memebuy23buy

E61 530d hidas lämpeään ja muutenkin kylmää kyytiä..termariko

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Shappire
    Bimmer Rookie
    • Oct 2009
    • 124
    • Sisä-Suomi

    Ihan vain tarkentavana kysymyksenä tästä lootan lämmönvaihtimesta ja termarista.

    1. Missä lämpötilassa lootan lämmönvaihtimen termarin pitäisi aueta?

    2. Jos laatikon lämpötilojen pitäisi pysyä jossain +60 C, silloin avautumislämpötila on varmaan jossain +55 C tietämillä.
    Mikähän mahtaa koneeseen sisään menevän veden lämpötila lootan lämmönvaihtimelta jos ulkolämpötila on -20 C, koneen lämmöt +75 C ja lämmönvaihtimelle tulee esim -10 C nestettä?
    - Entäpä muuten sama tilanne mutta ulkolämpötila onkin + 30 C ja koneen lämmöt +95?
    Öljyn virtausta laatikolta ei tietääkseni säädetä, mutta todennäköisesti siellä on mekaaninen pumppu ja virtaus muuttuu lootan kierroksien mukaan.

    Kuinka paljon saksalaista insinööriä on kiinnostanut jotkut pohjolan olot -20 C pakkaset vai onko vaakakupissa enempi "lämpimät" markkinat ja jäähdytystehon riittävyys sekä alhainen polttoaineen kulutus. Mineraaliöljyillä käyttölämpötila on n. +60 C ja synteettisillä voi mennä jo +80 C. Kymmenen asteen lämpötilan nousu n. puolittaa öljyn eliniän, joten helppo on ajatella että mielummin liian viileät kuin lämpimät, niin tulee vähemmän laatikkovaurioita. Eihän tämä nyt vaikeaa olisi järjestää nestekiertoa siten että myös lämmintä piisaa, mutta se sitten maksaa extraa pienten markkinoiden takia.

    LCI -08
    Last edited by Shappire; 21-12-2010, 09:36.
    F11 530 xD LCI

    Comment

    • -Tapi
      Bimmer Enthusiast
      • Jan 2004
      • 3121
      • Välisuomi

      Originally posted by Shappire View Post
      Eihän tämä nyt vaikeaa olisi järjestää nestekiertoa siten että myös lämmintä piisaa, mutta se sitten maksaa extraa pienten markkinoiden takia.
      Ei luulisi mutta tosiasia on se että originaalikokoonpanolla 53*d mallit lämpenevät sinne 88 asteen tuntumaan kovillakin pakkasilla kun vaan jaksaa vaihdella termostaatteja viikottain yritän siis sanoa että tämä ei olisi järjestelmän ominaisuus vaan ihan oikea vika komponenteissa. Päin hanuriahan tuo järjestelmä on suunniteltu, siitä ei pääse mihinkään. termostaattien ripottelu sinnetänne niin että yhden vikaantuminen poistaa muiden funktion kokonaan, on mielestäni hölmöä.

      Shappiren 525d LCI on sitten oma lukunsa johon en painokkaasti sovella ylläolevaa koska siinähän on tukittu kaikkien kolmen termostaatin kierto yhtäaikaa eikä vehje silti lämmennyt(?) Liekö se maaginen raja tuossa kulutuslukeman suhteessa tekniikkaan (alulohko jne)..
      ---

      Comment

      • MajorDrake
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2006
        • 7551
        • Jyväshyvä

        EGR termarihan on 2-osainen, se aukeaa vähän 70 asteessa ja kokonaan 88 asteessa (tai siis nuo asteluvut löytyy termareista). Päätermarin asteluku on myös 88 astetta. Laatin lämmönvaihtimessakin on kuulemma 2 termaria,
        liekkö sielläkin samat asteluvut?

        Näkeekö jollain Impalla tai mulla laatikon lämpöjä ajon aikana?
        Eikö niistä voisi vähän päätellä että onko vika laatikon lämmönvaihtimessa?

        Omassa pelissä on syksyllä vaihdettu EGR termari ja Päätermari on n. 2 kk ikäinen. Tähäänkin ajelin JKL-Hesa-JKL välin. Aina välillä lämmöt nousi sinne 90 pintaan (88-90 astetta) kun DPF poltto meni päälle (mennessä ja palatassa kerran, mennessä keskeytyi kun kepitin ja lämmöt tippui alle 75 asteen). Kun poltto lakkasi, lämmöt tippuivat aika äkkiä 74 pintaan 110 km/h ajettaessa, pakkasta oli 18-21 astetta.
        Sitten kun vaihtoi pienemmälle (jolloin lämmöt tippuu) ne eivät enää nousseen
        yli 70 asteen... Kokeilin välillä ajaa 3700 rmp yli 20 km mutta ei vakutusta asiaan...
        PDF polton ollessa päällä, jos kepitti eslim 3-vaihteelle niin lämmöt tippuivat aika nopeaan,
        vaihdoin isommalle kun meni lähellä 75 astetta, jonka jälkeen lämmöt nousivat 5- ja 6 vaihteella muutamassa minuutissa
        takaisin 88 asteen päälle.

        Olen lyhyellä matkalla kokeillut sulkea laatikon lämmönvaihtimeen menevän letkun mutta ei ollut vaikutusta asiaan. Kun lämmöt oli 74 astetta ja ajoin parkkiin, EGR jäähy oli selvästi kylmempi kuin 74 astetta,
        ja myös termostaatista lähtevä letku (luulisi polttavan sormia mutta tuntui vain lämpimältä, kylmemmältä kuin ylävesiletku?),
        mutta tosin voihan siinä vähän neste sekoittua siinä termarin ja vesipumpun välillä jos laatikon vaihtimelta pukkaa kylmää...
        Laatikonvaihtimen ja keulan väliin ei 535d:ssä oikein kunnolla käsi mahdu mutta sekään ei tuntunut mitenkään kuumalta, oli kuiteskin selvästi lämmin...

        Äkkiseltään herää epäilys että lämpiääkö nämä autot kunnossa ollessaan oikeasti sinne 88+ asteeseen jos LCI-mallista on kyse? Vai vain DPF polton aikana? Voisiko joku, jolla mielestään toimii varmasti oikein,
        seurata lämpöjä pitemmän matkaa jossain yli 15 asteen pakkasilla? Muutaman kymmenen km aikana voi DPF poltto olla päällä joten mieluiten joku yli 100 km mittapätkä ja max. 90 km/h lasissa? Muistelisin että edellisessä toimi oikein kun siihenkin vaihdoin muut paitsi laatikon lämmönvaihtimen, mutta herää nyt kysymys että satuinko vain katsomaan kun DPF poltto oli päällä... Ei noita kuitenkaan tullut kun vaihtamisen jälkeen testailtua pari kertaa... Tosin siinä nousi lämmöt parhaillaan 96 asteeseen dpf -polton aikana, nykyisellä 90 on maksimi...
        Last edited by MajorDrake; 21-12-2010, 17:02.
        M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
        Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
        Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

        Comment

        • Shappire
          Bimmer Rookie
          • Oct 2009
          • 124
          • Sisä-Suomi

          Mulla toimii samalla tavalla kuin Majorilla. Termareita on vaihdettu ja lämpöjä tarkkailtu sitten niin maan perusteellisesti. Eli jos kukaan ei muuta todista, niin epäuskoisena tässä pakko kohta on uskoa että LCI:ssä lämmöt ei nouse kuin dpf polton aikana -20 C pakkasella yli +90 C.

          Termarit jos on rikki, lämmöt voi valua pakkasella <50C matka-ajossa ja silloin alkaa jo olla kopissakin kylmä. Kun termarit on kunnossa, kopissa tarkenee.

          Mulla on tavallinen etusäleikkö puskurin alla ja osaan säleiköä laitoin 5 cm leveää mustaa teippiä kun pakkaset menee yli -10 C. Näin ei kisko sisäänsä raakaa pakkasilmaa ihan niin rajusti, mutta jäähdyttää kuitenkin.
          F11 530 xD LCI

          Comment

          • -Tapi
            Bimmer Enthusiast
            • Jan 2004
            • 3121
            • Välisuomi

            Originally posted by MajorDrake View Post
            Näkeekö jollain Impalla tai mulla laatikon lämpöjä ajon aikana?
            Eikö niistä voisi vähän päätellä että onko vika laatikon lämmönvaihtimessa?.
            Näkee Inpalla(kin). Inpassa ovat näppärästi EGS analog statuksessa sekä lootan lämpö että koneen lämpö vierekkäin seurattavissa.

            Äsken kurvasi taas pihaan joku '05 530d jossa motin lämpö oli 62 astetta. Tuossa vehkeessä oli jotakuinkin kaikki muutkin E61 tyyppiviat joiden analysoinnissa meni niin kauan aikaa tyhjäkäynnillä röpistellen että lämmöt nousivat 77 asteeseen. Siitä sitten ajelulle EGR vesiletku tukittuna, lämmöt nousi muutaman asteen, sitten lootan letku lutattuna sama homma, ei vaikutusta. Sitten ylävesiletkukin luttuun, ei edelleenkään vaikutusta. Sitten yhtäkkiä lämmöt tippuivat 5 astetta ja jäivät sinne. Mystisiä vehkeitä.
            ---

            Comment

            • MajorDrake
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2006
              • 7551
              • Jyväshyvä

              Originally posted by -Tapi View Post
              Sitten ylävesiletkukin luttuun, ei edelleenkään vaikutusta. Sitten yhtäkkiä lämmöt tippuivat 5 astetta ja jäivät sinne. Mystisiä vehkeitä.

              Jaa-a, tuopa ei olekkaan käynyt mielessä, täytynee kokeilla lutata vielä tuo ylävesiletku.

              On kyllä käynyt mielessä että pitäiskö kirjoitella tehtaalle vähän mailia asiasta ja kysellä että pitäisikö näide oikeasti toimia siellä 90 asteen pinnassa pakkasessa. Sitten jos asia on niin, kysyä että mitenkäs sen saa siten toimimaan...

              Itseä eniten ärsyttää tämä ongelma, monet muut tyyppiviat on helposti korjattavissa jos ne tekee etukäteen, vaatii aina uuden yksilön tullessa kohdalle yhden pitkän illan uhrausta mutta eivät muuten käy lompakon päälle...

              Ei tuu kyylä uutt F-korista jos siinä on samaa ongelmaa että talvella ei dieselillä tarkene...

              Ja edelleenkään ei ole kyse siitä etteikö se kone tuottaisi riittävästi lämpöä,
              vaan suunnittelu on susi. Jos se ylävesiletku on kuuma termarin kaulasta niin
              kyllä homma kusee. Pitäiskö vaihtaa paksummat jouset niihin tarmareihin talveksi vai mikä se ihme olisi millä nämä saisi kuntoon ja vielä pysyiskin kunnossa.
              Hetken jo harkitsin letkutermareita egr- ja laatikon "paluu"letkuihin...
              M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
              Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
              Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

              Comment

              • Hirviger
                Newbiemmer
                • Jan 2009
                • 24
                • Finland

                Onko kellään kokemusta termareiden takuureklamoinnista? Miten BMW suhtautuu, jos menet vaikka kuukauden kuluttua kaikkien termareiden vaihdosta valittamaan käyntilämmöistä?

                Toistaiseksi olen vaihtanut syksyllä pää- ja EGR termarin. Nyt ajelen molemmat munuaiset teipattuna sekä etupuskuri puoleksi teipattuna. Lämmöt on matka-ajossa 88-92C, jopa -25C lämpötilassakin.

                En taida ihan äkkiä lähteä automaattilaatikon lämmönvaihdinta tai muitakaan termareita enää vaihtamaan, ellei lämmöt laske teipattunakin selvästi.

                Teipattu keula ei välttämättä ole kaunista katseltavaa, mutta ainakin lämmöt ovat siellä missä pitääkin ja sisätiloissa ei tarvi todellakaan palella.

                Parempilaatuisia termareita odotellessa...
                E61 535dA M-Sport 2007 LCI Individual

                Comment

                • uijui
                  Bimmer Rookie
                  • Jun 2010
                  • 172
                  • suomi

                  Originally posted by Hirviger View Post
                  Onko kellään kokemusta termareiden takuureklamoinnista? Miten BMW suhtautuu, jos menet vaikka kuukauden kuluttua kaikkien termareiden vaihdosta valittamaan käyntilämmöistä?

                  Toistaiseksi olen vaihtanut syksyllä pää- ja EGR termarin. Nyt ajelen molemmat munuaiset teipattuna sekä etupuskuri puoleksi teipattuna. Lämmöt on matka-ajossa 88-92C, jopa -25C lämpötilassakin.

                  En taida ihan äkkiä lähteä automaattilaatikon lämmönvaihdinta tai muitakaan termareita enää vaihtamaan, ellei lämmöt laske teipattunakin selvästi.

                  Teipattu keula ei välttämättä ole kaunista katseltavaa, mutta ainakin lämmöt ovat siellä missä pitääkin ja sisätiloissa ei tarvi todellakaan palella.

                  Parempilaatuisia termareita odotellessa...
                  Varaosillahan on takuu, taitaa päteä jopa näihin premiumvaraosiin. Vuosi tai kaksi.

                  Comment

                  • MajorDrake
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2006
                    • 7551
                    • Jyväshyvä

                    Originally posted by Hirviger View Post
                    Toistaiseksi olen vaihtanut syksyllä pää- ja EGR termarin. Nyt ajelen molemmat munuaiset teipattuna sekä etupuskuri puoleksi teipattuna. Lämmöt on matka-ajossa 88-92C, jopa -25C lämpötilassakin.
                    Mikä kone ja minkä ikäinen?

                    Paljos lämmöt oli ilman teippauksia?
                    M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
                    Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
                    Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

                    Comment

                    • Hirviger
                      Newbiemmer
                      • Jan 2009
                      • 24
                      • Finland

                      Originally posted by MajorDrake View Post
                      Mikä kone ja minkä ikäinen?

                      Paljos lämmöt oli ilman teippauksia?
                      E61 535dA 2007 LCI. Ilman teippauksia lämmöt pyöri siellä 80-85C tienoilla, kun ulkona oli noin -5C. Teippauksesta on ollut myös sellainenkin hyöty, että risteyksiin tullessa lämmöt eivät ole enää laskeneet kuin asteen tai kaksi, kun taas ennen teippauksia lämmöt saattoivat laskea viisikin astetta viimasta johtuen. Nyt konekin lämpee nopeammin. Tosin sataprosenttisessa termarikunnossa lämpeis ehkä nopeammin. Nyt menee teipattuna semmonen 10-15km ajomatka ennenkuin päästään normilämpöihin. Motarilla lämpee nopeiten näillä pakkasilla.
                      E61 535dA M-Sport 2007 LCI Individual

                      Comment

                      • methocel
                        Newbiemmer
                        • Oct 2009
                        • 5
                        • Mikkeli

                        No, liitytäänpä joukkoon harmaaseen.. 530xd man 06/2007 ja kylmä. Ajelin eilen 12 - 19 asteen pakkasessa 350km välillä 80-110km/h, ekan 20km jälkeen 83C sitä eteenpäin 54-66C, yhden kerran nousi lyhyellä 60km pätkällä takas 80C mutta vain hetkeksi. Alamäessä ja ennen risteystä kun rullaa vapaalla niin lämmöt tippuu välittömästi 5-6C.

                        Pitänee lähtee marmoritiskille termareitten ostoon..vaikka kyllä tekis mieli ottaa yhteyttä kuluttaja-asiamieheen kun lukee tätä palstaa ja miettii että omaan 3,5v vanhaan 147tkm ajettuun, uutena 70keur "premium"-autoon pitää alkaa vaihtaa termostaatteja vuonna 2010!

                        Mites tietäjät sanoo onko bensamallien termarit samoissa lämmöissä avautuvia kuin dieselin?
                        F25 3.0D -11

                        Ex: e61 530xd -07
                        Ex: e46 320d sedan -00

                        Comment

                        • Matson^
                          Bimmer Enthusiast
                          • Feb 2008
                          • 2113
                          • Seinäjoki

                          Originally posted by -Tapi View Post
                          Päin hanuriahan tuo järjestelmä on suunniteltu, siitä ei pääse mihinkään. termostaattien ripottelu sinnetänne niin että yhden vikaantuminen poistaa muiden funktion kokonaan, on mielestäni hölmöä.
                          Tämä on aivan totta! Jos jaksaa olla oikein optimistinen, niin voisiko ajatella että jonkin termostaatti jumiutuessa kiinni (niinköhän ) ylikuumeneminen ei aiheudu kuin yhteen komponenttiin.. laatikko, egr, tai moottori :think

                          ps. omani toimii vieläkin, vaikka uusilla (kaikilla) termareilla on jo muutama tonni takana.. ja niitä vaihtaessa näytti että olisivat voineet olla ihan samaa ikäluokkaa auton kanssa, eli +5v ja ~160tkm.. enkä ainakaan oman omistussuhteeni aikana ollut niihin koskenut ~40tkm & vajaa 2v, eli voisivatko vanhemmat termarit olla vain paskoja ja nyt nämä uudet ihan paskoja? .. nämä joita porukka vaihtelee prefacelifteihin ja jotka facelifteihin on ehditty laittaa jo tehtaalla..
                          Last edited by Matson^; 22-12-2010, 10:18.
                          | BMW G30 X-Drive M-Sport |
                          | Nissan Navara TREK-1 |
                          ex. | BMW e61 535dA Sport Edition LCI 2010 | Mercedes-Benz Vito 116CDI 4x4 2012 |Opel Astra H 5D | BMW e60 535d M5-look | Audi A3 2.0TDI Ambition | BMW e46 330D | Opel Omega 3.0 V6 Executive | Opel Astra G Coupe Bertone | Opel Astra G 3D |

                          Comment

                          • ziffy
                            Newbiemmer
                            • Oct 2009
                            • 15
                            • Pirkanmaa

                            Laitetaanpa kokemuksia tuosta E61 mopo LCI 520dA motista vaikkei ihan suoraan topicikin aiheeseen liity muuten kuin termari -pähkäilyn osalta.

                            Käytin autoa joku aika sitten ensimmäisessä huollossa. Huoltoaikaa varatessa kerroin että auton moottori ei tunnu lämpeävän kovilla pakkasilla (about -15 - -20 astetta) 20 km matkalla (josta puolet moottoritieajoa) aikana kuin tuonne 70-80 asteen väliin. Sanoivat tilanneensa ja vaihtaneensa sitten pelkän päätermarin kun tässä N47 520d 130kW version motissa ei ole enää tuota EGR termostaattia ollenkaan.

                            No vaihdon jälkeen en kyllä ole huomannut oikeastaan mitään eroa. Pidemmällä motariajolla viime viikolla n. -15 asteessa vähän alle 200km pätkällä, lämmöt nousivat 30 km matkalla tuonne n. 84-86 asteen tietämille ja pysyivät siellä n. 130km motariajon verran jonka jälkeen vauhdin tiputtaessani 90 km/h nopeuteen, lämmöt nousivat 87-88 asteeseen.
                            E61 520dA Touring -09

                            Comment

                            • uijui
                              Bimmer Rookie
                              • Jun 2010
                              • 172
                              • suomi

                              Originally posted by ziffy View Post
                              Laitetaanpa kokemuksia tuosta E61 mopo LCI 520dA motista vaikkei ihan suoraan topicikin aiheeseen liity muuten kuin termari -pähkäilyn osalta.

                              Käytin autoa joku aika sitten ensimmäisessä huollossa. Huoltoaikaa varatessa kerroin että auton moottori ei tunnu lämpeävän kovilla pakkasilla (about -15 - -20 astetta) 20 km matkalla (josta puolet moottoritieajoa) aikana kuin tuonne 70-80 asteen väliin. Sanoivat tilanneensa ja vaihtaneensa sitten pelkän päätermarin kun tässä N47 520d 130kW version motissa ei ole enää tuota EGR termostaattia ollenkaan.

                              No vaihdon jälkeen en kyllä ole huomannut oikeastaan mitään eroa. Pidemmällä motariajolla viime viikolla n. -15 asteessa vähän alle 200km pätkällä, lämmöt nousivat 30 km matkalla tuonne n. 84-86 asteen tietämille ja pysyivät siellä n. 130km motariajon verran jonka jälkeen vauhdin tiputtaessani 90 km/h nopeuteen, lämmöt nousivat 87-88 asteeseen.
                              Tuossahan näkyy olevan aivan toisenlainen systeemi termostaatti on saatavilla ilman kuoria, ja EGR termari taitaa olla joku sähkö/alipainehässäkkä

                              Comment

                              • Esal
                                Bimmer Enthusiast
                                • Mar 2009
                                • 1344
                                • Lempäälä

                                Originally posted by Hirviger View Post
                                Nyt ajelen molemmat munuaiset teipattuna sekä etupuskuri puoleksi teipattuna. Lämmöt on matka-ajossa 88-92C, jopa -25C lämpötilassakin.

                                Teipattu keula ei välttämättä ole kaunista katseltavaa, mutta ainakin lämmöt ovat siellä missä pitääkin ja sisätiloissa ei tarvi todellakaan palella.

                                Parempilaatuisia termareita odotellessa...
                                "Teippauksen" saa tehtyä aika huomaamattomaksikin, tosin minulla e46. Nytkin koko nokka ummessa, tässä sopi alailma-aukkoihin harmaa halpa solumuovi putkieriste. Pysyi paikoillaan painamalla. Munuaisten taakse musta jätesäkki ja luukku kiinni, sitä helppo säätää jos nyt sattuu jossain vaiheessa liikaa lämpiään. Pelkkä munuaisten sulku ei vaikuttanut tarpeeksi. Sori, jos joku kokee myötähäpeää...

                                *** E53 X5 3.0d 2005 ***

                                Comment

                                Working...
                                X