Originally posted by Laku
View Post
E60 Akku asiaa.
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
-
Ei se auto akkua ylilataa vaikka olisikin väärä kapasiteetti koodattuna. IBS:n avulla akun todellinen kapasiteetti selviää autolle varsin nopeasti, ja mm. tähänhän esimerkiksi akun SoH:n (State of Health) määritys perustuu. Tieto kapasiteetista on nimenomaan olennaista tuon SoH:n määrittämiseksi. SoH toki vaikuttaa sitten osaltaan latausstrategiaankin vähän riippuen akkutyypistä tietysti. Jos SoH määritetään virheellisesti väärän akun kapasiteetin vuoksi, erilaisia ongelmia voi toki ilmetä.
IBS muuten mittaa säännöllisesti akun parametreja (lämpötila, jännite, lataus-/purkuvirta) myös ajoneuvojen ollessa unessa. Näinpä jos akkua varataan, pitäisi latausvirran kulkea aina IBS:n läpi, ts. varaajaan maadoitusta ei saa kytkeä suoraan akkuun eikä akkua tulisi varata irrallaan.
Leave a comment:
-
Originally posted by JaniLap View PostEi lataa, koska kyseessä on "älylaturi" joka osaa haistella akun varaustasoa. Lisäksi kyseistä laturia käytetään lähinnä silloin kun auton oma laturi (ja IBS) ei osallistu lataustapahtumaan.
Näillä älylatureila auton akun lataaminen täyteen muutaman kerran vuodessa on jopa suositeltavaa akun pidempää käyttöikää ajatellen.
Leave a comment:
-
Originally posted by Laku View PostLataako Ctek nämä "yli"?
Näillä älylatureila auton akun lataaminen täyteen muutaman kerran vuodessa on jopa suositeltavaa akun pidempää käyttöikää ajatellen.
Leave a comment:
-
Originally posted by Arnolds View Postok lienekkö e60:sää tuo ylilataus miten suuri mahdollisuus?
Leave a comment:
-
Originally posted by JaniLap View PostTällä periaatteella pyritään välttämään akun ylilatausta, mikä lyhentää sen elinikää. Erityisesti AGM-akut ottavat itseensä ylilatauksesta.
Leave a comment:
-
Originally posted by Arnolds View PostMutta jos akkuluettelossa ei ole sitä akku kokoa esim 100Ah niin miksi se pitäisi koodata yhtä pykälää pienemmäksi 90Ah?
(Carlyn ohjeesta "Put in the next smaller capacity of the same battery type that was built in").
Miksi ei esim 110Ah?
Leave a comment:
-
Kertokaas viisaammat vastaus.
Kun vaihdan akun E60:iin ja se on eri kuin edelinen se tietenkin koodataan.
Mutta jos akkuluettelossa ei ole sitä akku kokoa esim 100Ah niin miksi se pitäisi koodata yhtä pykälää pienemmäksi 90Ah?
(Carlyn ohjeesta "Put in the next smaller capacity of the same battery type that was built in").
Miksi ei esim 110Ah?
Leave a comment:
-
Hiilet oli Valeosta lopahtaneet. Ulompi liukurengas oli kulunut uralle, mutta sisempi oli vielä lähes virheetön.
Molempien pinnoissa oli mustaa, eli kosketus ei ole ollut hyvä.
Leave a comment:
-
Toki olen silloin tällöin, 1-4 viikon välein vetässyt täyteen verkkolaturilla..
Mutta nyt alkoi herjaamaan Charcing faultia. Olisko tämä enteillytkin laturivikaa. Eilen mittasin , niinn 14,8 V tuli nätisti käydessä.
Nyt ei enää ole muuta kuin napajännite.
Kannattaako edes harkita säätimen/hiilien vaihtoa.
Edellinen omistaja on jossain vaiheessa laturin uusinut, mutta siitä taitaa olla jo 250 tkm.
Kun ei tällä ole ajettukaan vasta kun 458 tkm
Leave a comment:
-
Originally posted by japemw View Post2,5 vuotta vanha akku. 100 Ah H3 Varta Silver. Nyt alkanyt startata laiskasti.
Ennen verkkolaturilla latausta näytti konehuoneesta 12,2 V.
Olisko akku jo mennyt noin lyhyessä ajassa. Auto on pätkäajossa oleva 525d 2004.
Vai pitääkö epäillä IBS:sää tai jotain muuta.
Käynnissä jännite on 14,8 V, eli laturi ainakin pukkaa.
Aikoinaan tuon vaihdon sain INPA:lla koodattua. Entinen akku oli samanlainen.
Kauanko muilla on kestänty akut.
Leave a comment:
-
2,5 vuotta vanha akku. 100 Ah H3 Varta Silver. Nyt alkanyt startata laiskasti.
Ennen verkkolaturilla latausta näytti konehuoneesta 12,2 V.
Olisko akku jo mennyt noin lyhyessä ajassa. Auto on pätkäajossa oleva 525d 2004.
Vai pitääkö epäillä IBS:sää tai jotain muuta.
Käynnissä jännite on 14,8 V, eli laturi ainakin pukkaa.
Aikoinaan tuon vaihdon sain INPA:lla koodattua. Entinen akku oli samanlainen.
Kauanko muilla on kestänty akut.
Leave a comment:
-
Originally posted by Arnolds View PostLataa se akku täyteen, lue vikakoodit ja jos tarpeen koodattaan se akku autolle kohdilleen..
Leave a comment:
Leave a comment: