Ei ne lämmöt nouse jos lämmönvaihdin valskaa. Itse vaihdoin EGR- ja moottorintermostaatin yhtäaikaa, niin pakkasilla moottorinlämmöt ei nousseet yli 75C edes matka-ajossa. Sitten kun vaihtoi lämmönvaihtimen niin sitten nousi lämmöt 90-93C. Minulla kaikki termostaatit ja lämmönvaihdin olivat alkuperäisiä, että varmaan pitempään olivat olleet epäkunnossa.
Ei ne lämmöt nouse jos lämmönvaihdin valskaa. Itse vaihdoin EGR- ja moottorintermostaatin yhtäaikaa, niin pakkasilla moottorinlämmöt ei nousseet yli 75C edes matka-ajossa. Sitten kun vaihtoi lämmönvaihtimen niin sitten nousi lämmöt 90-93C. Minulla kaikki termostaatit ja lämmönvaihdin olivat alkuperäisiä, että varmaan pitempään olivat olleet epäkunnossa.
paha lähteä jankkaamaan, mutta silloin periaatteessa tuo bmw:n diisseli toimii niin hyvällä hyötysuhteella että vois ajella ilman syyläriä talvet ja jäähdyttää moottoria vaihdelaatikolla...asiasta sen enempää tietämättömänä kommentoikaas joku paljonko on tollasen automaattiaskin öljyn lämpötila esim maantienopeuksissa...onko muuten kukaan sulkenut tuota vaihtimelle menevää kiertoa jos kerran moottoria viilennetään laatikolla eikä toisinpäin...jäähdytyskapasiteettia kummiskin varmaan löytyy noista järjestelmistä riittävästi suomen olosuhteisiin ihan perus zyyläristä yms, entä löytyykö tuosta e60 kuitenkin laatikkoöljyn lauhdutin..
Automaattilootan lämpötila maantieajossa on 80 - 110C, viime kesänä livedatasta katsottiin omasta niin taisi olla 83C laatikon lämmöt moottoritiellä.
Vesikierron voi sulkea vaikka lukkopihdeillä siitä laatikon lämmönvaihtimesta, sillä saa testattua onko siinä termostaatti kunnossa jos muut paikat ei valskaa. Letkun ollessa litissä ja muiden termareiden kunnossa niin moottorin lämpö nousee sinne 90C tietämille.
Nuo oli hyviä tietoja lootan lämpötiloista.
Tässä hieman omia havaintojani.
Lämpöjä on seurailtu ja termareita vaihdeltu. Loppupätelmäksi on tullut, että pääpaino suunnittelussa on lienee ollut saada sitä lämpöä tehokkaasti ulos koko systeemistä ja siinä ovat onnistuneet. Pääasiassahan näitä autoja on lämpöisemmissä maissa kiun suomi ja miedän > -20 C pakkaset ovat marginaalitapauksia BMW:lle.
No asiaan. Itse olen joskus kokeeksi laittanut kaikille 3:lle termarille menevät letkut luttuun letkupihdeillä ja ajellut ainakin 5 km (ulkoilma 0...-5 C) 80-90 km/h. Tätä ennen autolla on ajettu ainakin 100 km, joten kone on niin lämmin kun se vaan voi olla. Lämmöt eivät silloinkaan ole nousset välttämättä yli 90 C. Laatikon lämmöt keikuvat vaan mielellään siellä 50 C nurkilla. Sitten vasta kun alasäleikön teipaa kiinni, niin lämmöt nousetvat nopeammin sinne 90 C. Myös kun vauhdin nostaa > 100 km/h, niin silloin lämpöä syntyy enemmän ja koneen lämmötkin nousee paremmin.
Muutama havainto oli alkkuajoilta ilman etualasäleikön teippauksia -20 C pakkasella lämpöjen roikkuessa jossain 70 C, niin välillä lämmöt oikein kimposivat jopa 94 C. Ilmeisesti dpf poltto meni päälle.
Summa summarum. Kannattaa kokeilla letkupihdeillä termareiden kunto vaikka laittamalla kaikki 3 letkua luttuun. Jos lämmöt eivät juuri paremmin nouse ylös termarit ovat ok. Sitten vain alas säleikköön mustaa teippiä (tyhmä ei huomaa ja viisas ei sano mitään). Näillä 0 keleillä auttaa kun teippaa pelkästään toisen säleikön kiinni. Kovalla pakkasella kannattaa teipata se toinenkin melkein , ei kokonaan umpeen. Näin koneen lämmöt pysyvät siellä 90 C nurkilla.
Auto -08 525 DA LCI E91, munaisten takana automaatti läpät.
Viittaako tämä sen lauhduttimen ongelmiin vai onko normaalia, tuossa työmatkalla (28km) seurailin noita lämpöjä niin nopeasti nousi reiluun 50 asteeseen jonka jälkeen n. 8km ennen työpaikkaa lämmöt oli yli 80 astetta ja koko matkalla max. 86 astetta. Joskus pitkässä matkassa olen nähnyt että nousee siihen 94 asteen huiteille. EGR ja päätermari on vaihdettu n. kuukausi sitten. Ulkona kokonaista -1.5 astetta pakkasta ja matka vauhti oli reilut 80km/h
Viittaako tämä sen lauhduttimen ongelmiin vai onko normaalia, tuossa työmatkalla (28km) seurailin noita lämpöjä niin nopeasti nousi reiluun 50 asteeseen jonka jälkeen n. 8km ennen työpaikkaa lämmöt oli yli 80 astetta ja koko matkalla max. 86 astetta. Joskus pitkässä matkassa olen nähnyt että nousee siihen 94 asteen huiteille. EGR ja päätermari on vaihdettu n. kuukausi sitten. Ulkona kokonaista -1.5 astetta pakkasta ja matka vauhti oli reilut 80km/h
Minusta tuo kuulostaa aika normaalilta ja siltä että termarit on kunnossa. Kokeile vielä letkupihdeillä lämmänvaihtimen termari, niin varmistut asiasta.
Minusta tuo kuulostaa aika normaalilta ja siltä että termarit on kunnossa. Kokeile vielä letkupihdeillä lämmänvaihtimen termari, niin varmistut asiasta.
ei varmasti ole...voisin lyyä vetoa että alavesiletku on lämmin kun koneen lämmöt jo 70astetta.. mulla teki just samaa, nousi nopeeta 50-55 asteeseen ja siinä termari aukes n.0.5-1mm ja lämmönnousu hidastu radikaalisti ja 75 asteessa oli jo kolme milliä auki sitte... kunnossa oleva termari on kiinni 88 asteeseen saakka...
Tämmöstä vielä heitän ilmoille , että entä jos lämmönvaihtimelta tulevan letkun siirtäis koneen kuumallee puolelle eli siten että olis päätermarin takana tältä tuleva kierto?
Toinen vaihtoehto, että koska tuo alkup, termari näyttää olevan ihan täyttä paskaa laadultaan, niin termarista sisukalut kokonaan huis hemmettiin ja het perään tarvikemallinen letkutermari, samalla sais tuon lämmönvaihtimelta tulevan letkun koneen kuumalle puolelle...egr:ltä tuleva letku vois mennä syyläriin lämmönvaihtimelle tarkoitetulle paikalla, tätä tuskin kannattais hirveesti mennä muuttelemaan, koska on niin halpa ja helppo osa vaihtaa + toimis vähän niinku takaporttina tai lisä jäähdytyksenä.....näin periaatteessa mikään neste ei kiertäis jos vaan egr termari on kunnossa ja tietty tuo letkutermari..
ei varmasti ole...voisin lyyä vetoa että alavesiletku on lämmin kun koneen lämmöt jo 70astetta.. mulla teki just samaa, nousi nopeeta 50-55 asteeseen ja siinä termari aukes n.0.5-1mm ja lämmönnousu hidastu radikaalisti ja 75 asteessa oli jo kolme milliä auki sitte... kunnossa oleva termari on kiinni 88 asteeseen saakka...
Ilmeisesti tarkoitat päätermaria.
Laatikon lämmönvaihtimen termarissa on itse asiassa 2 termaria. Se että missä lämpötilassa ne aukeavat ei ole tietoa (samassa vai eri lämpötiloissa).
Kun kokeilee lutata letkut, niin se selviää äkkiä jos joku termari fuskaa.
Laatikon lämmönvaihtimen termarissa on itse asiassa 2 termaria. Se että missä lämpötilassa ne aukeavat ei ole tietoa (samassa vai eri lämpötiloissa).
Kun kokeilee lutata letkut, niin se selviää äkkiä jos joku termari fuskaa.
nimenomaan päätermaria....siis joo en tiiä oonko tarpeeks perillä tästä järjestelmästä, mutta nyt noitten kans kamppailleena mun mielestä omalla kädellä letkujen koittaminen on hyvä konsti siittä pisteestä kun laittaa auton tulille kylmänä huomaa nopeasti mistä neste kiertää minnekin kun letkut lämpenee ja kun vähän keskittyy asiaan +muistaa sen että periaatteessa syylärin läpi ei kierrä nestettä jos koneenlämmöt alle 88astetta..
paljonko muuten on egr termarin avautumislämpötila??? ja onko mahdollista että kun omaani vaihdoin nyt molemmat termostaatit ja alavesiletku pysyy kylmänä 88asteeseen saakka ja täällä on juttua että tuo termari olisi 2 vaiheinen 70/88 astetta...omassani pysyy ainakin kiinni sinne 88asteeseen...
voiko olla että nuo alkup termarit on vaan niin huonosti tehty että saattaa jo lähes uutena aueta tuossa 70 asteessa liikaa...lähes kaikilla täällä on lämpenemisongelmissa sama efekti että lämpenee nopeasti sinne 50-60 asteeseen ja tämän jälkeen todella hitaasti viimeiset asteet..liekö tässä sitten määrää muitten termareitten (egr ja l-vaihtimen) kunto, eli jos kaikki muu ei ole tikissä niin auto ei lämpene...
Jaaha. Nyt kun sitten tuli pakkasta -10 niin eihän se enään niin hyvältä näytäkkään... Lämmöt pysyi hätäisesti moottoritiellä 80 asteessa. N 75-80 asteessa pyöri. 26km ajoin. Auto oli piuhassa n. 1.5tuntia ja moottorinlämmöt 14 astetta käynnistäessä.
Ei taida olla kovin normaalia jos 4 minuutissa tyhjäkäynnillä lämmöt tippuu 80-> 70 asteeseen?
Taitaa olla niin, että heinäkuussa vaihdetut termarit on sitten lauenneet? Eli nyt sitten vain hartikaiselle yhteyttä ja vaatia vaihtamaan uudet termarit takuuseen?
0 keleillä on sentään noussut tuonne 90 asteeseen tuolla matkalla.
Ei välttämättä ole mitään rikki. Tyhjäkäynnillä ei ole moottoriin energiaa niin paljoa että riittäisi pitämään moottorin energiataseen vakiona > lämmöt tippuvat.
5c jetta 1.2TSI 140/220
530e m-sport alpinweiss3 vakio
a4 cabi 220/300
vian ei tarvitse olla iso jos se on korvien välissä...
Ei välttämättä ole mitään rikki. Tyhjäkäynnillä ei ole moottoriin energiaa niin paljoa että riittäisi pitämään moottorin energiataseen vakiona > lämmöt tippuvat.
Joo, ja varsinkin jos lämppärinpuhallin kohtullisen isolla, niin on siinä jo jäähdytintä. Toista se on bensakoneisen kanssa, kun jäähdyttimen flekti voi huutaa kohta kun jättää tyhjäkäynnille.
Omaan autoon reilu vuosi sitten vaihdettiin pää- ja egr-termostaatit. Vaihdon jälkeen ihmeteltiin ettei lämmöt nouse sinne 88 asteen, joten toinen lauhduttimen letkuista kii ja alkoi lämmöt nousemaan ja tämän jälkeen viime talvi meni hyvin lämpöjen osalta. Ilmeisesti lauhduttimen termarit jumissa, kun tempun jälkeen lämmöt nousivat 88 asteeseen.
Loppu syksystä asti sit taas tullut seurailtua lämpöjä. Eka kerralla tuli ajoa n. 120 kilometriä ja lämmöt nousivat vain 78 asteeseen. Paluu matkalla lämmöt nousivat sit parhaimmillaan 84 asteeseen... Tässä ei sit voinut muuta tehä ku pistää jälleen kerran lauhduttimelle menevä letku lukkopihdeillä kiinni! Eka 20 kilometriä ajoin ilman pihtejä motarilla ja lämmöt nousivat 85 asteeseen mut ku tuli rampille ja otti jalan pois kaasulta, niin lämmöt tipahtivat todella nopeasti sen 6 astetta. Ei muuta ku takaisin päin pihdit paikallaan ja lämmöt nousivat 89 asteeseen ja nyt ku ajoi rampille ja otti jalan pois kaasulta, niin lämmöt tipahtivat vain 2 astetta. Jalka takaisin kaasulle 60 alueella ja lämmöt nousivat melkeistä heti 89 asteeseen takaisin, kun ilman pihtejä lämmöt nousivat vain 1 asteen 80 asteeseen...
Tämän operaation jälkeen lämmöt ovat nousseet vaihtelevasti 80-88 asteen välille, joten tuloksena vanha lauhdutin saa väistyä uuden tieltä.
Huomioni on myös kiinnittynyt tuohon DPF-polttoon ja sellaiseen jännään asiaan et taitaa tuo järjestelmä sitä tarvitessaan jotenkin nostaa nuita lämpöjä!? Ajoin autolla noin 9 kilometriä joku aika sitten, niin lämmöt olivat nousseet 89 asteeseen ja DPF-poltto käynnistynyt. Normaalisti tuolla matkalla lämmöt ovat olleet 70-76 asteen välissä...
Comment