Originally posted by Esjonne
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
E60 Akku asiaa.
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
-
-
Sähköongelmaa
80tkm ite ajanu nyt e61 525d automaatilla. Nyt semmosta vikaa että piti tänne rekisteröityä... Suokaa anteeksi jos laitan ihan väärään paikkaan. Vaihdoin takaluukulle menevät oikean puoleiset johtosarjat uusiin, irroitin siis akun ensin. Akun kun laitoin takas anto kipinää. 20km ajoin motaria ja sitte löi virrat poikki, laatikko rupes sekoamaan ja kaikennäköstä vikavaloa. Otin virrat pois ja jatkoin 2km ja sama juttu. Hätäntyneenä nykäsin johtosarjat irti. 2km ja taas sama. Joku veikkaili ongelmaksi paskaa akkua? Autolla ei voi ajaa kun laatikko sekoas ja pitää ilkeetä ääntä. Voinko ite vaihtaa kaupan pihassa akun ja ajaa korjaamolle? Mitä pitäs tehä?
Leave a comment:
-
-
IBS on ilmeisesti viallinen. Otin piuhan irti tänään työpaikalla, latausjännite tippu noin 0,5v eli on tällä hetkellä 14,2-14,3 moottorin ollessa käynnissä.
Ajoin kotiin 9km ja laitoin ctekin lataamaan. Pari tuntia myöhemmin ctek irti verkosta ja salavalikosta jännite näkyviin. Ensimmäistä kertaa auton järjestelmä näytti yli 12,5v moottorin ollessa sammutettuna. Jännite ei tosin ollut kuin 12,6v mutta lataustakin oli vaan pari tuntia. Lisäksi jarrua painaessa jännite tippui 12,6v->12,4v kun se aiemmin on tippunut 12,5v->11,4v. Aamulla uus mittaus navoilta ja salavalikko esiin, katotaan mitä näyttää.
Virtakaapelikamppista ei ole mun autossa auki, eli joko se on tehty jo (jota en saanut selville) tai sitten tuo auto ei kuilu kampanjan piiriin :think
Leave a comment:
-
-
Originally posted by muuris View PostOma pointti oli tuoda esiin se, että ei välttämättä kannata vaihtaa laturia/jännitteensäädintä tutkimatta ensin onko IBS ehjä. Mulla ei selvästikään ollut, enkä onneks uusinut turhaan vääriä osia.
Katsotaan vaikka parin vuoden päästä, onko IBS poisto aiheuttanut harmeja käytännössä.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by pyroz View PostOmassa kiukutteli IBS noin, oli uusi akku ja koodattu ja latausjännitteet kunnossa. Silti tuli "high rate of discharge". IBS joko luulee virheellisesti, että johonkin menee virtaa "maihin / ohi", tai sitten sitä oikeasti menee johonkin ja IBS hyppää väliin estämään akun tyhjenemisen.
Kokeile nypätä IBS-liitin (akun miinusnavalla pieni sininen johto) irti ja seuraa tilannetta muutama päivä.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by RRR77 View PostNoniin, eilen piti mittailla..jäi hiukan lyhyeksi suoritus kun sekä akulta että konehuoneesta mittasin 12,7v koko yön lataamisen jälkeen. Arvelin että laturi on kyykännyt (en tarkistanut että oliko päällä enää mittausvaiheessa) ja laitan uudestaan lataukseen illalla. En vaivautunut tarkistamaan jännitettä salavalikosta.
No, starttasin auton, kellonaika hävis ja aktiiviohjaukselta hävis äly. Ensimmäistä kertaa näyttöön ilmaantyi "high rate of discharge". Ajoin töihin 9km, auto oli siellä tyhjäkäynnillä 15min ja ajoin töistä kauppaan 3km. Kaupasta lähtiessä hävis taas kello+ohjaus, ajoin kotiin ja aloin juomaan kaljaa.
Voisko tämä nyt viitata kuitenkin siihen virtakaapelin läpivientiin? Kilsoja on 198tkm joten luulis ettei laturi olis ainakaan vielä kaput?
Kokeile nypätä IBS-liitin (akun miinusnavalla pieni sininen johto) irti ja seuraa tilannetta muutama päivä.
Leave a comment:
-
-
Noniin, eilen piti mittailla..jäi hiukan lyhyeksi suoritus kun sekä akulta että konehuoneesta mittasin 12,7v koko yön lataamisen jälkeen. Arvelin että laturi on kyykännyt (en tarkistanut että oliko päällä enää mittausvaiheessa) ja laitan uudestaan lataukseen illalla. En vaivautunut tarkistamaan jännitettä salavalikosta.
No, starttasin auton, kellonaika hävis ja aktiiviohjaukselta hävis äly. Ensimmäistä kertaa näyttöön ilmaantyi "high rate of discharge". Ajoin töihin 9km, auto oli siellä tyhjäkäynnillä 15min ja ajoin töistä kauppaan 3km. Kaupasta lähtiessä hävis taas kello+ohjaus, ajoin kotiin ja aloin juomaan kaljaa.
Voisko tämä nyt viitata kuitenkin siihen virtakaapelin läpivientiin? Kilsoja on 198tkm joten luulis ettei laturi olis ainakaan vielä kaput?
Leave a comment:
-
-
Originally posted by RRR77 View PostNiin siis auto näyttää 12,4v-12,5v vaikka verkkolaturi olis kytkettynä. Akun navoilta ja konehuoneesta mitattuna jännite on korkeampi.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by HTK12 View PostAkun jännite tipahtaa heti kun sitä kuormitetaan. Jos sulla on ovet auki tms, niin ei varmasti pysy yli 13v kun laturi on pois päältä. Paljonko sitä jännite eroa on auton näyttämä vs mitattu?
Leave a comment:
-
-
Ja monenko sulakkeen ja johtokilometrin takaa auton järjestelmä näyttää jännitteen? Vs. jos akun navoilta mittaa suoraan.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by RRR77 View PostLepojännite varmaan onkin ihan OK mutta miksi auton näyttämä jännite ei ole korkeampi latauksen jälkeen? Eikös täydessä akussa pitäis pysyä jännite hetken aikaa 13v-14v sen jälkeen kun laturi lopettaa latauksen?
Edit: tarkennuksena aiempaan, verkkolaturin ollessa kytkettynä näyttää sekä konehuone että akku korkeampaa jännitettä mutta auton järjestelmä edelleen 12,4-12,5v. Onko tämä siis normaalia vai kertoileeko IBS-viasta tms?
Leave a comment:
-
-
Originally posted by fraatti View PostPaljonko jännitteen pitäisi mielestäsi olla? Ovet auki saattaa syödä enemmänkin virtaa kuin pelkkien sisävalojen verran.
Edit: tarkennuksena aiempaan, verkkolaturin ollessa kytkettynä näyttää sekä konehuone että akku korkeampaa jännitettä mutta auton järjestelmä edelleen 12,4-12,5v. Onko tämä siis normaalia vai kertoileeko IBS-viasta tms?Last edited by RRR77; 06-11-2017, 11:17.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by RRR77 View PostOnkos nyt kyseessä ibs-vika? Latausjännitteet ok 14,7 +- , akku vaihdettu viime viikolla kun edellinen vaikutti olevan jo loppusuoralla. Akun vaihdolla oli vaikutusta joskaan ei kovin isoa, 12h jälkeinen lepojännite (ovien aukaisu+sisävalot päällä) näytti ennen 12,0v ja nyt näyttää 12,4-12,5v. Autossa on tehdasweba joka ei kylläkään toimi tällä hetkellämutta laitoin autoon jo varuiksi Ctekin 5 AMP Polarin. Ctekillä 12h lataus, piuha irti ja ovet auki + sisävalot päällä auton näyttää jännitteeksi edelleen 12,4-12,5v. Toisen lataussession jälkeen sama tulos. Viime yön latasin einhellin 10amp laturilla, edelleen sama tulos. Laturit oli kytkettynä konehuoneeseen. Latauksen aikana konehuoneesta ja akulta mitattuna jännite sama. Missä vika?
Leave a comment:
-
-
Onkos nyt kyseessä ibs-vika? Latausjännitteet ok 14,7 +- , akku vaihdettu viime viikolla kun edellinen vaikutti olevan jo loppusuoralla. Akun vaihdolla oli vaikutusta joskaan ei kovin isoa, 12h jälkeinen lepojännite (ovien aukaisu+sisävalot päällä) näytti ennen 12,0v ja nyt näyttää 12,4-12,5v. Autossa on tehdasweba joka ei kylläkään toimi tällä hetkellämutta laitoin autoon jo varuiksi Ctekin 5 AMP Polarin. Ctekillä 12h lataus, piuha irti ja ovet auki + sisävalot päällä auton näyttää jännitteeksi edelleen 12,4-12,5v. Toisen lataussession jälkeen sama tulos. Viime yön latasin einhellin 10amp laturilla, edelleen sama tulos. Laturit oli kytkettynä konehuoneeseen. Latauksen aikana konehuoneesta ja akulta mitattuna jännite sama. Missä vika?
Last edited by RRR77; 06-11-2017, 07:45.
Leave a comment:
-
-
Minun piti purkaa konttia, kun oli panoraman poistot tukkeessa, vähän oli kontissa vettä mutta ei vikakoodeja tai kastumisia laitteissa. Akku oli vuorokauden irti ja latasin sen erillään akkulaturilla.
Akku takaisin kiinni ja vikakoodikimara monelta boksilta, nollasin kaikki, mutta DME:hen jäi 2E8E IBS Communications. Koitin parhaani mukaan käsitellä akun johtoja hellävaroen, mutta vaikuttaisiko siltä että IBS ottanut itseensä?
Sähkölaitteet tuntuvat toimivan normaalisti ja akku reilun vuoden vanha orkkis AGM.
Leave a comment:
-
Leave a comment: