Announcement

Collapse
No announcement yet.

E60 Akku asiaa.

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Heguli 31
    replied
    Itse aloittaisin kuitenkin akun testaamisella. Eli ensin akku täyteen latinkiin ja sitten kuormitus testi päälle. Silloin näkisi vähän kuinka se akku käyttäytyy.

    Leave a comment:


  • luikas
    replied
    Originally posted by JaniLap View Post
    Täsmennätkö vielä onko ko. autossa mahdollisesti jälkiasenteinen Webasto/Eber?

    Tällaisessa tilanteessahan lisälämmittimen käytön yhteydessä tuo poikkeuksellisesta virrankulutuksesta kertova ilmoitus tulee ilman että auton akussa tai muussa sähköjärjestelmässä olisi mitään vikaa.
    Ei ainakaan tehdasasenteista webastoa ole, eikä tietääkseni ole jälkikäteen asennetuakaan. Ensimmäinen Bmw herralle, toivottavasti ei tuota heti pettymystä

    IBS-johdon poistamisesta ei siis ole suoranaisesti haittaakaan ilmeisesti joten siitä on hyvä lähteä.

    ENG. kielinen juttelu IBS:stä

    Mahdollisia virtasyöppöjä valmiustilassa:
    -antennivahvistin
    -cas (tässä ei sitä varustetta)
    -gsm puhelin kyynärnojassa
    - plus kaikki muut mahdolliset sähkölaitteet

    Varustelista:
    Vehicle options
    S1CA Selection of COP relevant vehicles
    S1CB CO2 package
    S2HH BMW LA radialspoke 244w flat-runn. prop.
    S2PA Wheel bolt retainer
    S320 Deleted, model lettering
    S428 Warning triangle and first aid kit
    S465 Through-loading system
    S494 Seat heating driver/passenger
    S502 Headlight cleaning system
    S508 Park Distance Control (PDC)
    S522 Xenon Light
    S534 Automatic air conditioning
    S544 Cruise control with brake function
    S644 Preparation f mobile phone w Bluetooth
    S698 Area-Code 2 for DVD
    Vehicle options
    S842 Cold-climate version
    S850 Dummy-SALAPA
    S863 Retailer Directory Europe
    S885 On-board vehicle literature Swedish
    S8S8 Country-specific nav. system supply
    S8SA Navigation access request,country-spec.
    S8SP Control unit COP
    Last edited by luikas; 28-02-2017, 07:35. Reason: varustelista

    Leave a comment:


  • JaniLap
    replied
    Originally posted by luikas View Post
    Kaveri osti juuri 520d 2008 sedanin, joka ilmoittelee juurikin tuota "Increased battery discharge" herjaa.
    Täsmennätkö vielä onko ko. autossa mahdollisesti jälkiasenteinen Webasto/Eber?

    Tällaisessa tilanteessahan lisälämmittimen käytön yhteydessä tuo poikkeuksellisesta virrankulutuksesta kertova ilmoitus tulee ilman että auton akussa tai muussa sähköjärjestelmässä olisi mitään vikaa.

    Leave a comment:


  • pyroz
    replied
    Originally posted by luikas View Post
    Kaveri osti juuri 520d 2008 sedanin, joka ilmoittelee juurikin tuota "Increased battery discharge" herjaa. Akku näytti olevan bmw orggis 80Ah, en tiiä oliko AGM vai normi. Ehdotin että lataa ensin akkua ja seuraa vieläkö herjailee, sitten luin tästä IBS disabloinnista.

    Onko järkevämpää poistaa se käytöstä ennen kuin alkaa ostamaan uutta akkua tai uutta IBS-kaapelia ja seurata tilannetta?
    No ainakin IBS-johdon irroittamalla voi kokeilla vaikka viikon ajella ilman sitä IBS:ää. Tietää että onko akku tiensä päässä vaiko eikö.

    Leave a comment:


  • luikas
    replied
    Kaveri osti juuri 520d 2008 sedanin, joka ilmoittelee juurikin tuota "Increased battery discharge" herjaa. Akku näytti olevan bmw orggis 80Ah, en tiiä oliko AGM vai normi. Ehdotin että lataa ensin akkua ja seuraa vieläkö herjailee, sitten luin tästä IBS disabloinnista.

    Onko järkevämpää poistaa se käytöstä ennen kuin alkaa ostamaan uutta akkua tai uutta IBS-kaapelia ja seurata tilannetta?

    Leave a comment:


  • BemariAndy
    replied
    Akku vaihtoon

    Minä vaihdoin akun autoon, kun alkoi vähän temppuilemaan ja tuntui ottavan aika huonosti virtaa enää sisään. Pari viikkoa sitten latasin yön yli entisen (Varta AGM G14 95Ah/850) muttei tuntunut olevan kovin pitkäikäinen se lataus. Edellisen huollon jälkeen tauluun tuli "increased battery discharge", kun varmaan olivat joutuneet käyttämään akun napoja irti. Parkissa joku aika sitten ollessa auto sammutettuna radio päällä ja laitoin tuulettimen vähäksi aikaa isommalle, niin tuli jälleen tauluun "battery charge level low" tms. Joten noista tulkitsin akun olevan jo vähän ongelmallinen.

    Auto käynnissä konehuoneesta mitattuna laturi pitäs olla ok, kun antoi 15.07V verran ja sammutettuna 13.09V edellisen akun kanssa. Tuon viimeisen virtahävikin jälkeen kokeilin suoraan akun navoista mitata ja antoi vain 12.28V (varaustaso n. 40%) ja 4-5 tunnin latauksen jälkeenkään ei juuri alkanut nousemaan.
    Uusi akku on nyt Exide EK950 AGM samat arvot 95Ah/850. Seuraillaan tilannetta....

    Leave a comment:


  • HTK12
    replied
    Originally posted by pyroz View Post
    Mistä IBS 150€?
    Ainakin partacus näytti tarjoavan, varmaan muiltakin.

    Leave a comment:


  • pyroz
    replied
    Originally posted by HTK12 View Post
    Niin kesällä tuo 14.4V olisi aikalailla se ideaali (ainakin laturivalmistajien mukaan), mutta talvella se E60 osaa nostaa jännitteen sinne ~15V, että virtaa saadaan akkuun. Eli kesällä ei niin suurta eroa, mutta talvella sillä on jo merkitystä. IBS Saksassa ~150€. Sigun autoon katselin akkua, niin näytti se jo yksistään Suomessa maksavan ~160€ (ihan normi akku ei AGM), jos ei sitä ihan halvinta halua. Kerros mullekkin mistä niitä akkuja, latureita ja jännitteensäätimiä niin halvalla saa.
    Mistä IBS 150€?

    Leave a comment:


  • muuris
    replied
    Originally posted by HTK12 View Post
    Niin kesällä tuo 14.4V olisi aikalailla se ideaali (ainakin laturivalmistajien mukaan), mutta talvella se E60 osaa nostaa jännitteen sinne ~15V, että virtaa saadaan akkuun. Eli kesällä ei niin suurta eroa, mutta talvella sillä on jo merkitystä. IBS Saksassa ~150€. Sigun autoon katselin akkua, niin näytti se jo yksistään Suomessa maksavan ~160€ (ihan normi akku ei AGM), jos ei sitä ihan halvinta halua. Kerros mullekkin mistä niitä akkuja, latureita ja jännitteensäätimiä niin halvalla saa.
    En ole mitannut käytännössä, mutta väitän ettei se vajaan voltin korkeampi jännite ihmeitä tee jäisen akun virranottokyvyssä. Auttaa varmasti vähän joo, mut oleellisempaa on akun lämpeneminen. Käyttösähkö tulee kuitenkin ajossa laturista, siks sekä E60 että karvalakki W124 voi olla molemmat 100Ah akulla mutta E60 laturi antaa tuplasti virtaa.

    Oma pointti oli tuoda esiin se, että ei välttämättä kannata vaihtaa laturia/jännitteensäädintä tutkimatta ensin onko IBS ehjä. Mulla ei selvästikään ollut, enkä onneks uusinut turhaan vääriä osia.

    Katsotaan vaikka parin vuoden päästä, onko IBS poisto aiheuttanut harmeja käytännössä.

    Leave a comment:


  • markok
    replied
    Originally posted by muuris View Post
    No se 14,2V vs 14,4V ei juuri eroa tee, uusi tai vanha auto. Varmasti valmistajalla on syynsä ollut tuon IBS:n kehittämiseen, mutta omalla subjektiivisella kokemuksella siitä on näissä vanhoissa romuissa enemmän/todennäkösemmin haittaa kuin hyötyä. Toki jokainen tekee oman autonsa kanssa miten tahtoo, mutta IBS:n hinnalla saa uuden akun, ylläpitolaturin ja laturin jännitteensäätimenkin
    Dieselin kanssa on se hyvä puoli ettei tule hylkyä katsastuksessa toimimattomasta IBS:stä, mutta bensa malleille kun tehdään OBD mittaus niin tuo antaa vikakoodin moottorinohjaukseen.

    Leave a comment:


  • HTK12
    replied
    Originally posted by muuris View Post
    No se 14,2V vs 14,4V ei juuri eroa tee, uusi tai vanha auto. Varmasti valmistajalla on syynsä ollut tuon IBS:n kehittämiseen, mutta omalla subjektiivisella kokemuksella siitä on näissä vanhoissa romuissa enemmän/todennäkösemmin haittaa kuin hyötyä. Toki jokainen tekee oman autonsa kanssa miten tahtoo, mutta IBS:n hinnalla saa uuden akun, ylläpitolaturin ja laturin jännitteensäätimenkin
    Niin kesällä tuo 14.4V olisi aikalailla se ideaali (ainakin laturivalmistajien mukaan), mutta talvella se E60 osaa nostaa jännitteen sinne ~15V, että virtaa saadaan akkuun. Eli kesällä ei niin suurta eroa, mutta talvella sillä on jo merkitystä. IBS Saksassa ~150€. Sigun autoon katselin akkua, niin näytti se jo yksistään Suomessa maksavan ~160€ (ihan normi akku ei AGM), jos ei sitä ihan halvinta halua. Kerros mullekkin mistä niitä akkuja, latureita ja jännitteensäätimiä niin halvalla saa.

    Leave a comment:


  • muuris
    replied
    Originally posted by HTK12 View Post
    Aivan turha verrata 80-90-luvun autoihin kun monissa niissä ainakin Suomessa oli niin vähän sähköjä, että ei niissä juuri mikään kuluttanut akkua startin lisäksi. Akut kesti niissä vanhoissa autoissa kun niitä kuluttiin niin vähän ja matalampi latauskin riitti kun akkua ei paljon tarvinnut ladata.

    Kyllä se latausjännite on matala, kun normaali latausjännite on lämpimässä 14.4V ja pakkasella sitten jotain 14.8V+. Exidellä osassa latureissa on jopa 15.5V jännite pakkasella lataamista varten. Akku ei vaan kunnolla lataudu pakkasella ~14v jännitteellä. Toki voi tuo matalampi jännitekkin toimia, jos ei tule paljon pätkä-ajoa eikä akkua paljon pureta ajojen välissä esim. webastolla. Hyvä jos toimii, mutta en silti kyllä suosittelisi tuota ilman varauksia.
    No se 14,2V vs 14,4V ei juuri eroa tee, uusi tai vanha auto. Varmasti valmistajalla on syynsä ollut tuon IBS:n kehittämiseen, mutta omalla subjektiivisella kokemuksella siitä on näissä vanhoissa romuissa enemmän/todennäkösemmin haittaa kuin hyötyä. Toki jokainen tekee oman autonsa kanssa miten tahtoo, mutta IBS:n hinnalla saa uuden akun, ylläpitolaturin ja laturin jännitteensäätimenkin

    Leave a comment:


  • HTK12
    replied
    Originally posted by muuris View Post
    Akun vaihto tehty Laakkosella joten oletan että on asianmukaisesti tehty. Autolla ajettu 15tkm tuon jälkeen ja ongelmat ilmenivät vasta toissa viikolla. IBS disabloinnin jälkeen ei ole ongelmia ollut. Kaverin autossa ollut n. vuoden/30tkm IBS pois, ei ylläpitolaturia, ei ongelmia.

    En sanoisi latausjännitettä mitenkään päin matalaksi nyt, 80-90-luvun autojen jännitteensäädin on tyypillisesti just tuosta haarukasta ja niissä akut kestänee paremmin kuin tyypillisesti E6x.
    Aivan turha verrata 80-90-luvun autoihin kun monissa niissä ainakin Suomessa oli niin vähän sähköjä, että ei niissä juuri mikään kuluttanut akkua startin lisäksi. Akut kesti niissä vanhoissa autoissa kun niitä kuluttiin niin vähän ja matalampi latauskin riitti kun akkua ei paljon tarvinnut ladata.

    Kyllä se latausjännite on matala, kun normaali latausjännite on lämpimässä 14.4V ja pakkasella sitten jotain 14.8V+. Exidellä osassa latureissa on jopa 15.5V jännite pakkasella lataamista varten. Akku ei vaan kunnolla lataudu pakkasella ~14v jännitteellä. Toki voi tuo matalampi jännitekkin toimia, jos ei tule paljon pätkä-ajoa eikä akkua paljon pureta ajojen välissä esim. webastolla. Hyvä jos toimii, mutta en silti kyllä suosittelisi tuota ilman varauksia.

    Leave a comment:


  • muuris
    replied
    Originally posted by HTK12 View Post
    Jotain vikaahan siellä sitten on, jos kokoaja pitää noin korkeata latausjännitettä. Olihan akun vaihto ilmoitettu autolle ja akun tyypin vaihdos koodattu, jos akun tyyppi vaihtui? Sulla nyt ei varmaan tule suuria ongelmia IBS irroittamisen jälkeen matalammasta latausjännitteestä kun käytössä on ylläpitolaturi.
    Akun vaihto tehty Laakkosella joten oletan että on asianmukaisesti tehty. Autolla ajettu 15tkm tuon jälkeen ja ongelmat ilmenivät vasta toissa viikolla. IBS disabloinnin jälkeen ei ole ongelmia ollut. Kaverin autossa ollut n. vuoden/30tkm IBS pois, ei ylläpitolaturia, ei ongelmia.

    En sanoisi latausjännitettä mitenkään päin matalaksi nyt, 80-90-luvun autojen jännitteensäädin on tyypillisesti just tuosta haarukasta ja niissä akut kestänee paremmin kuin tyypillisesti E6x.

    Originally posted by pyroz View Post
    Mistä olet mitannut latausjännitteet? (IBS:llä ja ilman)
    Mittariston salavalikosta ja yleismittarilla akusta, samaa näyttävät. INPA:lla DDE näytti hieman matalampaa arvoa (DDE arvoja ei katsottu ilman IBS:ää).
    Last edited by muuris; 02-02-2017, 21:20.

    Leave a comment:


  • pyroz
    replied
    Originally posted by muuris View Post
    Omassa alkoi tulla xDrive/DSC herjaa sekä MASK ja IHKA epämääräistä toimintaa. Tarkastin latausjännitteen joka oli jatkuvasti 14,9..15,1V nollakelillä, vaikka autossa ylläpitolaturi päivittäin käytössä ja akku noin puoli vuotta vanha merkkiliikkeen tuote. IBS-disabloinnin jälkeen latausjännite on pysynyt 14,1..14,3V haarukassa eikä ko moduulit ole enää oikutelleet.
    Mistä olet mitannut latausjännitteet? (IBS:llä ja ilman)

    Leave a comment:

Working...
X
😀
🥰
🤢
😎
😡
👍
👎