Announcement

Collapse
No announcement yet.

E61 530d hidas lämpeään ja muutenkin kylmää kyytiä..termariko

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Shappire
    Bimmer Rookie
    • Oct 2009
    • 124
    • Sisä-Suomi

    Originally posted by Kosta87 View Post
    Oletteko lukkopihdeillä noita lutannut vai kuinka? Täytys kanssa lämmönvaihtimen letku lytätä..Kauanko uskaltaa ajaa se lytättynä?
    Letkupihdit pienempiin letkuihin. Alavesiletkuun piti olla pitkäleukaiset letkupihdit.

    10 km itse ajelin ja laatikon lämmöt keikkuivat jossain 50-60C välillä (kaverin inpalla) joten sen suhteen ei mulla ollut hätää. Koneen lämmöt olivat 80-90C, eli siinäpä sitten pähkinää purtavaksi. Vauhti vaikuttaa koneen lämpöihin, eli 80 km/h ei lämpene tuon kummemmaksi. 120 ja yli, niin sitten lämpiää.
    F11 530 xD LCI

    Comment

    • Gonzalez
      BTCF Member
      • Jun 2003
      • 2632
      • Seinäjoki

      Tällainenkin havainto lämpeämisnopeudesta...

      Joudun tässä uusimaan viskokytkimen flektiin, vanha laakeri äänsi siihen malliin että pitää vaihtaa ja klappia oli jonkin verran. Osaa odotellessa olen ajellut nyt kohta kaksi viikkoa kokonaan ilman viskoflektiä, niin kaupunki kuin matkaajoa. Mietinkin nyt että pitäisikö laittaakkin paikalleen vasta keväällä
      ----> Kone lämpenee mukavan nopeasti kaupunkiajossa kun propelli ei ole jäähdyttämässä, minkäänlaisia ylikuumenemisen oireita ei tällä nollakelilläkään ole ja jos lämmöt nousee liiaksi niin ilmastoinnin sähköflektihän tulee mukaan peliin kuten kesäkelissäkin. Ja matka-ajossahan ajoviima jäähdyttää jo vähintään saman mitä tuo visko...

      Tässä pahvivirityksille uusi kilpaileva patentti: Viskoflekti talviunille!
      530d GT F07 2010
      325i E30 Cabriolet 1987

      Ex.316i E30 coupe 1987, 325i E36 sedan 1991, 325iA E36 coupe 1993, 328i E36 coupe 1995, 330dA E46 Touring M-sport 2002, 330d E46 Touring M-sport 2004, 530d E61 Touring 2004, 730dA E38 sedan 1999, 740dA E38 sedan 2000, 530dA E61 Touring M-sport 2004, 730dA E65 2004, 328i E36 coupe M-sport 1996, X5 E70 2007

      Comment

      • Mik@
        BTCF Member
        • Jul 2010
        • 1413
        • Nurmes

        ^Pre face e65:ssa on visko? ei kai missään e61/60 diisselissä ole kuin sähköflekti?
        Last edited by Mik@; 13-11-2013, 15:55.
        E61 520Da

        Comment

        • Clavurion
          Bimmer Enthusiast
          • Feb 2005
          • 9159
          • Oulu

          Nyt kun se visko kerran on jo irrotettuna, niin ei ole tosiaan pakottavaa tarvetta asennella ennen ensi kevättä.
          E39 530dA -02 M-Sport
          E53 X5 3.0dA -06 Sport
          * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
          Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

          Comment

          • Gonzalez
            BTCF Member
            • Jun 2003
            • 2632
            • Seinäjoki

            Originally posted by Mik@ View Post
            ^Pre face e65:ssa on visko? ei kai missään e61/60 diisselissä ole kuin sähköflekti?
            Jep, prefacelift e65 730d on tuo. Niimpä taisikin olla ettei noissa 5-sarjalaisissa sitä ollutkaan. Mutta muuten 100% samat termariongelmat näissä 730d:ssä on, mukaanlukien laatikon lämmönvaihdin (sama osanumerokin)...
            530d GT F07 2010
            325i E30 Cabriolet 1987

            Ex.316i E30 coupe 1987, 325i E36 sedan 1991, 325iA E36 coupe 1993, 328i E36 coupe 1995, 330dA E46 Touring M-sport 2002, 330d E46 Touring M-sport 2004, 530d E61 Touring 2004, 730dA E38 sedan 1999, 740dA E38 sedan 2000, 530dA E61 Touring M-sport 2004, 730dA E65 2004, 328i E36 coupe M-sport 1996, X5 E70 2007

            Comment

            • MajorDrake
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2006
              • 7540
              • Jyväshyvä

              Originally posted by Mik@ View Post
              ^Pre face e65:ssa on visko? ei kai missään e61/60 diisselissä ole kuin sähköflekti?
              On E65 LCI:ssäkin visko...
              M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
              Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
              Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

              Comment

              • Mane400
                Bimmer Rookie
                • Oct 2003
                • 76
                • Etelä-Pohjanmaa

                Nyt on sitten autoon vaihdettu päätermari sekä myös EGR-termari tukittu. Aluksi näytti hyvältä, eli lämmöt nousivat melko nopeasti n. 88-91 asteeseen kerran pari, mutta sen jälkeen lakkasi nousemasta matka-ajossa. Nyt siis lämmöt nousevat matka-ajossa 62-64 asteeseen. Ei taida olla muita vaihtoehtoja enää jäljellä kuin vaihteistoöljyn lauduttimen v...uileva termostaatti vai onko? Jätin tuohon EGR-termariin n.1mm reiän, että saa järjestelmän ilmattua normaalisti ja ilmaa ei kyllä varmasti siellä enää ole.

                Mistä olette noita öljynlauhduttimia tilailleet uusia vai mitähän mahtaa maksaa marmoritiskillä? Ebaysta en löytänyt kuin käytettyjä myytävänä. Tilailin tuossa äsken 6HP Ravenolia 20 litraa ja Schmiedmanilta öljypohjan sekä johtosarjan tiivisteen, niin pitäisi samassa yhteydessä tuo lauhdutin varmasti vielä vaihtaa. Vai pystyykö tuolle lauhduttimen termarin puhdistamaan/vaihtamaan erikseen?
                Last edited by Mane400; 16-11-2013, 21:39. Reason: edit:löysinkin toisesta threadista vastaukset kysymyksiini, eli vaihdin menee nyt tilaukseen ja vaihtoon.

                Comment

                • GT-555
                  Bimmer Rookie
                  • Jun 2012
                  • 183
                  • etelä

                  Jep, eli alko täälläkin lämmöt nousta heti kun laitto lämmönvaihtimelle menevän letkun lyttyyn. PRKL ku on niin kalliskin, tulppaan kohta sen
                  Last edited by GT-555; 26-11-2013, 17:07.
                  e61 530da

                  Comment

                  • Vesa
                    Bimmer Fanatic
                    • Jan 2010
                    • 363
                    • Oulu

                    Originally posted by GT-555 View Post
                    Jep, eli alko täälläkin lämmöt nousta heti kun laitto lämmönvaihtimelle menevän letkun lyttyyn. PRKL ku on niin kalliskin, tulppaan kohta sen
                    Paljos sulla on kilometrejä ja vuosia takana? Mulla lämmönvaihdin oli kaput 6 vuodessa ja 115 tkm:ssä. Osa maksaa 200-250 euroa ja kohtuu helppo vaihtaa itse. Nosturi helpottaa asiaa.
                    Nykyiset:
                    BMW F11 535DA xDrive -15
                    Toyota Yaris Hybrid -20

                    Exiä noin 60 kpl...

                    Comment

                    • GT-555
                      Bimmer Rookie
                      • Jun 2012
                      • 183
                      • etelä

                      Originally posted by Vesa View Post
                      Paljos sulla on kilometrejä ja vuosia takana? Mulla lämmönvaihdin oli kaput 6 vuodessa ja 115 tkm:ssä. Osa maksaa 200-250 euroa ja kohtuu helppo vaihtaa itse. Nosturi helpottaa asiaa.
                      7 vuotta ja 200tkm. Kyllä se 200e musta on aika suolanen "termarista"
                      e61 530da

                      Comment

                      • GT-555
                        Bimmer Rookie
                        • Jun 2012
                        • 183
                        • etelä

                        Originally posted by GT-555 View Post
                        Jep, eli alko täälläkin lämmöt nousta heti kun laitto lämmönvaihtimelle menevän letkun lyttyyn. PRKL ku on niin kalliskin, tulppaan kohta sen
                        Jaa, kävinpä piruuttani tänään vielä varmistelemassa ennenku laitan termaria tilaukseen. Enpä sitten saanu lämpeemään millään yli 70 asteen. Eka oli egr ja lämmönvaihdin tulpattu, sitten egr ja päätermari ja vikaks päätermari ja lämmönvaihdin. Ei perkele näitä "laatu" vehkeitä. Pitääkö se vaihtaa kaikki kolme ja toivoa parasta?
                        Last edited by GT-555; 26-11-2013, 17:10.
                        e61 530da

                        Comment

                        • Shappire
                          Bimmer Rookie
                          • Oct 2009
                          • 124
                          • Sisä-Suomi

                          Originally posted by GT-555 View Post
                          Jaa, kävinpä piruuttani tänään vielä varmistelemassa ennenku laitan termaria tilaukseen. Enpä sitten saanu lämpeemään millään yli 70 asteen. Eka oli egr ja lämmönvaihdin tulpattu, sitten egr ja päätermari ja vikaks päätermari ja lämmönvaihdin. Ei perkele näitä "laatu" vehkeitä. Pitääkö se vaihtaa kaikki kolme ja toivoa parasta?
                          Ajoitko kaupunkinopeuksia? Silloin ei välttämättä nouse. Pyyhkäsepä motarilla 120 km/h jonkin aikaa, niin kumma jos ei lämmöt nouse letkut tulpattuna.
                          F11 530 xD LCI

                          Comment

                          • GT-555
                            Bimmer Rookie
                            • Jun 2012
                            • 183
                            • etelä

                            Originally posted by Shappire View Post
                            Ajoitko kaupunkinopeuksia? Silloin ei välttämättä nouse. Pyyhkäsepä motarilla 120 km/h jonkin aikaa, niin kumma jos ei lämmöt nouse letkut tulpattuna.
                            Satasta päästelin tossa porvoontiellä ja aina välistä pysäkille vaihtaa pihtien paikkaa. Ja olin siis jo ajanut 40km ennenku aloin testailee.
                            e61 530da

                            Comment

                            • -rik
                              BTCF Member
                              • Nov 2009
                              • 827
                              • Rovaniemi

                              Ei noita lämpötiloja nyt kannata lukea kuin raamattua, jos nyt kovin kylmäksi jää, nii voihan niitä termareita vaihella huvikseen ja kohta taas uudestaan.

                              Itekki oon jumpannu noiden kanssa (kaikkia 3) ja tosiaan alle vuosi sitten, eikä lämpene enää kuin 75-78, kovemmilla pakkasilla tuskin enää 75 yli. Kulutuksessa en ole huomannut ajotietokoneen mukaan mitään vaikutusta, ja vaikka nyt desi tai kaksi menisikin noilla pienillä vajaalämmöillä enemmän, niin lasketaan vaikka että 2dl/100km x 8000km (4kk, tämä kylmin aika, ~2000km/kk = 16l x 1,45e = 23,2€) ja vielä jäi se 20e voitolle jos vaikka mietitään n. 40e termaria.

                              Dpf eliminoitu, joten ei ongelmia polttojen suhteen, lämpöä riittää hytissä.

                              Tämä on nyt sitten jälleen kerran mun mielipide, ja jokainen saa niitä termareita vaihtaa vaikka joka viikko jos tykkää, itse taas tykkään viikonloppuna enemmän juoda vaikka kaljaa ja rassata emäntää, kuin autoa jatkuvasti Vaikka rakas harrastus tämä autojen parissa värkkääminen onkin
                              ex bimmers: | BMW e91 335dA | BMW e34 518i | BMW e60 530dA | BMW e36 318iS |

                              Comment

                              • Gonzalez
                                BTCF Member
                                • Jun 2003
                                • 2632
                                • Seinäjoki

                                Originally posted by -rik View Post

                                Itekki oon jumpannu noiden kanssa (kaikkia 3) ja tosiaan alle vuosi sitten, eikä lämpene enää kuin 75-78, kovemmilla pakkasilla tuskin enää 75 yli. Kulutuksessa en ole huomannut ajotietokoneen mukaan mitään vaikutusta, ja vaikka nyt desi tai kaksi menisikin noilla pienillä vajaalämmöillä enemmän, niin lasketaan vaikka että 2dl/100km x 8000km (4kk, tämä kylmin aika, ~2000km/kk = 16l x 1,45e = 23,2€) ja vielä jäi se 20e voitolle jos vaikka mietitään n. 40e termaria.
                                Tässä laskelmassa ei ole minkäänlaista pohjaa, et ilmeisesti ole mittaillut kulutusta lainkaan tai autosi on ehjä. Tässä termariasiassa ei puhuta deseistä, vaan matka-ajossa litrasta tai jopa yli, ja kaupungissa jopa useammasta litrasta per 100km.

                                Olen paininut saman ongelman kanssa kaikkien omistamieni 3-litraisten dieselien M57 ja M57N-dieselien kanssa: 330d E46x2, 530d E61x2, 730d E38 ja nyt 730d E65. EGR-termarin sai vaihtaa myös E38 740d:hen (siitä joutuu muuten irroittamaan mm. imusarjan että pääsee käsiksi, itse termari sama kuin M57). Joten uskon vahvasti, että omat kokemukseni asiasta ovat enemmän kartalla.

                                Kaksi noista menneet pelkällä EGR-termarin vaihdolla talven yli, muiden kanssa sitten vähän enemmän jumppaa. Saksantuonteja toki kaikki, ja sakemannihan ei välitä tällaisesta sikäläisessä talvessa---> jolloin on 99% varmuus että tuontiautossa joku termari on aina sökö.

                                Kaikissa omansa, näissä termarit...
                                530d GT F07 2010
                                325i E30 Cabriolet 1987

                                Ex.316i E30 coupe 1987, 325i E36 sedan 1991, 325iA E36 coupe 1993, 328i E36 coupe 1995, 330dA E46 Touring M-sport 2002, 330d E46 Touring M-sport 2004, 530d E61 Touring 2004, 730dA E38 sedan 1999, 740dA E38 sedan 2000, 530dA E61 Touring M-sport 2004, 730dA E65 2004, 328i E36 coupe M-sport 1996, X5 E70 2007

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎