E60 Akku asiaa.

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • markok
    replied
    Saako akkutesterillä luotettavan tiedon akun kunnosta, jos mittauksen tekee konehuoneen apuvirta pistokkeista? Minkä verran pitkä kaapeli vääristää tulosta? Käytössä digitaali näytöllä oleva testeri eli ei kuormittava malli.

    Leave a comment:


  • Kiding
    replied
    Mistäs kohtaa? Me onnistuttu muuta räpeltää, ku ilmottaan akun vaihto

    Leave a comment:


  • JaniLap
    replied
    Originally posted by Kiding View Post
    Mistä sen akun tyypin näkee inpalla?
    INPA:lla näkee autoon koodatun akun kapasiteetin. Koodattu akkutyyppi täytyy katsoa auton tämänhetkisestä varustelistasta, esim. NCS Expertillä. ISTA:llakin tämän voi tehdä.

    Leave a comment:


  • Kiding
    replied
    Mistä sen akun tyypin näkee inpalla?

    Leave a comment:


  • JaniLap
    replied
    Originally posted by Kiding View Post
    Vaikeeta tässä onkin se, ettei tuosta nykyisestä akusta ole muita speksejä tiedossa, kuin nimi. (päällä ei lue mitään)

    Viime talven kovimpien pakkasten aikana starttaus oli vähintäänkin tahmeaa, joten vaihto olisi sen takia mielessä. Exide 95ah agm saisin kohtuu hintaan.
    Auton akkuun merkityillä tiedoilla on tässä tilanteessa vähemmän merkitystä, kun vain autoon koodatut tiedot ovat niitä joita auto voi akun vaihtumiseen liittyen hyödyntää. Nämä tiedot selviää testerillä lukemalla, ja ne ovat sellaisia joita täytyy muuttaa mikäli akku vaihtuu tyypiltään tai kapasiteetiltaan toiseksi kuin mikä autoon on tällä hetkellä koodattu.

    Mikäli sopiva käynnistysakku on vielä hakusessa ja hyvä käytetty kelpaa, niin yksi olisi minulta saatavilla.

    Leave a comment:


  • Kiding
    replied
    Hei kiitos paljon vastauksesta!

    Vaikeeta tässä onkin se, ettei tuosta nykyisestä akusta ole muita speksejä tiedossa, kuin nimi. (päällä ei lue mitään)

    Viime talven kovimpien pakkasten aikana starttaus oli vähintäänkin tahmeaa, joten vaihto olisi sen takia mielessä. Exide 95ah agm saisin kohtuu hintaan.

    Täytyy varmaan viedä böntille, jos haluu ton tyypin/koon muutettua.
    (kysyin autodiagnoosista, koodaus 80€)
    ((asiaa harkittuani, tarkistan akun oikean tyypin inpa;lla, ja uusin akun sen tyyppiseksi. Helpoin/halvin ratkaisu))
    Last edited by Kiding; 05-10-2018, 14:46.

    Leave a comment:


  • Dualfun
    replied
    Originally posted by Kiding View Post
    Olisi tarkoitus vaihtaa akku, joten vinkkejä kaivattaisiin.
    (tubesta löytyy käytännön ohjeet)

    Autossa on tällä hetkellä joku powerline akku, en usko että olisi koodattu edellisen vaihdon yhteydessä.

    Uusi akku olisi agm, eli miten tuo koodataan inpalla?
    (kaverilta löytyy). Ilmeisesti ilmoitetaan tuo 95ah vähintään?

    Onko hyvä laittaa älylaturi konehuoneen terminaaleihin vaihdon ajaksi?
    Nykyisen akun kohdalla koodattu vai vaihtoa kuitattu?

    INPA:lla ei akkutyypin tai Ah muutosta voi koodata, tai ylipäätään mitään muutakaan, mutta akunvaihto voidaan kuitata tehdyksi -

    Procedure to register new battery using INPA:
    E60, Engine, MSD80 (for 535i ECU), Then F5 = Status, Then F5 = IBS, then F5 again = Battery registration

    Ah riippuu akun koosta, mutta valitaan auton modulin vaihtoehdoista sama tai lähin alempi Ah.

    Ei ole mitään syytä laturivirityksiä tehdä, piuhat irti vaan.

    Leave a comment:


  • Kiding
    replied
    Vinkkejä akun vaihtoon

    Olisi tarkoitus vaihtaa akku, joten vinkkejä kaivattaisiin.
    (tubesta löytyy käytännön ohjeet)

    Autossa on tällä hetkellä joku powerline akku, en usko että olisi koodattu edellisen vaihdon yhteydessä.

    Uusi akku olisi agm, eli miten tuo koodataan inpalla?
    (kaverilta löytyy). Ilmeisesti ilmoitetaan tuo 95ah vähintään?

    Onko hyvä laittaa älylaturi konehuoneen terminaaleihin vaihdon ajaksi?
    Last edited by Kiding; 04-10-2018, 19:07.

    Leave a comment:


  • Niemikko
    replied
    Tarviikos tuo ibs vaihto ilmoittaa autolle vai uus (päivitetty) napa ja johtosarjat paikoilleen vain?

    Leave a comment:


  • japemw
    replied
    Originally posted by Laku View Post
    Saako pelkät hiilet uusittua?
    Saa hiilet vaihdettua. Ei olisi edes laturia tarvinnut irroittaa.

    Video aiheesta:


    1,9€ Hiilisarja Mätänetistä

    Leave a comment:


  • fraatti
    replied
    Tässä oli tuo dokkari IBS:tä ja latauksesta: https://www.docdroid.net/Q4ABqTq/122...s20systems.pdf

    Leave a comment:


  • walde
    replied
    Originally posted by JaniLap View Post
    Hyvä täsmennys, mikäli asia on kuten kerroit. Mihin auto sitten tarvitsee koodattua tietoa paitsi akkukapasiteetista, myös akkutyypistä, jos ei ajonaikaista latausta ja sen valvontaa varten?
    Akkutyyppi on totta kai olennainen tieto nimenomaan lataus-strategian ja varaustilan ylläpidon ja reguloinnin kannalta, sekä muihin energianhallinnan toimintoihin ylipäätään. Lisäksi diagnoositoimintojen, kuten SoF (State of Function) ja SoC (State of Charge) oikeanlainen määrittäminen vaatii tiedon akkutyypistä, koska esimerkiksi akun jännite eri varaustilassa, sisäinen resistanssi ja kuormituskäyrästö on erilainen elektrolyyttityyppien välillä.

    Akkukapasiteetin koodaus on olennainen tieto, jotta ajoneuvo voi määrittää akun todellisen SoH:n (State of Health) oikein (todellinen kapasiteetti vs. ilmoitettu kapasiteetti). Esimerkiksi 85Ah todellinen kapasiteetti 90Ah akussa vs 85Ah todellinen kapasiteetti 110Ah akussa indikoivat täysin erilaista akun SoH:ia.

    SoH, SoF ja SoC arvoja taas käytetään "korjausarvoina" monien energianhallinan toimintojen toteutuksessa, huomioon ottaen akkutyyppi, IBS:n tarjoamat reaaliaikaiset tiedot, sen hetkinen ajotilanne ja useita muita parametreja vähän auton konfiguraatiosta riippuen.
    Last edited by walde; 01-10-2018, 17:16.

    Leave a comment:


  • fraatti
    replied
    Originally posted by JaniLap View Post
    Hyvä täsmennys, mikäli asia on kuten kerroit. Mihin auto sitten tarvitsee koodattua tietoa paitsi akkukapasiteetista, myös akkutyypistä, jos ei ajonaikaista latausta ja sen valvontaa varten?
    Akkutyyppi (ja elektrolyytin lämpötila) vaikuttaa nimenomaan latausjännitteeseen. Agm menee hiukan matalemmalla jännitteellä.

    Leave a comment:


  • JaniLap
    replied
    Originally posted by walde View Post
    Ei se auto akkua ylilataa vaikka olisikin väärä kapasiteetti koodattuna. IBS:n avulla akun todellinen kapasiteetti selviää autolle varsin nopeasti, ja mm. tähänhän esimerkiksi akun SoH:n (State of Health) määritys perustuu. Tieto kapasiteetista on nimenomaan olennaista tuon SoH:n määrittämiseksi.
    Hyvä täsmennys, mikäli asia on kuten kerroit. Mihin auto sitten tarvitsee koodattua tietoa paitsi akkukapasiteetista, myös akkutyypistä, jos ei ajonaikaista latausta ja sen valvontaa varten?

    Leave a comment:


  • Laku
    replied
    Originally posted by HTK12 View Post
    Siihen käyttöön Ctek ja sen tapaiset laturit on juuri hyviä. Ne tiputtaa jännitteen järkevälle tasolle kun akku on ladattu. Laturi pitää akun jännitteen esim. 13.6V 10pv, jonka jälkeen laturi siirtyy pulssi lataukseen ja pitää akun suunnilleen 95-100% latauksessa. Lyijyakuthan pitäisi säilyttää täyteen ladattuna, joten aivan oikea tapa säilyttää on pitää kiinni laturissa kun auto seisonnassa.
    Näin olen ymmärtänyt, mutta ei nuo silti pitkäikäisiä olleet. Kasissa sentään kesti n. 8 vuotta, mutta Csi:ssä 3-4. Csi tosin vuotaa varausta jostain, muttei pitäisi olla ongelma Ctekillä.

    Leave a comment:

Working...
X