E60 Akku asiaa.
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
Saako akkutesterillä luotettavan tiedon akun kunnosta, jos mittauksen tekee konehuoneen apuvirta pistokkeista? Minkä verran pitkä kaapeli vääristää tulosta? Käytössä digitaali näytöllä oleva testeri eli ei kuormittava malli.
-
Mistäs kohtaa? Me onnistuttu muuta räpeltää, ku ilmottaan akun vaihto
Leave a comment:
-
Originally posted by Kiding View PostVaikeeta tässä onkin se, ettei tuosta nykyisestä akusta ole muita speksejä tiedossa, kuin nimi. (päällä ei lue mitään)
Viime talven kovimpien pakkasten aikana starttaus oli vähintäänkin tahmeaa, joten vaihto olisi sen takia mielessä. Exide 95ah agm saisin kohtuu hintaan.
Mikäli sopiva käynnistysakku on vielä hakusessa ja hyvä käytetty kelpaa, niin yksi olisi minulta saatavilla.
Leave a comment:
-
Hei kiitos paljon vastauksesta!
Vaikeeta tässä onkin se, ettei tuosta nykyisestä akusta ole muita speksejä tiedossa, kuin nimi. (päällä ei lue mitään)
Viime talven kovimpien pakkasten aikana starttaus oli vähintäänkin tahmeaa, joten vaihto olisi sen takia mielessä. Exide 95ah agm saisin kohtuu hintaan.
Täytyy varmaan viedä böntille, jos haluu ton tyypin/koon muutettua.
(kysyin autodiagnoosista, koodaus 80€)
((asiaa harkittuani, tarkistan akun oikean tyypin inpa;lla, ja uusin akun sen tyyppiseksi. Helpoin/halvin ratkaisu))Last edited by Kiding; 05-10-2018, 14:46.
Leave a comment:
-
Originally posted by Kiding View PostOlisi tarkoitus vaihtaa akku, joten vinkkejä kaivattaisiin.
(tubesta löytyy käytännön ohjeet)
Autossa on tällä hetkellä joku powerline akku, en usko että olisi koodattu edellisen vaihdon yhteydessä.
Uusi akku olisi agm, eli miten tuo koodataan inpalla?
(kaverilta löytyy). Ilmeisesti ilmoitetaan tuo 95ah vähintään?
Onko hyvä laittaa älylaturi konehuoneen terminaaleihin vaihdon ajaksi?
INPA:lla ei akkutyypin tai Ah muutosta voi koodata, tai ylipäätään mitään muutakaan, mutta akunvaihto voidaan kuitata tehdyksi -
Procedure to register new battery using INPA:
E60, Engine, MSD80 (for 535i ECU), Then F5 = Status, Then F5 = IBS, then F5 again = Battery registration
Ah riippuu akun koosta, mutta valitaan auton modulin vaihtoehdoista sama tai lähin alempi Ah.
Ei ole mitään syytä laturivirityksiä tehdä, piuhat irti vaan.
Leave a comment:
-
Vinkkejä akun vaihtoon
Olisi tarkoitus vaihtaa akku, joten vinkkejä kaivattaisiin.
(tubesta löytyy käytännön ohjeet)
Autossa on tällä hetkellä joku powerline akku, en usko että olisi koodattu edellisen vaihdon yhteydessä.
Uusi akku olisi agm, eli miten tuo koodataan inpalla?
(kaverilta löytyy). Ilmeisesti ilmoitetaan tuo 95ah vähintään?
Onko hyvä laittaa älylaturi konehuoneen terminaaleihin vaihdon ajaksi?Last edited by Kiding; 04-10-2018, 19:07.
Leave a comment:
-
Tarviikos tuo ibs vaihto ilmoittaa autolle vai uus (päivitetty) napa ja johtosarjat paikoilleen vain?
Leave a comment:
-
Originally posted by Laku View PostSaako pelkät hiilet uusittua?
Video aiheesta:
1,9€ Hiilisarja Mätänetistä
Leave a comment:
-
Tässä oli tuo dokkari IBS:tä ja latauksesta: https://www.docdroid.net/Q4ABqTq/122...s20systems.pdf
Leave a comment:
-
Originally posted by JaniLap View PostHyvä täsmennys, mikäli asia on kuten kerroit. Mihin auto sitten tarvitsee koodattua tietoa paitsi akkukapasiteetista, myös akkutyypistä, jos ei ajonaikaista latausta ja sen valvontaa varten?
Akkukapasiteetin koodaus on olennainen tieto, jotta ajoneuvo voi määrittää akun todellisen SoH:n (State of Health) oikein (todellinen kapasiteetti vs. ilmoitettu kapasiteetti). Esimerkiksi 85Ah todellinen kapasiteetti 90Ah akussa vs 85Ah todellinen kapasiteetti 110Ah akussa indikoivat täysin erilaista akun SoH:ia.
SoH, SoF ja SoC arvoja taas käytetään "korjausarvoina" monien energianhallinan toimintojen toteutuksessa, huomioon ottaen akkutyyppi, IBS:n tarjoamat reaaliaikaiset tiedot, sen hetkinen ajotilanne ja useita muita parametreja vähän auton konfiguraatiosta riippuen.Last edited by walde; 01-10-2018, 17:16.
Leave a comment:
-
Originally posted by JaniLap View PostHyvä täsmennys, mikäli asia on kuten kerroit. Mihin auto sitten tarvitsee koodattua tietoa paitsi akkukapasiteetista, myös akkutyypistä, jos ei ajonaikaista latausta ja sen valvontaa varten?
Leave a comment:
-
Originally posted by walde View PostEi se auto akkua ylilataa vaikka olisikin väärä kapasiteetti koodattuna. IBS:n avulla akun todellinen kapasiteetti selviää autolle varsin nopeasti, ja mm. tähänhän esimerkiksi akun SoH:n (State of Health) määritys perustuu. Tieto kapasiteetista on nimenomaan olennaista tuon SoH:n määrittämiseksi.
Leave a comment:
-
Originally posted by HTK12 View PostSiihen käyttöön Ctek ja sen tapaiset laturit on juuri hyviä. Ne tiputtaa jännitteen järkevälle tasolle kun akku on ladattu. Laturi pitää akun jännitteen esim. 13.6V 10pv, jonka jälkeen laturi siirtyy pulssi lataukseen ja pitää akun suunnilleen 95-100% latauksessa. Lyijyakuthan pitäisi säilyttää täyteen ladattuna, joten aivan oikea tapa säilyttää on pitää kiinni laturissa kun auto seisonnassa.
Leave a comment:
Leave a comment: