E60 Akku asiaa.

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • HTK12
    replied
    Originally posted by Laku View Post
    Niin arvelinkin. Itselläni nuo seisonnassa olevat autot ovat olleet jatkuvasti Ctekillä (E31:t). Lopputulos: Kaikki 4 akkua aivan loppu, kun jäivät viikoksi pariksi ilman laturia...
    Siihen käyttöön Ctek ja sen tapaiset laturit on juuri hyviä. Ne tiputtaa jännitteen järkevälle tasolle kun akku on ladattu. Laturi pitää akun jännitteen esim. 13.6V 10pv, jonka jälkeen laturi siirtyy pulssi lataukseen ja pitää akun suunnilleen 95-100% latauksessa. Lyijyakuthan pitäisi säilyttää täyteen ladattuna, joten aivan oikea tapa säilyttää on pitää kiinni laturissa kun auto seisonnassa.

    Leave a comment:


  • walde
    replied
    Ei se auto akkua ylilataa vaikka olisikin väärä kapasiteetti koodattuna. IBS:n avulla akun todellinen kapasiteetti selviää autolle varsin nopeasti, ja mm. tähänhän esimerkiksi akun SoH:n (State of Health) määritys perustuu. Tieto kapasiteetista on nimenomaan olennaista tuon SoH:n määrittämiseksi. SoH toki vaikuttaa sitten osaltaan latausstrategiaankin vähän riippuen akkutyypistä tietysti. Jos SoH määritetään virheellisesti väärän akun kapasiteetin vuoksi, erilaisia ongelmia voi toki ilmetä.

    IBS muuten mittaa säännöllisesti akun parametreja (lämpötila, jännite, lataus-/purkuvirta) myös ajoneuvojen ollessa unessa. Näinpä jos akkua varataan, pitäisi latausvirran kulkea aina IBS:n läpi, ts. varaajaan maadoitusta ei saa kytkeä suoraan akkuun eikä akkua tulisi varata irrallaan.

    Leave a comment:


  • Laku
    replied
    Originally posted by JaniLap View Post
    Ei lataa, koska kyseessä on "älylaturi" joka osaa haistella akun varaustasoa. Lisäksi kyseistä laturia käytetään lähinnä silloin kun auton oma laturi (ja IBS) ei osallistu lataustapahtumaan.

    Näillä älylatureila auton akun lataaminen täyteen muutaman kerran vuodessa on jopa suositeltavaa akun pidempää käyttöikää ajatellen.
    Niin arvelinkin. Itselläni nuo seisonnassa olevat autot ovat olleet jatkuvasti Ctekillä (E31:t). Lopputulos: Kaikki 4 akkua aivan loppu, kun jäivät viikoksi pariksi ilman laturia...

    Leave a comment:


  • JaniLap
    replied
    Originally posted by Laku View Post
    Lataako Ctek nämä "yli"?
    Ei lataa, koska kyseessä on "älylaturi" joka osaa haistella akun varaustasoa. Lisäksi kyseistä laturia käytetään lähinnä silloin kun auton oma laturi (ja IBS) ei osallistu lataustapahtumaan.

    Näillä älylatureila auton akun lataaminen täyteen muutaman kerran vuodessa on jopa suositeltavaa akun pidempää käyttöikää ajatellen.

    Leave a comment:


  • Laku
    replied
    Originally posted by JaniLap View Post
    Tällä periaatteella pyritään välttämään akun ylilatausta, mikä lyhentää sen elinikää. Erityisesti AGM-akut ottavat itseensä ylilatauksesta.
    Lataako Ctek nämä "yli"?

    Leave a comment:


  • JaniLap
    replied
    Originally posted by Arnolds View Post
    ok lienekkö e60:sää tuo ylilataus miten suuri mahdollisuus?
    Mahdollisuus ylilataukseen on todennäköinen, kun akun varaustasoa ja latausta valvoo IBS, joka käyttää autoon koodattuja tietoja akkutyypistä ja kapasiteetista ohjaamaan akun latausta.

    Leave a comment:


  • Arnolds
    replied
    Originally posted by JaniLap View Post
    Tällä periaatteella pyritään välttämään akun ylilatausta, mikä lyhentää sen elinikää. Erityisesti AGM-akut ottavat itseensä ylilatauksesta.
    ok lienekkö e60:sää tuo ylilataus miten suuri mahdollisuus? Ottaen huomioon kaikki sähköhärpäkkeet sähköä syömässä.

    Leave a comment:


  • JaniLap
    replied
    Originally posted by Arnolds View Post
    Mutta jos akkuluettelossa ei ole sitä akku kokoa esim 100Ah niin miksi se pitäisi koodata yhtä pykälää pienemmäksi 90Ah?
    (Carlyn ohjeesta "Put in the next smaller capacity of the same battery type that was built in").

    Miksi ei esim 110Ah?
    Tällä periaatteella pyritään välttämään akun ylilatausta, mikä lyhentää sen elinikää. Erityisesti AGM-akut ottavat itseensä ylilatauksesta.

    Leave a comment:


  • Arnolds
    replied
    Kertokaas viisaammat vastaus.

    Kun vaihdan akun E60:iin ja se on eri kuin edelinen se tietenkin koodataan.

    Mutta jos akkuluettelossa ei ole sitä akku kokoa esim 100Ah niin miksi se pitäisi koodata yhtä pykälää pienemmäksi 90Ah?
    (Carlyn ohjeesta "Put in the next smaller capacity of the same battery type that was built in").

    Miksi ei esim 110Ah?

    Leave a comment:


  • Laku
    replied
    Originally posted by japemw View Post
    Hiilet oli Valeosta lopahtaneet. Ulompi liukurengas oli kulunut uralle, mutta sisempi oli vielä lähes virheetön.
    Molempien pinnoissa oli mustaa, eli kosketus ei ole ollut hyvä.
    Saako pelkät hiilet uusittua?

    Leave a comment:


  • japemw
    replied
    Hiilet oli Valeosta lopahtaneet. Ulompi liukurengas oli kulunut uralle, mutta sisempi oli vielä lähes virheetön.
    Molempien pinnoissa oli mustaa, eli kosketus ei ole ollut hyvä.

    Leave a comment:


  • japemw
    replied
    Toki olen silloin tällöin, 1-4 viikon välein vetässyt täyteen verkkolaturilla..

    Mutta nyt alkoi herjaamaan Charcing faultia. Olisko tämä enteillytkin laturivikaa. Eilen mittasin , niinn 14,8 V tuli nätisti käydessä.
    Nyt ei enää ole muuta kuin napajännite.
    Kannattaako edes harkita säätimen/hiilien vaihtoa.

    Edellinen omistaja on jossain vaiheessa laturin uusinut, mutta siitä taitaa olla jo 250 tkm.
    Kun ei tällä ole ajettukaan vasta kun 458 tkm

    Leave a comment:


  • fraatti
    replied
    Originally posted by japemw View Post
    2,5 vuotta vanha akku. 100 Ah H3 Varta Silver. Nyt alkanyt startata laiskasti.
    Ennen verkkolaturilla latausta näytti konehuoneesta 12,2 V.
    Olisko akku jo mennyt noin lyhyessä ajassa. Auto on pätkäajossa oleva 525d 2004.
    Vai pitääkö epäillä IBS:sää tai jotain muuta.
    Käynnissä jännite on 14,8 V, eli laturi ainakin pukkaa.
    Aikoinaan tuon vaihdon sain INPA:lla koodattua. Entinen akku oli samanlainen.
    Kauanko muilla on kestänty akut.
    Kaks maagista sanaa tuossa on normi akku sekä pätkäajo. Tuossa yhdistelmässä ei kestä akku kauaa. Samoin käy myös agm:llekin mutta hitaammin. Talvella kovissa pakkasissa olisi hyvä ladata välillä jos matkat ovat lyhyitä.

    Leave a comment:


  • japemw
    replied
    2,5 vuotta vanha akku. 100 Ah H3 Varta Silver. Nyt alkanyt startata laiskasti.
    Ennen verkkolaturilla latausta näytti konehuoneesta 12,2 V.
    Olisko akku jo mennyt noin lyhyessä ajassa. Auto on pätkäajossa oleva 525d 2004.
    Vai pitääkö epäillä IBS:sää tai jotain muuta.
    Käynnissä jännite on 14,8 V, eli laturi ainakin pukkaa.
    Aikoinaan tuon vaihdon sain INPA:lla koodattua. Entinen akku oli samanlainen.
    Kauanko muilla on kestänty akut.

    Leave a comment:


  • m.luukkonen
    replied
    Originally posted by Arnolds View Post
    Lataa se akku täyteen, lue vikakoodit ja jos tarpeen koodattaan se akku autolle kohdilleen..
    Akkua en ole lataillut sen kummemmin kuin ajamalla pitkää matkaa. Nyt ollut ihan OK. Vikakoodeissa ei ollut kuin LCM:ltä yksi koodi, tuskin tähän liittyy. En vielä lähtenyt akkukaupoille

    Leave a comment:

Working...
X