E60 Akku asiaa.

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • jannmann
    replied
    Originally posted by Rale34 View Post
    Meinaat valmiilla mitä?
    Täysin tyhjä. Ettei ihme jos ei starttaa. Tai muuten toimii oudosti.

    Leave a comment:


  • Rale34
    replied
    Originally posted by jannmann View Post
    Jos akun jännite 10v, on se täysin valmis.
    Meinaat valmiilla mitä?

    Leave a comment:


  • jannmann
    replied
    Originally posted by Rale34 View Post
    Tosiaan tuli mieleen jossain välin ku oireita mietin et vikahan voi olla startissaki ku valot ei hiivu merkittävästi ja akussa oli 10v jännitettä.. täytyy koittaa apuvirralla ja jos ei herää ni ruveta koputtelemaan starttii...
    Jos akun jännite 10v, on se täysin valmis.

    Leave a comment:


  • Rale34
    replied
    Originally posted by HTK12 View Post
    Kuten tuossa todettiin, niin ei johdu kyllä tuosta että uutta akkua ei ole koodattu. Joku vie virtaa reippaasti jos tuossa ajassa uuden akun tyhjentää.
    Tosiaan tuli mieleen jossain välin ku oireita mietin et vikahan voi olla startissaki ku valot ei hiivu merkittävästi ja akussa oli 10v jännitettä.. täytyy koittaa apuvirralla ja jos ei herää ni ruveta koputtelemaan starttii...

    Leave a comment:


  • HTK12
    replied
    Originally posted by Rale34 View Post
    Ketäs jkl alueella tekee noita softauksii? Itelläki inpa ja ncs, pitäs vaan saaha toi kaapeli toimii ni pääsis tutkimaan ja harjottelemaan.
    Kuten tuossa todettiin, niin ei johdu kyllä tuosta että uutta akkua ei ole koodattu. Joku vie virtaa reippaasti jos tuossa ajassa uuden akun tyhjentää.

    Leave a comment:


  • Rale34
    replied
    Ketäs jkl alueella tekee noita softauksii? Itelläki inpa ja ncs, pitäs vaan saaha toi kaapeli toimii ni pääsis tutkimaan ja harjottelemaan.

    Leave a comment:


  • Dualfun
    replied
    Originally posted by Rale34 View Post
    Mites semmonen, 535d seissy viimekesätä asti, akku sökö ja ollu tyhjänä muutaman kuukauden eli auto virrattomana. Toissapäivänä vaihoin uuden akun, fiiliksissä käyttelin ehkä kolme varttia, eilen vartin verran ja tänään ei enää lähteny käyntiin. Avaimesta vääntää ni naksuu vaan eli tyhjä.......? Akkuu ei siis oo koodattu, voiko olla jos vanha akku on kuollu, ei oo ladannu, nyt uus akku paikoillaan ni ei lataa koska vanha oli paska ja siks tyhjenny tuo uusiki?
    Koodaus / kuittaus ei noin dramaattisia vaikutuksia saa aikaan, vaikka olisi syytä toki tehdä kuntoon. Joku syö virtaa siellä.

    Leave a comment:


  • Rale34
    replied
    Mites semmonen, 535d seissy viimekesätä asti, akku sökö ja ollu tyhjänä muutaman kuukauden eli auto virrattomana. Toissapäivänä vaihoin uuden akun, fiiliksissä käyttelin ehkä kolme varttia, eilen vartin verran ja tänään ei enää lähteny käyntiin. Avaimesta vääntää ni naksuu vaan eli tyhjä.......? Akkuu ei siis oo koodattu, voiko olla jos vanha akku on kuollu, ei oo ladannu, nyt uus akku paikoillaan ni ei lataa koska vanha oli paska ja siks tyhjenny tuo uusiki?

    Leave a comment:


  • HC-Tuning
    replied
    Originally posted by Bertram View Post
    Yksi mahdollinen kohde on laturiin integroitu jännitteensäädin. Samanlaisia oireita oli noin vuosi sitten ja ajon aikana jännite putosi ajoittain jonnekin 12 paikkeille tai jopa sen alle. Välillä taas kaikki oli täysin ok. Lopulta syyllinen siis oli jännitteensäädin. Osa noin 80-100€ ja vaihto tehtävissä itse. Aloittaisin siis jännitteen seuraamisella.
    Tuossa työmatkalla seurailin salavalikosta jännitettä niin 14.8 paikkeilla pyöri kokoajan. Päivällä latailin akkua ja nyt ei ainakaan pudotellu sähkölaitteita pois. Pakkanen huiteli -32 ja tuntui nyt ainakin toistaiseksi pelittävän. Carlylla ei ainakaan mitään lataukseen/ibs viittaavaa vikakoodia löytynyt. Pitää katsoa aamulla töihin mennessä vielä salavalikosta latausta.

    Edit:
    Latausta edelleen seuraillut ja pyörii siinä 14,5-14,9 paikkeilla. Lisävalot sulakkeen nappasin pois ja carlyn mokkulan (on-off napilla) pois pistokkeesta. Pakkanen on nyt laskenut reilusti kylläkin että liekkö ollut edellämainituista toimenpiteillä mitään vaikutusta.

    Edelleen epäselvä tuo ibs pois kytkentä. Miinuksella lähtevä ohuempi johto vaan irti?
    Last edited by HC-Tuning; 30-01-2019, 08:26.

    Leave a comment:


  • Bertram
    replied
    Kertokaapa mistä lähteä ettimään vikaa kun auto pudottelee sähkölaitteita pois ajossa? Puhallin ja äänentoistosta bassot putoaa pois.
    Yksi mahdollinen kohde on laturiin integroitu jännitteensäädin. Samanlaisia oireita oli noin vuosi sitten ja ajon aikana jännite putosi ajoittain jonnekin 12 paikkeille tai jopa sen alle. Välillä taas kaikki oli täysin ok. Lopulta syyllinen siis oli jännitteensäädin. Osa noin 80-100€ ja vaihto tehtävissä itse. Aloittaisin siis jännitteen seuraamisella.

    Leave a comment:


  • HC-Tuning
    replied
    Kertokaapa mistä lähteä ettimään vikaa kun auto pudottelee sähkölaitteita pois ajossa? Puhallin ja äänentoistosta bassot putoaa pois. Autoon uusittu juuri agm akku ja se olikin oikean tyyppinen joka oli jo kerrottu autolle joskus (entinen ei ollut agm). Laturi vaihdettu vajaa vuosi sitten kunnostettuun valeoon.

    Miten totean ibs kaapelin kunnon helpoiten? Vikakoodeja ei ainakaan aikasemmin annellut tuosta. Kävin siirtelemässä autoa ja 4x4 yms herjaa iski tauluun, mutta nämä yleensä katoaa hetken päästä.

    Yritin etsiskellä haulla tuosta ibsistä vaan ei pikaisella katselulla ilmennyt et miten selviää onko rikki vai ei.

    Leave a comment:


  • markok
    replied
    Originally posted by JaniLap View Post
    Olen itse käyttänyt sellaista karkeaa testiä, jossa yleismittarilla seurataan akun jännitettä kun auto käynnistetään. Käynnistystapahtuma kuormittaa akkua hetkellisesti ja mielestäni kunnossa olevan akun jännite ei yleensä putoa alle 10 voltin käynnistyksen yhteydessä.
    Tuokin on jo paljon parempi kuin pelkän napajännitteen mittaaminen.

    Tänään tein akkutestin myös suoraan akun navoista ja lopputulema oli se, että testiä ei voi tehdä konehuoneen pistokkeista. Testerin mukaan akun elinikää oli jäljellä konehuoneen pistokkeesta mitattuna 58% ja akulta mitattuna 95%, joten melkoinen ero. Mittasin samalla kaapelin jännitehäviön starttauksessa ja se oli 0,3V. Muistelen, että edellisellä kerralla häviö olisi ollut hieman suurempi. Voi olla, että mittarina oli nyt hieman liian hitaasti reagoiva malli. Tuolla mittauksella pääsee kuitenkin vähän jyvälle päävirtakaapelin ja läpiviennin kunnosta.

    Edit. Sama 0,3V oli edellisessäkin mittauksessa ollut jännitehäviö.
    Last edited by markok; 28-10-2018, 16:20.

    Leave a comment:


  • JaniLap
    replied
    Originally posted by markok View Post
    Yleismittari ei mittaa kuin jännitettä niin sillä ei ole merkitystä kummasta mittaa. Tuo testeri mittaa paljonko akulta saa starttivirtaa ja kertoo akun lataustilan ja jäljellä olevan eliniän prosentteina.
    Olen itse käyttänyt sellaista karkeaa testiä, jossa yleismittarilla seurataan akun jännitettä kun auto käynnistetään. Käynnistystapahtuma kuormittaa akkua hetkellisesti ja mielestäni kunnossa olevan akun jännite ei yleensä putoa alle 10 voltin käynnistyksen yhteydessä.

    Leave a comment:


  • markok
    replied
    Originally posted by Arnolds View Post
    Yleismittarillla sain ainakin samat lukemat niin akulta kuin koneuoneesta.
    Yleismittari ei mittaa kuin jännitettä niin sillä ei ole merkitystä kummasta mittaa. Tuo testeri mittaa paljonko akulta saa starttivirtaa ja kertoo akun lataustilan ja jäljellä olevan eliniän prosentteina. Hämärä muistikuva on, että mittaus perustuisi kapasitanssiin, mutta en pikaisella googletuksella löytänyt vahvistusta muistikuvalle.

    Leave a comment:


  • Arnolds
    replied
    Originally posted by markok View Post
    Saako akkutesterillä luotettavan tiedon akun kunnosta, jos mittauksen tekee konehuoneen apuvirta pistokkeista? Minkä verran pitkä kaapeli vääristää tulosta? Käytössä digitaali näytöllä oleva testeri eli ei kuormittava malli.
    Yleismittarillla sain ainakin samat lukemat niin akulta kuin koneuoneesta.

    Leave a comment:

Working...
X