainen, että auto on seisonut ajamatta muutaman tunnin, sitten lukot auki ja konepelti auki, ovet kiinni, ja odotellaan että sisävalot sammuu ja sitten mittaus. Ei eli ihan täysin unessa mutta ei kai pitäisi suurempia syöppöjä olla päällä.
Latasin nyt taas akun uusiksi, nyt konetilasta saa taas mitattua 12,7V ja akun navoista 12,65V (ainakin luukun valo palaa eli varmaan siksi vähän matalampi tulos).
Eli ehkä tosta voisi nyt päätellä, että akku on luultavasti OK kun täyteen ladattuna saa tuollaiset jännitteet mitattua ei-lepotilassa noin 4-7 asteen lämpötilassa. Mutta akku ei ajossa lataudu kunnolla, tai sitten joku syö virtaa autossa koko ajan. Mulla on yleismittari jossa on PC-liitäntä niin ajattelin pistää tossa jouluna viimeistään läppärin yöksi takaluukkuun ja mittaukset päälle niin näkee millaisia virtoja siellä menee.
Toinen on sitten toi IBS. Jossain kuvissa netissä IBS:llä on ihan selkeä pikaliitin jolla se on kiinni johtosarjoissa. Omasta autosta en tuollaista löydä. Pitäisikö se noissa kaikissa kuitenkin olla? Jos on niin se on sitten varmaan tuolla teippien alla jossain, ajattelin kysäistä ennen kuin lähden niitä enemmän availemaan.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Tipe View PostEn muista tarkkoja lukemia enää, mutta tein samankaltaisia havaintoja ja päätelmiä autoni alkuperäisen akun kanssa ja päädyin vaihtamaan sen ennakoivasti. Vasta vaihdon jälkeen huomasin, että akku autosta irrallaan antoikin paljon terveempiä lukemia.
Kaiketi erinäiset ohjainlaatikot yms kilkkeet syövät auton hereillä ollessa sen verran, että jännite näyttää todellista akun tilannetta alhaisemmalta. Kannattanee ainakin ennen lopullista tuomiota mitata lepojännite suoraan akulta niin, että auto "nukkuu" tai irrottaa miinusnapa mittausta varten.
Vähän pääsin taas edistämään tätä hommaa. Hommasin CTEKin ylläpitolaturin, vetäisin akun täyteen, sen jälkeen jännite moottoritilasta mitattuna n. 12,7V. Ajelin pari viikkoa sekalaista ajoa (~joka päivä 10-40km) ja mittasin uusiksi. Nyt jännitteet oli 12,16V samalla tavalla mitattuna. Mittaustapana oli sellainen, että auto on seisonut ajamatta muutaman tunnin, sitten lukot auki ja konepelti auki, ovet kiinni, ja odotellaan että sisävalot sammuu ja sitten mittaus. Ei eli ihan täysin unessa mutta ei kai pitäisi suurempia syöppöjä olla päällä.
Latasin nyt taas akun uusiksi, nyt konetilasta saa taas mitattua 12,7V ja akun navoista 12,65V (ainakin luukun valo palaa eli varmaan siksi vähän matalampi tulos).
Eli ehkä tosta voisi nyt päätellä, että akku on luultavasti OK kun täyteen ladattuna saa tuollaiset jännitteet mitattua ei-lepotilassa noin 4-7 asteen lämpötilassa. Mutta akku ei ajossa lataudu kunnolla, tai sitten joku syö virtaa autossa koko ajan. Mulla on yleismittari jossa on PC-liitäntä niin ajattelin pistää tossa jouluna viimeistään läppärin yöksi takaluukkuun ja mittaukset päälle niin näkee millaisia virtoja siellä menee.
Toinen on sitten toi IBS. Jossain kuvissa netissä IBS:llä on ihan selkeä pikaliitin jolla se on kiinni johtosarjoissa. Omasta autosta en tuollaista löydä. Pitäisikö se noissa kaikissa kuitenkin olla? Jos on niin se on sitten varmaan tuolla teippien alla jossain, ajattelin kysäistä ennen kuin lähden niitä enemmän availemaan.
Leave a comment:
-
-
Elikkäs e61 530d -04, hain uuden akun kyseiseen kapistukseen, paikalla ollut oli 110ah ja tämä uusi 95ah. Akunvaihto ilmoitettiin muttei koodinikkari saanut vaihdettua akun mallin muutosta autolle. Onko mahdollista muuttaa ylipäänsä sitä vai kuinka olennaista tuo on?
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Basillicus View Post- Akun jännite salavalikon kautta mitattuna 11.7-11.9V kun auto on ollut ajamatta muutaman päivän => selvästi liian vähän.
Kaiketi erinäiset ohjainlaatikot yms kilkkeet syövät auton hereillä ollessa sen verran, että jännite näyttää todellista akun tilannetta alhaisemmalta. Kannattanee ainakin ennen lopullista tuomiota mitata lepojännite suoraan akulta niin, että auto "nukkuu" tai irrottaa miinusnapa mittausta varten.
Leave a comment:
-
-
Mullakin on nyt ilmennyt satunnaisia jouluvaloja ratin asentotunnistimeen liittyen, lähinnä talvikeleillä. Alkaa vaikuttaa todennäköiseltä että homma liittyy akkuun.
Tähän mennessä tehtyä:
- Akku vaihdettu uuteen viime talvena, Vartan 95Ah AGM muistaakseni, ja asianmukaisesti koodattu.
- Akun jännite salavalikon kautta mitattuna 11.7-11.9V kun auto on ollut ajamatta muutaman päivän => selvästi liian vähän.
- Ajossa jänniteet tasaisesti 14.8V => laturi ja jännitteensäädin kai toimii tämän perusteella?
- Jonkun 20min ajon jälkeen akun jännite auton sammutuksen jälkeen on jossain niukasti 12V tienoilla, eli on ladannut ehkä ainakin vähän.
Seuraavaksi vissiin kannattaisi kokeilla nypätä IBS irti (sininen kaapeli?). Mitenköhän pitkä lenkki pitäisi ajaa että akku latautuisi suunnilleen täyteen, vai pitäisikö hommata vaan laturi suosiolla ja vetäistä sillä täyteen?
Esim. tollanen: https://www.motonet.fi/fi/tuote/4555...-MXS-50-12V5A?
Laturi käsittääkseni pitää kytkeä konehuoneen liittimien kautta. En jaksaisi repiä sitä turhaan tuolta ulos kun näyttää olevan vähän työlästä.
Itsellä ajo on vähän sellaista, että en tiedä pysyykö tuo latingissa muutenkaan vaikka kaikki toimisikin. Auto on kyllä lämpimässä (+10) tallissa, mutta ajelen sillä noin kerran viikossa-kahdessa ja silloinkin yleensä noin 10km pätkiä. Joskus harvemmin sitten pidempiä reissuja, ehkä kerran kuussa tai harvemmin.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Rale34 View PostOkei. No sitte täytyy koittaa apuvirralla tässä ku ehtii. Jos lähtee ni sitte se vois ollakki se latausvika...
Itsellä söi akun ihan tyhjäksi viallinen ibs muutamassa päivässä vaikka autolla ajettiin päivittän, herjas parina aamuna virranpurkausta ja kolmantena oli mykkä ibs irti loppui purkaminen jos näin kannattaa silti uusia se ibs silti sinne.
On siellä muitakin monia mahdollisia purkajia mut vanhana vedonlyöjänä rahani menisi ibssälle.Last edited by Niemikko; 26-03-2019, 14:59.
Leave a comment:
-
Leave a comment: