Siis itse vaihdoin nuo termarit, hommahan on aika läpihuutojuttu. EGR termari vaihtui samalla uuteen, en tiedä millä se ois taas menny hajalle, saako näitä uusia 500km välein?
Nesteet annoin valua pois kaikki mitä syylarin alaletkusta sai pois, lohkoon jäi pieni pesämuna. Tilalle uudet Nesteen jäähynesteet (vihertävät) mistä paikallinen bmw korjaamo sanoi että ne on ok, kuulemma vihreä+sininen on ok mutta punasia ei saa bemariin laittaa.
Ei ymmärrä nyt ollenkaan... jos ne noin nopeasti jumahti taas niin on kyllä ideat vähissä.
Katselin tuossa salavalikon kautta lämpöjä ja ne olivat 82 asteen tietämillä. Ulkona oli +16 astetta. Kannattaa tuon perusteella ryhtyä vielä vaihtamaan termareita? Mitäs lämpöjä teillä näyttää. Auto on e61 530d
No nyt ajelin aamulla töihin (+9c) ja lämmöt pyörivät siinä 78-80 asteen nurkilla. Kaippa sitä voisi vaihtaa nuo termarit.
Taas aamulla 45km matka, loppua kohti hiljalleen nousi koko aika lämmöt, suuri osa matkaa mentiin 70 alkavilla ja lopussa huimat 80C tasan.
Ei toimi ei, en tiiä mitäs nyt - soittaa Laakkoselle ja sanoa että teiän termarit simahti 500km ajolla - nehän nauraa partaansa?
Eihän tähän nyt voi vaikuttaa joku muu seikka, esim. liika nestemäärä säiliössä ja loisi jotain painetta systeemiin? (Kun siellä pyörii ilmausohjeen mukasesti laitettu extra muutama desi nestettä että se taso on noin sentin max merkin yläpuolella)
Täytyy koittaa ostaa lukkopihdit ja pistää tuo EGR letku niillä littanaksi ja kokeilla, jos sitten lämpenee niin sehän diagnosoi vian ainakin egr.ään?
jos sieltä on vain paska päässy liikkeelle ja lyöny egr termarin taas jumiin. Ota irti ja putsaile läpikotaisin.. tai lyö vaikka vasaralla kylkeen , voi lähteä jo sillä..
jos sieltä on vain paska päässy liikkeelle ja lyöny egr termarin taas jumiin. Ota irti ja putsaile läpikotaisin.. tai lyö vaikka vasaralla kylkeen , voi lähteä jo sillä..
Hassua vaan on se, että ei siellä ollut alunperinkään minkään sortin paskaa, EGR ja päätermari oli kuin pakasta vedetyt kun ne vaihdoin, ja purkasin vielä ja tutkin. Ne vain eivät pitäneet lämpöjä eli "vahapatruuna" siellä sisällä oli varmaan kuoleentunut.
Mutta ei tuon nyt pitäs 500km ajolla uudestaan kulahtaa...
Joopa joo, tänään koetin laittaa EGR termarilta lähtevään letkuun lukkopihdit kun läksin ajamaan, ulkona oli lämpöä +3C ja auto lämpes matkalla 75C parhaimmillaan, ja webasto huutaa leipää kun yrittää lämmittää konetta. Ei futaa ei, eli tuohan kaiken järjen mukaan poissulkee egr termarivian aika pitkälti.
Eli se on ilmesesti uskottava, että alkuperäisosana haettu päätermari kesti 500km ajoa kunnes jostain syystä jumahti auki uudestaan...?
Kaipa se täytyy hakea laakkoselta uusi, ja toivoa että nyt osuis parempi onni...? Käsittämätöntä miten voi noin nopeasti hajota?
Ja taas saa purkaa puol keulaa...
Jos jollakulla muita ideoita mikä konetta vois pitää viileänä niin ne on tervetulleita, mutta oman järjen mukaan niinpäin vaikuttavia vikoja ei oikein ole mitään muuta kuin termari.
No nyt ajelin aamulla töihin (+9c) ja lämmöt pyörivät siinä 78-80 asteen nurkilla. Kaippa sitä voisi vaihtaa nuo termarit.
Tänään + 5 astetta ja lämmöt olivat työmatkan jälkeen 76-77 astetta. Työmatkaa on 12 km pääkaupunkiseudun aamuruuhkissa. Pitäisikö auton lämmitä täysin tuolla matkalla? Työmatka kestää noin 20-25 min.
Edit: Ihan sama, tuli tilattua aika termareiden vaihtoon. Saa nähdä mitä tulee eroksi.
Mites ilmalukko voi vaikuttaa siihen että kone ei lämpene?
Senhän pitäisi ylikuumeta jos olis ilmalukkoja?
Tätä itsekin miettinyt...
Tuo lämpenee sitä enempi mitä enempi konetta rasittaa tai jos ajaa kovempaa, paikallaan lämmöt laskee. Eli tuntuu olevan suorassa suhteessa koneen lämmöntuottoon, termarivikaan viittais taas...? Ihan samalla tavalla käyttäytyy nyt, kuin ennen termarinvaihtoa.
Ilmasin kyllä huolellisesti systeemin ja käyttelin kunnes tuli pilssiletkusta ihan puhdasta nestetttä vaan, lisäksi ilmasin webastonkin vielä erikseen.
Ja tuohan toimi hyvin hetken aikaa...
EDIT: Laakkonen suostui antamaan uuden ilmaseksi kun soitin sinne... pitkästä aikaa positiivinen kokemus ko. firmasta, näin se pitää toimia. Olin varautunut jo siihen että vedotaan asennusvirheisiin tms. perinteisiin seikkoihin.
Näin sitä mennään... päätermari vaihdettu taas, siinä missä auto tätä ennen lämpes vaivoin 80asteiseksi jos sitäkään, nyt uusimmalla termarilla se lämpeää vaivoin 70-71 asteiseksi....!
Ei !%&?! nyt kyllä alkaa keittää jossain muualla kohta kuin syylarissa, 2 päätermaria uusittu peräjälkeen ja egr jo kertaalleen.
Ei tässä nyt muuta keksi kun vielä maanantaina se EGR:kin uusiksi sitten vaan vielä kertaalleen... jos ei ala lämpeen niin kärry vaihtoon
Ennen vaihtoa lämmöt olivat max 66 astetta ja hyttiin puhalsi viileää. Nyt lämmöt nousevat jo 85 asteeseen ja pysyvät siinä. Great!
Pitäiskö lämpöjen olla vielä korkeammat kun jotkut kirjoittelevat yli yhdeksänkympin lämmöistä?? Vehkeessä on munuaisten takana ne liikkuvat lärpäkkeet.
Kannattaisko tuo päätermostaatti vielä vaihtaa, vai onko siitä yhtään mitään hyötyä?
Ennen vaihtoa lämmöt olivat max 66 astetta ja hyttiin puhalsi viileää. Nyt lämmöt nousevat jo 85 asteeseen ja pysyvät siinä. Great!
Pitäiskö lämpöjen olla vielä korkeammat kun jotkut kirjoittelevat yli yhdeksänkympin lämmöistä?? Vehkeessä on munuaisten takana ne liikkuvat lärpäkkeet.
Kannattaisko tuo päätermostaatti vielä vaihtaa, vai onko siitä yhtään mitään hyötyä?
Vilkase minun topicci tuossa juuri päällimmäisenä 530D lämmöistä, kyllä sen pitäisi 91 kivuta ja sen pitäisi kivuta sinne nopeasti jos kaikki on kunnossa.
Päätermari ehkä hieman vuotaa, tuskin suuremmin kuitenkaan kun noin hyväksi lämpeää ellei tuo vaadi kovin pitkää ajoa.
Mullahan vika on nyt osoittautumassa lootan lämmönvaihtimen termostaattiin, joka juuri pian kohta vaihtuu.
+5 asteen keleillä lämpiää tuonne +84 asteeseen kymmenessä minuutissa. Ajettu termarin jälkeen 200km ja keskikulutus on perusajolla tippunut 0,4L/100km. kulutus nyt 7,2L/100km. Olen tyytyväinen, enkä taida lähteä vaihtamaan enää päätermaria.
Nyt vain eberiä metsästämään ettei tarvi raaputtaa ikkunoita pakkasilla.
Comment