Announcement

Collapse
No announcement yet.

E61 530d hidas lämpeään ja muutenkin kylmää kyytiä..termariko

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • ptikkala
    Bimmer Enthusiast
    • Jul 2007
    • 1575

    olikos joku täällä asentanut nuo automaattiläpät tuonne keulaan "retrofittinä"? Olisi kiva kuulla hieman, että mimmoinen homma tuo on ja mitä kaikkia siihen tarviipi.

    Comment

    • repsa
      Bimmer Enthusiast
      • May 2006
      • 1367
      • Lempäälä

      no, ainakin sulkuelementit.
      puskuri haneen ja ruuvaa kiinni, siinäpä se yksinkertaisuudessaan.

      ohjauksen saaminen voi olla sit hankalampaa jos autoa ei alunperin ole moisilla varusteltu, siihen en osaa sanoa mitään vinkkiä ; ellei sit askartele lämpökytkintä moottorin kupeeseen tms.
      5c jetta 1.2TSI 140/220
      530e m-sport alpinweiss3 vakio
      a4 cabi 220/300
      vian ei tarvitse olla iso jos se on korvien välissä...

      Comment

      • MajorDrake
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2006
        • 7540
        • Jyväshyvä

        Originally posted by repsa View Post
        no, ainakin sulkuelementit.
        puskuri haneen ja ruuvaa kiinni, siinäpä se yksinkertaisuudessaan.

        ohjauksen saaminen voi olla sit hankalampaa jos autoa ei alunperin ole moisilla varusteltu, siihen en osaa sanoa mitään vinkkiä ; ellei sit askartele lämpökytkintä moottorin kupeeseen tms.
        Ylemmät läpät aukeaa vain kun imastoinnin flekti menee päälle,
        joten herätteen voi ottaa siltä.
        M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
        Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
        Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

        Comment

        • Cell
          Bimmer Enthusiast
          • Jun 2004
          • 7037
          • Uusikaupunki

          Heräte tulee eculta vaikkei varustetta ole ollutkaan, eikä noille uudemman mallin servoläpille riitä on/off.

          Läpät on asennettu ja testattu ottamalla hyppylangalla ohjaus eculta, mutta ecun liittimeen tuleva naaraspinni on edelleen pöydällä. Kesää varten pitää alaläpille menevään kaapeliin laittaa liitin jonka saa irti, muuten ei saa cooleri ilmaa.
          325i -08
          i3 REx -17
          M5 -98 Imolarot
          535i -90 N/A project (maatumassa)

          Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

          Comment

          • Malax
            Bimmer Rookie
            • Jun 2011
            • 118
            • Lappeenranta

            Originally posted by MajorDrake View Post
            Oletko kuinka tiuhaan tarkastellut noita arvoja.

            Tuppaahan ne muutaman päivän pysymään termarirempan jälkeen noissa lukemissa ja ehkä kesäaikaan, mutta kovemmilla pakkasilla tuppaa jäämään lähemmäksi 80 astetta kuin 90...
            kyllä ne lämmöt on kovillakin pakkasilla yli 88 jos kaikki on kunnossa,Päätermarihan taisi aueta 88 asteen lämmössä, eli sen yli pitäisi mennä :think eikä tähän tarvitse mitään kaihtimia. ex-autossa pysyi (ainakin viimetalvena) lämmöt 88-93 vaikka pakkasta oli pahimmillaan lähes 30

            Tosin alkuperäinen weba auttaa PALJON lämpeämisnopeuteen, mutta ei se enää noissa lämmöissä käy.
            superb Combi 2,0 TDI Ambition Business

            Comment

            • Jolli
              Bimmer Enthusiast
              • Dec 2006
              • 2556
              • Virolahti

              Vilkaisin kiusallani lämpöjä, max 78astetta johon pääsee +10asteen kelissä. Oliko niin että EGR-termarin vaihdolla selviäisi kun tuohon lämpötilaan jo pääsee?

              Edit. Päätermarin vaihtohan se taitaa edessä olla.
              Last edited by Jolli; 06-10-2012, 20:16.
              Jolli Detailing -kulkupelit kiiltäväksi-

              Myös vikakoodien luvut, huollot sekä korjaukset. Kaikki merkit!
              PM tavoittaa, puhelimella ei.

              Comment

              • LasseE
                Bimmer Fanatic
                • May 2008
                • 416
                • Kontiolahti/Joensuu

                Originally posted by Malax View Post
                kyllä ne lämmöt on kovillakin pakkasilla yli 88 jos kaikki on kunnossa,Päätermarihan taisi aueta 88 asteen lämmössä, eli sen yli pitäisi mennä :think eikä tähän tarvitse mitään kaihtimia. ex-autossa pysyi (ainakin viimetalvena) lämmöt 88-93 vaikka pakkasta oli pahimmillaan lähes 30

                Tosin alkuperäinen weba auttaa PALJON lämpeämisnopeuteen, mutta ei se enää noissa lämmöissä käy.
                Viime talvena -36 ja lämmöt maantiellä 90-92, seurailin pitkän matkaa ja samassa pysyi..Syksyllä vaihdettiin kummatkin termarit.
                Ex. E46 330d -05
                Ex. e61 530da -05
                Ex. 316 e30, 320 e36, Volvo s60
                Member of Team EastAudio
                Itä-Suomen autohifistit: www.eastaudio.net

                Comment

                • MajorDrake
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2006
                  • 7540
                  • Jyväshyvä

                  Originally posted by Jolli View Post
                  Vilkaisin kiusallani lämpöjä, max 78astetta johon pääsee +10asteen kelissä. Oliko niin että EGR-termarin vaihdolla selviäisi kun tuohon lämpötilaan jo pääsee?

                  Edit. Päätermarin vaihtohan se taitaa edessä olla.
                  Vaihda ensin se EGR-termari, pikku juttu vaihtaa.

                  Kun vanha on irti, pese se ja kokeile puhaltaa läpi kylmänä,
                  jos on rikki, et saa poskiin painetta, jos on ehjä,
                  pihisee vain vähän...
                  M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
                  Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
                  Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

                  Comment

                  • JKK
                    Bimmer Enthusiast
                    • May 2006
                    • 2328
                    • Uusimaa

                    Täällä yksi (entinen) lämpövammainen potilas, jonka ongelmat korjaantuivat laatikon lämmövaihtimen uusimisella. Lämmöt jumiutui aikaisemmin nollakelillä maksimissaan 78-80 pintaan, ja heti taajamaan saavuttaessa putosivat 70-75 asteen välimaastoon. Ja seilasivat todella levottomasti miten sattuivat. Samoin teki myös aina pitkiin alamäkiin rullatessa. Ensimmäisenä pistin uusiksi molemmat "perustermarit", jotka ei käytännössä vaikuttaneet mihinkään suuntaan. 38km motaripainotteisella työmatkalla pääsi tuskin 75 asteen paremmalle puolelle. Ainoastaan DPF-polton aikana käytiin normilämpöjen pinnassa sen polttoprosessin ottaman 20 minuutin ajan.

                    Tällä viikolla vaihdatin automaattilootaan öljyt, ja samassa yhteydessä myös lämmönvaihtimen. Nyt lämmöt hyppää n.10km matkalla 92 asteeseen, ja myös pysyvät stabiilisti 90-93 asteen välimaastossa kaikissa tilanteissa. Taajamassa, alamäessä ja tyhjäkäynnillä paikallaan. Kiitokset Autorepair-firmalle hyvästä työstä. Laatikon öljytkin vaihtuivat kierrätysmenetelmällä. Ko. firman takana taitaa olla nimimerkki "WSE1". Yleensä teen kaiken itse, mutta tässä tapauksessa annan tälle firmalle suositukseni.

                    Eli puheet LCI-mallien "normaalista" lämpöjen seilaamisesta voinee tämän perusteella torpata. Kun kaikki on kunnossa, kuuluu lämpöjen pysyä 90 asteen paremmalla puolella ilman pahviviritelmiä tai munuaisten läppiä.
                    Last edited by JKK; 02-11-2012, 16:38.
                    BMW G30 545e M-Sport

                    Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

                    Comment

                    • Cell
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jun 2004
                      • 7037
                      • Uusikaupunki

                      Originally posted by JKK View Post
                      Eli puheet LCI-mallien "normaalista" lämpöjen seilaamisesta voinee tämän perusteella torpata. Kun kaikki on kunnossa, kuuluu lämpöjen pysyä 90 asteen paremmalla puolella ilman pahviviritelmiä tai munuaisten läppiä.
                      Joo, näillä keleillä vielä. Moni luulee ettei pitäis pysyä edes viileinä kesäiltoina lämpimänä...
                      325i -08
                      i3 REx -17
                      M5 -98 Imolarot
                      535i -90 N/A project (maatumassa)

                      Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                      Comment

                      • PLampi64
                        Bimmer Rookie
                        • Feb 2010
                        • 34
                        • Revonlahti

                        Originally posted by Cell View Post
                        Heräte tulee eculta vaikkei varustetta ole ollutkaan, eikä noille uudemman mallin servoläpille riitä on/off.

                        Läpät on asennettu ja testattu ottamalla hyppylangalla ohjaus eculta, mutta ecun liittimeen tuleva naaraspinni on edelleen pöydällä. Kesää varten pitää alaläpille menevään kaapeliin laittaa liitin jonka saa irti, muuten ei saa cooleri ilmaa.
                        Viitsisitkö hieman tarkentaa asennusta? Itsekin hankin nuo läpät omaan E61 LCI -07 ja ajattelin kyllä ihan manuaalikytkimillä tuon laittaa. Alaläppien solenoidin ohjaus on helppo, koska vaatii vain +12v. Mutta tuon yläläppien mottorin ohjaus tuo pään vaivaa (kuvassa Radioator shutter drive unit). DDE:ltä en ajatellut ohjausta edes yrittää kun en tiedä toimiiko tuo ollenkaan ja Wetterin selvittelyjen mukaan ei onnistu heittämällä. Ja jos tekee manuaaliohjauksen, niin saapahan itse päättää, milloin läpät auki / kiinni

                        Kytkentähän löytyy täältä: http://wds.spaghetticoder.org/en/svg...6578.svg?m=e60


                        Mutta olen päässyt niin pitkälle että kun nastan 2 laittaa maahan ja nastaan 3 +12v, läpät aukeaa 5sek kuluttua jännitteen kytkemisestä. Kuvasta päättelin, että jos nastan 1 laittaa maihin, läpät menisi kiinni..mutta mitään ei tapahdukaan...
                        Samoin tuo katkoviiva nastojen 1,2 ja 4 välillä hämää. Ymmärtääkseni tuo nasta neljä ohjaa alaläppiä eli kun yläläpät menee kiinni, pitäisi alaläppien solenoidinkin lukittua. No, omassa manuaalikytkennässä tuo hoituu omalla kytkimellä.

                        Mutta..milläs saan tuon moottorin pyörähtämään toiseen suuntaan eli läpät ohjattua kiinni..ajatuksia?

                        Petteri

                        ps. Muuten tuo läppiä ohjaava moottori näyttäisi olevan tämä:



                        Comment

                        • jaki
                          Bimmer Enthusiast
                          • Sep 2003
                          • 2979
                          • Uusimaa

                          Originally posted by PLampi64 View Post
                          Mutta olen päässyt niin pitkälle että kun nastan 2 laittaa maahan ja nastaan 3 +12v, läpät aukeaa 5sek kuluttua jännitteen kytkemisestä.
                          Tuossa vaiheesssa moottorille on vasta annetty jännite ja maa, ei ohjausta. Oikein toimii. Eli vikatapauksisa läpät jää auki, niin kuin pitääkin.

                          Kuvasta päättelin, että jos nastan 1 laittaa maihin, läpät menisi kiinni..mutta mitään ei tapahdukaan...
                          Tuolta tulee joninlainen pulssiohjaus. Veikkaan, että pulssileveydellä päätetään mihin suuntaan läpät liikkuu.

                          Samoin tuo katkoviiva nastojen 1,2 ja 4 välillä hämää.
                          Taitaa vissiin kytkärit olla sinulle vähn uusia tutttavuuksia katkoviiva viittaa vain, että ovat samassa liittimessä
                          BMW diagnostiikkaa & korjaukset, uutena FRM3 flash korjaukset www.jakiltech.fi

                          Comment

                          • PLampi64
                            Bimmer Rookie
                            • Feb 2010
                            • 34
                            • Revonlahti

                            No tarkoittanee sitä ettei kotikonstein oikein pulssia helposti tuonne saa aikaiseksi...hmm. Ja tuo jotenkin antaa samalla maan tuonne solenoidille (napa 4) kun läpät menossa kiinni tai ovat täysin kiinni. No pitänee koittaa vielä tutkia tuota, joskos jotain keksisi... tai sitten pitää jättää tuo moottori pois ja tehdä todellinen manuaaliohjaus.

                            Ja nämä kytkärit on minulle uusia juttuja joo

                            Comment

                            • Cell
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jun 2004
                              • 7037
                              • Uusikaupunki

                              Sieltä eculta tulee signaali ja pinnille on paikka, ei tarvitse kuin ostaa irtopinni ja tökätä se liittimeen paikalleen. Wetteri sanoo mitä sanoo, mutta ainakin täällä se toimii suoraan

                              Ohjaus on tosiaan pwm:llä, on/off ei onnistu. Laita alaläpille kytkin/liitin, koska niitä et halua kiinni kuin kylmällä kelillä (välijäähdytin ei saa ilmaa), yläläpät saa olla jatkuvasti ecun ohjauksessa.
                              325i -08
                              i3 REx -17
                              M5 -98 Imolarot
                              535i -90 N/A project (maatumassa)

                              Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                              Comment

                              • PLampi64
                                Bimmer Rookie
                                • Feb 2010
                                • 34
                                • Revonlahti

                                No siksi ajattelinkin kysellä että toimiiko se pinni todellakin ilman koodausta tms. Jos kerran toimii, niin eipä siinä sitten muuta kuin koittamaan. Pitääpä laittaa se liitinpinni tilaukseen ja katsoa miten käy

                                Kiitos

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎