Announcement

Collapse
No announcement yet.

E61 530d hidas lämpeään ja muutenkin kylmää kyytiä..termariko

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • TUv530
    Bimmer Rookie
    • Aug 2008
    • 75
    • Etelä-Suomi

    Laitetaan nyt vielä kommenttia tosta omasta ropleemasta. Nyt ainakin näyttää siltä, että huoltoa tehnyt liike hoitaa asian kuntoon, tässä ei mitään moitittavaa. Kiinnikkeiden katkeamisesta vielä sen verran, että siis n. 6kk sitten oli toi pakosarja vaihdettu. Mutta kuulemma noi oli katkenneet ruuvit oli jo valmiiksi väännetty pois jengoilta tms.

    Mutta omaa tuuriani voisin vähän kurmottaa...

    Toimitin viime tipassa tuon oman auton huoltoon koska se lämpenee huonosti. Nyt sain sitten tilalle E60 520DA:n, -08 kulkine mittarissa 20tkm. Matka-ajossa näillä keleillä (-15 - -20C) lämmöt nousee max +73C ja sisälämmötkin on aika maltilliset, takalasit huurtuu. Ja huomenna suunta kohti pohjoista.

    Olisi se nyt ollut kiva jos olisi lämpöongelmien vuoksi huoltoon menneen auton tilalle saanut lämpiävän kulkineen...

    No, aina ei voi voittaa...
    Volkswagen Passat Alltrack -13
    Ex E61 530DA -04
    Ex E39 523IA -98
    Ex E34 520IA -95

    Comment

    • viktor
      Bimmer Enthusiast
      • Aug 2006
      • 1272
      • ...

      ...............
      Last edited by viktor; 18-01-2010, 01:45.
      ///M5
      "Without debate, without criticism, no Administration and no country can succeed or survive."

      Comment

      • WarHead
        Bimmer Fanatic
        • Aug 2005
        • 774

        yks termarivikainen lisää?

        Hii-o-hoi.
        Vepasto tipahti joulun jälkeen pois pelistä. Onneksi tilalle tuli hitaasti lämpiävä kylmä auto.
        Tsekkasin moottorilämmöt ja +70 asteen ylittäminen vaatii puolen tunnin ajon. Polkemalla saa nousemaan +77 asteeseen. Ulkolämpötila 15-20 astetta pakkasta. Näyttäs siltä, että vepastottomuus laskee lämpöjä sen kymmenen astetta. Ysillä alkavia lämpötiloja en ole koskaan salavalikosta irti saanut. Kulutus vaihtelee reippaasta 6 litrasta 8 litraan.
        Taidampa käydä marmoritiskillä ostoksilla, eli ne molemmat termarit.

        Apropoo, mitä sanoo jury siitä, ku diagnostiikkaa herjaa webastoon liittyen sen hehkua ja kiertovesipumppua. Kumpi on syy ja kumpi on seuraus? Tuskin nuo molemmat nyt justiinsa kilahti...? Oireilu alkoi alkoi ihmeellisen reippaalla lämmittimen savuamisella, nyt ei enää lähde ees käyntiin.

        Jatkokysymys kohdistetaan webastottomiin E6x:iin; tarkeneeko niissä iha oikeesti talvella (t<-20 astetta)?

        _
        V
        Last edited by WarHead; 02-01-2010, 09:48.
        E91 335iAT -08

        -Iiiiskää, saapi tulla pyyhkimään! -

        Comment

        • TROCK
          Bimmer Fanatic
          • Aug 2005
          • 435
          • Tampere

          Originally posted by WarHead View Post
          ...Jatkokysymys kohdistetaan webastottomiin E6x:iin; tarkeneeko niissä iha oikeesti talvella (t<-20 astetta)?

          _
          V
          Omassa kotterossani ei ole webastoa/eberiä ja ihan hyvin on tarjettu. Onhan se selvä, ettei auto lyhyessä ajossa saa näillä helteillä kajuuttaa kovin kuumaksi, mutta kyllä se maantieajossa hyvin lämpöisenä pysyy. Vaikka ne moottorin lämmöt eivät minullakaan kovin korkealla ole (70-75 oC). Eli ihan ilman päällysvaatteita oli hyvä ajella joulun pyhinä Itä-Suomesta kotiseudulle.

          Sisätilan lämppäriä ja "lohko"lämmitintä kyllä käytän esilämmitykseen.
          - - - - - - -
          F10 520dA
          ex E61 530dA, ex E39 530dA

          Comment

          • viktor
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2006
            • 1272
            • ...

            ........................
            Last edited by viktor; 18-01-2010, 01:44.
            ///M5
            "Without debate, without criticism, no Administration and no country can succeed or survive."

            Comment

            • MajorDrake
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2006
              • 7540
              • Jyväshyvä

              Ajelin Oulu-JKL tänään, pakkasta välillä yli 25 astetta, ja hyvin sigun autolla tarkeni. Tosin takaovien lasit olivat huurussa, autossa 5 henkeä ja kontti täynnä tavaraa... Moottorinlämmöt olivat 20 km ajon jälkeen siellä 90 pinnassa ja pyörivät loppumatkalla 82-95 välillä...
              M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
              Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
              Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

              Comment

              • WarHead
                Bimmer Fanatic
                • Aug 2005
                • 774

                Originally posted by viktor View Post
                Eikös noissa huhujen mukaan ole jotkut sähkövastukset ilmasuulakkeissa? Talvipaketin mukana?
                Vastukset kaikissa E6x:ssä. Vastuksisen tehosta ei mitään tietoa. Ja kyllähän ne sitä haaleaa, tai ainakin ulkoiilma lämpimämpää, tosiaan heti antaa suulakkeista.
                E91 335iAT -08

                -Iiiiskää, saapi tulla pyyhkimään! -

                Comment

                • TUv530
                  Bimmer Rookie
                  • Aug 2008
                  • 75
                  • Etelä-Suomi

                  Täytyy kyllä sanoa että melkoisesti noi moottorin lämmöt tuntuu heiluvan. Tänään kattelin 520DA E60 -08 kulkineessa 500km matkalta noita lämpöjä. Ulkolämpötila -16 - -22, salavalikon mukaan jäähdytysnesteen lämmöt vaihteli välillä 60-92C nopeuden ollessa välillä 80-110km/h, ei pysähdyksiä tuolla matkalla. Ei tossa lämmössä ollut mitään logiikkaa, keskimäärin lämmöt oli 65-70c. Mielestäni hyttiin tuli huonosti lämmintä, tarkeni mutta 24-26 oli pyynti lämppärille. Takaikkunat huurussa. Miten voi olla että lämmöt heittelee suht tasaisessa ajossa yli 30 astetta???? Olisko tossa yli 90c episodissa ollut kyse dpf:n poltosta, kesti ehkä vartin ja sit lämmöt tippu samassa nopeudessa 20c.

                  Enkä nyt jaksa uskoa että tämäkin kulkine olisi hajalla? Ehkä on? Mutta kun siis omassa kulkineessa lämmöt pyöri 75C paikkeilla niin em. auton ja edeltävien kommenttien perusteella voisi arpoa, ettei siinä ehkä ollut mitään vikaa????

                  Tässä vuokra-autossa ei ole webastoa tms.

                  No, innolla odotan että mikä on oman auton toiminta huollon jälkeen. Silloin siinä on uusi päätermari, lämmönvaihdin ja vuoden vanha egr-termari. Jos lämmöt on 75c niin taidan tyytyä siihen.

                  Lämpöisiä kilometrejä ja leppoisaa alkanutta vuotta.
                  Volkswagen Passat Alltrack -13
                  Ex E61 530DA -04
                  Ex E39 523IA -98
                  Ex E34 520IA -95

                  Comment

                  • viktor
                    Bimmer Enthusiast
                    • Aug 2006
                    • 1272
                    • ...

                    ..................
                    Last edited by viktor; 18-01-2010, 01:42.
                    ///M5
                    "Without debate, without criticism, no Administration and no country can succeed or survive."

                    Comment

                    • jms1601
                      Bimmer Fanatic
                      • Oct 2006
                      • 338
                      • P-Pohjanmaa

                      Originally posted by TUv530 View Post

                      No, innolla odotan että mikä on oman auton toiminta huollon jälkeen. Silloin siinä on uusi päätermari, lämmönvaihdin ja vuoden vanha egr-termari. Jos lämmöt on 75c niin taidan tyytyä siihen.

                      Lämpöisiä kilometrejä ja leppoisaa alkanutta vuotta.
                      Varmaan muuttu tilanne tuon remontin jälkeen ja saat nauttia lämpimästä hytistä omassa autossasi
                      530e G30 M-Sport -21
                      ***********************
                      Ex Audi A6 allroad -17
                      Ex X5 xd30 M-Sport -14
                      Ex 530dA F11 M-Sport -11
                      Ex E61 530xD M-Sport -08
                      Ex 530DAT E61
                      Ex E39 M-Sport

                      Comment

                      • Reiska56
                        Bimmer Rookie
                        • Jan 2008
                        • 185
                        • Kerava

                        Originally posted by WarHead View Post
                        Vastukset kaikissa E6x:ssä. Vastuksisen tehosta ei mitään tietoa. Ja kyllähän ne sitä haaleaa, tai ainakin ulkoiilma lämpimämpää, tosiaan heti antaa suulakkeista.
                        Onko myös itsetuoduissa malleissa? E60 525dA -05. Miten kytkeytyvät päälle? Lämmönpyynti maksimille vai menevätkö päälle jollain lämpötila-asetuksella esim. pakkasta -10 astetta ja aina pälle riippumatta lämpötilapyynnostä? :think

                        Comment

                        • MajorDrake
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2006
                          • 7540
                          • Jyväshyvä

                          Originally posted by Reiska56 View Post
                          Onko myös itsetuoduissa malleissa? E60 525dA -05. Miten kytkeytyvät päälle? Lämmönpyynti maksimille vai menevätkö päälle jollain lämpötila-asetuksella esim. pakkasta -10 astetta ja aina pälle riippumatta lämpötilapyynnostä? :think
                          Tuskin niitä namikoita kaakkoon tarvii vääntää,
                          eiköhän tuo käytä vastuksia silloin kuin jäähdytysnesteen lämmöt on alhaiset
                          ja sisälämpötilat on liian kaukana "tavoitteesta"...
                          M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
                          Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
                          Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

                          Comment

                          • WarHead
                            Bimmer Fanatic
                            • Aug 2005
                            • 774

                            Originally posted by Reiska56 View Post
                            Onko myös itsetuoduissa malleissa? E60 525dA -05. Miten kytkeytyvät päälle? Lämmönpyynti maksimille vai menevätkö päälle jollain lämpötila-asetuksella esim. pakkasta -10 astetta ja aina pälle riippumatta lämpötilapyynnostä? :think
                            Vaikka ois naapurin Mummon tuoma, niin vastukset löytyy. Taisi olla niin, että ilmastointilaite ohjaa tarvetta, tarkempaa tietoa ei ole. Tässäpä yleistä jupinaa.

                            - An electric auxiliary heater working on the PTC principle (positive temperature coefficient) is installed on
                            vehicles with diesel engines
                            The electric auxiliary heater is a component of the heat exchanger for the heating system. Electric heating
                            elements made of aluminium have been added to the fins in the coolant flow of the heating system heat
                            exchanger. The air drawn in is directly heated by these heating elements and fed into the vehicle interior
                            through the air vents. In principle, the electric auxiliary heater works like an electric fan heater.

                            Tämmösen joskus jostaki löysin, oisko ollu intterveepissä?.
                            E91 335iAT -08

                            -Iiiiskää, saapi tulla pyyhkimään! -

                            Comment

                            • Clavurion
                              Bimmer Enthusiast
                              • Feb 2005
                              • 9159
                              • Oulu

                              Originally posted by WarHead View Post
                              Tämmösen joskus jostaki löysin, oisko ollu intterveepissä?.
                              Tuo on suora lainaus TIS: SI Techniques. Eipä siitä lämmitysvastuksesta muuta dokumenttia taida olla, kuin korkeintaan BMW:n koulutusmateriaaleissa.
                              E39 530dA -02 M-Sport
                              E53 X5 3.0dA -06 Sport
                              * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                              Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                              Comment

                              • _Dexi
                                Bimmer Fanatic
                                • Oct 2006
                                • 769
                                • Vihti

                                Nyt kun useampi on taas pakkasten tultua kironnut heiluvia lämpöjä ja muuta, niin vaihtakaa hyvät ihmiset se tomaatin lauhdutinboxi uuteen jos ei termarien vaihdolla tokene.

                                Kuten tänne aiemmin kirjottelin, pelasin itse kahteen kertaan uudet termarit ja kirosin, kunnes vaihdoin sen lauhdutinboxin.

                                Nyt -20C pakkasilla auto on alle 10km kauppareissulla sen 88-90 astetta ja se ei sieltä tipu vaikka mimmosessa lumipyryssä puskis.

                                Tekee höpöä varmasti koneellekin kun saa lämmetäkin välistä, toi oma jyrä ainakin kuulostaa nimittäin aika ronskilta kylmänä, kronk-kronk ja naku-naku, käyntiääni on mukavan tasasen pehmeä vasta kun kone on oikeasti lämmin.
                                **********
                                & E60 530D '04 & Yamaha FZ1N '06


                                (*Muun merkkisiä pelejä + pärriä välissä)
                                (ex. E90 320Si M-Tech '07)
                                (ex. E60 530Da '04)
                                (ex. E39 M5 Facelift '99)
                                (ex. E39 540i '98)
                                *

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎