Announcement

Collapse
No announcement yet.

E61 vm 04 keskuslukituksen kauko-ohjaus ei toimi

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Proaudio
    Newbiemmer
    • Dec 2010
    • 22
    • Iisalmi

    Originally posted by jaki View Post
    Jengi myös itkee tuon antennivahvistimen kosteussuojauksen kanssa, vaikka se on itse asiassa erittäin hyvin suojattu. Ongelma tuleekin noiden tee-se-itse korjausten jälkeen, kun johtoniput jätetään auki ja vettä pääsee ratsastamaan johtojen kautta esteettömästi vahvistimen sisälle.
    Toki, jos korjausten jäälkeen johdot niputetaan tiiviiksi, ei tuota ongelmaa enää ole. Pitää myöskin muistaa, että juotos (joita sinne väkisin tulee) on lähtökohtaisesti huommattavasti alttiimpi korroosiolle kuin johto.
    Minä olen sitä mieltä että ko vahvistimen kosteussuojaus on samanlainen kuin pikkupoikana ollessa Leijona kellon waterproof-suojaus eli kun sinne kerran vettä pääsee niin siellä pysyy.

    Kun tehdään tiivis kotelo niin sen täytyisi olla ilmatiivis jottei sinne pääse kertymään kondensiokosteutta. Ellei kotelo ole ilmatiivis niin silloin siellä ilma vaihtuu pikkuhiljaa lämpötilaerojen avustamana, ja se ilman sisältämä vesihöyry sitten tiivistyy vesipisaroiksi eikä lähde pois.

    Luulin ostaneeni pelin jossa lapsentaudit olisi jo korjattu, kun on mallisarjan viimeisiä kappaleita. Mutta alle vuosi meni niin alkoi mikrokytkin brakata kosteudesta ja n. kahteen vuoteen imaisi antennivahvistin vedet sisään niin että ei auttanut enää kuivaus vaan täytyi uusia. Tämä siis vm.2010 ja alle 60tkm.

    Comment

    • jaki
      Bimmer Enthusiast
      • Sep 2003
      • 2978
      • Uusimaa

      Originally posted by Proaudio View Post
      Kun tehdään tiivis kotelo niin sen täytyisi olla ilmatiivis jottei sinne pääse kertymään kondensiokosteutta. Ellei kotelo ole ilmatiivis niin silloin siellä ilma vaihtuu pikkuhiljaa lämpötilaerojen avustamana, ja se ilman sisältämä vesihöyry sitten tiivistyy vesipisaroiksi eikä lähde pois.
      Und so? Se on pelkkää kondensiokosteutta. Ne varsinaiset viat tulevat, luulen, siitä, että sinne valuu sade/suolavettä, jolloin puhutaan ihan eri asiasta tai ainakin paljon pahemmasta ongelmasta. Ainakin itsellä oli johdot korjattu oikein hienosti, jengin ylistämillä silikonijohdoilla, mutta samalla avattu väylä tuolle likavedelle laatikon sisään. Siinä oli jopa liittimet selvästi korrodoituneet
      Olen avannut useammankin BMW:n elektroniikkayksikön, ja tarkalla lasilla katsottaessa, aika monessa on jälkiä kondensiokosteudesta = pölyn kasautumasta päättelin.

      Luulin ostaneeni pelin jossa lapsentaudit olisi jo korjattu, kun on mallisarjan viimeisiä kappaleita. Mutta alle vuosi meni niin alkoi mikrokytkin brakata kosteudesta ja n. kahteen vuoteen imaisi antennivahvistin vedet sisään niin että ei auttanut enää kuivaus vaan täytyi uusia. Tämä siis vm.2010 ja alle 60tkm.
      Tuosta olen täysin samaa mieltä. ja vieläpä niin, että tuo mikrokytkinhän on ihan uusi vika, jota taasen ei ollut vanhemmissa. Ehkä tasapuolisuuden nimissä, kun pakosarja alkoi kestää, niin piti keksiä joku uusi vika. No, enpä tiedä oliko tuossa mitään hauskaa :think
      BMW diagnostiikkaa & korjaukset, uutena FRM3 flash korjaukset www.jakiltech.fi

      Comment

      • MajorDrake
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2006
        • 7524
        • Jyväshyvä

        Originally posted by jaki View Post
        Jengi myös itkee tuon antennivahvistimen kosteussuojauksen kanssa, vaikka se on itse asiassa erittäin hyvin suojattu. Ongelma tuleekin noiden tee-se-itse korjausten jälkeen, kun johtoniput jätetään auki ja vettä pääsee ratsastamaan johtojen kautta esteettömästi vahvistimen sisälle.
        Toki, jos korjausten jäälkeen johdot niputetaan tiiviiksi, ei tuota ongelmaa enää ole. Pitää myöskin muistaa, että juotos (joita sinne väkisin tulee) on lähtökohtaisesti huommattavasti alttiimpi korroosiolle kuin johto.
        Aika monta kymmentä antenninvahvistimen koteloa on tullut avattua,
        osa on kuivia mutta ehkä puolella on ollut selviä jälkiä kosteudesta.

        Tehdaasennettuna se ei todellakaan ole tiivis,
        jos erehtyy jättämään takaluukun pidemmäksi aikaa auki,
        valuu vedet lasiapitkin sinne vahvistimelle ja se tehdastiivistys ei riitä...
        "Tiiveyden" huomaa jo siitä että jos koteloa painaa niin ilmat tulee ulos ja vetää takaisin sisään kun päästää irti eli ei ole tiivis...

        Itse jos vaihdan takaluukun johtosarjat, ei johdot katkotaan tietysti vahvistinlaatikon ulkopuolelta, ja läpiviennit vedetään tiivisteliimalla.
        M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
        Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
        Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

        Comment

        • jaki
          Bimmer Enthusiast
          • Sep 2003
          • 2978
          • Uusimaa

          Originally posted by MajorDrake View Post
          Tehdaasennettuna se ei todellakaan ole tiivis,
          jos erehtyy jättämään takaluukun pidemmäksi aikaa auki,
          valuu vedet lasiapitkin sinne vahvistimelle ja se tehdastiivistys ei riitä...
          "Tiiveyden" huomaa jo siitä että jos koteloa painaa niin ilmat tulee ulos ja vetää takaisin sisään kun päästää irti eli ei ole tiivis...
          No, ei se todellakaan mikään hermeettisesti tiivis le. Ei sitä ole kukan väittönytkään. Kondenssivesi on ihan eri asia kuin valuma vesi. Tuossa olet kyllä oikeassa: luukku auki, vesi voi johtua niistä antennilituiskoista tuonne sisään.

          ei johdot katkotaan tietysti vahvistinlaatikon ulkopuolelta, ja läpiviennit vedetään tiivisteliimalla.
          Vielä kerran: jos johtosarja on tiivis = lue johtonippu on tiivis paketti eristysnauhalla ummessa (niin kuin originaali), ei vettä pääse johtumaan kotelon sisään. Niiden liittimien tiivistys on ehkä turhaa (mielestäni ne on aika tiiviisti kiinni siinä suojakotelossa), mutta liittimen siisällä on esteetön kulku vedelle. Vielä kerran: johtumala yksittäisen johdon päällä niiden liitinpinnien välistä.
          En kirjoita mitään teoriaa, vaan ihan omin silmin havaittua. Siksi esim MIL-liittimet on niin kalliita, että niissä ne liitinpinnit on tiiviisti kiinni liitinrungossa = hermeettisesti nesteenpitävä.

          Hyvä esimerkki on myös Webaston liittimet: ei ole mitään hyötyä siitä, että koko elektroniikkayksikkö on erittäin hyvin tiivistetty, kun vesi pääsee sieltä liitinpinnien välistä kotelon sisään. Siinä on vielä sekin munaus, että ne kaapelit tulee suoraan alaspäin -> vesi valuu aina alaspäin. Jos kaapelinippu on tehtaan jäljiltä tiukasti nipussa eristetty, veden on aika hankala päästä sisään. Itsellä hyvä esimerkki, kun joku oli korjannut yhden johdon (ei hajua miksi) ja tuo nippu oli jätetty kunnolla eristämättä. lopputulos kastunut piirilevy.
          BMW diagnostiikkaa & korjaukset, uutena FRM3 flash korjaukset www.jakiltech.fi

          Comment

          • bmw77
            Bimmer Rookie
            • Jan 2011
            • 132
            • P-pohojanmaa

            Uusi uhri ilmoittautuu! Autona siis 2008 LCI, ja eilettäin kaukot rupes toimimaan erittäin satunnaisesti. Välillä piti laittaa avain virtalukkoon (autossa keyless-gou) jotta sen sai käyntiin. Tänään toimivuus heikkeni entisestään. Kuitenkin takaspoilerin päällä avaimet toimi ok.

            Tänään nyppäsin takaspoilerin pois, ja vahvistinboxi näytti kuivalta ja hapettumia ei ollut havaittavissa. CRC-kontaktin puhistus spraylla kuitenkin sen huuhtelin, puhdistin ja kuivasin. Johdot kiinni ja testiä... TOIMII! Ja tosi kaukaa toimikin. Boxin tiivistys sikaflexilla ja kasaus. "Juhlan" kunniaksi auton pesu, ja pesun jälkeen ei toiminutkaan enää. Uudelleen boxi auki, josko sinne nuin äkkiä ois pesuvedet livahtanut. Ei mitään, ihan kuivaa. Takaspoilerin päällä toimii avaimet, mutta 20cm kauempana ei. Vahvistinko pitäs uusia?

            Johtosarjat on edellisen omistajan mukaan MajorDrake korjannut pari-kolme vuotta sitten. Niissä tuskin vikaa.

            Ja onko sillä spoilerissa olevalla AM-antennilla mitään virkaa? Se näyttää aika kärsineeltä. Foorumia selatessa toiset on sitä mieltä, että keskuslukituksen kaket toimii AM-antennilla (spoilerissa) ja toiset että FM-antennilla (ikkunassa). Kumpikohan koulukunta on oikeassa?
            ???
            EX: 530D F10 LCI -15
            EX: 530D E61 LCI -08
            EX: 320D E91 -07

            Comment

            • LJL
              Newbiemmer
              • Mar 2014
              • 3
              • Espoo

              Mulla on 215tkm ajettu 2005 vuosimallin BMW 523iA E61 ja keskuslukko lakkasi toimimasta pari kuukautta sitten. Melkolailla kertalaakista, vähän aikaa toimi vain lähietäisyydeltä ja yhtäkkiä ei enää toiminut ollenkaan. Nyt ei toimi edes vahvistimen päältä. Tämän jälkeen hävisi myös kaikki radion kanavat ja asetukset.

              Olen täältä lukenut takaluukun johtosarjan ongelmista, appiukon kanssa käytiin ne läpi ja löytyi kaksi katkennutta johtoa takaa katsottuna oikealta ylös antennivahvistimelle tulevista johdoista. Juotettiin kuntoon ja mitattiin kaikki johdot, nyt kulkee sähkö normaalisti kaikissa takaluukun johdoissa ainakin välillä liitin - ennen kuin menee takakaiuttimien takaa auton sisään. Kun tämä ei auttanut, vaihdatin Autokeskuksella uuden akun. Ei auttanut sekään, paitsi radion muistipaikat alkoivat taas toimia. Keskuslukituksen kauko-ohjaus ei toimi edelleenkään.

              Kun avasin antennivahvistimen (osanro 9183564-01, keskellä tarraa lukee 08-10 eli onkohan tuo joskus vaihdettu?) se oli täysin uuden oloinen sisältä. Ei kosteutta, ei pölyä, ei mitään. Voiko ulkoisesti priima antennivahvistin kämähtää tällä tavalla, ja kannattako se suoraan vaihtaa toiseen vahvistimeen? Kaikki ebayn vaihtoehdot ovat ulkoisesti paljon karumman näköisiä, väliäkös sillä toisaalta mutta jotenkin epäilyttää. Voiko tuota nykyistä vahvistinta yrittää jotenkin elvyttää tai voiko sen toimintaa testata?

              Comment

              • arz
                Newbiemmer
                • Apr 2014
                • 4
                • Espoo

                Sama vika löytyy täältäkin. Ongelman kuvaus kaikkineensa on seuraava. Avaimet toimivat täysin moitteetta, mutta sitten kerrasta lopetti toiminnan.

                Tämä alkoi kun purin oikean puolen oikean kourun ja korjailin sieltä muutamia johtoja toiveissa saada takalasin pyyhin toimiin. Pyyhin toimiikin nyt hyvin, mutta lukot eivät enään. Käsittääkseni siinä kourussa ei pitäisi olla mitään keskuslukitukseen liittyviä johtoja, vai kuinka? Katsoin nopesti myös oikean puolen takaluukulle menevät johdot läpi, ja ne näyttivät kaikki ehjiltä. Tuon operaation tuloksena tosin radio alkoi kuulumaan varsin huonosti. (yhden korjaat ja saat kasan ongelmia lisää, BMW TradeMark)

                Keskipaneelin napista ovet menevät kiltisti lukkoon, mutta ajamaan lähdettäessä ovet eivät mene enään lukkoon.

                Nyt ajattelin ottaa tuon johtoprojektin kunnon välineillä vielä uusiksi ja laittaa kaikki johdot saman tien. Mutta osaako kukaan arvella miksi tuo keskuslukitus käyttäytyy noin?

                E61 2007 on tuo romukasa.

                edit: sulake 59 ratkaisi keskuslukituksen. Radio edelleen korjattavana, piirilevy näytti hapettuneelta useammastakin kohdasta.
                Last edited by arz; 30-04-2014, 21:45. Reason: solved

                Comment

                • LJL
                  Newbiemmer
                  • Mar 2014
                  • 3
                  • Espoo

                  Mikä/missä on sulake 59? Pitää itsekin tarkistaa sulakkeet..

                  Itse pistin juuri tilaukseen ebaystä käytetyn antennivahvistimen, saa ostaa pois jos se ei nyt liittynyt tähän problematiikkaan

                  Comment

                  • LJL
                    Newbiemmer
                    • Mar 2014
                    • 3
                    • Espoo

                    Hetki meni että löysin takakontin sulakkeet... Ja ongelma ratkesi mullakin sulakkeella, joskin numerolla 77 "Antennenverstärker" 5A joka oli posahtanut. Laitoin 7,5A sulakkeen tilalle ja taas toimii keskuslukitus. Tuossa omassa ei-LCI-mallissa ei sivumennen sanottuna ole sulaketta 59 ollenkaan (siinä oli vaan joku ihme pyykkipoika).

                    Comment

                    • arz
                      Newbiemmer
                      • Apr 2014
                      • 4
                      • Espoo

                      LJL, jatketaan privana kaupankäyntiä tuosta antennivahvarista.

                      Comment

                      • BemariAndy
                        Bimmer Fanatic
                        • Jun 2012
                        • 230
                        • Pohjois-Pohjanmaa

                        Mullakin ollut vähän oiretta tuon kaken kanssa, tutkin kaikki sulakkeet jotka viittasivat radio-kuvakkeeseen sulaketaulussa. Toimi vähän aikaa, mutta tänään pimeni taas yhtäkkiä. Uusi antennivahvistin tilattu. Varmaan jotain isompaa on. Pitää katsoa uudelleen nuo sulakkeet 59 ja 77. Oma LCI vm 2008/2009 eli samat kaikissa kait ovat nuo paikat?
                        * Volvo V90 Cross Country D4 AWD 2017 ruotsintuonti 2019 Kakkosautona Volvo S40 1.8 bensa (Ford...)
                        * Aiempia autoja vanhimmasta alkaen :
                        Ekat 5 Peugeot (309, 2x306, 307 ja 407), 1 Opel Zafira CDTI -07, 1. BMW 520da E61 -09 Isernhagen haku 2012 Saksasta ja X3 F25 LCI 30D -15 Fulda haku 2018 Saksasta

                        Comment

                        • Pilatus
                          Bimmer Rookie
                          • Mar 2012
                          • 61
                          • Satakunta

                          Ovet ei taaskaan aukea avaimesta. Mistä lähtisin seuraavaksi etsimään vikaa? Takaluukun johtosarjat korjattu ja antennivahvistin vaihdettu uuteen vajaakuukausi sitten. Antennivahvistimen vaihdon jälkeen kaikki toimi niin kuin pitääkin, mutta nyt taas temppuilee. Antennivahvistin tarkistettu ja on kuiva, johtosarjat tarkistettu ja ovat ehjiä sekä sulakkeet tarkistettu. Avaimia on kaksi, eikä kumpikaan sano mitään. Alkaa tilanne jo ottamaan hermoon aikalailla

                          Comment

                          • jake2710
                            Bimmer Fanatic
                            • May 2004
                            • 828

                            Aukeaako sisänapista?

                            Comment

                            • Pilatus
                              Bimmer Rookie
                              • Mar 2012
                              • 61
                              • Satakunta

                              Originally posted by jake2710 View Post
                              Aukeaako sisänapista?
                              Joo kyllä aukeaa.

                              Täytyy ottaa tänään illalla perusteelliseen syyniin ja katsoa kaikki johdot vielä kerran läpi.

                              Comment

                              • GJ
                                Bimmer Rookie
                                • Apr 2004
                                • 52
                                • Espoo

                                Tuli eilen vaihdettua auto, eipä lupaavasti tämä yhteinen taival alkanut.

                                Aamulla ei kake avannut millään ovia, ajattelin että paristo/akku varmaan lopussa ja hain vain toiset avaimet. No eipä toiminut silläkään, töihin kun piti kuitenkin lähteä, eikun mekaanisella avaimella ovet auki. Ensimmäisellä yrityksellä ei auennut, toisella aukesi.

                                Sattumalta huomasin että edellinen omistaja oli korjaamolla vaihdattanut "takaluukun johtosarjan" (kiitos edelliselle omistajalle että säilytti kaikki paperit!), eli tuskin siitäkään on kiinni. Pitää katsoa tänään sulakkeet läpi, jos kaikki niistä ok niin taitaa mennä tuo vahvistin vaihtoon.
                                E61 523iA 2007

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎