memebuy23buy

E61 530d hidas lämpeään ja muutenkin kylmää kyytiä..termariko

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • LeMansBlau
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2006
    • 1060
    • Insomniac

    Originally posted by Cell View Post
    Koneen termarit on "rinnakkain kytketty", yhdenkin vuoto aiheuttaa lämpöjen putoamisen. Siksi se laatikon lämmönvaihtimen termarikin pudottaa lämpöjä, vuotaessaan ohi syylarille.

    Ok, kiitokset näistä.

    Eli ymmärsinkö oikein, että tuolla lootan lauhduttimella on myös oma termostaatti olemassa? :think
    ///MADE IN FINLAND

    sigpic

    TÄLLÄ HETKELLÄ NIMISSÄ OLEVAT:
    E30 SEDAN IX M-TECNIC II
    F32 COUPE PERFORMANCE
    F31 TOURING XDRIVE M-SPORT

    Comment

    • Cell
      Bimmer Enthusiast
      • Jun 2004
      • 7035
      • Uusikaupunki

      Joo, se on sisäänrakennettuna siinä.

      EGR:llä ei oo mitään havaittavaa vaikutusta lämpeämiseen, paitsi jos sen termari on sökö. Mitä sitä tulppailemaan jos sen käyttö on jo ohjelmallisesti nollissa.
      325i -08
      i3 REx -17
      M5 -98 Imolarot
      535i -90 N/A project (maatumassa)

      Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

      Comment

      • LeMansBlau
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2006
        • 1060
        • Insomniac

        Originally posted by Cell View Post
        EGR:llä ei oo mitään havaittavaa vaikutusta lämpeämiseen, paitsi jos sen termari on sökö. Mitä sitä tulppailemaan jos sen käyttö on jo ohjelmallisesti nollissa.
        Ajattelin vaan, kun toi nestehän kiertää sen EGR lauhduttimen läpi, mutta ehkei se tosiaan paljo lämmittele nestettä. Tulppausta ajattelin ihan sillä, kun omassani voipi tuo nykyinen EGR-termo olla jumittunut auki ja vuotaa siis kylmänä, joten tulppaaminen olis ehkä tässä tapauksessa ainakin taloudellisesti järkevämpi ratkasu. Ja suotta kai tuolla sitä nesteenkierrätystä (ei kai tässä egr:n nesteen kierrossa ei mitään sähköistä ohjausta kait ole?) enää antaa olla, kun sillä ei tuon jälkeen ole mitään virkaakaan. :think
        ///MADE IN FINLAND

        sigpic

        TÄLLÄ HETKELLÄ NIMISSÄ OLEVAT:
        E30 SEDAN IX M-TECNIC II
        F32 COUPE PERFORMANCE
        F31 TOURING XDRIVE M-SPORT

        Comment

        • _nixu_
          Bimmer Enthusiast
          • Feb 2006
          • 8975
          • Kellokoski

          Originally posted by LeMansBlau View Post
          Ajattelin vaan, kun toi nestehän kiertää sen EGR lauhduttimen läpi, mutta ehkei se tosiaan paljo lämmittele nestettä. Tulppausta ajattelin ihan sillä, kun omassani voipi tuo nykyinen EGR-termo olla jumittunut auki ja vuotaa siis kylmänä, joten tulppaaminen olis ehkä tässä tapauksessa ainakin taloudellisesti järkevämpi ratkasu. Ja suotta kai tuolla sitä nesteenkierrätystä (ei kai tässä egr:n nesteen kierrossa ei mitään sähköistä ohjausta kait ole?) enää antaa olla, kun sillä ei tuon jälkeen ole mitään virkaakaan. :think
          Eikös siinä käy niin jos tuon nestekierron tulppaa niin se EGR lämmönvaihdin palaa puhki? Eli antaa kiertää vaan.
          E39 530i M-Sport & G08 iX3 M-Sport

          Auto Ruotsista - Privalla lisätietoja

          Comment

          • LeMansBlau
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2006
            • 1060
            • Insomniac

            Originally posted by _nixu_ View Post
            Eikös siinä käy niin jos tuon nestekierron tulppaa niin se EGR lämmönvaihdin palaa puhki? Eli antaa kiertää vaan.
            Juu, mutta tapauksessani oletuksena on, että lämmönvaihdin olisi tässävaiheessa jo pois käytöstä, eli egr ohjelmallisesti poistettu pelistä, joten ei kai se lämmönvaihdinkaan silloin puhki lämpiä. :think
            ///MADE IN FINLAND

            sigpic

            TÄLLÄ HETKELLÄ NIMISSÄ OLEVAT:
            E30 SEDAN IX M-TECNIC II
            F32 COUPE PERFORMANCE
            F31 TOURING XDRIVE M-SPORT

            Comment

            • LeMansBlau
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2006
              • 1060
              • Insomniac

              Vähän jo OT, mutta onko joukossa ketään, joka olisi egärrän ohjelmoinut pois pelistä ja purkanut kaikki tähän liittyvät turhaksi tulleet osat pois tuolta? :think
              ///MADE IN FINLAND

              sigpic

              TÄLLÄ HETKELLÄ NIMISSÄ OLEVAT:
              E30 SEDAN IX M-TECNIC II
              F32 COUPE PERFORMANCE
              F31 TOURING XDRIVE M-SPORT

              Comment

              • eekuusyks
                Bimmer Rookie
                • Oct 2009
                • 164
                • Pohjois-Pohjanmaa

                Originally posted by LeMansBlau View Post
                Vähän jo OT, mutta onko joukossa ketään, joka olisi egärrän ohjelmoinut pois pelistä ja purkanut kaikki tähän liittyvät turhaksi tulleet osat pois tuolta? :think
                Ohjelmoinnin hinta oli jotain 500 - 600 joten jäi tekemättä ...

                Comment

                • firstbimmer
                  Bimmer Rookie
                  • Oct 2010
                  • 79
                  • Lahti

                  Mihin tuon moottorinlämpötilan kuuluu nousta? Omassa e61 520d:ssä oli lämmöt puolen tunnin ajon jälkeen motarilla 74 astetta? Tähän astisissa autoissa lämmöt nousseet aina 90 asteeseen ja pysyneet siellä. Tällä kun ajaa esim. motarilta ramppiin ja löysää kaasusta niin lämmöt alkaa saman tien tippua.

                  Samoin kulutuslukemat tuntuu tosi kovilta. Emännän työmatka-ajot parin viikon ajalta 10l/100km (8km suuntaansa taajama-ajoa 40kmh-60kmh ei ruuhkassa tai valoissa seisomista). Itse kävin motarilla huvikseen ajaan noin 40km 120kmh mittarinopeutta vakkarilla ja kulutus 7,3L/100!

                  Voiko nuo matalat lämmöt vaikuttaa kulutukseen noin paljon?

                  Comment

                  • Jolli
                    Bimmer Enthusiast
                    • Dec 2006
                    • 2556
                    • Virolahti

                    Originally posted by firstbimmer View Post
                    Mihin tuon moottorinlämpötilan kuuluu nousta? Omassa e61 520d:ssä oli lämmöt puolen tunnin ajon jälkeen motarilla 74 astetta? Tähän astisissa autoissa lämmöt nousseet aina 90 asteeseen ja pysyneet siellä. Tällä kun ajaa esim. motarilta ramppiin ja löysää kaasusta niin lämmöt alkaa saman tien tippua.

                    Samoin kulutuslukemat tuntuu tosi kovilta. Emännän työmatka-ajot parin viikon ajalta 10l/100km (8km suuntaansa taajama-ajoa 40kmh-60kmh ei ruuhkassa tai valoissa seisomista). Itse kävin motarilla huvikseen ajaan noin 40km 120kmh mittarinopeutta vakkarilla ja kulutus 7,3L/100!

                    Voiko nuo matalat lämmöt vaikuttaa kulutukseen noin paljon?
                    Oikeat lämmöt taitavat olla 88-91astetta. Varmasti lämmöt vaikuttavat kulutukseen, mutta varmista myös että rengaspaineet jne ovat oikein.
                    Jolli Detailing -kulkupelit kiiltäväksi-

                    Myös vikakoodien luvut, huollot sekä korjaukset. Kaikki merkit!
                    PM tavoittaa, puhelimella ei.

                    Comment

                    • firstbimmer
                      Bimmer Rookie
                      • Oct 2010
                      • 79
                      • Lahti

                      Rengaspaineet pitäs olla kyllä kohillaan.(edessä 2.3 ja takana 2.7) Reilu kuukausi sitten kun auton ostin niin muistan kun kulutus oli ajotietokoneen mukaan yhdellä 40km matkalla 80kmh keskinopeudella 5,2l/100km. Samoihin aikoihin luin täältä foorumilta mistä saa nuo lämmöt näkyviin ja silloin lämmöt olivat mootoritiellä ajaessa 83-87 astetta. Ja nyt tosiaan tänään ei noussu yli 74 asteen ja kulutus on pompsahtanu melko reippaasti. Talvirenkaiden vierintävastus tuskin on niin paljon suurempi että kasvattaa kulutusta 1-2l/100km?

                      Auto ostettu liikkeestä eli siinä olis vielä sitä 6kk:n kuluttajansuojaa jäljellä. Mahtaakohan korvata tämmösiä vikoja? Taidetaan laskea näissä bemareissa kulutusosiksi nuo termarit, jos niitä saa joka syyshuollossa vaihtaa

                      Comment

                      • MLehto
                        Bimmer Rookie
                        • Nov 2008
                        • 61
                        • Espoo

                        Originally posted by firstbimmer View Post
                        Mihin tuon moottorinlämpötilan kuuluu nousta? Omassa e61 520d:ssä oli lämmöt puolen tunnin ajon jälkeen motarilla 74 astetta? Tähän astisissa autoissa lämmöt nousseet aina 90 asteeseen ja pysyneet siellä. Tällä kun ajaa esim. motarilta ramppiin ja löysää kaasusta niin lämmöt alkaa saman tien tippua.

                        Samoin kulutuslukemat tuntuu tosi kovilta. Emännän työmatka-ajot parin viikon ajalta 10l/100km (8km suuntaansa taajama-ajoa 40kmh-60kmh ei ruuhkassa tai valoissa seisomista). Itse kävin motarilla huvikseen ajaan noin 40km 120kmh mittarinopeutta vakkarilla ja kulutus 7,3L/100!

                        Voiko nuo matalat lämmöt vaikuttaa kulutukseen noin paljon?
                        Mun mielestä lämmöt ovat alhaalla. Lämmöt varmasti vaikuttaa kulutukseen ja myös moottorin kestävyyteen.

                        Mulla vaihdettiin päätermari noin viikko sitten kun lämmöt olivat alhaiset. Ei noussut yli 83 C asteen. Nyt lämmöt yli 90 astetta, kävi jopa 95:ssa.


                        Kulutus tuntuu jonin verran korkealta. Mulla on vuoden seurannalla keskikulutus 9,5l/100km:

                        21.09.2009 mittarilukema 74740 km
                        08.10.2010 mittarilukema 90887 km
                        Tankkaukset yhteensä 1535,2 litraa

                        Siitä saadaan 9,5 l/100 km.

                        Vielä ei ole uusia lukemia päätermarin vaihdon jälkeen.
                        F11 520xd 2015
                        Ex: E61 530d m-sport 2006
                        Ex: E36 318is 1996
                        Ex: E30 316i 1989

                        Comment

                        • firstbimmer
                          Bimmer Rookie
                          • Oct 2010
                          • 79
                          • Lahti

                          Paljonko muuten kustansi päätermarin vaihto? Missä vaihdatit?

                          Comment

                          • MLehto
                            Bimmer Rookie
                            • Nov 2008
                            • 61
                            • Espoo

                            Originally posted by firstbimmer View Post
                            Paljonko muuten kustansi päätermarin vaihto? Missä vaihdatit?
                            Mulla huollot tekee Konalan autokeskus, lähinnä duunia oleva paikka.
                            Kustannukset oli 1,5h työtä eli vajaa 150€ ja osat 60-70€. Tuon päälle voi tulla jotain tiivisteitä tms parilla kympillä eli yht alle 250€.
                            F11 520xd 2015
                            Ex: E61 530d m-sport 2006
                            Ex: E36 318is 1996
                            Ex: E30 316i 1989

                            Comment

                            • mattipuh
                              Bimmer Rookie
                              • May 2010
                              • 150
                              • Espoo, Finland

                              millasta ajoa MLehto sulla on ajot keskimäärin? 9.5ltr/100km tuntuu korkealta, selittyisi ainoastaan jos ajat kylmällä koneella max10km hidasvauhtista ajoa.
                              pitäis tippua helposti alle 9ltr jos vähääkään ajat maantietä.
                              Matti
                              E61 530DA (2005)

                              Comment

                              • MLehto
                                Bimmer Rookie
                                • Nov 2008
                                • 61
                                • Espoo

                                Originally posted by mattipuh View Post
                                millasta ajoa MLehto sulla on ajot keskimäärin? 9.5ltr/100km tuntuu korkealta, selittyisi ainoastaan jos ajat kylmällä koneella max10km hidasvauhtista ajoa.
                                pitäis tippua helposti alle 9ltr jos vähääkään ajat maantietä.
                                Joo, mielestäni kulutus oli aika korkea ja siksi termarin vaihdatin.

                                Pääosin lyhyttä sahaamista kehä3:n sisäpuolella. Päivittäinen työmatka turunväylän ruuhkassa roikkuen vajaa 15 km. Ehkä kerran kuussa yksi 400-500km pidempi reissu.

                                Heti termarin vaihdon jälkeen lämmöt tosiaan nousi merkittävästi ja lyhyellä 50km lenkillä ajotietokone sanoi kulutuksen 7,5 l/100. No, en luota noihin kompuuttereihin, oma excel on tarkempi.

                                Nyt seuraan termarin vaihdon jälkeistä kulutusta...
                                F11 520xd 2015
                                Ex: E61 530d m-sport 2006
                                Ex: E36 318is 1996
                                Ex: E30 316i 1989

                                Comment

                                Working...
                                X