Announcement

Collapse
No announcement yet.

E60 Akku asiaa.

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • markok
    replied
    Originally posted by Esjonne View Post
    80tkm ite ajanu nyt e61 525d automaatilla. Nyt semmosta vikaa että piti tänne rekisteröityä... Suokaa anteeksi jos laitan ihan väärään paikkaan. Vaihdoin takaluukulle menevät oikean puoleiset johtosarjat uusiin, irroitin siis akun ensin. Akun kun laitoin takas anto kipinää. 20km ajoin motaria ja sitte löi virrat poikki, laatikko rupes sekoamaan ja kaikennäköstä vikavaloa. Otin virrat pois ja jatkoin 2km ja sama juttu. Hätäntyneenä nykäsin johtosarjat irti . 2km ja taas sama. Joku veikkaili ongelmaksi paskaa akkua? Autolla ei voi ajaa kun laatikko sekoas ja pitää ilkeetä ääntä. Voinko ite vaihtaa kaupan pihassa akun ja ajaa korjaamolle? Mitä pitäs tehä?
    Voit vaihtaa akun itse ja viedä sitten koodattavaksi myöhemmin, mutta niin pian kuin mahdollista. Jos haluat päästä helpommalla niin osta samalla Ah määrällä ja samaa tyyppiä oleva akku niin vaihdon rekisteröinti onnistuu melkein kaikilla korjaamoilla.

    Leave a comment:


  • Esjonne
    replied
    Sähköongelmaa

    80tkm ite ajanu nyt e61 525d automaatilla. Nyt semmosta vikaa että piti tänne rekisteröityä... Suokaa anteeksi jos laitan ihan väärään paikkaan. Vaihdoin takaluukulle menevät oikean puoleiset johtosarjat uusiin, irroitin siis akun ensin. Akun kun laitoin takas anto kipinää. 20km ajoin motaria ja sitte löi virrat poikki, laatikko rupes sekoamaan ja kaikennäköstä vikavaloa. Otin virrat pois ja jatkoin 2km ja sama juttu. Hätäntyneenä nykäsin johtosarjat irti . 2km ja taas sama. Joku veikkaili ongelmaksi paskaa akkua? Autolla ei voi ajaa kun laatikko sekoas ja pitää ilkeetä ääntä. Voinko ite vaihtaa kaupan pihassa akun ja ajaa korjaamolle? Mitä pitäs tehä?

    Leave a comment:


  • RRR77
    replied
    IBS on ilmeisesti viallinen. Otin piuhan irti tänään työpaikalla, latausjännite tippu noin 0,5v eli on tällä hetkellä 14,2-14,3 moottorin ollessa käynnissä.

    Ajoin kotiin 9km ja laitoin ctekin lataamaan. Pari tuntia myöhemmin ctek irti verkosta ja salavalikosta jännite näkyviin. Ensimmäistä kertaa auton järjestelmä näytti yli 12,5v moottorin ollessa sammutettuna. Jännite ei tosin ollut kuin 12,6v mutta lataustakin oli vaan pari tuntia. Lisäksi jarrua painaessa jännite tippui 12,6v->12,4v kun se aiemmin on tippunut 12,5v->11,4v. Aamulla uus mittaus navoilta ja salavalikko esiin, katotaan mitä näyttää.

    Virtakaapelikamppista ei ole mun autossa auki, eli joko se on tehty jo (jota en saanut selville) tai sitten tuo auto ei kuilu kampanjan piiriin :think

    Leave a comment:


  • muuris
    replied
    Originally posted by muuris View Post
    Oma pointti oli tuoda esiin se, että ei välttämättä kannata vaihtaa laturia/jännitteensäädintä tutkimatta ensin onko IBS ehjä. Mulla ei selvästikään ollut, enkä onneks uusinut turhaan vääriä osia.

    Katsotaan vaikka parin vuoden päästä, onko IBS poisto aiheuttanut harmeja käytännössä.
    Ei ole paria vuotta mennyt vielä, mutta välikommentina nyt 20tkm ilman IBS:ää, ei ole tänä aikana tullut ylläpitolaturiakaan käytettyä ja viimeiset pari kk on olleet pääosin aivan pätkäajoa, eikä minkäänlaisia ongelmia akun/sähkön suhteen ylipäätään.

    Leave a comment:


  • RRR77
    replied
    Originally posted by pyroz View Post
    Omassa kiukutteli IBS noin, oli uusi akku ja koodattu ja latausjännitteet kunnossa. Silti tuli "high rate of discharge". IBS joko luulee virheellisesti, että johonkin menee virtaa "maihin / ohi", tai sitten sitä oikeasti menee johonkin ja IBS hyppää väliin estämään akun tyhjenemisen.

    Kokeile nypätä IBS-liitin (akun miinusnavalla pieni sininen johto) irti ja seuraa tilannetta muutama päivä.
    Teenpä näin. En ole päässyt kuikkimaan alle että miltä läpivienti näyttää.

    Leave a comment:


  • pyroz
    replied
    Originally posted by RRR77 View Post
    Noniin, eilen piti mittailla..jäi hiukan lyhyeksi suoritus kun sekä akulta että konehuoneesta mittasin 12,7v koko yön lataamisen jälkeen. Arvelin että laturi on kyykännyt (en tarkistanut että oliko päällä enää mittausvaiheessa) ja laitan uudestaan lataukseen illalla. En vaivautunut tarkistamaan jännitettä salavalikosta.

    No, starttasin auton, kellonaika hävis ja aktiiviohjaukselta hävis äly. Ensimmäistä kertaa näyttöön ilmaantyi "high rate of discharge". Ajoin töihin 9km, auto oli siellä tyhjäkäynnillä 15min ja ajoin töistä kauppaan 3km. Kaupasta lähtiessä hävis taas kello+ohjaus, ajoin kotiin ja aloin juomaan kaljaa.

    Voisko tämä nyt viitata kuitenkin siihen virtakaapelin läpivientiin? Kilsoja on 198tkm joten luulis ettei laturi olis ainakaan vielä kaput?
    Omassa kiukutteli IBS noin, oli uusi akku ja koodattu ja latausjännitteet kunnossa. Silti tuli "high rate of discharge". IBS joko luulee virheellisesti, että johonkin menee virtaa "maihin / ohi", tai sitten sitä oikeasti menee johonkin ja IBS hyppää väliin estämään akun tyhjenemisen.

    Kokeile nypätä IBS-liitin (akun miinusnavalla pieni sininen johto) irti ja seuraa tilannetta muutama päivä.

    Leave a comment:


  • RRR77
    replied
    Noniin, eilen piti mittailla..jäi hiukan lyhyeksi suoritus kun sekä akulta että konehuoneesta mittasin 12,7v koko yön lataamisen jälkeen. Arvelin että laturi on kyykännyt (en tarkistanut että oliko päällä enää mittausvaiheessa) ja laitan uudestaan lataukseen illalla. En vaivautunut tarkistamaan jännitettä salavalikosta.

    No, starttasin auton, kellonaika hävis ja aktiiviohjaukselta hävis äly. Ensimmäistä kertaa näyttöön ilmaantyi "high rate of discharge". Ajoin töihin 9km, auto oli siellä tyhjäkäynnillä 15min ja ajoin töistä kauppaan 3km. Kaupasta lähtiessä hävis taas kello+ohjaus, ajoin kotiin ja aloin juomaan kaljaa.

    Voisko tämä nyt viitata kuitenkin siihen virtakaapelin läpivientiin? Kilsoja on 198tkm joten luulis ettei laturi olis ainakaan vielä kaput?

    Leave a comment:


  • HTK12
    replied
    Originally posted by RRR77 View Post
    Niin siis auto näyttää 12,4v-12,5v vaikka verkkolaturi olis kytkettynä. Akun navoilta ja konehuoneesta mitattuna jännite on korkeampi.
    Paljonko sitä eroa on jännitteessä? Kuten pyroz tuossa edellä totesi, niin auton mittaama jännite kulkee aika pitkän matkan ja usean liitoksen kautta, joten jännite on matalampi.

    Leave a comment:


  • RRR77
    replied
    Originally posted by HTK12 View Post
    Akun jännite tipahtaa heti kun sitä kuormitetaan. Jos sulla on ovet auki tms, niin ei varmasti pysy yli 13v kun laturi on pois päältä. Paljonko sitä jännite eroa on auton näyttämä vs mitattu?
    Niin siis auto näyttää 12,4v-12,5v vaikka verkkolaturi olis kytkettynä. Akun navoilta ja konehuoneesta mitattuna jännite on korkeampi.

    Leave a comment:


  • pyroz
    replied
    Ja monenko sulakkeen ja johtokilometrin takaa auton järjestelmä näyttää jännitteen? Vs. jos akun navoilta mittaa suoraan.

    Leave a comment:


  • HTK12
    replied
    Originally posted by RRR77 View Post
    Lepojännite varmaan onkin ihan OK mutta miksi auton näyttämä jännite ei ole korkeampi latauksen jälkeen? Eikös täydessä akussa pitäis pysyä jännite hetken aikaa 13v-14v sen jälkeen kun laturi lopettaa latauksen?

    Edit: tarkennuksena aiempaan, verkkolaturin ollessa kytkettynä näyttää sekä konehuone että akku korkeampaa jännitettä mutta auton järjestelmä edelleen 12,4-12,5v. Onko tämä siis normaalia vai kertoileeko IBS-viasta tms?
    Akun jännite tipahtaa heti kun sitä kuormitetaan. Jos sulla on ovet auki tms, niin ei varmasti pysy yli 13v kun laturi on pois päältä. Paljonko sitä jännite eroa on auton näyttämä vs mitattu?

    Leave a comment:


  • RRR77
    replied
    Originally posted by fraatti View Post
    Paljonko jännitteen pitäisi mielestäsi olla? Ovet auki saattaa syödä enemmänkin virtaa kuin pelkkien sisävalojen verran.

    Lepojännite varmaan onkin ihan OK mutta miksi auton näyttämä jännite ei ole korkeampi latauksen jälkeen? Eikös täydessä akussa pitäis pysyä jännite hetken aikaa 13v-14v sen jälkeen kun laturi lopettaa latauksen?

    Edit: tarkennuksena aiempaan, verkkolaturin ollessa kytkettynä näyttää sekä konehuone että akku korkeampaa jännitettä mutta auton järjestelmä edelleen 12,4-12,5v. Onko tämä siis normaalia vai kertoileeko IBS-viasta tms?
    Last edited by RRR77; 06-11-2017, 11:17.

    Leave a comment:


  • fraatti
    replied
    Originally posted by RRR77 View Post
    Onkos nyt kyseessä ibs-vika? Latausjännitteet ok 14,7 +- , akku vaihdettu viime viikolla kun edellinen vaikutti olevan jo loppusuoralla. Akun vaihdolla oli vaikutusta joskaan ei kovin isoa, 12h jälkeinen lepojännite (ovien aukaisu+sisävalot päällä) näytti ennen 12,0v ja nyt näyttää 12,4-12,5v. Autossa on tehdasweba joka ei kylläkään toimi tällä hetkellä mutta laitoin autoon jo varuiksi Ctekin 5 AMP Polarin. Ctekillä 12h lataus, piuha irti ja ovet auki + sisävalot päällä auton näyttää jännitteeksi edelleen 12,4-12,5v. Toisen lataussession jälkeen sama tulos. Viime yön latasin einhellin 10amp laturilla, edelleen sama tulos. Laturit oli kytkettynä konehuoneeseen. Latauksen aikana konehuoneesta ja akulta mitattuna jännite sama. Missä vika?
    Paljonko jännitteen pitäisi mielestäsi olla? Ovet auki saattaa syödä enemmänkin virtaa kuin pelkkien sisävalojen verran.

    Leave a comment:


  • RRR77
    replied
    Onkos nyt kyseessä ibs-vika? Latausjännitteet ok 14,7 +- , akku vaihdettu viime viikolla kun edellinen vaikutti olevan jo loppusuoralla. Akun vaihdolla oli vaikutusta joskaan ei kovin isoa, 12h jälkeinen lepojännite (ovien aukaisu+sisävalot päällä) näytti ennen 12,0v ja nyt näyttää 12,4-12,5v. Autossa on tehdasweba joka ei kylläkään toimi tällä hetkellä mutta laitoin autoon jo varuiksi Ctekin 5 AMP Polarin. Ctekillä 12h lataus, piuha irti ja ovet auki + sisävalot päällä auton näyttää jännitteeksi edelleen 12,4-12,5v. Toisen lataussession jälkeen sama tulos. Viime yön latasin einhellin 10amp laturilla, edelleen sama tulos. Laturit oli kytkettynä konehuoneeseen. Latauksen aikana konehuoneesta ja akulta mitattuna jännite sama. Missä vika?
    Last edited by RRR77; 06-11-2017, 07:45.

    Leave a comment:


  • Carbonfiber
    replied
    Minun piti purkaa konttia, kun oli panoraman poistot tukkeessa, vähän oli kontissa vettä mutta ei vikakoodeja tai kastumisia laitteissa. Akku oli vuorokauden irti ja latasin sen erillään akkulaturilla.

    Akku takaisin kiinni ja vikakoodikimara monelta boksilta, nollasin kaikki, mutta DME:hen jäi 2E8E IBS Communications. Koitin parhaani mukaan käsitellä akun johtoja hellävaroen, mutta vaikuttaisiko siltä että IBS ottanut itseensä?

    Sähkölaitteet tuntuvat toimivan normaalisti ja akku reilun vuoden vanha orkkis AGM.

    Leave a comment:

Working...
X
😀
🥰
🤢
😎
😡
👍
👎