Nyt tarvittas hitusen apua, mitkäs nyt on ne yleisimmät paikat josta -04 e61 530dA purkaa akkuaan? Ja miten sitä lähtisitte selvittämään?
Kiitos.
Tiedä niistä nimenomaan e61:sen yleisimmistä paikoista, mutta itse lähtisin selvittämään käymällä sulakeboksit yksitellen virtamittarilla läpi (sulake irti, virtamittari+sulake tilalle, jos virtaa kulkee niin potentiaalinen syypää selviää sulakekaaviosta lukemalla).
Joissakin paikossa virtaa toki kulkee jatkuvasti (keskuslukituksen vastaanotin jne), mutta pienellä laskutoimituksella selviää nopeasti onko virrankulutus tervettä vai ei. Jos esim. 60Ah akku on ehjä ja täynnä ja se tyhjenee parissa päivässä niin virtaa kuluu ampeeritolkulla, kun taas sähkölaitteiden valmiustilassa pito lienee max. satoja milliampeereita. Webaston käyttö, kehno akku, pätkäajo ja pakkanen hyydyttää tietty akun ilman ylimääräisiä virtavuotojakin.
Kannattaa aloittaa valojen (varsinkin sisävalojen), poppikoneiden jne. sulakkeista, ja erityisesti jälkiasennuksista joihin liittyy virtavarkaita ja paukkulankaa
Kohteena 530da E60/-03, jossa jälkiasenteiset xenonit (retrofit-sarja). Minulla on herännyt vahva epäilys korkeudensäädön ainakin osittaisesta toimimattomuudesta. Mitään vikakoodeja ei asiaan liittyen ole, mutta toisaalta DIS ei pääse kiinni korkeudensäädön antureihinkaan. Liekö LCM2 liikaa tuolle DIS V57:lle? Vai eikö noita oikeasti pysty sähköisesti tsekkaamaan?
Ongelma ilmenee, kun autoon tulee porukkaa. Tällöin valojen suuntaus menee alas, reunan jääden lyhimmillään vain noin 10 m päähän autosta. Yksin liikkeellä ollessa suuntaus on ok. Ongelma voisi johtua etupään anturin toimimattomuudesta, mutta kun sieltäkään ei siis tule mitään vikaa.
Auton alle en nyt ole kovin halukas menemään (pihalla tehdään korjaukset), mutta ainakin anturin tanko on paikoillaan.
Kevätauringon noustessa tätäkin olen ehtinyt tutkiskelemaan. DIS löytää anturit ja molemmat antavat 0,5 - 4,5 V, kuten kuulukin.
Antureita testaillessa huomasin, että etupään painuessa alas, säätö ajaa valoja alas . Tästä on helppo arvata jonkin olevan perseellään. Etupään anturin kääntö varaosakuvan mukaiseen asentoon korjasi tämän vian . Hämmästyttävää, että jokin toimii paremmin, kun se asennetaan suunnitellusti ...
Anturi oli siis asennettu merkkihuollossa väärinpäin.
E39:essä mulla toi pelas mutta nyt kävin vielä autolla testailemassa niin ihan sama kummassa asenossa se vipu on, ei käänny peili kun laittaa pakin päälle :think
Testailin manuaalisesti liikuttaa peiliä niin toimii ok kyllä.
Jos se peruutusasennon paikka on vaan opetettu liian ylös- tai samaksi kuin normaaliasento?
Eikös se opetus mennyt jotenkin -> pakki päälle -> säädetään peili sopivaksi -> ja pitiköhän vielä painaa jotain.
Mulla kääntyy kyllä, mutta liikaa. Pitäisi opettaa muttakun ei muista miten se tehtiin..
Olisiko jollain heittää valistunutta arvausta siitä että mikä on alkanut narisemaan e61 takapäässä ennen kuin menen auton alle ryömimään?
Ääniä tulee kahta sorttia, metallinen hivenen jouselta kuulostava ja vaimeampi rahina, vähän kuin rengas raapisi sisälokasuojaan.
Ilmenee yleensä hyvin hitaissa vauhdeissa kun auto kallistelee, kapeista hidasteista ja isoista montuista ajaessa.
Eilen autonpesun yhteydessä huomasin, että moottoria suojaava "muovikoppa" kaikki ruuvit löysässä. Yritin kiristää, mutta tuntuivat vaan pyörivän tyhjää.
Autonn vaihdettiin kuukausi sitten kaikki venttiilinnostimet, eli pajalla ei olla laitettu kunnolla kiinni. Pitääkö mennä korjaamolle takaisin valittamaan vai pystyykö jotenkin helposti korjaamaan itse ?
Eilen autonpesun yhteydessä huomasin, että moottoria suojaava "muovikoppa" kaikki ruuvit löysässä. Yritin kiristää, mutta tuntuivat vaan pyörivän tyhjää.
Autonn vaihdettiin kuukausi sitten kaikki venttiilinnostimet, eli pajalla ei olla laitettu kunnolla kiinni. Pitääkö mennä korjaamolle takaisin valittamaan vai pystyykö jotenkin helposti korjaamaan itse ?
No katsohan alkuun ne mutterit noiden pulttien kohdilta, miks ne pyörii siellä,...
Varsinaisia muttereita ei näkynyt. Ruuvikin on sellainen "ikea" tyylinen lukitus ruuvi. Ei nyt vaan syystä tai toisesta lukitu kun kääntää sen puolikierrosta
Olisiko jollain heittää valistunutta arvausta siitä että mikä on alkanut narisemaan e61 takapäässä ennen kuin menen auton alle ryömimään?
Ääniä tulee kahta sorttia, metallinen hivenen jouselta kuulostava ja vaimeampi rahina, vähän kuin rengas raapisi sisälokasuojaan.
Ilmenee yleensä hyvin hitaissa vauhdeissa kun auto kallistelee, kapeista hidasteista ja isoista montuista ajaessa.
Narinanivelet taitaa olla aika yleinen narinan aiheuttaja E60:ssäkin, tosin jousimaista/raapivaa ääntä noista ei taida lähteä.
Missä teillä on vakuutukset näissä kuuskymppisissä? Oon koittanu kovasti kilpailuttaa ja joka paikassa maksaa helvetisti. Nyt on pohjantähdellä, tähän mennessä ollu edullisin. Oon kyselly Tapiolan, Fennian, Lähivakuutuksen ja Iffin.
Missä teillä on vakuutukset näissä kuuskymppisissä? Oon koittanu kovasti kilpailuttaa ja joka paikassa maksaa helvetisti. Nyt on pohjantähdellä, tähän mennessä ollu edullisin. Oon kyselly Tapiolan, Fennian, Lähivakuutuksen ja Iffin.
turvassa metalliliiton liittokasko ja hintaa ~980e/v. liikenteessä 35% ja kaskossa täydet, elikkä 50% vai mitä liene
Fenniassa E61 hieman yli 400 eur / vuosi kaikilla hilppeillä, E63 yllättävää kyllä hieman edullisempi Tuo hinta tietenkin kaikilla bonuksilla jne.
Comment