E61 523iA 2006 kylmäkö??

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • 205/65-15H
    replied
    Eilen tuli autoiltua e61:llä vajaat 400km n. -15 asteen talvikelissä, neljä kylmäkäynnistystä, hyvin riitti lämpöä matka-ajossa, esim. apukuskin paikalla ollut kaveri sääti lämmöt puolellaan minimiin, myös takapenkki valitti liikaa kuumuutta kunnes keksivät omat lämmitys-säätimet takakeskikonsolissa. Niin ja webastoa en siis käyttänyt lainkaan.

    Pohdintaa: Voiko termari olla sillä lailla viallinen että sen kuviot sekoaa tuosta moottorin esilämmityksestä webastolla kun vesiventtiili/vesiventtiilin tiiviste on poistettu, mutta jos webastoa ei käytetä niin termari toimii hienosti?

    Leave a comment:


  • code_xi
    replied
    Joku tästä lämpövaivasta kärsivä voisi kokeilla tukkia sen "ohitus" -kierron termarista... Eli päästäisikö se jostain syystä läpi. Itse en tuota pysty oikein testaileen.

    Leave a comment:


  • E39touring
    replied
    Originally posted by 205/65-15H View Post
    Eilen oli -1 ja kylmää puski webaston käytön jälkeen.
    Tänään nollassa ja hyvin lämpesi kabiini kun ei käyttänyt webaa.

    Jos tukkii keulan niin olisko niin että korjataan seurauksia mutta ei itse ongelmaa? "Kaihtimet" on jo ummessa munuaisten takana.
    Se on juuri näin kuten kirjoitat, muttei tarvitse palella!!

    Gates merkkinen termarikin tilauksessa, kun yksikään Behr valmisteinen ei ole toiminut.
    Jos uskotaan kaiken kylmyyden olevan termostaatti vaivaa...??!!

    Kun uusi vaihdettu voi taasen kokeilla ilman keulapeitettä ja annan kyllä tänne kommentit jos toimii.....

    Leave a comment:


  • 205/65-15H
    replied
    Originally posted by E39touring View Post
    Kylmillä ilmoilla olen törmännyt tuohon samaan ilmiöön!! >Nyt kun keula kokonaan tukossa, niin pärjää paremmin!!
    Eilen oli -1 ja kylmää puski webaston käytön jälkeen.
    Tänään nollassa ja hyvin lämpesi kabiini kun ei käyttänyt webaa.

    Jos tukkii keulan niin olisko niin että korjataan seurauksia mutta ei itse ongelmaa? "Kaihtimet" on jo ummessa munuaisten takana.

    Leave a comment:


  • Tommix
    replied
    Originally posted by 205/65-15H View Post
    Onko BMW-suomi kommentoinut mitenkään tätä kenno-ongelmaa?
    Yllättäen, ei mitenkään. Pitääpä oikein soitella seuraavaksi.

    Leave a comment:


  • E39touring
    replied
    Originally posted by 205/65-15H View Post
    Vaikka heititkin tämän vitsillä niin pitähän tätäkin tänä aamuna testata. Hyvin tuli kuulemma lämpöä kun normaalisti weba-käytön jälkeen alkaa puskea kylmää ajossa. Alkaako tämä vaikuttaa termarivialta?
    Kylmillä ilmoilla olen törmännyt tuohon samaan ilmiöön!! >Nyt kun keula kokonaan tukossa, niin pärjää paremmin!!

    Leave a comment:


  • 205/65-15H
    replied
    Originally posted by Bmw Master View Post
    Tai ei käytä webasto enää ikinä.
    Vaikka heititkin tämän vitsillä niin pitähän tätäkin tänä aamuna testata. Hyvin tuli kuulemma lämpöä kun normaalisti weba-käytön jälkeen alkaa puskea kylmää ajossa. Alkaako tämä vaikuttaa termarivialta?

    Leave a comment:


  • 205/65-15H
    replied
    Originally posted by Tommix View Post
    Moneskohan kennon vaihto tämä on jo foorumilla? Alkaa haista tyyppivialta, originaali neste = kuraa?
    Onko BMW-suomi kommentoinut mitenkään tätä kenno-ongelmaa?

    Leave a comment:


  • mr81
    replied
    Originally posted by Bmw Master View Post
    Onko tuo millainen homma vaihtaa ja minkä hintaista?
    Päivän homma eli työtä tulee about 8h ja osat 150€. Laakkosella hinta-arvio tais olla jossain 1200€ tietämissä, mutta itse teetätin K&M autohuollossa Espoossa ja oli 700€ vuositakaperin alv 23%.

    Leave a comment:


  • E39touring
    replied
    Originally posted by skeeny View Post
    Nonni. Auto saatu takaisin ja nyt lämpee. Lämppärin kenno vaihdettiin eli oli tukossa ja siksi jalkatila ja sivusuuttiimet työns kylmää. Nyt tarkenee

    Onko kukaan purkanut vanhaa vaihdettua kennoa??
    Eli mitä sieltä sitten löytyy?


    Tosin ei tukkeutunut lämmityslaitteen kenno selitä sitä miksei moottori lämpene!
    Kylmäkone=kylmähytti??!!
    Last edited by E39touring; 08-01-2013, 19:30.

    Leave a comment:


  • Bmw Master
    replied
    Onko tuo millainen homma vaihtaa ja minkä hintaista?

    Leave a comment:


  • Tommix
    replied
    Originally posted by skeeny View Post
    Nonni. Auto saatu takaisin ja nyt lämpee. Lämppärin kenno vaihdettiin eli oli tukossa ja siksi jalkatila ja sivusuuttiimet työns kylmää. Nyt tarkenee
    Moneskohan kennon vaihto tämä on jo foorumilla? Alkaa haista tyyppivialta, originaali neste = kuraa?

    Leave a comment:


  • skeeny
    replied
    Nonni. Auto saatu takaisin ja nyt lämpee. Lämppärin kenno vaihdettiin eli oli tukossa ja siksi jalkatila ja sivusuuttiimet työns kylmää. Nyt tarkenee

    Leave a comment:


  • VESiX
    replied
    Originally posted by VESiX View Post
    Vaihdatin termarin vähän varmuuden vuoksi kesällä, kun osa ei maksanut kuin reilun satasen. Työtä meni kyllä pari tuntia osaavalta kaverilta. Onneksi en ruvennut tekemään itse, olisi voinut mennä hermot. Termari on todella hankalassa paikassa.

    Valitettavasti työmatka on lyhentynyt alle kymmeneen kilometriin, joten normaalissa arkiajossa en saa konetta koskaan ihan lämpimäksi, toimi termari tai ei. Tänään tein kuitenkin vähän testiä 8 asteen pakkasessa. Lähdin lämpimästä autotallista ja työmatkalla auto lämpesi 80 asteeseen. Jätin sitten auton kotipihalle pariksi minuutiksi tyhjäkäynnille, eikä lämmöt olleet muuttuneet sinä aikana mihinkään. Mitä jummittaako taas ? No, onneksi muutaman kilometrin lisälenkillä lämmöt lähtivät taas nousuun ja tasaantuivat 96 asteesen, huipun käydessä 98:ssa. Pitääpä jatkaa testiä, kun pakkaset taas kiristyy ja tulee jotain pidempää reissua. Yhdestä testistä on turha päätellä mitään.
    Parilla pidemmällä reissulla olen pitänyt salavalikkoa auki ja lämpötilat ovat olleet kunnosa. Moottoritieajossa 10asteen pakkasessa lämpötila nousi tasaisen nopeasti 97 asteeseen ja jäi pyörimään 92-99 asteen välille koko matkan ajaksi.

    Taajama-ajossa n.60 nopeudessa lämmöt nousee selvästi hitaammin ja kun koeajoreitillä oli paljon mäkia, niin oli hauskaa katsoa, miten lämmöt meni aina ylämäessä viisi astetta ylös ja alamäessä neljä taas astetta alas. Tähän ajoon lähdettiin pari tuntia noin viiden asteen pakkasessa seisseellä autolla ja moottorin lämpötila oli käynnistettäessä 30 astetta. Noin 20 kilometrin matkalla päästiin selvästi yli 90 asteen. Tuntuisi siis toimivan paremmin tällä uudella termarilla, joka on marmoritiskiltä hankittu ja uusinta saatavissa olevaa tyyppiä. Sama numero siis kuin E39 touringillakin taitaa nyt olla.

    Leave a comment:


  • E39touring
    replied
    Originally posted by 205/65-15H View Post
    Sigun e61:llä (manuaali, vesiventtiili poistettu, vastus laitettu) onnistuu seuraava kuvio toistaa lähes 100% varmuudella:

    1.aamulla weba päälle, kabiini lämpenee (moottori myös)
    2.puskee lämpimän tuntoista ilmaa ensimmäiset kilometrit (oisko weba päällä)
    3. esim. eilen oli pakkasta -2, kun oli ajellut kehää 10 kilometriä 80km/h ilma oli aika viileää eikä lämminnyt loppumatkan aikana (10km), kabiinissa alkaa olla kylmä
    4. auto seisoi tunnin ulkona, startti ilman webastoa, rupeaa puskemaan lämmintä kohtuu nopeasti jonka jälkeen kabinissa on ulkovaatteissa hyvinkin lämmin, automaatti-ilmastointi asetettu n. 20 asteeseen.

    Moottorilämmöt olen katsonut kerran aikaisemmin ajon jälkeen, oli +94.

    Eipä tällä viitsi kovemmilla pakkasilla minnekään kauemmas lähteä. Toisaalta jos pysähtyy kahville niin lämmitys ehkä toimii sen jälkeen?
    Tuota pysähdystaktiikkaa vois muutkin testata, sillä itse olen tuonkin hyvin havainnut. Viimetalvena (kts. juttu: #40)

    Koitetaan sitten keksiä sille selitys!!?? Jumiiko termari vai joku muu järjestelmässä??

    Leave a comment:

Working...
X