Announcement
Collapse
No announcement yet.
E60 Akku asiaa.
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
Itse aloittaisin kuitenkin akun testaamisella. Eli ensin akku täyteen latinkiin ja sitten kuormitus testi päälle. Silloin näkisi vähän kuinka se akku käyttäytyy.
-
-
Originally posted by JaniLap View PostTäsmennätkö vielä onko ko. autossa mahdollisesti jälkiasenteinen Webasto/Eber?
Tällaisessa tilanteessahan lisälämmittimen käytön yhteydessä tuo poikkeuksellisesta virrankulutuksesta kertova ilmoitus tulee ilman että auton akussa tai muussa sähköjärjestelmässä olisi mitään vikaa.
IBS-johdon poistamisesta ei siis ole suoranaisesti haittaakaan ilmeisesti joten siitä on hyvä lähteä.
ENG. kielinen juttelu IBS:stä
Mahdollisia virtasyöppöjä valmiustilassa:
-antennivahvistin
-cas (tässä ei sitä varustetta)
-gsm puhelin kyynärnojassa
- plus kaikki muut mahdolliset sähkölaitteet
Varustelista:
Vehicle options
S1CA Selection of COP relevant vehicles
S1CB CO2 package
S2HH BMW LA radialspoke 244w flat-runn. prop.
S2PA Wheel bolt retainer
S320 Deleted, model lettering
S428 Warning triangle and first aid kit
S465 Through-loading system
S494 Seat heating driver/passenger
S502 Headlight cleaning system
S508 Park Distance Control (PDC)
S522 Xenon Light
S534 Automatic air conditioning
S544 Cruise control with brake function
S644 Preparation f mobile phone w Bluetooth
S698 Area-Code 2 for DVD
Vehicle options
S842 Cold-climate version
S850 Dummy-SALAPA
S863 Retailer Directory Europe
S885 On-board vehicle literature Swedish
S8S8 Country-specific nav. system supply
S8SA Navigation access request,country-spec.
S8SP Control unit COP
Leave a comment:
-
-
Originally posted by luikas View PostKaveri osti juuri 520d 2008 sedanin, joka ilmoittelee juurikin tuota "Increased battery discharge" herjaa.
Tällaisessa tilanteessahan lisälämmittimen käytön yhteydessä tuo poikkeuksellisesta virrankulutuksesta kertova ilmoitus tulee ilman että auton akussa tai muussa sähköjärjestelmässä olisi mitään vikaa.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by luikas View PostKaveri osti juuri 520d 2008 sedanin, joka ilmoittelee juurikin tuota "Increased battery discharge" herjaa. Akku näytti olevan bmw orggis 80Ah, en tiiä oliko AGM vai normi. Ehdotin että lataa ensin akkua ja seuraa vieläkö herjailee, sitten luin tästä IBS disabloinnista.
Onko järkevämpää poistaa se käytöstä ennen kuin alkaa ostamaan uutta akkua tai uutta IBS-kaapelia ja seurata tilannetta?
Leave a comment:
-
-
Kaveri osti juuri 520d 2008 sedanin, joka ilmoittelee juurikin tuota "Increased battery discharge" herjaa. Akku näytti olevan bmw orggis 80Ah, en tiiä oliko AGM vai normi. Ehdotin että lataa ensin akkua ja seuraa vieläkö herjailee, sitten luin tästä IBS disabloinnista.
Onko järkevämpää poistaa se käytöstä ennen kuin alkaa ostamaan uutta akkua tai uutta IBS-kaapelia ja seurata tilannetta?
Leave a comment:
-
-
Akku vaihtoon
Minä vaihdoin akun autoon, kun alkoi vähän temppuilemaan ja tuntui ottavan aika huonosti virtaa enää sisään. Pari viikkoa sitten latasin yön yli entisen (Varta AGM G14 95Ah/850) muttei tuntunut olevan kovin pitkäikäinen se lataus. Edellisen huollon jälkeen tauluun tuli "increased battery discharge", kun varmaan olivat joutuneet käyttämään akun napoja irti. Parkissa joku aika sitten ollessa auto sammutettuna radio päällä ja laitoin tuulettimen vähäksi aikaa isommalle, niin tuli jälleen tauluun "battery charge level low" tms. Joten noista tulkitsin akun olevan jo vähän ongelmallinen.
Auto käynnissä konehuoneesta mitattuna laturi pitäs olla ok, kun antoi 15.07V verran ja sammutettuna 13.09V edellisen akun kanssa. Tuon viimeisen virtahävikin jälkeen kokeilin suoraan akun navoista mitata ja antoi vain 12.28V (varaustaso n. 40%) ja 4-5 tunnin latauksen jälkeenkään ei juuri alkanut nousemaan.
Uusi akku on nyt Exide EK950 AGM samat arvot 95Ah/850. Seuraillaan tilannetta....
Leave a comment:
-
-
Originally posted by HTK12 View PostNiin kesällä tuo 14.4V olisi aikalailla se ideaali (ainakin laturivalmistajien mukaan), mutta talvella se E60 osaa nostaa jännitteen sinne ~15V, että virtaa saadaan akkuun. Eli kesällä ei niin suurta eroa, mutta talvella sillä on jo merkitystä. IBS Saksassa ~150€. Sigun autoon katselin akkua, niin näytti se jo yksistään Suomessa maksavan ~160€ (ihan normi akku ei AGM), jos ei sitä ihan halvinta halua. Kerros mullekkin mistä niitä akkuja, latureita ja jännitteensäätimiä niin halvalla saa.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by HTK12 View PostNiin kesällä tuo 14.4V olisi aikalailla se ideaali (ainakin laturivalmistajien mukaan), mutta talvella se E60 osaa nostaa jännitteen sinne ~15V, että virtaa saadaan akkuun. Eli kesällä ei niin suurta eroa, mutta talvella sillä on jo merkitystä. IBS Saksassa ~150€. Sigun autoon katselin akkua, niin näytti se jo yksistään Suomessa maksavan ~160€ (ihan normi akku ei AGM), jos ei sitä ihan halvinta halua. Kerros mullekkin mistä niitä akkuja, latureita ja jännitteensäätimiä niin halvalla saa.
Oma pointti oli tuoda esiin se, että ei välttämättä kannata vaihtaa laturia/jännitteensäädintä tutkimatta ensin onko IBS ehjä. Mulla ei selvästikään ollut, enkä onneks uusinut turhaan vääriä osia.
Katsotaan vaikka parin vuoden päästä, onko IBS poisto aiheuttanut harmeja käytännössä.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by muuris View PostNo se 14,2V vs 14,4V ei juuri eroa tee, uusi tai vanha auto. Varmasti valmistajalla on syynsä ollut tuon IBS:n kehittämiseen, mutta omalla subjektiivisella kokemuksella siitä on näissä vanhoissa romuissa enemmän/todennäkösemmin haittaa kuin hyötyä. Toki jokainen tekee oman autonsa kanssa miten tahtoo, mutta IBS:n hinnalla saa uuden akun, ylläpitolaturin ja laturin jännitteensäätimenkin
Leave a comment:
-
-
Originally posted by muuris View PostNo se 14,2V vs 14,4V ei juuri eroa tee, uusi tai vanha auto. Varmasti valmistajalla on syynsä ollut tuon IBS:n kehittämiseen, mutta omalla subjektiivisella kokemuksella siitä on näissä vanhoissa romuissa enemmän/todennäkösemmin haittaa kuin hyötyä. Toki jokainen tekee oman autonsa kanssa miten tahtoo, mutta IBS:n hinnalla saa uuden akun, ylläpitolaturin ja laturin jännitteensäätimenkin
Leave a comment:
-
-
Originally posted by HTK12 View PostAivan turha verrata 80-90-luvun autoihin kun monissa niissä ainakin Suomessa oli niin vähän sähköjä, että ei niissä juuri mikään kuluttanut akkua startin lisäksi. Akut kesti niissä vanhoissa autoissa kun niitä kuluttiin niin vähän ja matalampi latauskin riitti kun akkua ei paljon tarvinnut ladata.
Kyllä se latausjännite on matala, kun normaali latausjännite on lämpimässä 14.4V ja pakkasella sitten jotain 14.8V+. Exidellä osassa latureissa on jopa 15.5V jännite pakkasella lataamista varten. Akku ei vaan kunnolla lataudu pakkasella ~14v jännitteellä. Toki voi tuo matalampi jännitekkin toimia, jos ei tule paljon pätkä-ajoa eikä akkua paljon pureta ajojen välissä esim. webastolla. Hyvä jos toimii, mutta en silti kyllä suosittelisi tuota ilman varauksia.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by muuris View PostAkun vaihto tehty Laakkosella joten oletan että on asianmukaisesti tehty. Autolla ajettu 15tkm tuon jälkeen ja ongelmat ilmenivät vasta toissa viikolla. IBS disabloinnin jälkeen ei ole ongelmia ollut. Kaverin autossa ollut n. vuoden/30tkm IBS pois, ei ylläpitolaturia, ei ongelmia.
En sanoisi latausjännitettä mitenkään päin matalaksi nyt, 80-90-luvun autojen jännitteensäädin on tyypillisesti just tuosta haarukasta ja niissä akut kestänee paremmin kuin tyypillisesti E6x.
Kyllä se latausjännite on matala, kun normaali latausjännite on lämpimässä 14.4V ja pakkasella sitten jotain 14.8V+. Exidellä osassa latureissa on jopa 15.5V jännite pakkasella lataamista varten. Akku ei vaan kunnolla lataudu pakkasella ~14v jännitteellä. Toki voi tuo matalampi jännitekkin toimia, jos ei tule paljon pätkä-ajoa eikä akkua paljon pureta ajojen välissä esim. webastolla. Hyvä jos toimii, mutta en silti kyllä suosittelisi tuota ilman varauksia.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by HTK12 View PostJotain vikaahan siellä sitten on, jos kokoaja pitää noin korkeata latausjännitettä. Olihan akun vaihto ilmoitettu autolle ja akun tyypin vaihdos koodattu, jos akun tyyppi vaihtui? Sulla nyt ei varmaan tule suuria ongelmia IBS irroittamisen jälkeen matalammasta latausjännitteestä kun käytössä on ylläpitolaturi.
En sanoisi latausjännitettä mitenkään päin matalaksi nyt, 80-90-luvun autojen jännitteensäädin on tyypillisesti just tuosta haarukasta ja niissä akut kestänee paremmin kuin tyypillisesti E6x.
Originally posted by pyroz View PostMistä olet mitannut latausjännitteet? (IBS:llä ja ilman)Last edited by muuris; 02-02-2017, 21:20.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by muuris View PostOmassa alkoi tulla xDrive/DSC herjaa sekä MASK ja IHKA epämääräistä toimintaa. Tarkastin latausjännitteen joka oli jatkuvasti 14,9..15,1V nollakelillä, vaikka autossa ylläpitolaturi päivittäin käytössä ja akku noin puoli vuotta vanha merkkiliikkeen tuote. IBS-disabloinnin jälkeen latausjännite on pysynyt 14,1..14,3V haarukassa eikä ko moduulit ole enää oikutelleet.
Leave a comment:
-
Leave a comment: