Originally posted by MajorDrake
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
E60/61 530d hidas lämpeään ja muutenkin kylmää kyytiä..termariko III
Collapse
X
-
M47/M57 termostaatti
Originally posted by Hezman View PostOnko kukaan tutkinut rikki menneitä termareita tarkemmin? Mikä osa siittä antautuu ensimmäisenä? Ei sulkeudu kunnolla? Avautumislämpötila alenee? Vai mikä?
Vika on 100% varmuudella siinä vahapatruuna elementissä josta tulee se voima jolla termarin veden kierron estävä lautanen avataan.
Myös vastavoimana oleva jousi on tutkittu riittävällä tarkkuudella. uusi orggis ja lähes kaksin kertaisella jousi vakoilla olevalla omavalmiste jousella yritetty selvittää vahaelementin toimintaa.
Vahapatruunassa tapahtuu jokin ns. "ilmiö" kun se ensin lämpiää ja sen jälkeen riittävästi jäähtyy arviolta yli -15c pakkasasteeseen.
Löytyykö ketään "Sergius Vernet" tyyppiä joka tietää vahaelementistä jotain syvällisempää.
voisihan sitä yrittää tilata muutaman 1000kpl sopivia 100 varmasti toimivia vahaelementtejä?
__________________________________________________ ____________
Neuvokkaat selviytyvät niistä tilanteista mihin viisaat ei koskaan joudu !!!
Comment
-
-
Päivitystä tilanteeseen.
Auto 530d LCI. Munuaisissa ei läppiä. Jokin termostaatti vuosi ja asensin ylävesiletkuun Wahlerin 89 asteen termostaatin, missä 2,5mm lisäreikä. Asennuspäivänä ulkolämpötilan ollessa 0 asteen tuntumassa lämmöt nousi normaalille n. 89 asteen paikkeille.
Eilen 6 asteen pakkanen. Kiihdyttelemällä lämmöt sai 90 asteeseen. Tasaisella 80 nopeudella lämmöt tippui 80 asteeseen. Ilmeisesti tuo uusi termostaattikin reikineen vuotaa sen verran vettä läpi, että lämmöt ei nouse pakkasella tappiin asti.
Teippasin munuaiset umpeen, mutta en havainnut muutosta. Teippasin sitten lisäksi puskurin alaosasta keskialueen eli alaosa n. 80% tukossa. Nyt 80 nopeudella 6 asteen pakkasella lämmöt n. 89 astetta. Teippinä musta ilmastointiteippi oli liian heikkoa mutta kalliimpi Gorilla-teippi pysyi hyvin. Jos läpät löytyy munuaisista niin teippaisin ehkä vain alaosan kokonaan kun läpäthän käsittääkseni aukeaa 90 asteessa.BMW X3 -15
BMW 530D -08
BMW 320D -99
BMW 525TDSA Touring -98
BMW 318IS -90
Comment
-
-
Originally posted by e46touring View PostVika on 100% varmuudella siinä vahapatruuna elementissä josta tulee se voima jolla termarin veden kierron estävä lautanen avataan.
Vahapatruunassa tapahtuu jokin ns. "ilmiö" kun se ensin lämpiää ja sen jälkeen riittävästi jäähtyy arviolta yli -15c pakkasasteeseen.
Toisin sanoen olisiko jokin vahapatruunassa käytetty ainesosa erityisen kylmänherkkä ja siksi vahapatuunan ominaisuudet muuttuvat? Vahapatruunoihin valitaan sulamislämpötilaominaisuuksiltaan sopivan pituisia parafiini-hiilivetyjä ja niitä polymeroidaan muiden patruunan koostamiseen käytettyjen materiaalien kanssa. Käytetyt hiilivedyt ovat yleisesti ottaen stabiileja laajalla lämpötila-alueella, mutta asia saattaa olla toinen muiden patruunan ainesosien kanssa, tai kun ne reagoivat keskenään ja parafiinihiilivetyjen kanssa.
Tämän oletuksen perusteella kylmänherkkyys siis alentaisi vahapatruunan sulamispistettä, jolloin termostaatti avautuu suunniteltua alhaisemmassa lämpötilassa ja tuottaa kuvattuja kylmäkäyntiongelmia ja toistuvaa termarijumppaa, joka korjaa ongelmaa vain väliaikaisesti.
Vahapatruunan ominaisuuden muuttumista voisi selvitellä tarkemmin vertaamalla saman merkkisen uuden ja vikaantuneen termostaatin vahapatruunan molekyylirakennetta sofistikoiduilla laboratoriomenetelmillä, kuten massaspektrometia ja NMR-spektroskopia. Ongelmaahan se ei vielä ratkaise.
Mutta edelleen, ilmiö ei näytä rajoittuvan vain yhteen termostaattivalmistajaan ja koskee usein sekä päätermaria että EGR-termaria.IB1 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja. Myös etäyhteydellä
Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
Tampere
Comment
-
-
Originally posted by JaniLap View PostOlet asian ytimessä. Mikäli vahapatruunan kylmänkestävyys on tässä keskeinen tekijä, olisi kiinnostavaa tietää säilyttävätkö nämä termostaatit toimintakykynsä pidempään Suomen talvea korkeammissa käyttölämpötilaolosuhteissa? Pysyvätkö termostaatit Suomessakin kunnossa talvikauden ulkopuolella, mikäli matala lämpötila (esim tuo alle -15 C pakkasta) on keskeinen vikaantumiseen liittyvä tekijä?
Toisin sanoen olisiko jokin vahapatruunassa käytetty ainesosa erityisen kylmänherkkä ja siksi vahapatuunan ominaisuudet muuttuvat? Vahapatruunoihin valitaan sulamislämpötilaominaisuuksiltaan sopivan pituisia parafiini-hiilivetyjä ja niitä polymeroidaan muiden patruunan koostamiseen käytettyjen materiaalien kanssa. Käytetyt hiilivedyt ovat yleisesti ottaen stabiileja laajalla lämpötila-alueella, mutta asia saattaa olla toinen muiden patruunan ainesosien kanssa, tai kun ne reagoivat keskenään ja parafiinihiilivetyjen kanssa.
Tämän oletuksen perusteella kylmänherkkyys siis alentaisi vahapatruunan sulamispistettä, jolloin termostaatti avautuu suunniteltua alhaisemmassa lämpötilassa ja tuottaa kuvattuja kylmäkäyntiongelmia ja toistuvaa termarijumppaa, joka korjaa ongelmaa vain väliaikaisesti.
Vahapatruunan ominaisuuden muuttumista voisi selvitellä tarkemmin vertaamalla saman merkkisen uuden ja vikaantuneen termostaatin vahapatruunan molekyylirakennetta sofistikoiduilla laboratoriomenetelmillä, kuten massaspektrometia ja NMR-spektroskopia. Ongelmaahan se ei vielä ratkaise.
Mutta edelleen, ilmiö ei näytä rajoittuvan vain yhteen termostaattivalmistajaan ja koskee usein sekä päätermaria että EGR-termaria.
Olisi noita elementtejä auki sorvattuna tuossa muutama kpl. Uutta vahaelementtiä en vielä toki ole auki sorvannut, kun ei tuo koostumuksen tutkinta ole hallussa.
Hattu vakiolla väitän että jotenkin VIHER piipertäjillä on sormensa pelissä tuon vahaelementissä olevan sulavan /paisuvan aineen koostumuksen kanssa. ts. vanha ja hyvin vuosi kymmeniä toiminut aines osa on jouduttu muuttamaan.
Ei nyt äkkiä muista yli 30v kokemuksella, että ennen vanhaan olisi ollut tämän laajuista termari ongelmaa nimenomaan liian aikaisin avautuvista termareista vaan pikemminkin päinvastoin eivät tahtoneen termarit avautua ja koneet keitti.__________________________________________________ ____________
Neuvokkaat selviytyvät niistä tilanteista mihin viisaat ei koskaan joudu !!!
Comment
-
-
Näitä termareita pitää ensin pari vuotta kypsytellä vuorotellen kiehuvassa vedessä ja pakastimessa, että niitä viitsii edes asentaa.E39 530dA -02 M-Sport
E53 X5 3.0dA -06 Sport
* Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.
Comment
-
-
Originally posted by Clavurion View PostNäitä termareita pitää ensin pari vuotta kypsytellä vuorotellen kiehuvassa vedessä ja pakastimessa, että niitä viitsii edes asentaa.
Käytettyjen ja vikaantuneiden termostaattien tutkimiseen liittyen asia vaatisi resursseja eikä ole edes ihan edullisimmasta päästä toteuttaa erikoislaitteisto- ym. vaatimusten osalta ainakaan silloin kun asiaa halutaan selvittää kunnolla. Ja kukapa haluaisi jättäytyä vain arvailujen varaan. Sopisi sinällään vaikka teknisen tai luonnontieteellisen alan opinnäytetyön aiheeksi.
Ja mitä sitten jos vahaelementin ominaisuudet ovatkin herkkiä suurille lämpötilanvaihteluille? Kiinnostaako valmistajia tuotekehittely kun ihan ilmaistakaan se ei kuitenkaan ole.IB1 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja. Myös etäyhteydellä
Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
Tampere
Comment
-
-
Asennusvirhe voi olla vaikka asennusvaiheessa runnottu tai väännelty jotenkin, kaikki on mahdollista.
On siinä minusta jotain asennuskämmiä oltava tai vika muualla jos tarvike ja OMG termarit saadaan samassa autossa rikki muutamassa viikossa. Tai sitten kannattaa lotota.
Kyllä nämä toimii ehjillä termareilla ilman turhia munien peittelyitä yms lisätermareita -35 asti...ihan varmasti.
Comment
-
-
Originally posted by JaniLap View Post....Mutta edelleen, ilmiö ei näytä rajoittuvan vain yhteen termostaattivalmistajaan ja koskee usein sekä päätermaria että EGR-termaria.
Minulla tuo moottorin 4. (!?) termari eli Renaultin letkutermari mahdollistaa kohtuullisen lämmön. Näin 7-10 asteen pakkasilla tosin lämmöt nousee enää 77-80 asteeseen. Mutta näyttäisi tarkenevan, kun autossa on Webastokin... Ja maaginen 75 astetta ylittyy.
Pitää varmaan asentaa johonkin väliin vielä pari lisätermaria
Comment
-
-
Originally posted by BMW525Xda View PostAsennusvirhe voi olla vaikka asennusvaiheessa runnottu tai väännelty jotenkin, kaikki on mahdollista.
On siinä minusta jotain asennuskämmiä oltava tai vika muualla jos tarvike ja OMG termarit saadaan samassa autossa rikki muutamassa viikossa. Tai sitten kannattaa lotota.
Kyllä nämä toimii ehjillä termareilla ilman turhia munien peittelyitä yms lisätermareita -35 asti...ihan varmasti.
Comment
-
-
Originally posted by JaniLap View PostOlet asian ytimessä. Mikäli vahapatruunan kylmänkestävyys on tässä keskeinen tekijä, olisi kiinnostavaa tietää säilyttävätkö nämä termostaatit toimintakykynsä pidempään Suomen talvea korkeammissa käyttölämpötilaolosuhteissa? Pysyvätkö termostaatit Suomessakin kunnossa talvikauden ulkopuolella, mikäli matala lämpötila (esim tuo alle -15 C pakkasta) on keskeinen vikaantumiseen liittyvä tekijä?
Toisin sanoen olisiko jokin vahapatruunassa käytetty ainesosa erityisen kylmänherkkä ja siksi vahapatuunan ominaisuudet muuttuvat? Vahapatruunoihin valitaan sulamislämpötilaominaisuuksiltaan sopivan pituisia parafiini-hiilivetyjä ja niitä polymeroidaan muiden patruunan koostamiseen käytettyjen materiaalien kanssa. Käytetyt hiilivedyt ovat yleisesti ottaen stabiileja laajalla lämpötila-alueella, mutta asia saattaa olla toinen muiden patruunan ainesosien kanssa, tai kun ne reagoivat keskenään ja parafiinihiilivetyjen kanssa.
Tämän oletuksen perusteella kylmänherkkyys siis alentaisi vahapatruunan sulamispistettä, jolloin termostaatti avautuu suunniteltua alhaisemmassa lämpötilassa ja tuottaa kuvattuja kylmäkäyntiongelmia ja toistuvaa termarijumppaa, joka korjaa ongelmaa vain väliaikaisesti.
Vahapatruunan ominaisuuden muuttumista voisi selvitellä tarkemmin vertaamalla saman merkkisen uuden ja vikaantuneen termostaatin vahapatruunan molekyylirakennetta sofistikoiduilla laboratoriomenetelmillä, kuten massaspektrometia ja NMR-spektroskopia. Ongelmaahan se ei vielä ratkaise.
Mutta edelleen, ilmiö ei näytä rajoittuvan vain yhteen termostaattivalmistajaan ja koskee usein sekä päätermaria että EGR-termaria.
Jos miettii asiaa toiste päin, mikä asia/ominaisuus autossa voi termostaatin rikkoa jopa muutamassa päivässä? Ei voi olla oikein mikään muu kuin itse jäähdytinneste. Onko BMW:n nesteessä jokin ei-sopiva lisäaine? Toimiiko muiden valmistajien nesteillä pitempään?
Myös huollolla on merkitystä. Vanhemmiten nesteeseen hapettuu ja kertyy epäpuhtauksia. Tämä taas tekee siittä sähköä johtavan. Ja mikä taas ei ole hyvä asia millekkään moottorin toiminnalle.
Löytyykö jokin yhdistävä tekijä vertailemalla pitkään kestäneitä yksilöitä jatkuvan rempan alla oleviin? Huolto? Nesteen laatu?
Nakkelen tässä vaan ideoita ja ajatuksia.
Comment
-
-
Originally posted by Vesa View PostMyös automaattivaihteiston lämmönvaihdin näyttäisi kestävän muutaman kuukauden tai ehkä vuoden tai kaksi. Kaikki termarit ovat siis susipaskoja.
Minulla tuo moottorin 4. (!?) termari eli Renaultin letkutermari mahdollistaa kohtuullisen lämmön. Näin 7-10 asteen pakkasilla tosin lämmöt nousee enää 77-80 asteeseen. Mutta näyttäisi tarkenevan, kun autossa on Webastokin... Ja maaginen 75 astetta ylittyy.
Pitää varmaan asentaa johonkin väliin vielä pari lisätermaria
syylärin alaosassa oikealla puolen n.30mm kumiletku lukkopihdeillä läjään ja ajoon.
autom. laatiiko ei sitä öljyn jäähdytystä tarvitse näin talvikelissä, ellet sitten vedä jotain todella raskasta kuormaa pitkiä matkoja.__________________________________________________ ____________
Neuvokkaat selviytyvät niistä tilanteista mihin viisaat ei koskaan joudu !!!
Comment
-
-
Originally posted by Hezman View PostNiin, jotenkin tuntus uskomattomalta että kaikkien valmistajien termarit olisi samalla tavalla vikaantuvia. Vai käyttääkö kaikki saman valmistajan vahapatruunaa? tuskinpa.
Jos miettii asiaa toiste päin, mikä asia/ominaisuus autossa voi termostaatin rikkoa jopa muutamassa päivässä? Ei voi olla oikein mikään muu kuin itse jäähdytinneste. Onko BMW:n nesteessä jokin ei-sopiva lisäaine? Toimiiko muiden valmistajien nesteillä pitempään?
Myös huollolla on merkitystä. Vanhemmiten nesteeseen hapettuu ja kertyy epäpuhtauksia. Tämä taas tekee siittä sähköä johtavan. Ja mikä taas ei ole hyvä asia millekkään moottorin toiminnalle.
Löytyykö jokin yhdistävä tekijä vertailemalla pitkään kestäneitä yksilöitä jatkuvan rempan alla oleviin? Huolto? Nesteen laatu?
Nakkelen tässä vaan ideoita ja ajatuksia.
Nesteenä käytetty ZERO HD Vihreää.
Paras termarin hajoaminen kävi 2 h asennuksen jälkeen eikä ollut edes pakkasista tietoakaan.
Hajonneita ja uusia termareita tullut keitettyä vesiastiassa. On tullut todettua että huonoimmat alkavat avautua jo 60C jälkeen, kun ehjä toimiva alkaa avautua 88C.
Montako vahapatruunan valmistajaa löytyy?__________________________________________________ ____________
Neuvokkaat selviytyvät niistä tilanteista mihin viisaat ei koskaan joudu !!!
Comment
-
-
Originally posted by Hezman View PostJos miettii asiaa toiste päin, mikä asia/ominaisuus autossa voi termostaatin rikkoa jopa muutamassa päivässä? Ei voi olla oikein mikään muu kuin itse jäähdytinneste. Onko BMW:n nesteessä jokin ei-sopiva lisäaine? Toimiiko muiden valmistajien nesteillä pitempään?
Toisaalta on epäselvää millaisessa ajassa tuota mahdollista jäähdytinnesteen vuotoa elementin sisään tapahtuu, koska termostaatin vikaantuminen näyttää ajallisesti vaihtelevan huomattavasti. Ja kun massatuotannosta on kyse, niin termostaattien laatuerojen luulisi olevan pieniä? Jäähdytinnesteen epäpuhtauksilla ja käyttöiälläkin saattaa olla oma osuutensa asiaan. BMW:n jäähdytinneste ei tietääkseni eroa merkittävästi muiden valmistajien käyttämästä, eikä nämä termostaattiongelmat rajoitu vain BMW-dieseleihin, vaan samanlaisia murheita on muillakin merkeillä. Kuinka sitten mahtaisi esim. vedetön Evans-jäähdytinneste toimia kun on viskositeettiarvoltaan korkeampi kuin vesipohjaiset? Tosin vesipumppua kuormittaa tästä syystä enemmän.IB1 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja. Myös etäyhteydellä
Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
Tampere
Comment
-
Comment