..........
Announcement
Collapse
No announcement yet.
E61 530d hidas lämpeään ja muutenkin kylmää kyytiä..termariko
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
Originally posted by rawpower View PostJaaha, just pääsin kotiin töistä.. -1 pakkasta. Lämpesi ihan hyvin tonne 88 asteeseen, jossa pysyi kun ajoi tasakaasulla ja muutaman kerran kävi jopa 90 asteessa kun ylämäkeen ajoi. Mutta mistähän johtuu, että lämmöt alkaa laskea heti kun loivaan alamäkeen ajaa tai kaasu ylhäällä moottorijarrutuksella menee. Saattaa tippua jopa 2astetta...
Liikennevaloissa tippui 87-> 85 kun noin minuutin pysähdyksissä olin ja sitten vielä kermana kakun päälle noin 5 minuuttia tyhjäkäyntiä pihasa niin lämmöt laski 75 asteeseen...
Kuinka paskoja ja kestäviä nämä v*tun termarit oikein on? Heinäkuun lopussa siis tosiaankin vaihdettu päätermari ja egr. Onko nuo oireet tyypillisiä egr termarin vuodolle?
Onko näissä varaosissa ees minkäänlaista takuuta, ei nimittäin hirveesti nappais ruveta maksamaan uusista 3kk käytön jälkeen...
+ - 2C vaihtelu menee mittaus-epätarkkuuksien piikkin ja mahdolliseen kuormituksen vaihteluun.
Miettii vaan mielessään kuinka paljon dieselit yleensä tuppaa lämpenemään käydessään tyhjäkäyntiä jos ei ole polttoainelisälämmitintä. No eihän ne lämpene kovinkaan nopeasti.5c jetta 1.2TSI 140/220
530e m-sport alpinweiss3 vakio
a4 cabi 220/300
vian ei tarvitse olla iso jos se on korvien välissä...
Comment
-
-
Originally posted by rawpower View PostMutta mistähän johtuu, että lämmöt alkaa laskea heti kun loivaan alamäkeen ajaa tai kaasu ylhäällä moottorijarrutuksella menee. Saattaa tippua jopa 2astetta...
Liikennevaloissa tippui 87-> 85 kun noin minuutin pysähdyksissä olin ja sitten vielä kermana kakun päälle noin 5 minuuttia tyhjäkäyntiä pihasa niin lämmöt laski 75 asteeseen...
Kuinka paskoja ja kestäviä nämä v*tun termarit oikein on? Heinäkuun lopussa siis tosiaankin vaihdettu päätermari ja egr. Onko nuo oireet tyypillisiä egr termarin vuodolle?
Onko näissä varaosissa ees minkäänlaista takuuta, ei nimittäin hirveesti nappais ruveta maksamaan uusista 3kk käytön jälkeen...
Nykyään kaikki löpö käytetään hyödyksi niin, että sillä mennään eteenpäin eikä tuoteta hukkalämpöä.
Sitä varten nykydieseleissä on kaikenmaailman sähkövastus lisälämmittimiä ym vimpaimia millä saadaan lämpöä kehitettyä.
Eli autosi on kunnossa mikäli ajossa lämmöt pysyvät lähelläkään 90 astetta.
Ja tuollainen muutamien asteiden heittely on aivan normaalia.
Paskoihin osiin en ota kantaa mutta kun ostaa alkuperäisen osan niin sillä on 2 vuotta varaosatakuuta kilometreistä riippumatta.
Ja mikäli tuote hajoaa sinä aikana niin BMW liike vaihtaa tilalle myös uuden veloituksetta.
Comment
-
-
Originally posted by uijui View PostKumma juttu kun PSA:n tekemä 10v vanha 2.0 common rail diesel nostaa lämmöt äkemmin 90c ja kuluttaa litran vähemmän. Bemarissa on vaan tuo vesikierto ihan penaalista.
Ja eikös kaksilitraisen pidäkkin kuluttaa vähemmän kuin kolmelitraisen,
ja onhan siinä pikkumoottorissa lämmitettävää massaa paljon vähemmän, ja ehkei sen "kiilapalotilaisen"
8venttiilisen hyötysuhde ole ihan samalla viivalla BMW dieselin kanssa joten lämpöäkin saattaa irrota hiukkasen enempi.
Kerrotko lisää tuosta BMW "penaali" vesikierrosta, en ihan ymmärtänyt? Mielelläni kuulisin
Comment
-
-
Originally posted by Spetke View PostMillaista psa moottoria tarkoitat?
Ja eikös kaksilitraisen pidäkkin kuluttaa vähemmän kuin kolmelitraisen,
ja onhan siinä pikkumoottorissa lämmitettävää massaa paljon vähemmän, ja ehkei sen "kiilapalotilaisen"
8venttiilisen hyötysuhde ole ihan samalla viivalla BMW dieselin kanssa joten lämpöäkin saattaa irrota hiukkasen enempi.
Kerrotko lisää tuosta BMW "penaali" vesikierrosta, en ihan ymmärtänyt? Mielelläni kuulisin
Comment
-
-
Originally posted by uijui View PostNo vertasin kaksilitraisen bmw:n m47n2 koneen lämpenemistä ja kulutusta psa:n dw10ated moottoriin. Jälkimmäinen kuluttaa vähemmän, lämpenee nopeammin, tosin siinä on vähemmän tehoa. Bemarissa on rinnakkain kaksi termaria = suunnitteluviirhe, vesikiertoa on vaikka mitenpäin, ylimääräinen sähköinen kiertovesipumppu....yms.
On tuossa ollut pösöjä, 406, 307, 306, joissa kyseistä konetta ja kulutus oli pieni, paitsi 307 79 kw versio, jossa kohtuullinen. Kaikki olivat talvikäytössä hitaasti lämpiäviä ja tarvivat nokkapeittoa. Saattoivat tietysti olla termostaattivikaisia kaikki, jos laatu on vähänkään samaa kuin BMW. Yli -15 asteen pakkasessa normaalia käyttölämpötilaa ei niillä tahtonut saavuttaa. 307 oli ainoa jolla pärjäsi, kun oli Webasto.*** E53 X5 3.0d 2005 ***
Comment
-
-
Tähän kulutukseen vaikuttaa myös auton paino ja vetotapa melko lailla. Mutta jos molemmat on samanpainoisia ja kaksivetoisia sekä kumpikin moottori on oikeasti kunnossa, niin vertailua voi suorittaa. Painoista en tiädä, mutta äkkiä kuvittelis, että 10v vanha pösö saattaa olla jonkin verran kevyempi.
Myös päästövaatimukset ja millä ratkaisuilla niihin on päästy, vaikuttaa kulutukseen. Niin hassulta kuin se kuullostaakin, niin jotkut uudemmat moottorit saataa kuluttaa enemmän päästömääräysten takia. Eli ihan yhdellä esimerkkitapauksella ei kannata tuomita koko moottoria.
Comment
-
-
Nyt on parisen viikkoa lämmönvaihtimen vaihdosta ja alkaa näyttämään ihan hyvältä. Alle 84 asteen ei ole enään missään vaiheessa mennyt ei edes tyhjäkäynnillä.. Normaaliajossa lämmöt vaihtelee 87-91 välillä riippuen ajosta, jos pintakaasulla rullailee niin saattaa hieman laskea pysyen kuitenkin tuossa 87 pinnassa.
Onneksi edellinen omistaja ollut edustaja jolle on tullut 2 vuoteen 120tkm ajoa, joten pääasiassa ajaminen ollut matkaa eikä kaupungissa pyörittelyä.. Tiedä sitten miten kauan termarit on olleet rikki.. Liekkö edes tiennyt koko termariongelmista... No onneksi dpf ei ole ainakaan vielä ottanut itseensä, I-drive näyttäisi dpf vaihtoon 33tkm... Autolla ajettu nyt siis 189tkm.
Edit: Tosin eipä tuolla dpf niin väliä kun parin viikon päästä se lähtee mäkeen kuitenkinBMW E61 530xda -06
Comment
-
-
mulla on ny hetki egr-termarin vaihdosta. Kokemukset vahvistaa selkätuntumaa ; auto lämpenee nopeammin ja kuluttaa vähemmän.
tre-jkl väli 5.1l/100km ka. kulutuksella, ka-vauhtia ~90kmh. ihan Jees.
kaupunkipyörityksessä, eli ns. normiajossa ~6,1-6,7 väliä.
molemmat arvot ~2l pienemmät kuin ennen termarin vaihtoa.
melko nopeesti maksaapi termari ittensä takaisin polttoainesäästönä ja lämpöisämpänä matkustamona = ajomukavuutena.5c jetta 1.2TSI 140/220
530e m-sport alpinweiss3 vakio
a4 cabi 220/300
vian ei tarvitse olla iso jos se on korvien välissä...
Comment
-
-
Potilas e60 530d 150t. Kunnon laatua nämä bemarin logolla myytävät termarit. Vajaa vuosi sitten uusittu päätermari ja egr, silloin lämmöt oli ok siinä 90 mutta nyt kun kelit viileni ei moottorilämmöt nouse kuin 75 nurkille. Laitoin ahtoilman coolerin edustan 90%:sti tukkoon ja nyt lämmöt pyörii nätisti 92-95 nurkilla maantiellä. Kun lämmöt nousee yli 96 (noin) aukeaa läpät munuaisten takana, flekti taitaa pyörähtää satasen jälkeen. Nyt moottorin lämmöt myös nousee happea antaessa, aikaisemmin laski. 40km ajon jälkeen koneen ja laatikon lämpö kummankin tasan 200 faarenhaittia inpan mukaan. Kulutus 5,5@103kmh todellista nopeutta, aikaisemmin yli 6. Laatikko toimii fiksummin, ei vaihda niin nopeasti pienemmälle joka sekin pienentää kulutusta kaupungissa.
Automaattilaatikon lämmöt ja moottorin lämmöt pitääkin olla samat (käsittääkseni) mutta voiko tuosta muuten olla jotain haittaa jos lämmöt keikkuu lähempänä 95:ttä matka ajossa? Eikös se ole hyötysuhteen ja moottorin toiminnan kannalta parempi olla lähempänä satkua kuin 75:ttä...?
Comment
-
-
molemmat termarit tuli juuri vaihdettua omaan 530d:n... aikaisemmin koneenlämmöt 65-75 asteessa, egr termarin vaihtamisella ei juurikaan vaikutusta, mutta päätermarin vaihdon jälkeen koneenlämmöt pysyy siinä 90 hujakoilla...
mittailin mielenkiinnosta vanhoja termostaatteja niin n.55asteessa oli termari n.millin auki ja jo 75:ssa +3mm...sitten 90:ssä sen maksimi noin 5mm eli tuo 3:n millin aukiolo riittää jo pitämään koneen tasasen viileänä...egr oli omassa suulla puhallettaessa täysin auki kylmänä..
sen verran vain vielä analysoin että jälkikäteen ajateltuna on helpoin tapa todeta tuo päätermarin vikaisuus laittaa auto käyntiin kylmänä ja alavesiletkun lämpötilaa seuraamalla ja vertaamalla koneenlämpöihin....letku ei saa lämmetä juuri ollenkaan ennenkuin koneenlämmöt nousee sinne n 85 asteeseen, tuntee todella selvästi kun termari aukeaa...
lämmövaihtimen kuntoa omassaki katiskassa vähän mietiskelin, mutta uskon että jos päätermari ja egr on kunnossa saa lämmönvaihdin valskata vaikka kaikki nesteet läpi, se ei jaksa moottoria viilentää...ainoastaa lämpeneminen on hitaampaa...
edit:otan tätä sen verran takaisn että tarkoitin että lämmönvaihtimelta tuleva kanava/letkun kapasiteetti ei riitä tuon moottorin jäähdyttämiseen jos muut termarit 100% suljettuina....kovilla pakasilla ehkä, mutta ei varmaan korveän terveellistä koneelle jos kaikiki jäähdytys tapahtuu tuota kautta....en tiiä, mutta mistähän lie neste kiertää tällöin, meneekö kaikista kanavista kannesta yms jos lauhduttaja auki ja päätermari kiinni...Last edited by Saarikoski; 07-01-2012, 11:36.
Comment
-
-
Kolme talvea = 4 kpl EGR termostaatteja + 1kpl lämmönvaihdin + 1 kpl päätermostaatti
.. ajamisen iloa| BMW G30 X-Drive M-Sport |
| Nissan Navara TREK-1 |
ex. | BMW e61 535dA Sport Edition LCI 2010 | Mercedes-Benz Vito 116CDI 4x4 2012 |Opel Astra H 5D | BMW e60 535d M5-look | Audi A3 2.0TDI Ambition | BMW e46 330D | Opel Omega 3.0 V6 Executive | Opel Astra G Coupe Bertone | Opel Astra G 3D |
Comment
-
Comment