Announcement

Collapse
No announcement yet.

E60 Akku asiaa.

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • pheno
    replied
    Originally posted by JaniLap View Post
    Ainakin NCS Expertillä voi lukea CAS-moduulin KLASSE BATTERIE -kohdasta mille akkukapasiteetille auto on koodattu.
    Okei, kiitos! Sieltä siis löytyy.

    Kontissa on nyt 95Ah akku, onko tietoa mitä tuolla NCS:ssä pitäisi lukea ?

    Leave a comment:


  • JaniLap
    replied
    Originally posted by pheno View Post
    Miten saan selville varmuudella mikä akun kapasiteetti on autoon koodattu?
    Ainakin NCS Expertillä voi lukea CAS-moduulin KLASSE BATTERIE -kohdasta mille akkukapasiteetille auto on koodattu.

    Leave a comment:


  • pheno
    replied
    Miten saan selville varmuudella mikä akun kapasiteetti on autoon koodattu?

    Leave a comment:


  • HTK12
    replied
    Originally posted by Mad_Mike View Post
    Moro,
    Jos vaihdan orkkis 90Ah AGM akun tilalle esim 95Ah AGM akun ja IBS EI ole käytössä(eli piuha irti), niin pitääkö autolle kuitenkin kertoa akun vaihdosta?
    Ei, koska IBS on irti.

    Leave a comment:


  • Mad_Mike
    replied
    E60 530d LCI akku

    Moro,
    Jos vaihdan orkkis 90Ah AGM akun tilalle esim 95Ah AGM akun ja IBS EI ole käytössä(eli piuha irti), niin pitääkö autolle kuitenkin kertoa akun vaihdosta?

    Leave a comment:


  • pyroz
    replied
    Originally posted by HTK12 View Post
    Ei siinä maailman pelastamisesta ole kyse vaan siitä, että se akku ei lataudu kunnolla kun latausjännite on liian alhainen IBS irti. Jotkut on kertoneet sen tippuneen 13,9V. Mikäli latausjännite tippuu paljon alle 14,4V, niin akku ei tule pakkasella latautumaan kunnolla. Tämä alkaa siinä vaiheessa kiinnostamaan kun akku on tyhjä ja saa kutsua hinurin antamaan virtaa. IBS kanssa jännite nostetaa kovalla pakkasella ~15v siksi, että akku latautuisi. Ellei se akku lataudu, niin webasto käytössä on ainakin ongelmia odotettavissa, ellei ajo ole pääsääntöisesti pitkää matkaa. Jokainen toki tekee kuten parhaaksi näkee.
    Oikeassa olet. Otin IBS:n ohjauskaapelin irti ja vilkaisin latausjännitteitä:





    Itsellä tulee kyllä enimmäkseen lyhyttä ajoa, mutta senpä takia on Ctek laturi jota tulee käytettyä talvella kerran tai kaksi viikkoon (yön yli lataus). Epäluotettavaa IBS:ää ei viitsi käyttää, koska silloin se saattaa estää Webaston käytönkin kokonaan kun luulee akun tyhjäksi. Eli IBS irti vaan ja keräämään almuja muutaman sadan euron johdonpätkään

    Leave a comment:


  • HTK12
    replied
    Originally posted by pyroz View Post
    Tässäkin ketjussa monella reistaillut IBS oireilee myös omassa '04 530i:ssä:





    Akku on siis uusi, autoon koodattu ja täyteen ladattu Ctek:llä ennen käyttöönottoa. Yo. kuvista päättelen, että IBS toimii välillä ja välillä ei, koska väittää että akku on viime päivien aikana ollut osan aikaa lähes kuollut ja kuitenkin suurimman osan aikaa täydessä iskussa.

    Uusi IBS-miinusjohto ja sille tarvittava adapteri taitaa lähestyä hinnassa kolmea sataa euroa Ei kuulosta BMW:n varaosissa pahaltakaan, mutta akun miinuskaapelista kyllä oksennusreaktion aiheuttavalta hinnalta. Onko noita joku yrittänyt korjata? Jotkut ovat ilmeisesti poistaneet koko IBS:n pois käytöstä, aiheutuuko siitä jotain haittaa edes teoreettisesti (minuahan ei kiinnosta maailman pelastaminen 20% liian vähän ladatulla akulla Suomen talvessa Webastollisessa autossa)?
    Ei siinä maailman pelastamisesta ole kyse vaan siitä, että se akku ei lataudu kunnolla kun latausjännite on liian alhainen IBS irti. Jotkut on kertoneet sen tippuneen 13,9V. Mikäli latausjännite tippuu paljon alle 14,4V, niin akku ei tule pakkasella latautumaan kunnolla. Tämä alkaa siinä vaiheessa kiinnostamaan kun akku on tyhjä ja saa kutsua hinurin antamaan virtaa. IBS kanssa jännite nostetaa kovalla pakkasella ~15v siksi, että akku latautuisi. Ellei se akku lataudu, niin webasto käytössä on ainakin ongelmia odotettavissa, ellei ajo ole pääsääntöisesti pitkää matkaa. Jokainen toki tekee kuten parhaaksi näkee.

    Leave a comment:


  • Hattis
    replied
    Originally posted by JaniLap View Post
    On aika vähän syitä olettaa, ettei kestäisi mikäli akun kapasiteetti on riittävä käyttötarpeeseen nähden, akun kunnosta huolehditaan asianmukaisesti ja valinta osuu tunnettujen akkuvalmistajien (esim. Varta, Bosch) tuotteisiin. Tärkeää välttää akun varauksen purkautumista liian tyhjäksi ja että sallii riittävän latautuminen joko ajossa tai erillisen akkulaturin avulla. Lähtökohtaisesti auton sähkötekniikka oltava myös kunnossa, ettei mahdollinen suurentunut lepovirrankulutus pääse purkamaan akkua odottamatta. Vaihdon yhteydessä uusi akkutyyppi koodattava auton tietoihin ja kuittaus akun vaihdosta että IBS pysyy mukana.
    Kiitos, uusi akku haettu ja koodattu.
    Nyt latauksessa ja huomenna vaihtaen

    Leave a comment:


  • Fabsu
    replied
    Originally posted by pyroz View Post
    Tässäkin ketjussa monella reistaillut IBS oireilee myös omassa '04 530i:ssä:





    Akku on siis uusi, autoon koodattu ja täyteen ladattu Ctek:llä ennen käyttöönottoa. Yo. kuvista päättelen, että IBS toimii välillä ja välillä ei, koska väittää että akku on viime päivien aikana ollut osan aikaa lähes kuollut ja kuitenkin suurimman osan aikaa täydessä iskussa.

    Uusi IBS-miinusjohto ja sille tarvittava adapteri taitaa lähestyä hinnassa kolmea sataa euroa Ei kuulosta BMW:n varaosissa pahaltakaan, mutta akun miinuskaapelista kyllä oksennusreaktion aiheuttavalta hinnalta. Onko noita joku yrittänyt korjata? Jotkut ovat ilmeisesti poistaneet koko IBS:n pois käytöstä, aiheutuuko siitä jotain haittaa edes teoreettisesti (minuahan ei kiinnosta maailman pelastaminen 20% liian vähän ladatulla akulla Suomen talvessa Webastollisessa autossa)?
    Ota koko piuha irti. Ei aiheuta mitään ongelmia

    Leave a comment:


  • pyroz
    replied
    Tässäkin ketjussa monella reistaillut IBS oireilee myös omassa '04 530i:ssä:





    Akku on siis uusi, autoon koodattu ja täyteen ladattu Ctek:llä ennen käyttöönottoa. Yo. kuvista päättelen, että IBS toimii välillä ja välillä ei, koska väittää että akku on viime päivien aikana ollut osan aikaa lähes kuollut ja kuitenkin suurimman osan aikaa täydessä iskussa.

    Uusi IBS-miinusjohto ja sille tarvittava adapteri taitaa lähestyä hinnassa kolmea sataa euroa Ei kuulosta BMW:n varaosissa pahaltakaan, mutta akun miinuskaapelista kyllä oksennusreaktion aiheuttavalta hinnalta. Onko noita joku yrittänyt korjata? Jotkut ovat ilmeisesti poistaneet koko IBS:n pois käytöstä, aiheutuuko siitä jotain haittaa edes teoreettisesti (minuahan ei kiinnosta maailman pelastaminen 20% liian vähän ladatulla akulla Suomen talvessa Webastollisessa autossa)?

    Leave a comment:


  • JaniLap
    replied
    Originally posted by Hattis View Post
    ...voiko odottaa että AGM-akku kestää pidempään kuin 2 vuotta ?
    On aika vähän syitä olettaa, ettei kestäisi mikäli akun kapasiteetti on riittävä käyttötarpeeseen nähden, akun kunnosta huolehditaan asianmukaisesti ja valinta osuu tunnettujen akkuvalmistajien (esim. Varta, Bosch) tuotteisiin. Tärkeää välttää akun varauksen purkautumista liian tyhjäksi ja että sallii riittävän latautuminen joko ajossa tai erillisen akkulaturin avulla. Lähtökohtaisesti auton sähkötekniikka oltava myös kunnossa, ettei mahdollinen suurentunut lepovirrankulutus pääse purkamaan akkua odottamatta. Vaihdon yhteydessä uusi akkutyyppi koodattava auton tietoihin ja kuittaus akun vaihdosta että IBS pysyy mukana.

    Leave a comment:


  • Hattis
    replied
    Arvon tässä uuden akun oston kanssa, onko AGM-akku kestävämpi kuin perinteinen. Vanha akku kuoli 2:ssa vuodessa.

    Mitä katselin vaihtoehtoja niin perinteinen 135€ ja AGM satasen kalliimpi, eli voiko odottaa että AGM-akku kestää pidempään kuin 2 vuotta ?
    Auto on E61 -05 530d, webastolla

    Leave a comment:


  • Kalde
    replied
    Originally posted by JaniLap View Post
    Mikäli akku on alkuperäinen, niin saattaa hyvinkin olla pian tiensä päässä eli ihan mahdolinen kuvaamiesi oireiden aiheuttaja. Akkuliikkeessä voidaan arvioida akun ja laturin tilannetta, mikäli itselläsi ei ole sopivia mittareita/osaamista. Mikäli akku vaihtuu, niin huomioi kuittaus akun vaihdosta autolle ja akkukooon/tyypin vaihtuessa koodaus myös, niin IBS osaa huomioida akun vaihtuneen.
    Auto oli talvella seisonnassa muutaman kuukauden ja tänä aikana AGM-akku oli täysin jäässä. Kesti muutaman päivän sulaa lämpimässä tallissa. Akku itsessään ei ole montaa vuotta vanha. Muuten en ole akussa vikaa huomannutkaan.

    Leave a comment:


  • JaniLap
    replied
    Originally posted by Kalde View Post
    Nyt on ilmennyt E60 530i 2005 Bemarin kanss oudohko ongelma...

    Kannattaako tässä lähteä hakemaan vikaa akusta, miinusjohdosta vai kenties laturista?
    Mikäli akku on alkuperäinen, niin saattaa hyvinkin olla pian tiensä päässä eli ihan mahdolinen kuvaamiesi oireiden aiheuttaja. Akkuliikkeessä voidaan arvioida akun ja laturin tilannetta, mikäli itselläsi ei ole sopivia mittareita/osaamista. Mikäli akku vaihtuu, niin huomioi kuittaus akun vaihdosta autolle ja akkukooon/tyypin vaihtuessa koodaus myös, niin IBS osaa huomioida akun vaihtuneen.

    Leave a comment:


  • Kalde
    replied
    Nyt on ilmennyt E60 530i 2005 Bemarin kanss oudohko ongelma: noin kuukausi sitten startatessa syttyi airbag ja turvavyön varoitusvalot, "restraint system faulty". Kävin testerin päässä ja antoi jotain virtapiikkiin viittaavaa, en muista tarkasti. Kaikki koodit nollaamalla valot sammui ja heti käynnistäessä syttyivät uudestaan. Seuraavana päivänä otin akun miinusjohdon irti, annoin olla muutaman tunnin ja kiinnilaitettaessa kaikki valot katosivat.

    Nyt näin kuukausi jälkeenpäin viime perjantaina räväytti taas vähän kylmemmän aamun seurauksena (+3c) samat airbag ja turvavyön valot mittaristoon. Tänään aamulla taas samoissa olosuhteissa navi oli täysin mykkä, ei reagoinut mihinkään kunnes 20 min jälkeen "buuttasi" itsensä ja toimi ongelmitta. Annoin taas olla muutaman tunnin miinusjohdon irti ja kaikki toimii.

    Kannattaako tässä lähteä hakemaan vikaa akusta, miinusjohdosta vai kenties laturista?

    Leave a comment:

Working...
X
😀
🥰
🤢
😎
😡
👍
👎