Amerikkalaisissa automaageissa jo -50 luvulta asti, ja kai muissakin perinteisissä sama asia on toteutettu yksinkertaisen idioottivarmasti ilman yhtäkään termostaattia:
Vaihteistoöljy kiertää ulkoisessa lauhdutinlijassa. Linja käy mutkan jäähdyttimen alaosaan integroidun kupariputken läpi. Putki on jäähdytinesteen sisällä.
Öljy kiertää linjassa jatkuvalla kierrolla.
Vaihteiston öljynlämmön ylittäessä jäähdyttimen lämmön (n. 90) alkaa lämpöä siirtymään jäähdytinnesteeseen.
Mikäli vaihteisto on kylmempi kuin jäähdytin (esim talvipakkasilla), siirtyy lämpöä jäähdyttimestä vaihteistoon jotta öljylämmöt saataisiin nopeammin/paremmin normaaliin käyttölämpöön. Toimii.
Sit käy pian niinkuin mersuissa, että siirtyy lämmön lisäksi glykolit vaihdelaatikkoon!
nyt on kaikki 3 termaria uusittu ja lämmöt 90-93 astetta
saa nähä kuin kauan iloa riittää!
ensin vaihoin päätermarin, ei suurta merkitystä.
sitten egr ja lämmöt nousi 65-70 asteesta tuonne 80 asteen pintaan.
nyt meni vaihtoon automaattilootan lämmönvaihdin ja avot! 90-93 pyörii mutta kuin pitkään toimii ku aikamoiset ongelmat bemarilla näissä yleisesti on!
Ja hinnat jos jotain kiinnostaa...
päätermari 45e tarviketorilta.
egr 30e Wetteriltä
lämmönvaihdin 220e KL-varaosasta. (oikea hinta 257e mutta hyllyssä venyi ylimääränen)
Vikakoodinluku, Livedata,Koodaus, Päivitykset, Retrofitit, Tehonlisäykset AJ Performance optimoinneilla. Virallinen XHP vaihteistosoftien jälleenmyynti Kissvesala.fi
Priva tai o443424479
saa nähä kuin kauan iloa riittää!
ensin vaihoin päätermarin, ei suurta merkitystä.
sitten egr ja lämmöt nousi 65-70 asteesta tuonne 80 asteen pintaan.
nyt meni vaihtoon automaattilootan lämmönvaihdin ja avot! 90-93 pyörii mutta kuin pitkään toimii ku aikamoiset ongelmat bemarilla näissä yleisesti on!
Ja hinnat jos jotain kiinnostaa...
päätermari 45e tarviketorilta.
egr 30e Wetteriltä
lämmönvaihdin 220e KL-varaosasta. (oikea hinta 257e mutta hyllyssä venyi ylimääränen)
kannattaa muistaa, että merkkiliikkeestä ostetuilla osilla on 2 vuoden varaosatakuu... vaikka jostain muutaman kympin halvemmalla saisikin, niissä yleensä vain 1 vuosi takuuaikaa.
Siis ainakin 2 vuotta "toimii" jos osat ostettu merkkiliikkeestä
kannattaa muistaa, että merkkiliikkeestä ostetuilla osilla on 2 vuoden varaosatakuu... vaikka jostain muutaman kympin halvemmalla saisikin, niissä yleensä vain 1 vuosi takuuaikaa.
Siis ainakin 2 vuotta "toimii" jos osat ostettu merkkiliikkeestä
ja wetteri ja kl-varaosa on juurikin merkkiliikkeitä.
Vikakoodinluku, Livedata,Koodaus, Päivitykset, Retrofitit, Tehonlisäykset AJ Performance optimoinneilla. Virallinen XHP vaihteistosoftien jälleenmyynti Kissvesala.fi
Priva tai o443424479
E61 535d -04. Pakkasta oli eilen vajaa 10 astetta, niin katselin lämpöjen heiluvan menomatkalla (20km matka) 83-85 ja tulomatkalla (15min pysähdyksen jälkeen) 86-87 ja parhaimmillaan ylämäessä tai kavästä 89 asteessa. Onko normaalia vai pitäiskö ajatella termareiden vaihtoa?
Tänään pakkasta -15 ja autolla ajoin noin 20km matkan, niin lämmöt ei noussut 75 asteen yli. Onko normaalia tuolla matkalla vai pitäiskö kivuta tuonne yli 90 asteeseen?
Tänään pakkasta -15 ja autolla ajoin noin 20km matkan, niin lämmöt ei noussut 75 asteen yli. Onko normaalia tuolla matkalla vai pitäiskö kivuta tuonne yli 90 asteeseen?
onko webastoa?
omassa on alkuperäinen weba,joka auttaa lämmityksessä... n.13-15km 60-80kmh ja lämmöt yli 88, pakkasta pahimmillaan -19
Tänään pakkasta -15 ja autolla ajoin noin 20km matkan, niin lämmöt ei noussut 75 asteen yli. Onko normaalia tuolla matkalla vai pitäiskö kivuta tuonne yli 90 asteeseen?
Ongelmia on jos et saa lämpöjä missään vaiheessa nouseen 88c (termo aukee). En jaksa tätä aihetta enään nykyisin lueskella, mutta hätäsesti kertaan miten nämä romut pysyy lämmöissään suomen talvessa:
Jos lämmöt ei nouse tarpeeksi, niin egr termari ja pää termari vaihtoon. Jos munuaisten takana ei ole toimivaa orkkis "sulkua", niin syylärin päältä pellit ja muovit irti ja kennon eteen koko kennon kokonen levy. Sen kanssa lämmöt nousee sinne 88-90c. Sitten kun kelit taas turvallisesti plussan puolella, niin levy pois tuolta. Auto EI nosta mitään lämpöjä liikaa ton levyn takia, vaikkahan ajalis +20 asteen ilmoilla (normi tieliikenne ajossa), mutta terve pata kyllä nostaa lämmöt vielä -20 asteessa, vaikkahan ei niitä tehtaan kylmien maiden lärpäkkeitä olisikaan . Tosin helvetin hitaasti lämpiää ja ainahan on parempi mitä nopeemmin optimilämmöt kone saavuttaa, joten mahdollinen webasto ja tuo levy on optimi yhdistelmä.
Edit. Ja lisättäkööt nyt vielä, että nämä bmw termarijumpat on omissa ja tuttujeni autoissa loppunu siihe, kun on saatu lämmöt pysyyn tuolla +/-88 tienoilla, eli oma mielipiteeni on se, että noi jumittelee rakenteensa takia jos ne joudu tekeen töitä tarpeeks kuuman ja paineistetun nesteen kanssa. Väittämääni tukee myös se, että kahdesti oon saanu 100% varman termarivikasen korjattua pelkästään, kun oon käyttäny koneen nesteet flektin käynnistymiseen, eli käytännössä +100 asteeseen. Tän jälkeen tietty turvattu, että kylmää virtaa ei tule liikaa jäähdyttimelle suhteessa keleihin.
Niin ja tota termostaatin toimintaa on muuten minun mielestä huono testailla kattiloissa, kun se tarvis myös sen paineenalaisuuden toimiakseen niinku suunniteltu.
Ei ole webastoa. Ennen liikkeelle lähtöä auto oli 2 tuntia säteilylämppärissä. Eli pakkasta tosiaan sen 15-16 astetta. Pienemmällä pakkasella lämmöt on pyörinyt jossain 85-90 välillä. Ja nyt 72-74 astetta. Pitääköhän vaan kattoa pää termari ja EGR. Onko ne hankala vaihtaa itse, vai onko järkevää korjaamon antaa vaihtaa ne?
E:
Tietysti voisi kokeilla ensiksi peittää tuo keula jollain levyllä/pahvilla, jos ei lämmöt nouse, niin sitten termarti ja egr vaihtoon?
Edit. Ja lisättäkööt nyt vielä, että nämä bmw termarijumpat on omissa ja tuttujeni autoissa loppunu siihe, kun on saatu lämmöt pysyyn tuolla +/-88 tienoilla, eli oma mielipiteeni on se, että noi jumittelee rakenteensa takia jos ne joudu tekeen töitä tarpeeks kuuman ja paineistetun nesteen kanssa. Väittämääni tukee myös se, että kahdesti oon saanu 100% varman termarivikasen korjattua pelkästään, kun oon käyttäny koneen nesteet flektin käynnistymiseen, eli käytännössä +100 asteeseen. Tän jälkeen tietty turvattu, että kylmää virtaa ei tule liikaa jäähdyttimelle suhteessa keleihin.
Omat kokemukset tukee tätä. Laitoin talven ensimmäisillä pakkasilla puskurin alaosan 90%:sti tukkoon (autossani on myös ns. kaihtimet munareiden takana) ja välissä kun tuli lauhat kelit nousi lämmöt kaupungissa 100C tuntumaan joten otin lätkän coolerin edestä pois. Nyt on pelannut ilman peittämistä hienosti pakkasten pyöriessä -10 -15 tuntumassa täällä etelässä, lämpenee kaupungissa 2km matkalla sinne +60 tuntumaan ja motarilla 5km ajoa niin on se +88 koneen lämpö.
Jos siis uudehkot termarit tuntuu vialliselta niin ahtoilman coolerin eteen puskurin pahvi ja reipasta ajoa lämpöjä seuraten, kun saa lämmöt nousemaan tonne 100:n tuntumaan niin jumiutuneet termarit saattaa alkaa toimimaan oikeasti. Nämä vehkeet ei helpolla ylikuumene, tossa 100 hujakoilla vasta käynnistyy flekti ja olikohan normaali käyntilämpötilan yläraja 530D:ssä 113C (mutu tietoa http://www.e60-forum.de/ sivulta bongattuna).
Riittääkö muuten pelkkien munuaisten kohdan tukkiminen, vai onko parempi laittaa "kaikki" reiät tukkoon?
Mulla pysyi tänä aamuna n.20°c pakkasessa koko ajan koneen lämmöt 90°c tuntumassa eikä ole keulassa muuta kuin munuaisten takana alk.peräiset läpät.
Pää-ja egrtermarit vaihdettu....
Keulaa ei kannata ihan kokonaan tukkia jotta edes vähän saa raikasta ilmaa..
Ex. E46 330d -05
Ex. e61 530da -05
Ex. 316 e30, 320 e36, Volvo s60
Member of Team EastAudio
Itä-Suomen autohifistit: www.eastaudio.net
Jos lämmöt ei nouse tarpeeksi, niin egr termari ja pää termari vaihtoon. Jos munuaisten takana ei ole toimivaa orkkis "sulkua", niin syylärin päältä pellit ja muovit irti ja kennon eteen koko kennon kokonen levy.
Vähän ohi aiheesta, mulla on Italian tuonti ja siellä on sulkeutuvat läpät edessä vaikka ei ole mitään coldcountry-pakettia :think
Riittääkö muuten pelkkien munuaisten kohdan tukkiminen, vai onko parempi laittaa "kaikki" reiät tukkoon?
jos munuaisten takana on läpät niin tuki vaan puskurin reijät -> läpät aukeaa kun tulee liian kuuma eikä vaaraa ylikuumenemisesta ole. Ihan umpitukkoon ei kannata laittaa.
Comment