Announcement

Collapse
No announcement yet.

E61 530d hidas lämpeään ja muutenkin kylmää kyytiä..termariko

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • AlpinWeiss
    Bimmer Fanatic
    • Sep 2007
    • 927
    • West coast

    Originally posted by 338LM View Post
    Amerikkalaisissa automaageissa jo -50 luvulta asti, ja kai muissakin perinteisissä sama asia on toteutettu yksinkertaisen idioottivarmasti ilman yhtäkään termostaattia:
    Vaihteistoöljy kiertää ulkoisessa lauhdutinlijassa. Linja käy mutkan jäähdyttimen alaosaan integroidun kupariputken läpi. Putki on jäähdytinesteen sisällä.
    Öljy kiertää linjassa jatkuvalla kierrolla.
    Vaihteiston öljynlämmön ylittäessä jäähdyttimen lämmön (n. 90) alkaa lämpöä siirtymään jäähdytinnesteeseen.
    Mikäli vaihteisto on kylmempi kuin jäähdytin (esim talvipakkasilla), siirtyy lämpöä jäähdyttimestä vaihteistoon jotta öljylämmöt saataisiin nopeammin/paremmin normaaliin käyttölämpöön. Toimii.
    Sit käy pian niinkuin mersuissa, että siirtyy lämmön lisäksi glykolit vaihdelaatikkoon!
    MBCLK240 -02
    E36 318 -93
    E46 320 Ci -01
    E46 330 CiA -01
    E60 520i -04
    E93 325i -07
    F36 420xi -16

    Comment

    • 338LM
      Bimmer Rookie
      • Dec 2006
      • 191

      Auto tuli. -5C, lämmöt 72C Max. :( Pää- ja EGR meni tilaukseen. Prkl.
      2007 E61 LCI 530xd M-sport

      Comment

      • Kissvesala
        Moderator
        • Jun 2010
        • 3110
        • Liminka

        nyt on kaikki 3 termaria uusittu ja lämmöt 90-93 astetta

        saa nähä kuin kauan iloa riittää!
        ensin vaihoin päätermarin, ei suurta merkitystä.
        sitten egr ja lämmöt nousi 65-70 asteesta tuonne 80 asteen pintaan.
        nyt meni vaihtoon automaattilootan lämmönvaihdin ja avot! 90-93 pyörii mutta kuin pitkään toimii ku aikamoiset ongelmat bemarilla näissä yleisesti on!

        Ja hinnat jos jotain kiinnostaa...
        päätermari 45e tarviketorilta.
        egr 30e Wetteriltä
        lämmönvaihdin 220e KL-varaosasta. (oikea hinta 257e mutta hyllyssä venyi ylimääränen)
        Vikakoodinluku, Livedata, Koodaus, Päivitykset, Retrofitit, Tehonlisäykset AJ Performance optimoinneilla. Virallinen XHP vaihteistosoftien jälleenmyynti
        Kissvesala.fi
        Priva tai o443424479

        Comment

        • Malax
          Bimmer Rookie
          • Jun 2011
          • 118
          • Lappeenranta

          Originally posted by Kissvesala View Post
          saa nähä kuin kauan iloa riittää!
          ensin vaihoin päätermarin, ei suurta merkitystä.
          sitten egr ja lämmöt nousi 65-70 asteesta tuonne 80 asteen pintaan.
          nyt meni vaihtoon automaattilootan lämmönvaihdin ja avot! 90-93 pyörii mutta kuin pitkään toimii ku aikamoiset ongelmat bemarilla näissä yleisesti on!

          Ja hinnat jos jotain kiinnostaa...
          päätermari 45e tarviketorilta.
          egr 30e Wetteriltä
          lämmönvaihdin 220e KL-varaosasta. (oikea hinta 257e mutta hyllyssä venyi ylimääränen)
          kannattaa muistaa, että merkkiliikkeestä ostetuilla osilla on 2 vuoden varaosatakuu... vaikka jostain muutaman kympin halvemmalla saisikin, niissä yleensä vain 1 vuosi takuuaikaa.
          Siis ainakin 2 vuotta "toimii" jos osat ostettu merkkiliikkeestä
          Last edited by Malax; 24-01-2012, 15:19.
          superb Combi 2,0 TDI Ambition Business

          Comment

          • Kissvesala
            Moderator
            • Jun 2010
            • 3110
            • Liminka

            saako noita egr termaria ja lämmönvaihinta ees muuten ku alkuperäisenä

            Originally posted by Malax View Post
            kannattaa muistaa, että merkkiliikkeestä ostetuilla osilla on 2 vuoden varaosatakuu... vaikka jostain muutaman kympin halvemmalla saisikin, niissä yleensä vain 1 vuosi takuuaikaa.
            Siis ainakin 2 vuotta "toimii" jos osat ostettu merkkiliikkeestä
            ja wetteri ja kl-varaosa on juurikin merkkiliikkeitä.
            Vikakoodinluku, Livedata, Koodaus, Päivitykset, Retrofitit, Tehonlisäykset AJ Performance optimoinneilla. Virallinen XHP vaihteistosoftien jälleenmyynti
            Kissvesala.fi
            Priva tai o443424479

            Comment

            • Malax
              Bimmer Rookie
              • Jun 2011
              • 118
              • Lappeenranta

              Väitinkö ettei olisi :think

              Laitoin vain muistutukseksi, että kannattaa muistaa se varaosatakuu
              superb Combi 2,0 TDI Ambition Business

              Comment

              • Tofu
                Bimmer Fanatic
                • Jun 2011
                • 515
                • Vimpeli, Etelä-Pohjanmaa

                Originally posted by Tofu View Post
                E61 535d -04. Pakkasta oli eilen vajaa 10 astetta, niin katselin lämpöjen heiluvan menomatkalla (20km matka) 83-85 ja tulomatkalla (15min pysähdyksen jälkeen) 86-87 ja parhaimmillaan ylämäessä tai kavästä 89 asteessa. Onko normaalia vai pitäiskö ajatella termareiden vaihtoa?
                Tänään pakkasta -15 ja autolla ajoin noin 20km matkan, niin lämmöt ei noussut 75 asteen yli. Onko normaalia tuolla matkalla vai pitäiskö kivuta tuonne yli 90 asteeseen?
                F01 730d -13

                Comment

                • Malax
                  Bimmer Rookie
                  • Jun 2011
                  • 118
                  • Lappeenranta

                  Originally posted by Tofu View Post
                  Tänään pakkasta -15 ja autolla ajoin noin 20km matkan, niin lämmöt ei noussut 75 asteen yli. Onko normaalia tuolla matkalla vai pitäiskö kivuta tuonne yli 90 asteeseen?
                  onko webastoa?

                  omassa on alkuperäinen weba,joka auttaa lämmityksessä... n.13-15km 60-80kmh ja lämmöt yli 88, pakkasta pahimmillaan -19
                  superb Combi 2,0 TDI Ambition Business

                  Comment

                  • LeMansBlau
                    Bimmer Enthusiast
                    • Aug 2006
                    • 1060
                    • Insomniac

                    Originally posted by Tofu View Post
                    Tänään pakkasta -15 ja autolla ajoin noin 20km matkan, niin lämmöt ei noussut 75 asteen yli. Onko normaalia tuolla matkalla vai pitäiskö kivuta tuonne yli 90 asteeseen?
                    Ongelmia on jos et saa lämpöjä missään vaiheessa nouseen 88c (termo aukee). En jaksa tätä aihetta enään nykyisin lueskella, mutta hätäsesti kertaan miten nämä romut pysyy lämmöissään suomen talvessa:

                    Jos lämmöt ei nouse tarpeeksi, niin egr termari ja pää termari vaihtoon. Jos munuaisten takana ei ole toimivaa orkkis "sulkua", niin syylärin päältä pellit ja muovit irti ja kennon eteen koko kennon kokonen levy. Sen kanssa lämmöt nousee sinne 88-90c. Sitten kun kelit taas turvallisesti plussan puolella, niin levy pois tuolta. Auto EI nosta mitään lämpöjä liikaa ton levyn takia, vaikkahan ajalis +20 asteen ilmoilla (normi tieliikenne ajossa), mutta terve pata kyllä nostaa lämmöt vielä -20 asteessa, vaikkahan ei niitä tehtaan kylmien maiden lärpäkkeitä olisikaan . Tosin helvetin hitaasti lämpiää ja ainahan on parempi mitä nopeemmin optimilämmöt kone saavuttaa, joten mahdollinen webasto ja tuo levy on optimi yhdistelmä.

                    Edit. Ja lisättäkööt nyt vielä, että nämä bmw termarijumpat on omissa ja tuttujeni autoissa loppunu siihe, kun on saatu lämmöt pysyyn tuolla +/-88 tienoilla, eli oma mielipiteeni on se, että noi jumittelee rakenteensa takia jos ne joudu tekeen töitä tarpeeks kuuman ja paineistetun nesteen kanssa. Väittämääni tukee myös se, että kahdesti oon saanu 100% varman termarivikasen korjattua pelkästään, kun oon käyttäny koneen nesteet flektin käynnistymiseen, eli käytännössä +100 asteeseen. Tän jälkeen tietty turvattu, että kylmää virtaa ei tule liikaa jäähdyttimelle suhteessa keleihin.

                    Niin ja tota termostaatin toimintaa on muuten minun mielestä huono testailla kattiloissa, kun se tarvis myös sen paineenalaisuuden toimiakseen niinku suunniteltu.
                    Last edited by LeMansBlau; 28-01-2012, 00:39.
                    ///MADE IN FINLAND

                    sigpic

                    TÄLLÄ HETKELLÄ NIMISSÄ OLEVAT:
                    E30 SEDAN IX M-TECNIC II
                    F32 COUPE PERFORMANCE
                    F31 TOURING XDRIVE M-SPORT

                    Comment

                    • Tofu
                      Bimmer Fanatic
                      • Jun 2011
                      • 515
                      • Vimpeli, Etelä-Pohjanmaa

                      Ei ole webastoa. Ennen liikkeelle lähtöä auto oli 2 tuntia säteilylämppärissä. Eli pakkasta tosiaan sen 15-16 astetta. Pienemmällä pakkasella lämmöt on pyörinyt jossain 85-90 välillä. Ja nyt 72-74 astetta. Pitääköhän vaan kattoa pää termari ja EGR. Onko ne hankala vaihtaa itse, vai onko järkevää korjaamon antaa vaihtaa ne?

                      E:

                      Tietysti voisi kokeilla ensiksi peittää tuo keula jollain levyllä/pahvilla, jos ei lämmöt nouse, niin sitten termarti ja egr vaihtoon?
                      Last edited by Tofu; 28-01-2012, 08:39.
                      F01 730d -13

                      Comment

                      • _juha_
                        Bimmer Rookie
                        • May 2011
                        • 36
                        • Finland

                        Originally posted by LeMansBlau View Post
                        Edit. Ja lisättäkööt nyt vielä, että nämä bmw termarijumpat on omissa ja tuttujeni autoissa loppunu siihe, kun on saatu lämmöt pysyyn tuolla +/-88 tienoilla, eli oma mielipiteeni on se, että noi jumittelee rakenteensa takia jos ne joudu tekeen töitä tarpeeks kuuman ja paineistetun nesteen kanssa. Väittämääni tukee myös se, että kahdesti oon saanu 100% varman termarivikasen korjattua pelkästään, kun oon käyttäny koneen nesteet flektin käynnistymiseen, eli käytännössä +100 asteeseen. Tän jälkeen tietty turvattu, että kylmää virtaa ei tule liikaa jäähdyttimelle suhteessa keleihin.

                        Omat kokemukset tukee tätä. Laitoin talven ensimmäisillä pakkasilla puskurin alaosan 90%:sti tukkoon (autossani on myös ns. kaihtimet munareiden takana) ja välissä kun tuli lauhat kelit nousi lämmöt kaupungissa 100C tuntumaan joten otin lätkän coolerin edestä pois. Nyt on pelannut ilman peittämistä hienosti pakkasten pyöriessä -10 -15 tuntumassa täällä etelässä, lämpenee kaupungissa 2km matkalla sinne +60 tuntumaan ja motarilla 5km ajoa niin on se +88 koneen lämpö.

                        Jos siis uudehkot termarit tuntuu vialliselta niin ahtoilman coolerin eteen puskurin pahvi ja reipasta ajoa lämpöjä seuraten, kun saa lämmöt nousemaan tonne 100:n tuntumaan niin jumiutuneet termarit saattaa alkaa toimimaan oikeasti. Nämä vehkeet ei helpolla ylikuumene, tossa 100 hujakoilla vasta käynnistyy flekti ja olikohan normaali käyntilämpötilan yläraja 530D:ssä 113C (mutu tietoa http://www.e60-forum.de/ sivulta bongattuna).
                        Last edited by _juha_; 28-01-2012, 08:54.

                        Comment

                        • Tofu
                          Bimmer Fanatic
                          • Jun 2011
                          • 515
                          • Vimpeli, Etelä-Pohjanmaa

                          Eli siis keula tukkoon ja testailemaan

                          E:

                          Riittääkö muuten pelkkien munuaisten kohdan tukkiminen, vai onko parempi laittaa "kaikki" reiät tukkoon?
                          Last edited by Tofu; 28-01-2012, 09:06.
                          F01 730d -13

                          Comment

                          • LasseE
                            Bimmer Fanatic
                            • May 2008
                            • 416
                            • Kontiolahti/Joensuu

                            Originally posted by Tofu View Post
                            Eli siis keula tukkoon ja testailemaan

                            E:

                            Riittääkö muuten pelkkien munuaisten kohdan tukkiminen, vai onko parempi laittaa "kaikki" reiät tukkoon?
                            Mulla pysyi tänä aamuna n.20°c pakkasessa koko ajan koneen lämmöt 90°c tuntumassa eikä ole keulassa muuta kuin munuaisten takana alk.peräiset läpät.
                            Pää-ja egrtermarit vaihdettu....
                            Keulaa ei kannata ihan kokonaan tukkia jotta edes vähän saa raikasta ilmaa..
                            Ex. E46 330d -05
                            Ex. e61 530da -05
                            Ex. 316 e30, 320 e36, Volvo s60
                            Member of Team EastAudio
                            Itä-Suomen autohifistit: www.eastaudio.net

                            Comment

                            • Driver22
                              Bimmer Enthusiast
                              • Aug 2006
                              • 2098
                              • *

                              Originally posted by LeMansBlau View Post
                              Jos lämmöt ei nouse tarpeeksi, niin egr termari ja pää termari vaihtoon. Jos munuaisten takana ei ole toimivaa orkkis "sulkua", niin syylärin päältä pellit ja muovit irti ja kennon eteen koko kennon kokonen levy.
                              Vähän ohi aiheesta, mulla on Italian tuonti ja siellä on sulkeutuvat läpät edessä vaikka ei ole mitään coldcountry-pakettia :think
                              F31 330D Xdrive M-Sport

                              Comment

                              • _juha_
                                Bimmer Rookie
                                • May 2011
                                • 36
                                • Finland

                                Originally posted by Tofu View Post
                                Eli siis keula tukkoon ja testailemaan

                                E:

                                Riittääkö muuten pelkkien munuaisten kohdan tukkiminen, vai onko parempi laittaa "kaikki" reiät tukkoon?
                                jos munuaisten takana on läpät niin tuki vaan puskurin reijät -> läpät aukeaa kun tulee liian kuuma eikä vaaraa ylikuumenemisesta ole. Ihan umpitukkoon ei kannata laittaa.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎