Announcement

Collapse
No announcement yet.

E60/61 530d hidas lämpeään ja muutenkin kylmää kyytiä..termariko III

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Fabsu
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2004
    • 1754

    #91
    Originally posted by Orvix View Post
    Lisätermari ei tosiaan tuolla alavesiletkussa toimi. Tänään kun lämpötila nousi plussan puolelle niin piti moottoritiellä nostaa jalka kaasulta kun moottorin lämmöt vilautteli jo 97 astetta.
    Mikä auto? Jos diesel, saattoi olla poltto päällä, jolloin normaalia tuollaiset lämmöt.
    AUDI e-tron Sportback Edition S line 55 quattro

    ex: SEAT Leon ST 1.5 TGI FR -20, X5 xDrive 40e -16, 535iX M-Sport -12, e70 X5 3,0d sport -07, Mini John Cooper Works Coupe -12,
    e60 530 xd M-sport -06, Mini Cooper S + JCW kit -02, e46 328i -98, e36 325i -91,
    e30 318i -88

    Comment

    • Orvix
      BTCF Member
      • Sep 2008
      • 140
      • Akaa

      #92
      Originally posted by Fabsu View Post
      Mikä auto? Jos diesel, saattoi olla poltto päällä, jolloin normaalia tuollaiset lämmöt.
      Ei ole kyse poltoista. Autosta on hiukkaspönttö operoitu pois.

      Tästä tulikin mieleen, että miksi ja mikä koneen lämpöjä nostaa polton aikana? Termarit ei ole missään yhteydessä auton aivoihin, niin onko kyse jotenkin polttoaineen syötöstä.
      E91 325d -10 M-Sport

      Comment

      • MajorDrake
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2006
        • 7531
        • Jyväshyvä

        #93
        Originally posted by Orvix View Post
        Ei ole kyse poltoista. Autosta on hiukkaspönttö operoitu pois.

        Tästä tulikin mieleen, että miksi ja mikä koneen lämpöjä nostaa polton aikana? Termarit ei ole missään yhteydessä auton aivoihin, niin onko kyse jotenkin polttoaineen syötöstä.
        Pakokaasujen lämpötilaa nostetaan tarkoituksella polton aikana,
        käsittääkseni jälkiruiskutuksella.
        M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
        Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
        Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

        Comment

        • MNi
          Bimmer Enthusiast
          • Nov 2008
          • 3143
          • Tampere

          #94
          Pääasiassa sulkemalla kaasuläppä. Sitä vartenhan se siellä on. Jos kaasuläppä on sönder --> ei polttoa. WDS sanoo:

          A throttle valve is necessary for all diesel engines equipped with a particle filter system. The throttle valve chokes the intake air to ensure that the necessary increased exhaust-gas temperatures required for regeneration of the particulate filter are reached.

          Comment

          • Gonzalez
            BTCF Member
            • Jun 2003
            • 2632
            • Seinäjoki

            #95
            Jos päätermarin meinaa korvata jollain letkutermarilla, eikö viisainta ole poistaa sisuskalut alkuperäisestä kokonaan ja laittaa uusi alavesiletkuun heti alkuperäisen eteen? Silloinhan se ajaa alkuperäisen virkaa ja kierto toimii niinkuin ennenkin?:think
            530d GT F07 2010
            325i E30 Cabriolet 1987

            Ex.316i E30 coupe 1987, 325i E36 sedan 1991, 325iA E36 coupe 1993, 328i E36 coupe 1995, 330dA E46 Touring M-sport 2002, 330d E46 Touring M-sport 2004, 530d E61 Touring 2004, 730dA E38 sedan 1999, 740dA E38 sedan 2000, 530dA E61 Touring M-sport 2004, 730dA E65 2004, 328i E36 coupe M-sport 1996, X5 E70 2007

            Comment

            • Mlatvala
              Bimmer Enthusiast
              • Feb 2003
              • 3553
              • Kuopio

              #96
              Originally posted by Gonzalez View Post
              Jos päätermarin meinaa korvata jollain letkutermarilla, eikö viisainta ole poistaa sisuskalut alkuperäisestä kokonaan ja laittaa uusi alavesiletkuun heti alkuperäisen eteen? Silloinhan se ajaa alkuperäisen virkaa ja kierto toimii niinkuin ennenkin?:think
              Tätä minä lähinnä itekin mietin. Sen uuden letkutermarin sijoitukseen en osaa antaa neuvoa.

              Mut jos autossa on 3 temppuilevaa termaria, niin paljonko ne ongelmat poistuu sinne vielä 1 lisäämällä Tai menis kait sinne kaksikin
              E61 535d alkuunsa viritetty.

              Comment

              • Esko
                Bimmer Enthusiast
                • Sep 2002
                • 11700
                • Kouvola

                #97
                Just tossa veljen 530d:hen vaihdettiin egr- ja päätermari. Ei ollu ihmekkään ettei lämmöt noussu, kun päätermarin toinen korvake oli murtunut ja termari koko ajan raollaan. Nyt nousi moottorin lämmöt jo 90 asteeseen mut vielä jäi 7 viirua kierroslukumittariin eli alkaa jostain 4600:sta, kun aiemmin alko jostain 4300:sta. Ilmeisesti laatikon lämmönvaihdin tulisi vielä vaihtaa tai sitten en vaan ajanu tarpeeksi kauan. Tuossa kuva vielä päätermarista.
                Last edited by Esko; 28-03-2018, 13:28.

                Comment

                • pouri
                  Bimmer Fanatic
                  • Feb 2007
                  • 370
                  • 06 area

                  #98
                  Tuossa tuo Mersumiesten käyttämä Renun termari http://www.motonet.fi/fi/tuote/306017 joka siis vain työnnetään ylävesiletkuun koneen puolelle anturi moottoriin päin. Useammalla siitä hyviä kokemuksia alkuperäisen termarin korvaamiseksi, joita Mersuissakin tuntuu menevän.
                  Diesel, fuel of satin man

                  Comment

                  • Gonzalez
                    BTCF Member
                    • Jun 2003
                    • 2632
                    • Seinäjoki

                    #99
                    Eli tuollasen kun virittää ylävesiletkuun + koneelta laatikolle lähtevään lämmönvaihtimen letkuun, ja deletoi kolmannen kiepin eli egr-termarin+lämmönvaihtimen niin kaikki lämpöongelmat on historiaa?
                    Renault, tuo BMW-dieselien pelastaja?
                    Last edited by Gonzalez; 15-01-2015, 16:22.
                    530d GT F07 2010
                    325i E30 Cabriolet 1987

                    Ex.316i E30 coupe 1987, 325i E36 sedan 1991, 325iA E36 coupe 1993, 328i E36 coupe 1995, 330dA E46 Touring M-sport 2002, 330d E46 Touring M-sport 2004, 530d E61 Touring 2004, 730dA E38 sedan 1999, 740dA E38 sedan 2000, 530dA E61 Touring M-sport 2004, 730dA E65 2004, 328i E36 coupe M-sport 1996, X5 E70 2007

                    Comment

                    • pouri
                      Bimmer Fanatic
                      • Feb 2007
                      • 370
                      • 06 area

                      Niin, kyllä Mersuissakin joissain malleissa on muitakin termareita, mutta tuolla ilmeisesti saa sen päätermarin toimimaan pidempään kun yhden talven. Tuttavan eemeliin meinasin tuon koittaa laittaa, kun nykyisestä aika jättää. Alkuperäisiä tuohonkin on saannut vaihtaa kuin leipää.

                      Edit, kyllä se Renault taitaa Bemarinkin vielä pelastaa moottoriteknologian osalta, onhan Renun diesel moottori jo käytössä Mersun uudessa C-sarjassa.
                      Last edited by pouri; 15-01-2015, 16:30.
                      Diesel, fuel of satin man

                      Comment

                      • L.L.
                        Newbiemmer
                        • Feb 2011
                        • 22
                        • Hämeenlinna

                        Originally posted by Esko View Post
                        Nyt nousi moottorin lämmöt jo 90 asteeseen mut vielä jäi 7 viirua kierroslukumittariin eli alkaa jostain 4600:sta, kun aiemmin alko jostain 4300:sta. Ilmeisesti laatikon lämmönvaihdin tulisi vielä vaihtaa tai sitten en vaan ajanu tarpeeksi kauan.
                        Ei ne viirut ikinä sieltä kokonaan lähde, ainakaan minun -05 530d:ssä. Jää siihen 4600 kierroksen kohtaan kun lämmöt napsahtaa yli 75 asteen. Jos lämmöt on 90 niin en tekisi enää mitään osien vaihtoja.
                        E61 530dA -05

                        Comment

                        • jms1601
                          Bimmer Fanatic
                          • Oct 2006
                          • 338
                          • P-Pohjanmaa

                          Originally posted by Esko View Post
                          Just tossa veljen 530d:hen vaihdettiin egr- ja päätermari. Ei ollu ihmekkään ettei lämmöt noussu, kun päätermarin toinen korvake oli murtunut ja termari koko ajan raollaan. Nyt nousi moottorin lämmöt jo 90 asteeseen mut vielä jäi 7 viirua kierroslukumittariin eli alkaa jostain 4600:sta, kun aiemmin alko jostain 4300:sta. Ilmeisesti laatikon lämmönvaihdin tulisi vielä vaihtaa tai sitten en vaan ajanu tarpeeksi kauan. Tuossa kuva vielä päätermarista.
                          Noilla lämmöillä ei kannata tuhlata rahaa lootan vaihtimeen koska tilanne ei juurikaan kummene ja ei noi kaukana oikeista lämmöistä ole.
                          530e G30 M-Sport -21
                          ***********************
                          Ex Audi A6 allroad -17
                          Ex X5 xd30 M-Sport -14
                          Ex 530dA F11 M-Sport -11
                          Ex E61 530xD M-Sport -08
                          Ex 530DAT E61
                          Ex E39 M-Sport

                          Comment

                          • Esko
                            Bimmer Enthusiast
                            • Sep 2002
                            • 11700
                            • Kouvola

                            Originally posted by L.L. View Post
                            Ei ne viirut ikinä sieltä kokonaan lähde, ainakaan minun -05 530d:ssä. Jää siihen 4600 kierroksen kohtaan kun lämmöt napsahtaa yli 75 asteen. Jos lämmöt on 90 niin en tekisi enää mitään osien vaihtoja.
                            Originally posted by jms1601 View Post
                            Noilla lämmöillä ei kannata tuhlata rahaa lootan vaihtimeen koska tilanne ei juurikaan kummene ja ei noi kaukana oikeista lämmöistä ole.
                            Kiitos tiedosta. Jotenkin jäänyt sellainen mielikuva, että oikean lämpötilaan päästäkseen tulisi jäädä joku 3-4 viirua mittariin, mutta tosiaan salavalikon lämmöt nousi 90 about vartin ajelun jälkeen eikä tuossa ole edes webastoa avittamassa. Päätermari laitettiin alkuperäinen, kun sen verran paskaa palautetta kuullut noista aftermarket termareista, että pelaa vaan hetken aikaa ja taas alkaa jättämään kylmäksi.

                            Comment

                            • Clavurion
                              BTCF Member
                              • Feb 2005
                              • 9157
                              • Oulu

                              Termari ylävesiletkussa korvaa periaatteessa kaikki muut termarit, koska jäähdyttimelle pääsee nestettä vain ylävesiletkun kautta. Wahler:n valikoimasta esim. 3029.86 (86 C) (löytyy myös 83 ja 89 C versiot, .83 ja .89). Ennen asennusta pitää varmistaa, että yläreunassa on riittävän kokoinen ohivirtausreikä.

                              E39 530dA -02 M-Sport
                              E53 X5 3.0dA -06 Sport
                              * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                              Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                              Comment

                              • Hattis
                                Bimmer Rookie
                                • Apr 2013
                                • 166
                                • Finland

                                Originally posted by Esko View Post
                                Kiitos tiedosta. Jotenkin jäänyt sellainen mielikuva, että oikean lämpötilaan päästäkseen tulisi jäädä joku 3-4 viirua mittariin, mutta tosiaan salavalikon lämmöt nousi 90 about vartin ajelun jälkeen eikä tuossa ole edes webastoa avittamassa. Päätermari laitettiin alkuperäinen, kun sen verran paskaa palautetta kuullut noista aftermarket termareista, että pelaa vaan hetken aikaa ja taas alkaa jättämään kylmäksi.
                                Se on 535d, jossa jää se 3 viirua, 530d jää se 7 ja viimonen lähtee juurikin 75 asteessa pois

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎