Announcement

Collapse
No announcement yet.

E61 530d hidas lämpeään ja muutenkin kylmää kyytiä..termariko

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • MajorDrake
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2006
    • 7544
    • Jyväshyvä

    Originally posted by veku View Post


    OT..JATKUU
    Tämä voisi olla ratkaisu mutta tulee tuohon nykyiseen niin paljon kilsoja F10:ä odotellessa että hermot menee..pakko joku vaihtaa tuossa välissä.Ja siinäkin pitää tieten jättä eka vuosikerrta suosiolla väliin..ja käytetyn joutuu ostaa jos ei lotossa taphdu mitään.
    Vaimo jo ehdotti tuota uuskoppasta X5:sta mutta ei oikeen lämpee ihan kympillä vielä semmoseen ja taitaa maksaakin vielä omaisuuden..
    Multa tuo 535d LCI, siihen m-sportit jälkiasennuksena ;-)
    Tosin onhan tälläkin jo matkaa taitettu... 530d vaihdossa ;-)
    M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
    Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
    Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

    Comment

    • Veeksi
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2003
      • 2177
      • Kuopio

      Samoja ongelmia on jossain määrin Fiat-konsernin dieseleissäkin (tuoreissa moottoreissa termari jumissa).

      Itsellä tosin ei upouusi Fiat-konsernin CDTi lämmennyt koskaan mitenkään pitkällä matkalla (-25 pakkasilla jääty ikkunat sisältä). Onneks nykyään autoista poistetaan noi moottorin lämpötilamittarit. Poissa silmistä, poissa mielestä.

      Ja tosiaan varmaan monissa muunkin konsernin dieseleissä on vastaavaa, kun siitä "Dieselit ei lämpene" -hokemasta on tullut peruskauraa huonommissa sekä paremmissa piireissä. Itseasiassa vähän vajavaisilla termareilla toiminut BMW:kin kuitenkin on parhaiten lämmennyt dieseli mistä on kokemusta...toisaalta suht vähän on noita kokemuksia.

      ...että ei tässä nyt sinänsä kannata ihan kirvestä heittää kaivoon, vaikka asiat vois olla paremminkin.

      Tänään näkyvät huippuautomedia Autobildissä valittelevan uuden Hondan CRV dieselin (2.2?) käyvän 60-70 asteessa talvella. Lämpöä kuitenkin kuulu ilmapumppusysteemin ansiosta riittävän kabiiniin vielä 10 pakkasasteeseen saakka. Omassa 530da:ssa missä ei ole viel koskaan tuota lämmönvaihdinta vaihdettu (vaihdetaan viikon päästä) ei kuitenkaan voi lämpöjä pitää täysillä 25 asteen pakkasessakaan...
      Last edited by Veeksi; 11-02-2010, 10:21. Reason: Lisäystä...
      BMW G05 45e xDrive M-Sport '20
      BMW E63 630iA '05

      Comment

      • TROCK
        Bimmer Fanatic
        • Aug 2005
        • 435
        • Tampere

        Originally posted by Veeksi View Post
        Samoja ongelmia on jossain määrin Fiat-konsernin dieseleissäkin (tuoreissa moottoreissa termari jumissa).

        Itsellä tosin ei upouusi Fiat-konsernin CDTi lämmennyt koskaan mitenkään pitkällä matkalla (-25 pakkasilla jääty ikkunat sisältä). Onneks nykyään autoista poistetaan noi moottorin lämpötilamittarit. Poissa silmistä, poissa mielestä.

        Ja tosiaan varmaan monissa muunkin konsernin dieseleissä on vastaavaa, kun siitä "Dieselit ei lämpene" -hokemasta on tullut peruskauraa huonommissa sekä paremmissa piireissä. Itseasiassa vähän vajavaisilla termareilla toiminut BMW:kin kuitenkin on parhaiten lämmennyt dieseli mistä on kokemusta...toisaalta suht vähän on noita kokemuksia.

        ...että ei tässä nyt sinänsä kannata ihan kirvestä heittää kaivoon, vaikka asiat vois olla paremminkin.

        Tänään näkyvät huippuautomedia Autobildissä valittelevan uuden Hondan CRV dieselin (2.2?) käyvän 60-70 asteessa talvella. Lämpöä kuitenkin kuulu ilmapumppusysteemin ansiosta riittävän kabiiniin vielä 10 pakkasasteeseen saakka. Omassa 530da:ssa missä ei ole viel koskaan tuota lämmönvaihdinta vaihdettu (vaihdetaan viikon päästä) ei kuitenkaan voi lämpöjä pitää täysillä 25 asteen pakkasessakaan...
        Mulla myös ongelmaa e61 530dA:ssa lämpöjen kanssa ja ei se kyllä tarkenemisesssa ole näkynyt. Kabiinissa tarkenee ihan hyvin ainakin tänä talvena koettuun -28 oC asti. Se missä tuo todennäköisesti näkyy on korkea kulutus ja se, mistä olen enemmän huolissani on partikkelifilsun nokeentuminen. Jos polttoa ei tapahdu, filtteri tukkeentuu ja taas on ihanan halpaa! Parhaassa tapauksessahan tukkeutunut suodatin on vaihdettu ihan merkkiliikkeessä ja kohta huomattu, että uusikin on vaihtokamaa, kun varsinaista syytä ei ole eliminoitu.
        - - - - - - -
        F10 520dA
        ex E61 530dA, ex E39 530dA

        Comment

        • veku
          Bimmer Enthusiast
          • May 2005
          • 6327
          • P-Pohjanmaa

          Originally posted by MajorDrake View Post
          Multa tuo 535d LCI, siihen m-sportit jälkiasennuksena ;-)
          Tosin onhan tälläkin jo matkaa taitettu... 530d vaihdossa ;-)
          Juu kiitos tarjouksesta,ajellaan nyt vielä vuoden päivät täällä kun just +1500 e huoltokin tuli tehtyä (hehkut,tasonsäädön kompura,akkua yms normaalia huoltoa).
          Vielä kun parkkitutkan vaihdan niin on täydellisessä tikissä koko kapistus
          F11 M550D
          E39 M5
          F26 3.0 Da M-Sport
          E61 535D M-Sport

          Comment

          • Veeksi
            Bimmer Enthusiast
            • Oct 2003
            • 2177
            • Kuopio

            No nyt on lämmönvaihdinkin vaihdettu. Pitäis olla vielä oikein cold country -versio. Lähdinkin sitten aamulla paahtamaan oikein täpinöissäni, että nyt pitäis bemmin lämmetä.

            Kissan viikset. Jos mahdollista, niin auto lämpenee nyt huonommin. Ennen kuitenkin kipusi sinne 86 asteeseen vaikkakin hitaasti. Tänään mentiin 130 kilometrin yhtäjaksoinen pätkä ja lämmöt vehtas 72-78 asteen välillä (ulkolämpötila pyöri -25 ja -33 asteen välillä). Liekkö sitten nyt on jo niin kylmää, ettei kone voi uusilla osillakaan lämmetä tarpeeksi vai onko uusi osa susi (?). Kyllähän noita alle -25 pakkasia on minusta ollut aiemminkin ja kone on lämmenny paremmin...hitaasti mutta lämpimämmäksi.

            On kyllä aika perseeseen naitu olo, kun pulitti tuostakin vaihdossa useamman satasen...
            BMW G05 45e xDrive M-Sport '20
            BMW E63 630iA '05

            Comment

            • Milko75
              Bimmer Fanatic
              • Jan 2007
              • 853
              • Kuopio

              Minulla on lämmönvaihdin ollut vaihdettuna nyt sen reilut kaksi viikkoa ja tänään taas ajelin -25 asteen pakkasessa noin 150 km. Lämmöt nousi noin kolmenkymmenen km ajon jälkeen 88-90 asteeseen, pysyivät myös tuolla koko ajan.

              Ainut mikä nyt vituttaa on tuo kylmäkäynnistys, vaikka pari viikkoa sitten vaihdettiin kaikki hehkut niin ei kyllä starttaa kuin parilla pytyllä korkeintaan.
              Laitoin sen hehkujen ohjausboksin tänään tilaukseen, josko se sillä sitten korjaantuisi..
              G05 | X5 45e M-Sport | Mineral White – 2020
              Tesla Model S Long Range Raven | Pearl White – 2020

              Comment

              • Esal
                Bimmer Enthusiast
                • Mar 2009
                • 1344
                • Lempäälä

                Originally posted by Veeksi View Post
                No nyt on lämmönvaihdinkin vaihdettu. Pitäis olla vielä oikein cold country -versio. Lähdinkin sitten aamulla paahtamaan oikein täpinöissäni, että nyt pitäis bemmin lämmetä.

                Kissan viikset. Jos mahdollista, niin auto lämpenee nyt huonommin. Ennen kuitenkin kipusi sinne 86 asteeseen vaikkakin hitaasti. Tänään mentiin 130 kilometrin yhtäjaksoinen pätkä ja lämmöt vehtas 72-78 asteen välillä (ulkolämpötila pyöri -25 ja -33 asteen välillä). Liekkö sitten nyt on jo niin kylmää, ettei kone voi uusilla osillakaan lämmetä tarpeeksi vai onko uusi osa susi (?).
                Vaihdoin ja vaihdatin e46 330d termostaatin ja egr-laud. termostaatin.
                Alkutilanne ennen termostaatin vaihtoa: lämmöt nousi 78 asteeseen.
                Termostaatin vaihdon jälkeen: 87 astetta.
                Egr-termarin vaihdon jälkeen 83-84 astetta ja 100km/h 87 (putoaa alamäessä). Eli vanha egr-termari takaisin tai tulpataan uusi. Ei olis pitänyt koskea egr-termariin ollenkaan vaan tyytyä korjaantuneeseen lämpöön. Jos olisin vaihtanut ensin egr-termostaatin tämä uuden vika ei olisi tullut ollenkaan esille.
                *** E53 X5 3.0d 2005 ***

                Comment

                • Whispi
                  Bimmer Rookie
                  • Oct 2009
                  • 131
                  • Tampere

                  Jovain..

                  Eilen vaihdettiin päätermari ja egr:n termari. Lähdin aamutuimaan ajelemaan pohjoista kohti ilomielin. Lämmöt nousi mittarissa hikisesti 4550. Kun pääsin perille räpelsin salavalikon auki ja kun tuossa testilenkillä katselin nesteen lämpöjä niin 58-62. Ulkona -2 astetta pohjolan kylmää. Ei hyvää päivää?! Edit: Auto siis -04 530dA.

                  Eikai tuo nyt voi noin alhaiseksi jäädä? Seuraavaksi vaihtoon lämmönvaihdin? Voiko vika olla uusissa termareissa? Mukavasti alkoi lomareissu päänsäryllä prkl...

                  Puheli liikkeessä kun kysäsin lämmönvaihdinta että voisi olla liian vahva glykoliseos siellä lillumassa, onko aivan vailla perää tämä väite?
                  Last edited by Whispi; 03-03-2010, 15:15.
                  -12 E70 40d

                  Ex:
                  -11 Porsche 958
                  -11 F11 535dA
                  -09 E90 330dA
                  -09 E61 530dA
                  -09 E60 530xdA
                  -04 E60 530dA

                  +10 muuta kakkoskolmos värkkiä

                  Comment

                  • TROCK
                    Bimmer Fanatic
                    • Aug 2005
                    • 435
                    • Tampere

                    Mikä/mitkä anturit näissä oikein mittaavat nesteen lämpötilaa? Voiko olla, että vika olisi lämpötilan mittauksessa ja väärä tieto saisi välillisesti aikaan esim. suurta kulutusta, partikkelifiltterin regeneroimattomuutta ym lieveilmiöitä?
                    - - - - - - -
                    F10 520dA
                    ex E61 530dA, ex E39 530dA

                    Comment

                    • -Tapi
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jan 2004
                      • 3117
                      • Välisuomi

                      Ei. Vaikka moni niin on epäillytkin kun ei suostu uskomaan että BMW:nsä vika on jo miltei ominaisuus..

                      Shappire ei ole päivittänyt tänne tilannettaan mutta päivitän hieman hänen puolestaan, kun hänkin epäili lämpötila-anturin sijoittelua kun ei auto lämmennyt kaikkien kolmen termostaatin vaihdonkaan jälkeen. Hän muutti kuitenkin mieltään kun eräällä pidemmällä reissulla moottorinlämpö oli 45 astetta koko ajan eikä ohjaamossa enää pärjännyt kevyellä vaatetuksella Toinen kerta toden sanoi, eli lootan lämmönvaihdin vaihdettiin uudestaan ja nyt on takana viikon verran 90 asteen moottorinlämpöjä.

                      Hetken huumaa, sanon pessimistisesti.. Mutta mukavaa että välillä edes toimii.
                      ---

                      Comment

                      • Cell
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jun 2004
                        • 7037
                        • Uusikaupunki

                        Toimiiko tuo lootan termari pelkän veden lämpötilan perusteella? X5 sai muistaakseni erikseen lootan lämmönvaihtimen termarin, kun se on erillään sijoitettuna sinne syylarin kylkeen :think
                        325i -08
                        i3 REx -17
                        M5 -98 Imolarot
                        535i -90 N/A project (maatumassa)

                        Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                        Comment

                        • -Tapi
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jan 2004
                          • 3117
                          • Välisuomi

                          Loogisesti ajatellen sen tulisi toimia lootan öljyn lämmön mukaan. Tuo X5/X6-malli on mysteeri juuri tuon takia..

                          Shappiren auto lopetti lämpenemisen. Viikon kesti.
                          ---

                          Comment

                          • joko
                            Bimmer Enthusiast
                            • May 2004
                            • 1968
                            • Seinäjoki

                            Luojan kitos että itellä ei ole tuota dpf:ää, ei siis tarvitse välittää lämmöistäkään. Jotain häikkää myös on koska lyhyemmässä ajossa lämmöt jää 70 asteen paikkeille. Jos nuo kaikki kolme vian aiheuttajaa joka talveksi vaihtaa niin aika paljon saa naftaa kulua enempi että ne on maksussa. Sisälle kuitenkin riittää lämpöä aina vaikka koneen lämmöt ei pakkasilla jaksa noustakkaan 90 asteeseen.

                            Miten voi olla nuon huonoa kamaa nuo termostaatit?
                            F11 520da M-sport alpinweiss 3 - 11
                            W906 319 sprinter - 14

                            Comment

                            • Esal
                              Bimmer Enthusiast
                              • Mar 2009
                              • 1344
                              • Lempäälä

                              kyllä toi dpf polttokin teknisesti pakkasella saadaan toimimaan, eri valmistajilla vaan erilaisia ratkaisuita. Aikaisempi kulkuneuvoni oli pösö 307 jossa oli nokisuodatin eli siinä nimettynä fap. Ruiskutuksella nostettiin polttoon lämpöä ja lisänä oli läpät ahtoputkessa joilla välijäähdytin polton ajaksi ohitettiin. Niin ja maahantuojan toimesta ed. mainittuihin suomessa saa mallikohtaisia nokkapeittoja joilla se iso ilmanotto alhaalta suljetaan kokonaan tai osin, ei niin kauniita mutta vaikutus suorastaan dramaattinen koneen lämpöihin.
                              *** E53 X5 3.0d 2005 ***

                              Comment

                              • TROCK
                                Bimmer Fanatic
                                • Aug 2005
                                • 435
                                • Tampere

                                Täällä kun on puhuttu tuon kierroslukumittarin kehällä olevan "lämpömittarin" seuraamisen järkevyydestä, niin liityn kyllä niihin, jotka ovat sitä mieltä, ettei siitä saa juuri edes osviittaa! Tänään mökkireissulla seurasin salavalikosta lämpöjä enkä millään meinannut saada 70 astetta puhki. Pitkään roikuttiin jossain 66 asteen kieppeillä ja silloin rundimittarin kehän raidoitus oli noin 4500 rpm paikkeilla, mieluummin ehkä alla. No sitten kun parhaimmillaan päästiin seitsemään kymppiin, niin lukema oli ehkä noin 4600 rpm. MUTTA... Kun lämmöt taas putosi sinne 65-66 astetta, niin vaikka raidoitus olisi pitänyt taas pudota sinne 4500 rpm:n alle, niin ei näin kumminkaan käynyt, koko ajan oltiin yli 4500. Ihme virityksiä!
                                - - - - - - -
                                F10 520dA
                                ex E61 530dA, ex E39 530dA

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎