Originally posted by ksiili
View Post
E61 530d hidas lämpeään ja muutenkin kylmää kyytiä..termariko
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
No nyt on lämmönvaihdin vaihdettu ja homma pelaa niinkuin pitääkin, -15 pakkasessa lämpenee sinne 92 asteeseen n.15km ajon lälkeen. Ja lämmintä riittää kabiinin puolella kiitettävästi. En sitten lopulta jaksanut itse vaihtaa, vaan teetin sen huollossa hintaan 130e.
Jokin tässä termarihommassa kyllä mättää, jos kerta jotkut vaihtelee niitä muutaman viikon välein. Ettei vaan vika olisi epäpuhtaassa jäähdytinnesteessä joka jumittaa termarit? Joku selitys tähän pitäisi kyllä keksiä, ei ne termarit nyt laadultaan niin surkeita voi olla.E61 530dA -04
Comment
-
-
Originally posted by kalevi67 View PostJokin tässä termarihommassa kyllä mättää, jos kerta jotkut vaihtelee niitä muutaman viikon välein. Ettei vaan vika olisi epäpuhtaassa jäähdytinnesteessä joka jumittaa termarit? Joku selitys tähän pitäisi kyllä keksiä, ei ne termarit nyt laadultaan niin surkeita voi olla.
EGR-termari tosin onkin ollut jo tukittuna muutaman vuoden, ei tietoa onko ehjä.
Ehkäpä kyse on jostain tärinästä tms.325i -08
i3 REx -17
M5 -98 Imolarot
535i -90 N/A project (maatumassa)
Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05
Comment
-
-
Minähän en mistään mitään faktaa tiedä, mutta kun omaani vaihdettiin päätermostaatti, niin lämmöt nousivat ensin normaalisti hallissa, mutta sitten tien päällä ajaessa olivat luokkaa 62-76 astetta. Ennen vaihtoa lämmöt oli ajossa 76-86 astetta.
Vaikka ilmausruuvin kautta ilmat päästettiin pois, niin silti järjestelmään jäi ilmaa jonkin verran. Parin päivän kylmässä ajelun jälkeen kokeilin täyttää paisuntasäiliön ihan piripintaan nestettä ja sitten lähdin baanalle ja ajelin steptronic manuaalipuolelle asetettuna siten, että kierrokset pysyi 3500 paikkeilla. 25 kilometrin ajon jälkeen lämmöt alkoivat hiljalleen nousta sinne 91 asteeseen. Sen jälkeen onkin taas toiminut ihan hyvin. Eli kyllä sinne tahtoo ilmaa jäädä, ellei ole kunnon ilmauslaitetta. En usko, että kaikilla tilanne menee samalla tavalla, mutta bemareissa on aina ollut tuo ilmaaminen muita autoja hankalampaa...320d LCI
Comment
-
-
Originally posted by Anss1 View Postnyt vaíhedttu pää termari ja egr.. lämmöt vieläkin siinä 68asteessa.. seuraavaksi tomaatin termari?Jolli Detailing -kulkupelit kiiltäväksi-
Myös vikakoodien luvut, huollot sekä korjaukset. Kaikki merkit!
PM tavoittaa, puhelimella ei.
Comment
-
-
Originally posted by loukkis View PostMinähän en mistään mitään faktaa tiedä, mutta kun...
...Sen jälkeen onkin taas toiminut ihan hyvin.
Pieni hienoinen kuluma (tai ei edes välttämättä sitä, eli vähän väärä sulkijan asentokin voi olla syynä)--->jumitus-->neste kiertää jo kylmänä-->syyläri mukana nestekierrossa jo kylmänä-->ei millään lämpiä tarpeeksi. Wanhawirsi ja ikuinen ongelma.
Pari testiä on nyt alla ja näyttäis siltä, että auki jumiutunut/kylmänä vuotava termostaatti (eli viallinen sellainen) aukee useasti vielä kun neste saadaan kuumiaan sinne 90 asteen päälle, jolloin paine jo kuumuus aukasee jumittavan termarin.
Tietty loogisesti ajateltuna jos tuonne on jäänyt termareita vaihdellessa ilmaa joka estää nesteen kiertoa, niin järjestelmä kyllä ilmaantu viimeistään tässä vaiheessa, kun sinne saadaan kunnon paine.
Näin on ainakin omassani säästytty aut.lootan termarin vaihdolta ( noin 65 asteesta sinne +/-90 asteeseen).
Ystäväni bmw:n egr-termarin vaihdolta ja hänen ystävänsä bmw:n (jonkun näistä kolmesta tai jopa kaikkien, kun ei ollut vielä mitään uusittu ja lämmöt alhaalla) termarin vaihdolta.///MADE IN FINLAND
sigpic
TÄLLÄ HETKELLÄ NIMISSÄ OLEVAT:
E30 SEDAN IX M-TECNIC II
F32 COUPE PERFORMANCE
F31 TOURING XDRIVE M-SPORT
Comment
-
-
Originally posted by LeMansBlau View PostTermostaattihan voi jäädä jumiin vaikka ihan ensimmäisillä käyttökerroillaan, kun toimintaperiaate on noinkin onneton. Sulku tapahtuu jousivoimalla ja ympärillä on suht pehmoista muovia. Useinhan vaihdetussa termostaatissa EI ole mitään rikki tai hajonnut.
Pieni hienoinen kuluma (tai ei edes välttämättä sitä, eli vähän väärä sulkijan asentokin voi olla syynä)--->jumitus-->neste kiertää jo kylmänä-->syyläri mukana nestekierrossa jo kylmänä-->ei millään lämpiä tarpeeksi. Wanhawirsi ja ikuinen ongelma.
Pari testiä on nyt alla ja näyttäis siltä, että auki jumiutunut/kylmänä vuotava termostaatti (eli viallinen sellainen) aukee useasti vielä kun neste saadaan kuumiaan sinne 90 asteen päälle, jolloin paine jo kuumuus aukasee jumittavan termarin.
Tietty loogisesti ajateltuna jos tuonne on jäänyt termareita vaihdellessa ilmaa joka estää nesteen kiertoa, niin järjestelmä kyllä ilmaantu viimeistään tässä vaiheessa, kun sinne saadaan kunnon paine.
Näin on ainakin omassani säästytty aut.lootan termarin vaihdolta ( noin 65 asteesta sinne +/-90 asteeseen).
Ystäväni bmw:n egr-termarin vaihdolta ja hänen ystävänsä bmw:n (jonkun näistä kolmesta tai jopa kaikkien, kun ei ollut vielä mitään uusittu ja lämmöt alhaalla) termarin vaihdolta.
Mulla on kone käynyt > 90 C lämmöissä välillä ja silloin lienee kyseessä on DPF poltto kun parkissa ulkopuolella tämän jälkeen haisee palaneen muovin/kumin tms. katku. Mitään pörinää kyllä ei kuulu. > -5 C lämpötiloissa lämmöt aina >90 C mutta -20 kelissä keikutaan jo 70 C korvilla ainakin matka-ajossa 90 km/h nopeuksilla. Silloin kun ajaa 120 km/h lämmöt nousevat paremmin. Paljon ajavalle tämä ainakin sisäsuomessa toimi koska poliisit viheltävät varikolle aika äkkiä. Mulla on munuaisten takana läpät ja autossa on webasto, eli sisällä kyllä tarkenee kun termarit on kunnossa.
Jos nestekierrossa olisi ilmaa, niin eikö silloin lämpöjen pitäisi nousta nopeammin? Joku joka tämän asian tuntee voisi hieman valaista.
Jos termareita epäilee, niin eikö sellainen kertoisi jotain jos laatikon lämmönvaihtimelle menevän letkun, EGR termarin letkun ja vielä alavesiletkun pistää luttuun? Jo on ite perkele jos lämmöt ei nouse, vai mitä?
Onko kukaan kokeillut?Last edited by Shappire; 20-12-2010, 20:32.F11 530 xD LCI
Comment
-
-
Originally posted by Anss1 View Postselvä.. semmonen sit pitäs vaihtaaa.. treellä Rk-city huolto halusi tuosta osasta 280e ja 2h töitä.. kahdesti siellä jo auto käyttänyt mutta vaihtavat osat yksitelleen =/ uusi paikka etsittävä.E61 530dA -04
Comment
-
-
Originally posted by Shappire View PostKyllä mulla ainakin EGR termari oli ihan oikeasti rikki. Tappi ei vain mene vahapatin sisään niin kuin uudessa termarissa, eikä lämmittäminen tai pakastaminen auta asiaa.
Jos termareita epäilee, niin eikö sellainen kertoisi jotain jos laatikon lämmönvaihtimelle menevän letkun, EGR termarin letkun ja vielä alavesiletkun pistää luttuun? Jo on ite perkele jos lämmöt ei nouse, vai mitä?
Onko kukaan kokeillut?
Lämmittämisistä tai pakastamisista en minäkään usko olevan apua, mutta paine joka muodostuu, kun neste alkaa oleen lähellä kiehumispistettä auttaa monesti ongelman ratkeamiseen.
Letkuja kannattaa joko laittaa luttuun tai sitten koitella kädellä letkuista missä lämpimät nesteet virtailee, kun lämpöjä esim 60 astetta. Mutta tietenkin kutakin vuorollaan, että ongelma paikallistuu. Nestekiertoa estettäessä puristamalla letkua kannattaa muistaa, ettei päästä lämmönvaihtimissa olevia nesteitä kiehuun (=tulee ulos jotain kautta), eli lyhyitä testejä näitten osalta.///MADE IN FINLAND
sigpic
TÄLLÄ HETKELLÄ NIMISSÄ OLEVAT:
E30 SEDAN IX M-TECNIC II
F32 COUPE PERFORMANCE
F31 TOURING XDRIVE M-SPORT
Comment
-
-
Originally posted by LeMansBlau View PostLetkuja kannattaa joko laittaa luttuun tai sitten koitella kädellä letkuista missä lämpimät nesteet virtailee, kun lämpöjä esim 60 astetta. Mutta tietenkin kutakin vuorollaan, että ongelma paikallistuu. Nestekiertoa estettäessä puristamalla letkua kannattaa muistaa, ettei päästä lämmönvaihtimissa olevia nesteitä kiehuun (=tulee ulos jotain kautta), eli lyhyitä testejä näitten osalta.320d LCI
Comment
-
-
Originally posted by loukkis View PostJotenkin tuntuu niin pieneltä mollukalta koko lämmönvaihdin sen aiheuttajaksi, että lämmöt putoaisi sen pari kymmentä astetta. Varsinkin, kun ne laatikon lämmöt huitelee siinä samoissa asteissa kuin kone, joten kun molemmat on käyntilämpösiä, ei lämmönvaihdin voi paljoakaan luovuttaa lämpöenergiaa nesteestä toiseen. Ei ymmärryskykyni ja erittäin vahvan mututuntuman perusteella ainakaan. Tuonhan voi ihan laskea pinta-alojen ja tilavuuksien kautta, että miten suuri vaikutus jäähdytinnesteen lämpötilaan sille lämmönvaihtimella parhaimmillaan edes on.
Mutta jos egr:n-termostaatti tai automaattilaatikon lämmönvaihdin termostaattineen (samaa osaa) vuotaa jo ennenkuin termostaattien toimintaraja-arvot on saavutettu ei moottori jaksa lämmittää nestettä optimi lämpötilaansa. Eli, kun jäähdytinneste pääsee kiertämään jo kylmänä jäähdyttimelle, niin silloin se ei myöskään lämpene tarpeeksi. Kaikki termostaatit toimivat erillisinä "kylmän nesteen blokkaajina" ja jos yksikin "vuotaa", niin silloin voi sanoa, että koko systeemi vuotaa.
Lämmönvaihtimien tehtävänähän on toimia kaksitoimisesti, eli esimerkiksi sinun automaattilaatikossa öljyt lämpiää nopeasti sinne lähes 130 asteeseen, jolloin lämmönvaihtimessa oleva jäähdytinneste tietenkin lämpiää. Jäähdytinneste osaltaan taas jäähdyttää laatikön öljyä.
Egr-lämmönvaihdin taas jäähdyttää pakokaasuja ja samalla lämmittää jäähdytinnestettä.///MADE IN FINLAND
sigpic
TÄLLÄ HETKELLÄ NIMISSÄ OLEVAT:
E30 SEDAN IX M-TECNIC II
F32 COUPE PERFORMANCE
F31 TOURING XDRIVE M-SPORT
Comment
-
-
Justjust.. Uutta tietoa tuntuu pukkaavan. Mikä vanhassa on vikana?
Ensinnäkin Lootan lämmönvaihtimessa on pinta-alaa siirtämässä lämpöenergiaa nesteestä toiseen hyvinkin yhden syylärin verran. Sisältä se on täynnä ohutta metallia jonka pinta-ala on maksimoitu rypyttämällä. Vähän sama kun katalysaattorissa on jalkapallokentällinen levyä mutta kovin kompaktiin pakettiin sekin on saatu. Neste-neste lämmönsiirto on myös huomattavasti tehokkaampaa kuin neste-ilma tai ilma-ilma.
Ja vuotava lämmönvaihtimen termostaatti aiheuttaa sen että myös loota on liian kylmä. Siis sen lisäksi että moottorin lämpötila tippuu sen parikymmentä astetta, myös laatikko tekee saman. Lootassa pitäisi olla öljykierrossa termostaatti joka suhteuttaisi kiertävän öljyn määrän sen lämpötilaan mutta eipä näytä olevan. Tämä lämpötilan pudotus on ihan mitattua tietoa. Kun kikkailet moottorin lämmön ylös, nousee myös laatikon lämpö ja yllätysyllätys: Sen käytös muuttuu sujuvammaksi.---
Comment
-
Comment