Seuraavaksi pähkitään kuinka sen venttiilin asentoa voisi muuttaa niin että kierto olisi enemmän sisätilapainotteinen..
(tai siis Clavurion pähkii, muut säestää .. )
Minusta tuntuu, että seuraavalla kerralla sinä voisit säätää ja minä vain ihmettelen touhua asennusjuoman kanssa.
E39 530dA -02 M-Sport E53 X5 3.0dA -06 Sport * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia. Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.
Täytynee ootella vielä jos keksitte tuolle venttiilille jotain säätöä, jos ei niin sitten laitan tommosen vastusken.
Edit, ei jaksaisi tuota olla jatkuvasti porkkaamassa vaan pitäs saaha kerralla hyvä! Muuten vois eka laittaa vastuksen ja myöhemmin rukata venttiiliä jos vaan pystyy.
Paras ratkaisu olisi varmaan saada se venttiili juntattua jotenkin välitilaan--> moottori lämpeäsi vähän mutta sisätilat enemmän.
Tutkiskelun arvoinen paikka...
Olenko ymmärtänyt/havainnut oikein, että ulkolämpötilan laskiessa tarpeeksi alas, vebasto rupeaa avittamaan järjestelmän lämpimänä pysymistä. Tosiaan, viime vlopulta kokemus se, että pakkasta 15 astetta ja autolla muutaman kymmentä km ajettuani sammutuksen jälkeen huomasin wepaston olevan päällä, ikäänkuin sisätilojen lisälämmittimenä.
Em. havaintoon liittyen, miten järjestelmä toimii VASTUSTAMISEN jälkeen; suoltaa kuumaa koneeseen ja hytässä vähä viileempää. Kun tietty raja saavutetaan aukeaa termari ja kaikki se webaston tekemä lämpö karkaa maalimalle? Nyt puhutaan siis oikeista pakkasista, lämpötilat < -20 astetta celsiusta.
Onko ajatusmallissani mittään älyö? Toisinsanoen, miten löydetään se kultainen keskitie, vai onko sille yleenaä mitään tarvetta?
Olenko ymmärtänyt/havainnut oikein, että ulkolämpötilan laskiessa tarpeeksi alas, vebasto rupeaa avittamaan järjestelmän lämpimänä pysymistä. Tosiaan, viime vlopulta kokemus se, että pakkasta 15 astetta ja autolla muutaman kymmentä km ajettuani sammutuksen jälkeen huomasin wepaston olevan päällä, ikäänkuin sisätilojen lisälämmittimenä.
Em. havaintoon liittyen, miten järjestelmä toimii VASTUSTAMISEN jälkeen; suoltaa kuumaa koneeseen ja hytässä vähä viileempää. Kun tietty raja saavutetaan aukeaa termari ja kaikki se webaston tekemä lämpö karkaa maalimalle? Nyt puhutaan siis oikeista pakkasista, lämpötilat < -20 astetta celsiusta.
Onko ajatusmallissani mittään älyö? Toisinsanoen, miten löydetään se kultainen keskitie, vai onko sille yleenaä mitään tarvetta?
Täh?
Kokemuksieni mukaan webasto tarttuu peliin kun moottorinlämpötila < 60 astetta, eli oletkos katsonut piilovalikosta moottorin lämpötilaa?
Jos moottorin lämpötila ei nouse yli 80 asteeseen, on aika vaihtaa EGR termostaatti.
E93 ///M3
E60 530dA aka M5
F11 525dA Xdrive
Tesla model 3 LR MY22
Kokemuksieni mukaan webasto tarttuu peliin kun moottorinlämpötila < 60 astetta, eli oletkos katsonut piilovalikosta moottorin lämpötilaa?
No näin talvisaikaan en oo tsekannu, mutta alkusyksystä valikosta sain moottorilämmöiksi 84 astetta piikki, muuten pyöri kahtapuolta 8 kybää.
Toisaalta, sillo viimeksi alko ikkunat mennä vähä huuruun, mutta laitoin sen vasta suoritetun pesun piikkiin, eli laitetaampa lämpötilat seurantaan!
No näin talvisaikaan en oo tsekannu, mutta alkusyksystä valikosta sain moottorilämmöiksi 84 astetta piikki, muuten pyöri kahtapuolta 8 kybää.
Toisaalta, sillo viimeksi alko ikkunat mennä vähä huuruun, mutta laitoin sen vasta suoritetun pesun piikkiin, eli laitetaampa lämpötilat seurantaan!
Olenko ymmärtänyt/havainnut oikein, että ulkolämpötilan laskiessa tarpeeksi alas, vebasto rupeaa avittamaan järjestelmän lämpimänä pysymistä. Tosiaan, viime vlopulta kokemus se, että pakkasta 15 astetta ja autolla muutaman kymmentä km ajettuani sammutuksen jälkeen huomasin wepaston olevan päällä, ikäänkuin sisätilojen lisälämmittimenä.
Em. havaintoon liittyen, miten järjestelmä toimii VASTUSTAMISEN jälkeen; suoltaa kuumaa koneeseen ja hytässä vähä viileempää. Kun tietty raja saavutetaan aukeaa termari ja kaikki se webaston tekemä lämpö karkaa maalimalle? Nyt puhutaan siis oikeista pakkasista, lämpötilat < -20 astetta celsiusta.
Onko ajatusmallissani mittään älyö? Toisinsanoen, miten löydetään se kultainen keskitie, vai onko sille yleenaä mitään tarvetta?
Täh?
Kun virrat päällä tai kone käy niin venttiili on auki, eli neste pääsee kiertämään moottorilta päin. Vastustamisella ei ole mitään vaikutusta ajonaikaiseen lämmitämiseen.
Ei varmaan noilla lämmöillä ole tarpeellista vaihtaa. Ei se moottori pienessä ajossa lämpiä muutenkaan. Mulla uus EGR termari ja vaatii jo pidempää keikkaa tai sitten tuhdimpaa kaasuttelua jotta saadaan lämmöt yli 80 astetta. 77 astetta tulee nopeasti.
Ja tuohon lämmön karkaamiseen maailmalle.. Jos moottori pyörii noissa lämmöissä niin kuvittelisi että koko syylärin liikenne on seis kun ei toimintalämmötkään ole saavutettu. Eihän termarin pitäisi laskea syylärin kiertoon mitään ennenkuin lämpötilat alkavat nousta.. ???
Tänään taas 20 min webaston käyttöä-->mosan nesteet salavalikosta n40 asteisia ja sisällä aika koleaa , mutta selkeästi plussan puolella. 1 km ajon jälkeen tuli jo reilusti lämmintä sisään, eli pannu lämpeni tosi nopeasti ja webastohan tosiaan tyrkkii sitä lämpöä lisää koko ajan--> moottori lämpeää koko ajan nopeammin.
Itse näen tuon moottorin lämpeämisen tärkeämpänä koska sillä saa myös kulutusta pienemmäksi. Voihan tuohon vastuksen viereen laittaan kytkimen jolla vaihtaa mielensä mukaan webaston toimintaa, eli ohittaa vastuksen ja palauttaa venttiilin toimintaan saavuttaen näin sisälämmitykselle lisää tehoa.
Mutta talvisaikaan itse ainankin lämmitän tuota moottoria mieluummin ensin.
Testatkaapa kanssa-autoilijat seuraavaa:
Avatkaa ohjeiden mukaan salavalikko ja sieltä lämmöt näkyviin ajon aikana.
Tasaisessa ajossa, esim. motaripätkällä , laitatte pakkokolmosta/nelosta sisään sillai että kierrokset on korkealla.
Tarkistakaa vaikutus lämpöihin.
Itsellä ainankin alkaa lämmöt tippua aika radikaalisti kun autossa kasvaa kierrokset. Eli vesipumppu alkaa kierrättämään tavaraa niin perkuleen nopeasti että lämmöt tipahtaa äkkiä n. 20 astetta!!! Eilen tuota ihmeteltiin ja tuumittiin onko tuo ihan normaalia..
Sitten toinen asia näihin.. Pakotettiin DPF putsaus päälle ja samalla alkaa tietenkin lämmöt nousta. Mutta näin talvella tuntuu auto pyörivän muutenkin liian kylmänä (noin 80 asteen pinnassa pakkasilla) niin se lämpö nousi n. 85 asteeseen ja sisälläkin alkoi tarjeta jo ihan kunnolla. 20 asteen pakkasessa tuntui että muuten oli viileää ja webasto pyöri koko ajan. Moottorin käyntiäänikin pehmeni kun lämmöt nousi ylemmäs ja kulutus ei ainankaan noussut.
Eli kun täällä on keskusteltu E60 sarjan suuresta kulutuksesta niin voi olla että auton moottorin käyntilämpö on liian alhainen ajon aikana. Itse ajattelin tässä päivän päätteeksi heittää pahvia keulalle blokaten puoli kennoa. Katsotaan jos auttaa.
Testatkaapa kanssa-autoilijat seuraavaa:
Avatkaa ohjeiden mukaan salavalikko ja sieltä lämmöt näkyviin ajon aikana.
Tasaisessa ajossa, esim. motaripätkällä , laitatte pakkokolmosta/nelosta sisään sillai että kierrokset on korkealla.
Tarkistakaa vaikutus lämpöihin.
Itsellä ainankin alkaa lämmöt tippua aika radikaalisti kun autossa kasvaa kierrokset. Eli vesipumppu alkaa kierrättämään tavaraa niin perkuleen nopeasti että lämmöt tipahtaa äkkiä n. 20 astetta!!! Eilen tuota ihmeteltiin ja tuumittiin onko tuo ihan normaalia..
Sitten toinen asia näihin.. Pakotettiin DPF putsaus päälle ja samalla alkaa tietenkin lämmöt nousta. Mutta näin talvella tuntuu auto pyörivän muutenkin liian kylmänä (noin 80 asteen pinnassa pakkasilla) niin se lämpö nousi n. 85 asteeseen ja sisälläkin alkoi tarjeta jo ihan kunnolla. 20 asteen pakkasessa tuntui että muuten oli viileää ja webasto pyöri koko ajan. Moottorin käyntiäänikin pehmeni kun lämmöt nousi ylemmäs ja kulutus ei ainankaan noussut.
Eli kun täällä on keskusteltu E60 sarjan suuresta kulutuksesta niin voi olla että auton moottorin käyntilämpö on liian alhainen ajon aikana. Itse ajattelin tässä päivän päätteeksi heittää pahvia keulalle blokaten puoli kennoa. Katsotaan jos auttaa.
Mita sulla auto sitten kuluttaa, itse en paasa viela kahteen viikkoon testaan tuota pakko jutskaa, mutta mulla se kulutus pyorii siina 7.0l ja ehka 30 kaupunkia ja loput maantieta. Renkaat on 245/40R18.
Sori ku ei oo aakkosia ei oo palio taikkunappiksissa noita.
E93 ///M3
E60 530dA aka M5
F11 525dA Xdrive
Tesla model 3 LR MY22
Comment