Announcement

Collapse
No announcement yet.

E60 Akku asiaa.

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • petrolhead
    Moderator
    • Feb 2004
    • 13793
    • Hyvinkää

    #46
    Originally posted by TROCK View Post
    Hiukan viiveellä kommentoituna; noin vuorokausi sen jälkeen kun autolla oli viimeksi ajettu jännite näytti akun navoista mitattuna 12,03V. Eli ei hyvä. Mutta mistä tätä nyt lähtis purkaan? Missäs muuten e61:n sulakkeet ovat, jos vaikka lähtis nyppiin niitä irti yks kerrallaan.
    Jos virtapihdit olisi akkukaapelissa kiinni kun nypit sulakkeita irti niin mahdollisen virranhukkaajan voisi saada kiinni (virrat tietysti pois ja niin paljon etukäteen että kaikki ohjainlaitteet on varmasti unessa).

    Noista vikakoodeista: Eritteleekö BMW:n systeemit vikakoodin syytä? Eli herjaako esim. "oikosulku" tai "jännitteen raja-arvo ylitetty / alitettu" ?
    2015 VW Crafter
    1984 BMW 316
    2009 Kawasaki Ninja 250RRR
    petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
    "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

    Comment

    • TROCK
      Bimmer Fanatic
      • Aug 2005
      • 435
      • Tampere

      #47
      Originally posted by petrolhead View Post
      Jos virtapihdit olisi akkukaapelissa kiinni kun nypit sulakkeita irti niin mahdollisen virranhukkaajan voisi saada kiinni (virrat tietysti pois ja niin paljon etukäteen että kaikki ohjainlaitteet on varmasti unessa).

      Noista vikakoodeista: Eritteleekö BMW:n systeemit vikakoodin syytä? Eli herjaako esim. "oikosulku" tai "jännitteen raja-arvo ylitetty / alitettu" ?
      Jos multa kysyit, niin missään vaiheessa auto ei ole herjannut alhaisesta jännitteestä tai mistään muustakaan akkuun liittyvästä. Eli periaatteessa mun ei tarttis mitenkään tietää tälläkään hetkellä akun alhaisesta varauksesta. Kunhan nyt ihan uteliaisuudesta satuin tsekkaamaan työpaikan mittarilla akun vaihdon jälkeen.
      - - - - - - -
      F10 520dA
      ex E61 530dA, ex E39 530dA

      Comment

      • TROCK
        Bimmer Fanatic
        • Aug 2005
        • 435
        • Tampere

        #48
        Uutta tietoa(?) omaan ongelmaani...

        Auto oli tänään merkkiorganisaation hellässä huomassa tutkittavana paristakin syystä; ensinnäkin tämän akun purkautuminen, joka näyttää kuitenkin pysyvän siksi hyvin aisoissa, että aina kuitenkin lähtee käyntiin ja toinen on sitten airbag-valo, josta enempi ihmettelyä toisessa topicissa.

        Tuomioksi tuli se, mitä Clavurionkin heitteli ilmoille tämän topicin ekalla sivulla eli akun varausta ja purkausta vahtiva miinuskaapeli olisi vaihdettava. Hintaa moiselle oli keksitty mielestäni aika hulvattomat 210€. Kyllä siinä tosiaan täytyy olla paljon älyä kun piuha maksaa noin paljon. Tuon vaihtamisessa ei liene kuitenkaan mitään erityistä eli kannattanee tehdä itse? Vai osaako joku sanoa, onko esim. piuhan toinen pää jossain niin käsittämättömässä paikassa, ettei sinne pääsisi käsiksi muuta kuin erikoistyökaluilla? Kyseessä siis ilmeisesti Clavun postin mukaisesti osa nro 1.

        - - - - - - -
        F10 520dA
        ex E61 530dA, ex E39 530dA

        Comment

        • Janne S
          Bimmer Fanatic
          • Apr 2005
          • 437
          • Keminmaa

          #49
          Akku vaihdettu

          Auto ilmoitteli syksyn aikana satunnaisesti kaikenlaisista olemattomista vioista. Pari päivää sitten ku töistä lähdin, pakkasta 6 astetta, tauluun lävähti kaikki maholliset viat kerralla, laatikko sökönä, dynamic drive velttona, vakkaritutka näkee harhoja jne. Tästä sisuuntuneena Wetterin tiskiltä geeliakku 90aH kantoon ja tänään laitoin paikalleen, vanha oli 110aH. Varmaan tarvii jonkulaista opastusta tuo pirun älykäs tsydeemi että toimii oikein tulevaisuudessa, vielä ei ole herjannu mistään. Onnistuuko ohjelmointi muualla ku wetterillä, kuka haluaa puukottaa?
          ex.528iA-97, exe60 530ia -03 , e61 530xda-07 LCI ja ex e63 650-08 LCI, E39 520ia Touring, I3s 120Ah

          Comment

          • Lallevihtinen
            Bimmer Fanatic
            • Sep 2006
            • 690
            • Tampere

            #50
            Originally posted by Janne S View Post
            Auto ilmoitteli syksyn aikana satunnaisesti kaikenlaisista olemattomista vioista. Pari päivää sitten ku töistä lähdin, pakkasta 6 astetta, tauluun lävähti kaikki maholliset viat kerralla, laatikko sökönä, dynamic drive velttona, vakkaritutka näkee harhoja jne. Tästä sisuuntuneena Wetterin tiskiltä geeliakku 90aH kantoon ja tänään laitoin paikalleen, vanha oli 110aH. Varmaan tarvii jonkulaista opastusta tuo pirun älykäs tsydeemi että toimii oikein tulevaisuudessa, vielä ei ole herjannu mistään. Onnistuuko ohjelmointi muualla ku wetterillä, kuka haluaa puukottaa?
            Joudut meneen wetterille, akun tyypin/koon vaihdosta ei pysty autolle kertomaan edes DIS:sillä vaan ainoa tapa on retrofit koodaus autoon, näin ainakin näissä parissa tapauksessa mitä itse olen koittanut tehdä. Jos on saman kokonen ja saman tyyppinen akku niin sen pystyy foorumilaisetkin kertomaan autolle.

            Mukavana plussana että retrofit ei onnistu tietääkseni jos auto ei ole muuten uusimmassa ohjelma versiossa.
            sigpic
            BMW E93 335i & BMW M550Dx
            EX:F30 320ix Performance, Audi A6 4G 3.0Tdi, Audi A5 Sportback, E46 M3 Cabriolet, X6 35d, X5 3.0sd, E92 335xi, Alpina B3 Cab, E60/E61 530d, Mini Cooper S, E46 330dAT
            XHP Vaihteisto ohjelmoinnit Tampereella, kysy privalla.

            Comment

            • kvt
              Bimmer Fanatic
              • Aug 2009
              • 236
              • Satakunta

              #51
              Mulle lallevihtinen tossa pari päivää sitten meinasi koodata akun tyypin muutoksen, kun laitoin 90ah/900a AGM akun tilalle 95ah/800a normiakun. Homma ei onnistunut, kun olis pitänyt tehdä autolle ohjelmistopäivitys, mutta sitä en kyllä aio tehdä minkään akun takia.
              Sen lalle onnistui ilmoittamaan autolle, että tilalla on uusi samanlainen akku. Mutta onkohan tolla nyt sitten jotain merkitystä, jos auto luulee akkua AGM akuksi, vaikka siellä on tavallinen, kun amppeerimäärät ovat kuitenkin noin lähellä alkuperäistä akkua.
              -12 F11 530Da

              Comment

              • teropa
                Bimmer Enthusiast
                • Oct 2005
                • 3855
                • Oulu

                #52
                Täällä onnistuu akun tyypin ja kapasiteetin muutos .

                Tero
                E60 520dA M-sport
                ---Ex
                E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
                E90 330iA, 325iA, 320dA
                E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
                E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

                PPL(A)

                Comment

                • kvt
                  Bimmer Fanatic
                  • Aug 2009
                  • 236
                  • Satakunta

                  #53
                  Millä ohjelmalla se onnistuu ilman auton ohjelmiston päivitystä.
                  -12 F11 530Da

                  Comment

                  • teropa
                    Bimmer Enthusiast
                    • Oct 2005
                    • 3855
                    • Oulu

                    #54
                    Originally posted by kvt View Post
                    Millä ohjelmalla se onnistuu ilman auton ohjelmiston päivitystä.
                    NCS expert.

                    Tero
                    E60 520dA M-sport
                    ---Ex
                    E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
                    E90 330iA, 325iA, 320dA
                    E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
                    E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

                    PPL(A)

                    Comment

                    • takahiki
                      Bimmer Fanatic
                      • Jul 2004
                      • 203
                      • home

                      #55
                      Pelkkä inpako ei saa tietoa perille, valikot näkyy ainakin löytyvän kyseiseen operaatioon?

                      Comment

                      • Clavurion
                        Bimmer Enthusiast
                        • Feb 2005
                        • 9159
                        • Oulu

                        #56
                        Originally posted by kvt View Post
                        Mulle lallevihtinen tossa pari päivää sitten meinasi koodata akun tyypin muutoksen, kun laitoin 90ah/900a AGM akun tilalle 95ah/800a normiakun. Homma ei onnistunut, kun olis pitänyt tehdä autolle ohjelmistopäivitys, mutta sitä en kyllä aio tehdä minkään akun takia.
                        Sen lalle onnistui ilmoittamaan autolle, että tilalla on uusi samanlainen akku. Mutta onkohan tolla nyt sitten jotain merkitystä, jos auto luulee akkua AGM akuksi, vaikka siellä on tavallinen, kun amppeerimäärät ovat kuitenkin noin lähellä alkuperäistä akkua.
                        Mitäs se Vihtisen Lalle nyt säätää.

                        NCS:llä onnistuu ilman isompia koukeroita. Varustelistaan muutetaan akkutyypin varustekoodi. Sen jälkeen riittää CAS:n koodaus, sieltä löytyy akun koodi (KLASSE_BATTERIE).

                        Akkuvaihtoehdot:
                        -B080 -> 80 Ah
                        -B090 -> 90 Ah
                        -B110 -> 110 Ah
                        -A090 -> 90 Ah AGM
                        -A080 -> 80 Ah AGM

                        Originally posted by takahiki View Post
                        Pelkkä inpako ei saa tietoa perille, valikot näkyy ainakin löytyvän kyseiseen operaatioon?
                        Ei ole tullut kokeiltua, mutta ilmeisesti akun vaihdon nollaus onnistuu INPAllakin IBS:stä.
                        Last edited by Clavurion; 10-11-2009, 22:59.
                        E39 530dA -02 M-Sport
                        E53 X5 3.0dA -06 Sport
                        * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                        Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                        Comment

                        • cletti
                          Newbiemmer
                          • Nov 2009
                          • 14
                          • finland

                          #57
                          mulla on bemarissa vartan akku ja on hyvä

                          Comment

                          • Lallevihtinen
                            Bimmer Fanatic
                            • Sep 2006
                            • 690
                            • Tampere

                            #58
                            Originally posted by Clavurion View Post
                            Mitäs se Vihtisen Lalle nyt säätää.

                            NCS:llä onnistuu ilman isompia koukeroita. Varustelistaan muutetaan akkutyypin varustekoodi. Sen jälkeen riittää CAS:n koodaus, sieltä löytyy akun koodi (KLASSE_BATTERIE).

                            Akkuvaihtoehdot:
                            B080 80 Ah
                            B090 90 Ah
                            B110 110 Ah
                            A090 90 Ah AGM
                            A080 80 Ah AGM



                            Ei ole tullut kokeiltua, mutta ilmeisesti akun vaihdon nollaus onnistuu INPAllakin IBS:stä.
                            No katos perkele, eihän mulla toi tullut mieleen että varustelistan kautta. Mutta tarvii se sen jälkeen vielä kai DIS:silläkin kertoa autolle? Sit varmaan kerrotaan juuri että samanlainen akku mukamas vaihdettu. Mitenkäs toi klasse batterie kohta, eritteleekö se agm ja ei agm akun, vai vaan kapasiteetin?

                            KVT: Jos liikut tääläpäin niin pistetään akku asia kuntoon
                            sigpic
                            BMW E93 335i & BMW M550Dx
                            EX:F30 320ix Performance, Audi A6 4G 3.0Tdi, Audi A5 Sportback, E46 M3 Cabriolet, X6 35d, X5 3.0sd, E92 335xi, Alpina B3 Cab, E60/E61 530d, Mini Cooper S, E46 330dAT
                            XHP Vaihteisto ohjelmoinnit Tampereella, kysy privalla.

                            Comment

                            • teropa
                              Bimmer Enthusiast
                              • Oct 2005
                              • 3855
                              • Oulu

                              #59
                              Originally posted by Lallevihtinen View Post
                              No katos perkele, eihän mulla toi tullut mieleen että varustelistan kautta. Mutta tarvii se sen jälkeen vielä kai DIS:silläkin kertoa autolle? Sit varmaan kerrotaan juuri että samanlainen akku mukamas vaihdettu. Mitenkäs toi klasse batterie kohta, eritteleekö se agm ja ei agm akun, vai vaan kapasiteetin?

                              KVT: Jos liikut tääläpäin niin pistetään akku asia kuntoon
                              Juu tuossa Clavun esimerkissähän nuo on mainittu, kaksi alinta on AGM:

                              Akkuvaihtoehdot:
                              B080 80 Ah
                              B090 90 Ah
                              B110 110 Ah
                              A090 90 Ah AGM
                              A080 80 Ah AGM

                              Tero
                              E60 520dA M-sport
                              ---Ex
                              E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
                              E90 330iA, 325iA, 320dA
                              E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
                              E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

                              PPL(A)

                              Comment

                              • kvt
                                Bimmer Fanatic
                                • Aug 2009
                                • 236
                                • Satakunta

                                #60
                                Originally posted by Lallevihtinen View Post
                                No katos perkele, eihän mulla toi tullut mieleen että varustelistan kautta. Mutta tarvii se sen jälkeen vielä kai DIS:silläkin kertoa autolle? Sit varmaan kerrotaan juuri että samanlainen akku mukamas vaihdettu. Mitenkäs toi klasse batterie kohta, eritteleekö se agm ja ei agm akun, vai vaan kapasiteetin?

                                KVT: Jos liikut tääläpäin niin pistetään akku asia kuntoon
                                Joo ilmoittelen jos liikun sielläpäin, niin vois sen vielä ehkä muuttaa. Kysyin merkkihuollosta, niin nyt kun auto luulee lataavansa AGM akkua tavallisen sijaan, niin latausjännite on vaan vähän alhaisempi. Eli ei se näinpäin paljoa haittaa, mutta jos olis tavallisen akun tilalla AGM, niin AGM on kuulema taas aika herkkä liian suurelle latausjännitteelle. Se Mahdollisuus kyllä nyt on, ettei akku ehdi lataantua täyteen lyhyessä ajossa, mutta sen näkee sitten.

                                Nyt on kyllä suunnitelmissa, että jos hommais itselle INPAN ja vaikka NCS expertin, jos vain löytäis mistä ne saa. Tai INPA mulla taitaa jo olla, mutta en ole vielä päässyt kokeilemaan, että onko se toimiva. Mistäköhän tuon NCS:n löytäis ja onko nuo yleensäkään hyvät ohjelmat, vai mitä suosittelette?
                                Tolla NCS:llä varmaan kyllä onnistuu sekoittamaan auton täysin, jos ei osaa käyttää. Mutta kai sitä nyt kokeilla uskaltaa, jos ei ihan summissa sen kassa räpellä, vaan koittaa ensin varmistua mitä on tekemässä.
                                -12 F11 530Da

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎