Announcement

Collapse
No announcement yet.

E61 530d hidas lämpeään ja muutenkin kylmää kyytiä..termariko

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Tommix
    BTCF Member
    • Dec 2006
    • 5442
    • S:t Karins

    Originally posted by Hirviger View Post
    Kaverilla on E60 535dA -06 pre LCI malli ja lämmöt nousee 90 asteeseen samoissa sääolosuhteissa ilman mitään teippauksia. Eilenkin oli vain -18 astetta ja tosiaan mulla lämmöt nousi vaivoin 65 asteeseen 25km matka-ajossa.
    Uudet EGR ja päätermari vaihdettu, -27 C pakkasta, motarilla lämmöt 87 - 90 C...
    Originally posted by Hirviger View Post
    Ajattelin lähestyä marmoritiskiä kyselemällä heiltä, miten termarit diagnosoidaan vialliseksi, ettei vaihdeta sitä väärää termaria. Onko se sitten letkujen umpeen puristelua ja koeajelua vai mitä. Itse en haluaisi joutua maksumieheksi sellaiseen arpomiseen perustuvaan termarijumppaan.
    Turhaan kysyt, eivät osaa vastata... Päätermari kannattaa vaihtaa jos lämmöt ei nouse. Ja kun tuo EGR termari maksaa muistaakseni genuinella 33 euroa, niin kannattaako säästää?

    Originally posted by Hirviger View Post
    Ja jos joku väittää ettei tämä 535dA lämpeä pakkasilla sinne 90 asteeseen vaikka termarit olisivat kunnossa, niin...alan itkemään tai nauramaan
    Erehdyin teippaamaan keulan umpeen, - 15 pakkasta ja motarilla lämmöt yli 100 C... Teipit lähti pois
    Käyttis: G31 530e xDrive LCI pappa edition
    Oma harraste: F82 : 580 hv, 712 Nm täällä: ///M4
    ex:t: F20: M135i xDrive 445 hv E93: 335i E92: 610 hv, 748 Nm E60: 535DA LCI, E61 535DA, E34: 530i
    Missfireä, puolimoottorivaloa ja harrastamisen riemua jo vuodesta 2006

    Comment

    • Hirviger
      Newbiemmer
      • Jan 2009
      • 24
      • Finland

      Letkuja umpeen puristelemalla ja koeajamalla selvisi että EGR termari on jumissa. Alustavien yhteydenottojen perusteella marmoritiski tullee vaihtamaan termarin takuuseen. Ikää tuolla termarilla on about 6kk. Varaosatakuu on sen 2 vuotta.

      Kopauttelin tuota EGR termaria pikkasen ja lähdin koeajolle, niin kas kummaa lämmöt nousi heti 88 asteeseen motarilla ilman mitään keulan teippauksia. About 15 kilsan motariajon jälkeen lämmöt alkoi laskea tasaisesti 75 asteeseen. Ei siis kopauttelusta ollu pitkä ilo. Toisaalta, tiedä vaikka olisi DPF poltto ollut päällä ja sen vuoksi lämmöt kävi 88 asteessa tuon 15 kilsan ajan. Mene ja tiedä

      Kiitokset Rahu:lle taas jeesistä. Uutta EGR termaria odotellessa
      Last edited by Hirviger; 18-02-2011, 21:47.
      E61 535dA M-Sport 2007 LCI Individual

      Comment

      • Shappire
        Bimmer Rookie
        • Oct 2009
        • 124
        • Sisä-Suomi

        Ei kannata ihan koko keulaa teipata, niin ei kuumene liikaa. Tosin jos on automaattiläpät, niin niiden kautta jäähdytysilmaa tulee paljon jos koneelle tulee liian hiki.

        Silloin kun dpf-poltto menee päälle, lämmöt nousee heti sinne 90 C vaikka ulkona on liki -30 C. Polton huomaa kun pysähtyy, niin ulkopuolella haisee palaneen käry polton ollessa päällä. Mulla ei kuulu mitään ääntä polton ollessa päällä, joten ainoa mistä sen huomaa on jos seuraa salavalikosta lämpöjä ja kärystä ulkopuolella. Sitten kun poltto on ohi, pakkasella koneen lämmöt voi laskea hyvinkin 70 C ... 75 C. Näin käy vaikka kaikki letkut olisi lutattuna. Autossa tarkenee hyvin kovillakin pakkasilla, mutta jos termarit vuotaa, niin kyllä kajuutassa palentaa (kaikkia termarita on vaihdettu ja viallisiksi todettu).

        Tapin kanssa katsottiin ajaessa laatikon lämpöjä, eikä letkujen luttaamisella juuri ollut vaikutusta moottorin lämpöihin. Sinänsä jännää että myös laatikon lämmöt eivät välttämättä nousseet vaikka letku oli lutattu. Tosin koeajoaika oli lyhyt ja varmasti lämmöt jossain vaiheessa pidempään ajaessa tai ainakin kuumemmalla kelillä nousisivat.

        Voihan se olla että eri malleissakin on eroja, eli mulla on 525 E61 -08, jossa on 3 ltr dsl kone, piezo suuttimet ja ilmeisesti alumiinilohko. Webasto ja alukuperäiset läpät on keulalla. Lämpeäisiköhän tuo valurautalohkoinen tuplaturbo (535) hieman paremmin.
        F11 530 xD LCI

        Comment

        • Hirviger
          Newbiemmer
          • Jan 2009
          • 24
          • Finland

          Tänään vaihdetiin EGR termari takuuseen. Lämmöt nousivat muutaman asteen ylemmäksi 75-80 asteen väliin. Tein koeajon laatikon lämmönvaihtimen letku puristettuna ja lämmöt nousivat 85 asteeseen. Siis pikkasen taas paremmaksi. Toisella koeajolla oli keula lähes umpeen teipattuna ja ilman letkujen puristamisia lämmöt nousivat taas 85 asteeseen.

          Oma päätelmä on että päätermostaatti ja laatikon lämmönvaihdin falskaavat jossain määrin. Eihän uusi EGR termari voi olla viallinen, eihän

          Jos nyt kuitenkin seuraavaksi koittaisin uusia tuon päätermarin. Viimeiseksi vaihtoehdoksi jää sitten tuo kalliimpi laatikon lämmönvaihtimen uusinta...
          E61 535dA M-Sport 2007 LCI Individual

          Comment

          • pemaristiE60
            Bimmer Rookie
            • Jan 2011
            • 135
            • Lieksa

            ..nyt pitää ihan tyhmänä kyllä kysyä, että mistä tuossa E60/61 näkee moottorin lämpötilan? :think ei mitään mittaria ainakaan näy, idrivesta?
            Skoda octavia RS 2.0TSi -14
            Suzuki Hayabusa -08 240TIRE FAT ASS
            Ski-Doo renegade backcountry X -14

            Comment

            • -challenger-
              Bimmer Enthusiast
              • Jan 2009
              • 2150
              • L a h t i

              Ensiks lasket auton runkonumeron 5 viimestä numeroa yhteen.. Itsellä siitä tulee luku 22. Sitten laitat auton käymään ja painat rippimittarin pohjaan asti kunnes näyttöön tulee

              01.00
              FGSTNR
              CU12345

              Sitten painat rippimittaria 19 kertaa eli kohtaan 19 odotat siinä hetkisen jolloin siihen CODE kohtaa nappailet sen siitä yhteenlasketusta numeroista saadun summan. Itse naputan rippimittaria siis 22 kertaa. Sen jälkeen kun numero on oikein laitettu valikko hyppää 1 kohtaan jonka jälkeen painat rippimittaria kunnes olet kohdassa 7. Jäät odottamaan jolloin kyseinen ''kansio'' aukeaa ja siinä ensimmäisenä näkyy moottorinlämpötila..

              Comment

              • pemaristiE60
                Bimmer Rookie
                • Jan 2011
                • 135
                • Lieksa

                Originally posted by -challenger- View Post
                Ensiks lasket auton runkonumeron 5 viimestä numeroa yhteen.. Itsellä siitä tulee luku 22. Sitten laitat auton käymään ja painat rippimittarin pohjaan asti kunnes näyttöön tulee

                01.00
                FGSTNR
                CU12345

                Sitten painat rippimittaria 19 kertaa eli kohtaan 19 odotat siinä hetkisen jolloin siihen CODE kohtaa nappailet sen siitä yhteenlasketusta numeroista saadun summan. Itse naputan rippimittaria siis 22 kertaa. Sen jälkeen kun numero on oikein laitettu valikko hyppää 1 kohtaan jonka jälkeen painat rippimittaria kunnes olet kohdassa 7. Jäät odottamaan jolloin kyseinen ''kansio'' aukeaa ja siinä ensimmäisenä näkyy moottorinlämpötila..
                siis ei voi olla totta! miten noin yksinkertasesta asiasta on voitu tehdäkki noin vaikeeta..mutta kiitos neuvosta, itellä hyvin lämmintä puhaltaa kun kävi muuttamassa ne palkit vaan punasiksi, täytyy silti joskus tarkastaa mitä lämmöt näyttää.
                Menee ehken vähän offtopiciksi mut tuo valikko on varmaan se salavalikko, mitä muuta sieltä selviisi ja on onko jossain ohjeita?
                Skoda octavia RS 2.0TSi -14
                Suzuki Hayabusa -08 240TIRE FAT ASS
                Ski-Doo renegade backcountry X -14

                Comment

                • Raine
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jul 2003
                  • 2603
                  • N/A

                  .........
                  Last edited by Raine; 19-06-2013, 14:09.
                  ///Motorporot

                  Comment

                  • -challenger-
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jan 2009
                    • 2150
                    • L a h t i

                    Originally posted by Raine View Post

                    Tässä pitää olla sitten sopivan vikkelät sormet
                    Su pitäs kans paneutuu toho sormivikkelyytee ku vastasin jo kymysykseen :think

                    Comment

                    • Rahu
                      Bimmer Enthusiast
                      • Aug 2002
                      • 6464
                      • Tuusula

                      Kannattaa tosiaan tsekkailla noissa e60/90:ssä noita koneen lämpöjä että ne nousee varmasti yli 75 ettei tule kalliksi kun pdf menee tukkoon.. Ja sitten ne termarit tuleekin jo kalliiksi.
                      BMW Service
                      P.o4oo925441
                      [email protected]
                      Onko autossasi läpät imusarjassa? ->tarkista tästä
                      Ohjelmoinnit, päivitykset, Mittaristojen/MID:n pikselikorjaus, imusarjan läppien poisto, hehkujen vaihto, diagnoosit, yms.. Myös alkuperäiset varaosat

                      Comment

                      • OneAndOnly
                        Bimmer Fanatic
                        • Jul 2009
                        • 441
                        • Nurmes

                        Originally posted by Raine View Post
                        Olikohan 17 tai 18 valikko niin siitä pystyi muokkaan kulutusmittarin kerrointa, että älä naputtele miten sattuu.
                        Hmmm... puhuttiinko tuossa e60/61? Saako e39:ssä muutettua tota tietsikan näyttämää keskikulutusta kun itsellä näyttää n. 0,4l liian vähän...
                        näillä mennään:
                        Bmw e46 320d
                        Suzuki Hayabusa 1300R

                        Ex:
                        Volvo XC70 D5 AWD -10
                        Volvo V70 D5 -02
                        Volvo V70 T5 -98
                        VW Taro 2.4D -90 about 80hv
                        BMW E39 530dat -02 Powered by Rica 225hv/530Nm
                        -----------------------------

                        Comment

                        • MajorDrake
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2006
                          • 7540
                          • Jyväshyvä

                          Originally posted by OneAndOnly View Post
                          Hmmm... puhuttiinko tuossa e60/61? Saako e39:ssä muutettua tota tietsikan näyttämää keskikulutusta kun itsellä näyttää n. 0,4l liian vähän...
                          20 -menusta löytyy...
                          M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
                          Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
                          Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

                          Comment

                          • OneAndOnly
                            Bimmer Fanatic
                            • Jul 2009
                            • 441
                            • Nurmes

                            Originally posted by MajorDrake View Post
                            20 -menusta löytyy...
                            Ahaa, täytyypä omasta e39:stä katsoa mitä sieltä löytyy...
                            näillä mennään:
                            Bmw e46 320d
                            Suzuki Hayabusa 1300R

                            Ex:
                            Volvo XC70 D5 AWD -10
                            Volvo V70 D5 -02
                            Volvo V70 T5 -98
                            VW Taro 2.4D -90 about 80hv
                            BMW E39 530dat -02 Powered by Rica 225hv/530Nm
                            -----------------------------

                            Comment

                            • Max
                              Bimmer Fanatic
                              • Mar 2003
                              • 994
                              • Kotona

                              Originally posted by Raine View Post
                              Tässä pitää olla sitten sopivan vikkelät sormet, että se onnistuu muuten menet väärään valikkoon. Jos menet väärään valikkoon niin käytä virtoja pois ja aloita alusta.
                              Jos menee väärään valikkoon, niin trippimittarin nappia pitää jälleen pari sekuntia pohjassa, niin pääsee muistaakseni edellisen valikon ylätasolle. Esim. olet naputtanut salasanan mut et päässyt valikkoon 7, niin nappi pohjaan ja olet sit siinä ylätasolla mistä sit pitäisi päässä valikkoon 7. Eli ei tarvi käyttää virtoja pois!

                              Comment

                              • OneAndOnly
                                Bimmer Fanatic
                                • Jul 2009
                                • 441
                                • Nurmes

                                Originally posted by OneAndOnly View Post
                                Ahaa, täytyypä omasta e39:stä katsoa mitä sieltä löytyy...
                                Nyt katselin valikkoa ja siellä oli luku 1000, mitäs sille pitäisi tehdä? Jos painelen vasenta nappia mittaristossa niin luku pienenee ja jos painan oikeaa nappia niin tulee reset? mitenkäs tuo käyttäytyy jos kulutuslukemaa haluaa nostaa ajotietsikalla ja mitä se nollaa jos painaa sen resetin?
                                näillä mennään:
                                Bmw e46 320d
                                Suzuki Hayabusa 1300R

                                Ex:
                                Volvo XC70 D5 AWD -10
                                Volvo V70 D5 -02
                                Volvo V70 T5 -98
                                VW Taro 2.4D -90 about 80hv
                                BMW E39 530dat -02 Powered by Rica 225hv/530Nm
                                -----------------------------

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎