Announcement

Collapse
No announcement yet.

E61 530d hidas lämpeään ja muutenkin kylmää kyytiä..termariko

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Cell
    Bimmer Enthusiast
    • Jun 2004
    • 7037
    • Uusikaupunki

    Originally posted by LeMansBlau View Post
    Toi jäähdytinkennoston edessä oleva levy on mun mielestä järkevällä paikkaa jos munuaisten takana ei ole mitään tehdas kaihtimia, kun ajoviima tulee tota kautta tietenkin suoriten läpi koneelle (silläpä se tehdaskin siihen on sen kennonsa asettanut).
    Jos innostuu vaikka talvirässimiseen hieman, hyvin todennäköisesti keittää kokonaan peitetyllä syylarilla. Aika riskialtista puuhaa, vaikkei sinulla ole koskaan ollutkaan ongelmia.

    Sen sijaan niiden kaihtimien jälkiasennus ei välttämättä ole huono idea, LCI-malliin saa myös alakaihtimet ja ne sopinevat myös pre-LCI. Mulla on noi odotelleet hyllyssä asennusta yhteen LCI:hin muutaman viikon, voisin tehdä kuvalliset ohjeet aiheesta josko yleistyisivät. Osatkaan ei ole kalliita, ja saa lähes koko keulan tukittua (alakaihtimista puuttuu yksi säle että välijäähy pelaa) ilman pelkoa ylikuumenemisesta.
    325i -08
    i3 REx -17
    M5 -98 Imolarot
    535i -90 N/A project (maatumassa)

    Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

    Comment

    • Spetke
      Bimmer Enthusiast
      • May 2005
      • 3450
      • Janakkala

      Originally posted by LeMansBlau View Post
      Ihmettelin muuten tuossa uutta f10 suomi dieseliä, jossa koko keula on tehtaalla täysin suljettu noilla kaihtimilla, joten kylmänä tuonne ei paljo ilma virtaile. Jotain kehitystä tuonkin kanssa siis.
      Kaihtimet keulassa ei ole siellä minkään lämpenemisen takia.
      Ne ovat siellä päästönormien vuoksi.
      ---Bemu Expert Oy--- Bemu Expert Facebookissa ---Bemu Expert YouTubessa---

      Comment

      • jake530d
        Bimmer Rookie
        • Oct 2010
        • 146
        • vaasa

        Originally posted by Saarikoski View Post
        tollasen tempasen omaan paskaan sitten kun vaihdin antautuu..
        http://www.varaosat24.com/fi/varasto...staatti/943765
        Joo taidan laittaa tollasen.Aivan turha mielestäni vaihtaa jotain kalliita lauhduttimia,kun vika on vaa siinä termarissa. Uuusittu on jo pää ja egr termarit.
        E71 X6 35D
        ex.E61 530D 282hv. 615nm.

        Comment

        • LeMansBlau
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2006
          • 1060
          • Insomniac

          Originally posted by Cell View Post
          Jos innostuu vaikka talvirässimiseen hieman, hyvin todennäköisesti keittää kokonaan peitetyllä syylarilla. Aika riskialtista puuhaa, vaikkei sinulla ole koskaan ollutkaan ongelmia.

          Sen sijaan niiden kaihtimien jälkiasennus ei välttämättä ole huono idea, LCI-malliin saa myös alakaihtimet ja ne sopinevat myös pre-LCI. Mulla on noi odotelleet hyllyssä asennusta yhteen LCI:hin muutaman viikon, voisin tehdä kuvalliset ohjeet aiheesta josko yleistyisivät. Osatkaan ei ole kalliita, ja saa lähes koko keulan tukittua (alakaihtimista puuttuu yksi säle että välijäähy pelaa) ilman pelkoa ylikuumenemisesta.
          En tästä jaksa kinaan lähteä, mutta eiköhän ne ongelmat olis edes jollainlailla minunkin eteen tullut vuosien varsilla jos tossa nyt olis edes minimaalinen todennäkösyys, että nesteet pääsis ylikuumeneen kovemmilla pakkaskeleillä näitten e6x dieseleitten kanssa. Ja olen kyllä "talvirässinyt" ja testannut tota muutenkin. Joku insinööri vois varmaan selittää mikä noissa rysissä pitää ton lämmön niin tarkalleen siinä 88-92 asteen nurkilla, kun ylöspäin lämpö ei tuppaa "normi" ajossa millään nousta. En tosiaan itse näe tossa minkäänlaista riskialttiutta. Tai no tietty jos nyt lähtee jotain 24h jäärataa tourneeta ajaan tällä tonnikeijulla, mutta maalaisjärkeä lienee hyvä käyttää tässä, kuten monessa muussakin asiassa.


          Ei toki noi kaihtimetkaan huono vaihtoehto ole. Pääasiahan tässä kai on, että auto pysyy lämmöissään, joten kukin tehkööt mun puolesta sen parhaaksi katsomallaan tavalla.
          Last edited by LeMansBlau; 03-02-2012, 08:02.
          ///MADE IN FINLAND

          sigpic

          TÄLLÄ HETKELLÄ NIMISSÄ OLEVAT:
          E30 SEDAN IX M-TECNIC II
          F32 COUPE PERFORMANCE
          F31 TOURING XDRIVE M-SPORT

          Comment

          • Shappire
            Bimmer Rookie
            • Oct 2009
            • 124
            • Sisä-Suomi

            Originally posted by Cell View Post
            Sen sijaan niiden kaihtimien jälkiasennus ei välttämättä ole huono idea, LCI-malliin saa myös alakaihtimet ja ne sopinevat myös pre-LCI. Mulla on noi odotelleet hyllyssä asennusta yhteen LCI:hin muutaman viikon, voisin tehdä kuvalliset ohjeet aiheesta josko yleistyisivät. Osatkaan ei ole kalliita, ja saa lähes koko keulan tukittua (alakaihtimista puuttuu yksi säle että välijäähy pelaa) ilman pelkoa ylikuumenemisesta.
            Samoja alakaihtimia olen itse miettinyt, mutta "väliaikaiseksi" ja todennäköisesti lopulliseksi ratkaisuksi olen laittanut mustaa 5 cm leveää ilmastointiteippiä alasäleiköiden tukkeeksi. Jostain kohdalta ihan hieman olen jättänyt auki tuon välijäähdyttimen takia. Nyt kyllä -25 C pakkasella on kokonaan tukossa ja lämmöt pysyy pääasiassa > 80 C.

            Originally posted by Spetke View Post
            Kaihtimet keulassa ei ole siellä minkään lämpenemisen takia.
            Ne ovat siellä päästönormien vuoksi.
            Noin varmaan saksalainen autoinsinööri on alunperin ajatellut. Käytännössä kaihtimet varmasti auttavat meitä tällä pakkasessa kärvistelijöitä myös auton lämpenemisen kanssa ja se saattaapi meille olla se tärkeämpi juttu kuin auton aerodynamiikan parantaminen.
            F11 530 xD LCI

            Comment

            • Clavurion
              Bimmer Enthusiast
              • Feb 2005
              • 9159
              • Oulu

              Originally posted by jake530d View Post
              Joo taidan laittaa tollasen.Aivan turha mielestäni vaihtaa jotain kalliita lauhduttimia,kun vika on vaa siinä termarissa. Uuusittu on jo pää ja egr termarit.
              Siinä lämmönvaihtimessa termareiden anturointipuoli on oljylinjassa, joten letkutermari ei toimi siinä oikein, kun reagoi ainoastaan jäähdytysnesteen lämpötilan mukaan.
              E39 530dA -02 M-Sport
              E53 X5 3.0dA -06 Sport
              * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
              Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

              Comment

              • Saarikoski
                R.I.P.
                • Feb 2005
                • 726
                • KOKKOLA

                Originally posted by Clavurion View Post
                Siinä lämmönvaihtimessa termareiden anturointipuoli on oljylinjassa, joten letkutermari ei toimi siinä oikein, kun reagoi ainoastaan jäähdytysnesteen lämpötilan mukaan.
                Voitko tarkentaa vähän....

                Comment

                • Clavurion
                  Bimmer Enthusiast
                  • Feb 2005
                  • 9159
                  • Oulu

                  Lämmönvaihtimen termareiden reagoivat puolet ovat öljylinjassa, eli termarit aukeavat öljyn lämpötilan mukaan, ei jäähdytysnesteen lämpötilan.
                  E39 530dA -02 M-Sport
                  E53 X5 3.0dA -06 Sport
                  * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                  Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                  Comment

                  • jake530d
                    Bimmer Rookie
                    • Oct 2010
                    • 146
                    • vaasa

                    Originally posted by Clavurion View Post
                    Lämmönvaihtimen termareiden reagoivat puolet ovat öljylinjassa, eli termarit aukeavat öljyn lämpötilan mukaan, ei jäähdytysnesteen lämpötilan.
                    Onko avauslämpötilaa tiedossa? ei taida pakkasella ainakaan laatikon öljyt vaaraksi asti lämmetä?
                    E71 X6 35D
                    ex.E61 530D 282hv. 615nm.

                    Comment

                    • Clavurion
                      Bimmer Enthusiast
                      • Feb 2005
                      • 9159
                      • Oulu

                      Originally posted by jake530d View Post
                      Onko avauslämpötilaa tiedossa? ei taida pakkasella ainakaan laatikon öljyt vaaraksi asti lämmetä?
                      Oli tuossa juuri yksi purettuna. Ne termarit on identtiset ja avautumislämpötila oli molemmissa muistaakseni 85C.
                      E39 530dA -02 M-Sport
                      E53 X5 3.0dA -06 Sport
                      * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                      Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                      Comment

                      • LeMansBlau
                        Bimmer Enthusiast
                        • Aug 2006
                        • 1060
                        • Insomniac

                        Originally posted by Clavurion View Post
                        Oli tuossa juuri yksi purettuna. Ne termarit on identtiset ja avautumislämpötila oli molemmissa muistaakseni 85C.
                        Tarkennettakoot nyt vielä jos joku ei pointtiasi tajunnut, että laatikkoöljy EI ole siellä lämmönlauhduttimessa suurimmalta osin samoissa lämmöissä nesteen kanssa, joten toi 85c aukeevan erillesen termon asentaminen nestepuolelle ei ole oikee ratkaisu.
                        ///MADE IN FINLAND

                        sigpic

                        TÄLLÄ HETKELLÄ NIMISSÄ OLEVAT:
                        E30 SEDAN IX M-TECNIC II
                        F32 COUPE PERFORMANCE
                        F31 TOURING XDRIVE M-SPORT

                        Comment

                        • ptikkala
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jul 2007
                          • 1575

                          hieman tarkkailua matkalla...

                          Tuossa eilen oli 460km ajelu ja ajattelin pistää hieman lukemia mitä tuo valikon lämpömittari näytti matkalla:

                          Pakkasta -25c ja lämmöt 80km/h nopeudessa liki 82c, sama pakkasmäärä ja 100km/h niin nousee sinne 89-94c ja pysyy. Pari kertaa taisi polttokin käydä päällä kun 80km/h nousi lämmöt 90c päälle ja jonkin ajan kuluttua tippui takas liki 80c huiteille. Vaasan kohdilla kun piti ajella hiljempaa niin lämmöt tippui 60-75c väliin.

                          Ainiin ja munuaisiin nakkasin pahvin palat. Matkalla en pysähtynyt kertaakaan.

                          Olisikos kenelläkään kuvaa, että mikä letku pitää lutata ni näkee sen laatikontermarin toimimisen.

                          E: Ainiin kopissa kyllä lämpöä piisasi n. 10min ajon jälkeen.

                          Comment

                          • LasseE
                            Bimmer Fanatic
                            • May 2008
                            • 416
                            • Kontiolahti/Joensuu

                            Originally posted by ptikkala View Post
                            Tuossa eilen oli 460km ajelu ja ajattelin pistää hieman lukemia mitä tuo valikon lämpömittari näytti matkalla:

                            Pakkasta -25c ja lämmöt 80km/h nopeudessa liki 82c, sama pakkasmäärä ja 100km/h niin nousee sinne 89-94c ja pysyy. Pari kertaa taisi polttokin käydä päällä kun 80km/h nousi lämmöt 90c päälle ja jonkin ajan kuluttua tippui takas liki 80c huiteille. Vaasan kohdilla kun piti ajella hiljempaa niin lämmöt tippui 60-75c väliin.

                            E: Ainiin kopissa kyllä lämpöä piisasi n. 10min ajon jälkeen.
                            Omat kokemukset tältä aamulta täältä Itä-rajalta kuopiontieltä..Pakkasta -32...-37 astetta ja moottorilämmöt 89-91C moottoritieajossa. Keulassa ei muuta kuin tehtaan omat läpät eli alapuoli auki..Sisällä riitti lämmintä oikein hyvin.
                            Eli kyllä nää näköjään lämpiää kovillakin keleillä. Tähän siis molemmat termarit vaihdettu (pää-ja egr)
                            Ex. E46 330d -05
                            Ex. e61 530da -05
                            Ex. 316 e30, 320 e36, Volvo s60
                            Member of Team EastAudio
                            Itä-Suomen autohifistit: www.eastaudio.net

                            Comment

                            • 338LM
                              Bimmer Rookie
                              • Dec 2006
                              • 191

                              Pakkaskokemuksia.

                              Lähtökohta oli se että auto lämpesi pienemmillä pakkasilla 85-86C lämpöön vasta 40-50km ajolla. Vajaa 80C:n asti nousi nopeasti, sitten hidastui.

                              Kokeilin peittää munuaiset lähes umpeen, auttoi vähän mutta edelleenkin max lämmöt roikkuivat tuossa. EGR -termari vaihtoon, ei vaikutusta.

                              Nyt, -28C pakkasten alkaessa, peitin lisäksi n. 2/3 alemman ilmanottoaukon kidasta, M-mallissahan aukko on tod iso.

                              Seurauksena tuo 85-86C lämpö saavutetaan huomattavasti nopeammin kuin lauhemmilla pakkasilla, jo alle 10km ajon jälkeen. Pysyy tässä, kunnes autolla on ajettu 100km/h noin 60km putkeen. Tässä vaiheessa lämmöt kipuavat 90-91C välille, välillä vilauttaa jopa 92C lämpöä.
                              Kun pysähtyy esmes liikennevaloihin, laskee lämpö saman tien 86-87C paikkeille.
                              Vähän meinasi jo hirvittää tuossa 92C vilahtaessa, että karkaako jo ylilämmöille...oli lähellä etten pysäyttänyt huoltsikalle saksia lainaamaan- modaamaan enemmän alakidusta auki. Keula kun on umpio, ei sinne viimaa paljoa muualta pääse kuin noista munuaisista ja alemmasta aukosta.

                              Järkeilen asian niin että lootan lämmönvaihdin ei toimi oikein. Laatikkoöljyt lämpenevät vasta 60km ajon jälkeen kunnolla, siihen asti loota jäähdyttää moottorin tuohon 86C tietämille. Eli just sille tasolle mihin omassa autossani lämmöt nousevat nopeasti.

                              Yhtä kaikki, suosittelen alemman ilmanottoaukon kuristamista joka tapauksessa, lämmöt nousevat huomattavasti nopeammin. Ja vastaavasti laskevat hitaammin esmes liikennevaloissa tyhjäkäynnillä.

                              Originally posted by Clavurion View Post
                              Oli tuossa juuri yksi purettuna. Ne termarit on identtiset ja avautumislämpötila oli molemmissa muistaakseni 85C.
                              Edit:
                              Hmm. Tarkemmin ajatellen, toimiikohan mun systeemi sittenkin just niin kuin sen pitääkin?

                              Jos lootan termarin avautumislämpö on 85C siitähän seurannee se että vaihteistoöljyn ollessa yli 85C -mutta alle (moottorin päätermostaatin) 91C- vaihteisto jäähdyttää moottoria/moottori lämmittää vaihteistoöljyjä.
                              Toisin sanoen, 85C moottorinlämmöt saavutetaan nopeasti, mutta tämän jälkeen vaihteisto rajaa moottorin lämpenemistä kunnes vaihteistoöljyt saavuttavat 90C lämmöt?
                              Last edited by 338LM; 04-02-2012, 13:46.
                              2007 E61 LCI 530xd M-sport

                              Comment

                              • rakkuj
                                Bimmer Fanatic
                                • Aug 2011
                                • 306
                                • Turun seutu

                                Eilen laitettu munuaisiin plexit taakse ja alaritilä osaksi peitetty.
                                Vielä ei ole kerennyt kokeilemaan miten vaikutti lämpenemiseen.:think
                                G31 520xd
                                F39

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎