Ihan vain tarkentavana kysymyksenä tästä lootan lämmönvaihtimesta ja termarista.
1. Missä lämpötilassa lootan lämmönvaihtimen termarin pitäisi aueta?
2. Jos laatikon lämpötilojen pitäisi pysyä jossain +60 C, silloin avautumislämpötila on varmaan jossain +55 C tietämillä.
Mikähän mahtaa koneeseen sisään menevän veden lämpötila lootan lämmönvaihtimelta jos ulkolämpötila on -20 C, koneen lämmöt +75 C ja lämmönvaihtimelle tulee esim -10 C nestettä?
- Entäpä muuten sama tilanne mutta ulkolämpötila onkin + 30 C ja koneen lämmöt +95?
Öljyn virtausta laatikolta ei tietääkseni säädetä, mutta todennäköisesti siellä on mekaaninen pumppu ja virtaus muuttuu lootan kierroksien mukaan.
Kuinka paljon saksalaista insinööriä on kiinnostanut jotkut pohjolan olot -20 C pakkaset vai onko vaakakupissa enempi "lämpimät" markkinat ja jäähdytystehon riittävyys sekä alhainen polttoaineen kulutus. Mineraaliöljyillä käyttölämpötila on n. +60 C ja synteettisillä voi mennä jo +80 C. Kymmenen asteen lämpötilan nousu n. puolittaa öljyn eliniän, joten helppo on ajatella että mielummin liian viileät kuin lämpimät, niin tulee vähemmän laatikkovaurioita. Eihän tämä nyt vaikeaa olisi järjestää nestekiertoa siten että myös lämmintä piisaa, mutta se sitten maksaa extraa pienten markkinoiden takia.
LCI -08
1. Missä lämpötilassa lootan lämmönvaihtimen termarin pitäisi aueta?
2. Jos laatikon lämpötilojen pitäisi pysyä jossain +60 C, silloin avautumislämpötila on varmaan jossain +55 C tietämillä.
Mikähän mahtaa koneeseen sisään menevän veden lämpötila lootan lämmönvaihtimelta jos ulkolämpötila on -20 C, koneen lämmöt +75 C ja lämmönvaihtimelle tulee esim -10 C nestettä?
- Entäpä muuten sama tilanne mutta ulkolämpötila onkin + 30 C ja koneen lämmöt +95?
Öljyn virtausta laatikolta ei tietääkseni säädetä, mutta todennäköisesti siellä on mekaaninen pumppu ja virtaus muuttuu lootan kierroksien mukaan.
Kuinka paljon saksalaista insinööriä on kiinnostanut jotkut pohjolan olot -20 C pakkaset vai onko vaakakupissa enempi "lämpimät" markkinat ja jäähdytystehon riittävyys sekä alhainen polttoaineen kulutus. Mineraaliöljyillä käyttölämpötila on n. +60 C ja synteettisillä voi mennä jo +80 C. Kymmenen asteen lämpötilan nousu n. puolittaa öljyn eliniän, joten helppo on ajatella että mielummin liian viileät kuin lämpimät, niin tulee vähemmän laatikkovaurioita. Eihän tämä nyt vaikeaa olisi järjestää nestekiertoa siten että myös lämmintä piisaa, mutta se sitten maksaa extraa pienten markkinoiden takia.
LCI -08
Comment