Announcement

Collapse
No announcement yet.

E61 530d hidas lämpeään ja muutenkin kylmää kyytiä..termariko

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jake530d
    Bimmer Rookie
    • Oct 2010
    • 146
    • vaasa

    Pitääkö noiden lämpöjen olla jossain 80c tuntumas? Itellä näyttää olevan kans vaa joku 70c,mut kabiini lämpiää nopeesti webaston automaattisesti sitä lämmittävän,kun automaatilla lämmitys. Eli olisko hyvä alkaa kattoo noita termareita?
    E71 X6 35D
    ex.E61 530D 282hv. 615nm.

    Comment

    • mattipuh
      Bimmer Rookie
      • May 2010
      • 150
      • Espoo, Finland

      Originally posted by Bergeri View Post
      Ainakaan omassa tapauksessani noihin viivoihin ei voi luottaa yhtään. Kun lämmöt on noussut ~72-75C:een, viivoitus näyttää sen 4600. Tästä kun lämpö edelleen kipuaa maksimiinsa (minun casessa ~91-92C), viivoitus näyttää täysin samalta. En ole koskaan saanut kelattua sitä yli tuon 4600:n.
      sama. joskus kun jäähynesteen lämpö on 90'C näyttä viivoitus 4600rpm, yleensä kyllä on sen 4700rpm kohdalla.
      Matti
      E61 530DA (2005)

      Comment

      • uijui
        Bimmer Rookie
        • Jun 2010
        • 172
        • suomi

        Onko eri valmistajien termareissa eroja? Alkuperäinen lienee BEHR? Miten muut merkit. Näyttää kyllä semmoselle rimpulalle itse sen termostaatin kiinnitys koteloon, voe vittu.

        Comment

        • JSt
          Bimmer Rookie
          • Jul 2010
          • 47
          • Seinäjoki

          Originally posted by jake530d View Post
          Pitääkö noiden lämpöjen olla jossain 80c tuntumas? Itellä näyttää olevan kans vaa joku 70c,mut kabiini lämpiää nopeesti webaston automaattisesti sitä lämmittävän,kun automaatilla lämmitys. Eli olisko hyvä alkaa kattoo noita termareita?
          Laakkoselta ja Autokeskukselta kysyttynä oikea käyntilämpötila on 88-93 astetta. Moottoritiellä matkanopeudella 110km/h lämmöt näyttivät olevan nyt aika tasan 90 astetta. Tämä siis termarien vaihdon jälkeen. Aiemmin oli alle 80 astetta.

          Originally posted by mattipuh View Post
          sama. joskus kun jäähynesteen lämpö on 90'C näyttä viivoitus 4600rpm, yleensä kyllä on sen 4700rpm kohdalla.
          Salavalikosta löytyy 7. valikon viimeisestä alavalikosta kierrosluku johon tuo viivoitus on ko. hetkellä sijoittunut. Koskaan en ole nähnyt sen olevan kuin max. 4600. Autona sigun mukainen peli.
          ...Mersu

          Comment

          • jake530d
            Bimmer Rookie
            • Oct 2010
            • 146
            • vaasa

            [QUOTE=JSt;2215407]Laakkoselta ja Autokeskukselta kysyttynä oikea käyntilämpötila on 88-93 astetta. Moottoritiellä matkanopeudella 110km/h lämmöt näyttivät olevan nyt aika tasan 90 astetta. Tämä siis termarien vaihdon jälkeen. Aiemmin oli alle 80 astetta.


            Kiitos! Täytyy vissiin vaihtaa aluksi se egr termari. Tosin kabiini on mulla lämmin,onko tolla lämmöllä vaikutusta kulutukseen tai johki,jos ei nouse sinne 90c ?
            E71 X6 35D
            ex.E61 530D 282hv. 615nm.

            Comment

            • JSt
              Bimmer Rookie
              • Jul 2010
              • 47
              • Seinäjoki

              Originally posted by jake530d View Post


              Kiitos! Täytyy vissiin vaihtaa aluksi se egr termari. Tosin kabiini on mulla lämmin,onko tolla lämmöllä vaikutusta kulutukseen tai johki,jos ei nouse sinne 90c ?
              Kannattanee kokemusten perusteella suosiolla vaihtaa vaan molemmat kerralla. Kulutus vähäisen ajelun perusteella vaikuttaisi pudonneen ehkä vajaan litran, mutta kuten sanoin on vielä vähän metrejä takana täysillä lämmöillä, joten voi olla placeboakin. Lämmintähän näissä riittää tupaan alemmillakin moottorin lämmöillä, kiitos lämmitysvastusten.
              ...Mersu

              Comment

              • kalevi67
                Bimmer Rookie
                • Oct 2010
                • 47
                • Pirkanmaa

                Originally posted by Matson^ View Post
                Näin tein minäkin.
                Eli lämmönvaihdin nyt vaihdettu, vähän riski 200e jäi marmorilta hintaa parin tiivisteen kera.

                Ja onnistuu tosiaan ihan kivasti tunkin päällä tallissa, helppo homma
                Öljyä ei paljon linjoista tullut, uuden lauhduttimen kyllä täytin öljyllä ennen asennusta ja laitoin tulpat päihin niin sai minimoitua "hävikin". Tuskin olis välttämättä vaatinu mitään, mutta tulihan nyt tehtyä kun kerran sattui tuota öljyä olemaan.

                Aluksi lämmöt -> 48 - 62ºc + EGR- & päätermari uusiksi -> 52 - 65ºc + nyt lämmönvaihtimen jälkeen 87 - 92ºc .. ja mikä hienointa, matkakulutus samalla 30km pätkällä normalisoitui ~7,8l/100km -> 5,4l/100km
                Lämmönvaihtimen pitäisi tulla tällä viikolla ja kun kukaan ei ilmoittautunut tekemään hommaa pientä korvausta vastaan niin kai se pitää itse sinne auton alle könytä. Itse vaihtotyöstä vielä kysymys.

                Laatikkoöljyä valunee ulos n. desi, tarviiko täyttää tuo vaje ja jos pitää niin mistä tuo täytetään? Sinne vaihtimeen jää tietysti myös hieman ilmaa, Matson oli täyttänyt sen etukäteen, pitääkö tietää tarkaan minkä merkkistä öljyä siellä on vai kelpaako mikä tahansa laatikkoöljy?

                Tuo vesiletkujen luttaaminen olikin aika selvä homma, biltemasta saa ~6e hinnalla letkupihtejä.
                E61 530dA -04

                Comment

                • MajorDrake
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2006
                  • 7544
                  • Jyväshyvä

                  Originally posted by kalevi67 View Post
                  pitääkö tietää tarkaan minkä merkkistä öljyä siellä on vai kelpaako mikä tahansa laatikkoöljy?

                  Tuo vesiletkujen luttaaminen olikin aika selvä homma, biltemasta saa ~6e hinnalla letkupihtejä.
                  Ei missään tapauksessa mitä tahansa öljyä! Väärä öljy voi tulla kalliiksi.

                  Kannattaa ennemminkin ostaa suoraleukaiset lukkopihdit,
                  niille on muutakin käyttöä, ne maksaa ~5-6 egee kpl...
                  M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
                  Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
                  Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

                  Comment

                  • kalevi67
                    Bimmer Rookie
                    • Oct 2010
                    • 47
                    • Pirkanmaa

                    joo, tarkoitus ei ole tietenkään laittaa mitä tahansa vaihteisto-öljyä vaan BMW:n vaatimuksen täyttävää oljyä joka on nimenomaan automaattivaihteistoille, lähinnä se askarrutti pitääkö olla juuri saman merkkistä/samaa laatuluokkaa. Ongelmahan on se, että en tiedä mitä siellä on, todennäköisesti kuitenkin alkuperäistä. Osaako kukaan sanoa mitä sen pitäisi olla (merkki/tyyppi) ja riittääkö jos esitäyttää lauhduttimen? Vai tartteeko sitä lisätä ollenkaan?
                    E61 530dA -04

                    Comment

                    • jake530d
                      Bimmer Rookie
                      • Oct 2010
                      • 146
                      • vaasa

                      Nyt on toi egr-termari vaihdettu.Lämmöt nousi kyllä sellanen 10c,nyt on noin 86c.Noi termarit ei oo kyllä tehty kestään koska ovat muovia,otin vanhan auki ja selkis että se muovi sieltä sisältä hankautuu pois,mikä tekee sen että termari si lopuks päästää suoraan veden läpi. Samalla tutkin tota jähdytys systeemiä eli siinä on ne kaikki 3 termaria, pää,egr ja laatikon rinnankytkettynä,eli 1 kun päästää veden virtaaman läpi ei kone lämpiä tarpeeksi!
                      E71 X6 35D
                      ex.E61 530D 282hv. 615nm.

                      Comment

                      • puerco
                        Bimmer Enthusiast
                        • Dec 2004
                        • 1135
                        • Espoo

                        Originally posted by puerco View Post
                        ^No niinpä tietysti. 20km matkalla nousi tuonne 60c - max 65c.. puhaltaa kyllä ihan lämmintä mutta tosiaan varmasti vaikuttaa kulutukseen. Laittakaas nyt vielä tarkka tyyppi mikä se oli mitä seuraavaksi vaihdetaan. Pakkasta tais olla -6c ja matka-ajoa



                        Grrrrrrr...

                        No nyt on sitten lämmönvaihdinkin tilattu.. jos vaikka ens viikolla sekin vaihtoon. Ai että kun on edukasta omistaa tällänen mukava perhelötkö.
                        Tänään pärähti poltto päälle, katsoin salavalikosta että poltossa lämmöt oli max 80c.. kun poltto loppui niin tippui taas tuohon max 70c asteeseen. Ensiviikolla asennus lämmönvaihtimelle. Kulutus ollut matkassa nyt sen 9.2.. alle 100kmh..
                        MB E350e http://www.elpuercosi.fi
                        https://www.facebook.com/elpuercosiphoto
                        https://www.youtube.com/channel/UCjV...2Tg2tx5t45kniw
                        IG: www.instagram.com/elpuercosiphoto

                        Comment

                        • kalevi67
                          Bimmer Rookie
                          • Oct 2010
                          • 47
                          • Pirkanmaa

                          Originally posted by kalevi67 View Post
                          joo, tarkoitus ei ole tietenkään laittaa mitä tahansa vaihteisto-öljyä vaan BMW:n vaatimuksen täyttävää oljyä joka on nimenomaan automaattivaihteistoille, lähinnä se askarrutti pitääkö olla juuri saman merkkistä/samaa laatuluokkaa. Ongelmahan on se, että en tiedä mitä siellä on, todennäköisesti kuitenkin alkuperäistä. Osaako kukaan sanoa mitä sen pitäisi olla (merkki/tyyppi) ja riittääkö jos esitäyttää lauhduttimen? Vai tartteeko sitä lisätä ollenkaan?
                          Eikö tähän vaihteistoöljyasiaan ole kellään kommenttia? Lämmönvaihdin olisi nyt kädessä ja jos koittaisi esitäyttää niin millä? Haenko marmorilta BMW:n alkuperäistä vai mitä. En kai tässä nyt muuten kyselisi, mutta kun nuo automaattilaatikot kun on aika herkkiä noiden öljyjen kanssa ja jos sinne menee ilmaa tai väärää kamaa niin voi tulla ongelmia? Better be safe than sorry....

                          Niin, onhan tietysti olemessa se vaihtoehto b eli kiikuttaa se jonnekin pajalle. Kyselin parista ei_merkkiliikkeestä ja halvempi oli 2h=130e ja kalliimpi 3h= 180e. Autokeskus kai ottaa sen ~200?
                          E61 530dA -04

                          Comment

                          • Clavurion
                            Bimmer Enthusiast
                            • Feb 2005
                            • 9159
                            • Oulu

                            Originally posted by kalevi67 View Post
                            Eikö tähän vaihteistoöljyasiaan ole kellään kommenttia? Lämmönvaihdin olisi nyt kädessä ja jos koittaisi esitäyttää niin millä? Haenko marmorilta BMW:n alkuperäistä vai mitä. En kai tässä nyt muuten kyselisi, mutta kun nuo automaattilaatikot kun on aika herkkiä noiden öljyjen kanssa ja jos sinne menee ilmaa tai väärää kamaa niin voi tulla ongelmia? Better be safe than sorry....
                            Lämmönvaihtimessa olevan öljyn määrä on niin pieni, että ei vaikuta laatikon toimintaan. Lämmönvaihtimelta öljy menee laatikolla mekaaniseen voiteluun ja valuu öljypohjaan, eli mahdollinen ilma ei vaikuta hydraulisiin ominaisuuksiin.
                            E39 530dA -02 M-Sport
                            E53 X5 3.0dA -06 Sport
                            * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                            Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                            Comment

                            • ksiili
                              Newbiemmer
                              • Sep 2010
                              • 6
                              • Vihti

                              Tänään saatiin päätermari ja egr termari vaihdettua. Ja nyt koneen lämmöt maantiellä nätisti 89-91 astetta ja kapungissa pyörii 80-85 asteen välissä.

                              Nyt sitten vaan saa odottaa koska termarit pettää uudelleen Eiköhän ne sentään yhdentalven toimi ihan nätisti

                              Mutta tästä on hyvä jatkaa
                              Nyt: E61 530da M-Sport -08 ja Audi S3 MTM -07
                              Ex: Volvo C70 T5 -98, Volvo V70 D5 -07, Volvo V70 D5 -05, Volvo V70 TDi -98, Citroen Xsara VTS -99, Citroen Saxo -99, Volvo 460 GLE -91

                              Comment

                              • ksiili
                                Newbiemmer
                                • Sep 2010
                                • 6
                                • Vihti

                                Nyt tuntuu siltä, että vika oli jommassa kummassa termarissa pää tai egr, koska nyt -15 asteen pakkasessakin pienen ajon jälkeen lämmöt on nätisti 89-92 astetta.

                                Eli remppa onnistui hyvin ja meni vielä auton myyneen liikkeen piikkiin. Termarien vaihtohan osineen ei maksanut mielestäni juuri mitään tuolle liikkeelle, kun homman hinta töineen oli 230e ja koko hommaan meni konalan autokeskuksessa vajaa tunti. Eli mielestäni ei ollut kallista vaikka olisi omaan piikkiinkin mennyt.
                                Nyt: E61 530da M-Sport -08 ja Audi S3 MTM -07
                                Ex: Volvo C70 T5 -98, Volvo V70 D5 -07, Volvo V70 D5 -05, Volvo V70 TDi -98, Citroen Xsara VTS -99, Citroen Saxo -99, Volvo 460 GLE -91

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎