Announcement

Collapse
No announcement yet.

F10/F11 webaston toiminta

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • X3-3.0sd
    Newbiemmer
    • Mar 2014
    • 6
    • Keski-Suomi

    Originally posted by Palomies View Post
    Aina ihmettelen miten muka pohjoismaissa on ainoastaan kylmä. Mielestäni Kanadassa, Yhdysvalloissa, Japanissakin on talvea, alppiseutua unohtamatta. Kosovoon kun menin ekan kerran 1999 oli pakkasta 28 astetta ja Helsingissä oli nollassa...

    Paikkoja joissa jopa kunnon pakkas ja lumi talvea jota täällä ei nähdä kuin käsivarren seudulla..
    no toki onhan se nuinkin.. Ihmetyttää vaan BMW:n kanta ettei tarvitse esilämmittää moottoria kovillakaan pakkasilla, insinöörit ovat kuulemma sen niin laskeneet :think

    Haiskahtaa että siellä on oma lehmä ojassa, saa myytyä uutta alle kun vanhat kuluu loppuun ennen aikojaan ku lyyään tulille kylymliltään. Ja varaosapuoli liion kannattanee sekin paremmin kun koneet porsii aikasemmin. Kuinkahan paljon nuo kiristyvät normit loppupelissä säästääkään tätä pallukkata...

    Comment

    • Palomies
      Bimmer Rookie
      • Nov 2011
      • 192
      • Home

      Originally posted by X3-3.0sd View Post
      no toki onhan se nuinkin.. Ihmetyttää vaan BMW:n kanta ettei tarvitse esilämmittää moottoria kovillakaan pakkasilla, insinöörit ovat kuulemma sen niin laskeneet :think

      Haiskahtaa että siellä on oma lehmä ojassa, saa myytyä uutta alle kun vanhat kuluu loppuun ennen aikojaan ku lyyään tulille kylymliltään. Ja varaosapuoli liion kannattanee sekin paremmin kun koneet porsii aikasemmin. Kuinkahan paljon nuo kiristyvät normit loppupelissä säästääkään tätä pallukkata...
      Johtuu varmaan siitä että asiakkaat eivät osaa vaatia. Keskitytään vaan siihen että nahkajakkara on sopivan lämpöinen kulmahousulle..

      Tälläinen kolmas tai neljä omistaja joutuu näitä sitten rakentelemaan loppuun..

      Comment

      • Driver22
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2006
        • 2093
        • *

        Muutama kysymys F10 tehdas webastosta:

        -Lähteekö (kuuluisiko lähteä) webaston tulille kun laitat auton käyntiin ja lähdet liikkeelle, mikäli kabiini/kone on tarpeeksi kylmä? Jos näin niin saako sen koodattua pois?
        -Meikän autosta on webaston avain/ohjain kadonnut, jos ostan ebaysta uuden/käytetyn tilalle niin saako sen helposti paritettua/koodattua minun auton kanssa toimivaksi?
        -Mikä on paras/kustannustehokkain tapa saada teleohjaus webastoon, eli kännykällä käyntiin?

        Tehovastus on nyt asennettu siihen vesiventtiilin johtoon, eli pitäisi nyt lämmittää heti myös moottoria kun webasto lähtee käyntiin.
        F31 330D Xdrive M-Sport

        Comment

        • pyyn0
          BTCF Member
          • Jun 2008
          • 1053
          • Fin

          Originally posted by Driver22 View Post
          Muutama kysymys F10 tehdas webastosta:

          -Lähteekö (kuuluisiko lähteä) webaston tulille kun laitat auton käyntiin ja lähdet liikkeelle, mikäli kabiini/kone on tarpeeksi kylmä? Jos näin niin saako sen koodattua pois?
          -Meikän autosta on webaston avain/ohjain kadonnut, jos ostan ebaysta uuden/käytetyn tilalle niin saako sen helposti paritettua/koodattua minun auton kanssa toimivaksi?
          -Mikä on paras/kustannustehokkain tapa saada teleohjaus webastoon, eli kännykällä käyntiin?

          Tehovastus on nyt asennettu siihen vesiventtiilin johtoon, eli pitäisi nyt lämmittää heti myös moottoria kun webasto lähtee käyntiin.
          -Mitä minä olen ymmärtäny niin f1x ei lähde tuo webasto automaattisesti käymään toisin kuin E6x, koodauksesta en osaa sanoa.
          -Kaukosäätimen voit ostaa uutena tai käytettynä niinkuin itse ostin 2kpl ebaystä, paritukseen tarvitset ISTAn
          Last edited by pyyn0; 03-11-2017, 22:37.
          -BMW F11 530xd -12
          -BMW E60 530dA -04
          -BMW E23 735iA -85
          Ex
          -BMW E89 Z4 35i 09 Roadster
          -BMW E85 Z4 2,5 03 Roadster
          -BMW E36 Z3 2,0 99 Roadster
          -BMW E39 528i 96

          Comment

          • HV530XD
            Bimmer Fanatic
            • Mar 2015
            • 399
            • Lappeenranta

            Originally posted by pyyn0 View Post
            -Mitä minä olen ymmärtäny niin f1x ei lähde tuo webasto automaattisesti käymään toisin kuin E6x, koodauksesta en osaa sanoa.
            Kyllä tehdasasenteinen lähtee käyntiin startatessa, jos ulkoilman lämpötila on alle 8 astetta (tästä en oo ihan varma, mutta kuitenkin joitakin plus-asteita) ja jäähdytysnesteen lämpö alle 75 astetta. On ajaessa päällä niin kauan kunnes jäähdytysnesteen lämpö nousee 75 asteeseen. Sikäli harmillinen ominaisuus, jos on paljon pätkäajoa, niin aina tuo lähtee päälle. Tai esim pieni siirto ulkoa talliin, niin tuo weba ehtii käynnistyä, ja sitten tallin sisällä se pöhisee hetken ja puhaltaa jäähdyttäessään pakokaasut talliin. On tänäkin syksynä jo useampi kokemus tästä...
            Toinen pieni haaste on todella kylmällä kelillä, kun pakkasta alkaa olla kolkyt astetta ja enemmän. Weba lämmittää ajaessa kunnes lämmöt nousee sinne 75 asteeseen, ja sitten se sammuu. Noin kylmässä kone ei välttämättä jaksa enää pitää lämpöjä ylhäällä, mutta weba ei lähdekkään enää ajon aikana uudelleen päälle vaikka lämmöt koneessa lähtevät laskemaan. Tuli viime talvena tuokin muutaman kerran todistettua...

            Comment

            • Nettipepe
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2004
              • 1341
              • Kajaani

              Originally posted by HV530XD View Post
              Kyllä tehdasasenteinen lähtee käyntiin startatessa, jos ulkoilman lämpötila on alle 8 astetta (tästä en oo ihan varma, mutta kuitenkin joitakin plus-asteita) ja jäähdytysnesteen lämpö alle 75 astetta. On ajaessa päällä niin kauan kunnes jäähdytysnesteen lämpö nousee 75 asteeseen. Sikäli harmillinen ominaisuus, jos on paljon pätkäajoa, niin aina tuo lähtee päälle. Tai esim pieni siirto ulkoa talliin, niin tuo weba ehtii käynnistyä, ja sitten tallin sisällä se pöhisee hetken ja puhaltaa jäähdyttäessään pakokaasut talliin. On tänäkin syksynä jo useampi kokemus tästä...
              Toinen pieni haaste on todella kylmällä kelillä, kun pakkasta alkaa olla kolkyt astetta ja enemmän. Weba lämmittää ajaessa kunnes lämmöt nousee sinne 75 asteeseen, ja sitten se sammuu. Noin kylmässä kone ei välttämättä jaksa enää pitää lämpöjä ylhäällä, mutta weba ei lähdekkään enää ajon aikana uudelleen päälle vaikka lämmöt koneessa lähtevät laskemaan. Tuli viime talvena tuokin muutaman kerran todistettua...
              Vanhassa pikkuveljessä (E90) weba ei lähde päälle jos sisätilan puhallin ei ole päällä.
              Itse sitä käyttänyt joskus kun autoa siirtänyt talliin ulkoa...tosin kuka muistaa tuon onkin eri juttu.
              Mutta kokeilkaa...
              F30 320xia
              Ex E90 325da
              Ex E90 320da
              Ex E46 330D

              Comment

              • HV530XD
                Bimmer Fanatic
                • Mar 2015
                • 399
                • Lappeenranta

                Originally posted by Nettipepe View Post
                Vanhassa pikkuveljessä (E90) weba ei lähde päälle jos sisätilan puhallin ei ole päällä.
                Itse sitä käyttänyt joskus kun autoa siirtänyt talliin ulkoa...tosin kuka muistaa tuon onkin eri juttu.
                Mutta kokeilkaa...
                Täytyypä kokeilla, tuohan on hyvä juttu jos toimii noin, kunhan vaan muistaisi tehdä ennen talliin siirtoa!
                Edit: Eipä toiminut...Weba lähti päälle vaikka sisätilan puhallin ja koko automaatti-ilmastointi oli pois päältä. Eli ennen auton sammutusta laitoin ilmastoinnin manuaalille ja puhaltimen pois päältä, jolloin kaikki ilmastoinnin panelit ja säätimet menivät pimeäksi, siis oletettavasti koko ilmastointi/lämmitys oli pois pelistä. Seuraavalla käynnistyksellä auton muistissa olivat nuo säädöt, eli edelleen kaikki säätimet olivat pimeänä ja puhallin pois päältä kun auton käynnisti. Ulkona oli +5 astetta ja kone kylmä, ja niin vain lähti webasto pöhisemään, vaikka puhallin ja lämmitys eivät olleet päällä...Joten kyllä se ainakin mulla tuo tehdasasenteinen laite lähtee konetta lämmittämään heti kun käynnistää moottorin.
                Last edited by HV530XD; 10-11-2017, 13:59.

                Comment

                • pyroz
                  BTCF Member
                  • Nov 2002
                  • 6711
                  • PK-seutu

                  Originally posted by X3-3.0sd View Post
                  sähkötyöt 250€, 20€ hintainen vastus ja ohjelmointi ja päivitys 165€
                  eli kokonaisuudessaan hintaa tällä matikkapäällä 435€.
                  Pääasia että nyt pelaa kuten kuuluukin.

                  Toki BMW hyvin helposti voisi tehdä nuo jo tehtaalla, vaan ei taida edistää myyntiä eikä tuotantomäärästä mene kuin pieni murto-osa tänne kylmään pohjolaan..
                  Joko foorumin fläshääjä-guruilla on keinot euro6 autojen softaa vastaan?
                  S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

                  Comment

                  • böntti
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2011
                    • 2855
                    • Tampere

                    Sehän menee sillä tavalla että osassa bmw-moottoreita on vain yksi jäähdytysnesteen lämpöanturi, nämä antavat vikakoodia esilämmityksen jälkeen. EU6-standardin mukaisissa koneissa tämä sitten sytyttää vikavalon.

                    Saahan sen vikakoodin tietenkin puukotettua softasta pois, se vaan maksaa useamman satasen. Lähiaikoina testaan kyseiseen ongelmaan rautaratkaisua, katsotaan josko saisi ilman moottorinohjaimen puukotusta homman kuntoon. Ongelmana ecun puukotuksessa on se että tempun paljastuessa periaatteessa voimalinjan takuu raukeaa.
                    Last edited by böntti; 08-02-2018, 23:35.
                    -Koodaus, retrofitit, huollot, korjaukset, Tuikun softat, xHP dealer
                    -Sähkövikojen selvittely & korjaus, myös hankalat hommat
                    -Avaimet (E, F, G) sekä ajonestohommat (DME, DDE, EGS)
                    -Käytetyt moottorinohjainlaitteet ja mittaristot yms

                    -BmWiz Oy, puh 0400-176128. Soittaja on voittaja.

                    Comment

                    • fraatti
                      Bimmer Enthusiast
                      • Oct 2002
                      • 4595
                      • Tampere

                      Originally posted by böntti View Post
                      Sehän menee sillä tavalla että bmw-moottoreita on vain yksi jäähdytysnesteen lämpöanturi, nämä antavat vikakoodia esilämmityksen jälkeen. EU6-standardin mukaisissa koneissa tämä sitten sytyttää vikavalon.

                      Saahan sen vikakoodin tietenkin puukotettua softasta pois, se vaan maksaa useamman satasen. Lähiaikoina testaan kyseiseen ongelmaan rautaratkaisua, katsotaan josko saisi ilman moottorinohjaimen puukotusta homman kuntoon. Ongelmana ecun puukotuksessa on se että tempun paljastuessa periaatteessa voimalinjan takuu raukeaa.
                      Kenelläkään havaintoa missä lämpötilassa vikakoodi ilmaantuu ja mikä se on esim nmeroltaan. Jostain lukemalla mainittiin että se on polttoaineen ja jäähdytysnesteen lämpötilaero.

                      Onko webaston luona olevalla vesiventtiilillä muuta virkaa kuin ohjata vesi joko kabiiniin tai moottorille?

                      Miltäs tälläinen kuulostaa(?): Ebaysta lämpötilakytkin johonkin sellaisen vesiletkun kylkeen joka lämpenee webaston lämmittäessä moottoria. Kytkin sellaiseen paikkaan että se on vasta moottorin jälkeen. Veden lämpötilan noustua tarpeeksi loput ohjataan kabiiniin? Alkuperäinen vesiventtiilin ohjaus unohdetaan laittamalla vastus johtojen päähän.

                      Kytkimeksi esim tälläinen josta löytyy vaihtoehtoina 40-50 asteisia vaihtoehtoja: https://www.ebay.de/itm/KSD9700-Temp...4Np8kH-g8YBlRg



                      Vai lämpeneekö näinkin liian kuumaksi?
                      Last edited by fraatti; 07-02-2018, 09:35.
                      F11 535dX LCI
                      Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                      Comment

                      • alspe
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jul 2004
                        • 3402
                        • Tre

                        Päivää tähänkin ketjuun ja pari kysymystä kun aivan pihalla olen mm. webaston (sekä uudempien autojen) kanssa.

                        F10 520d -11, webasto on alkuperäinen ja ilmeisesti ns. mukavuuslämmitin.
                        Miten voin todentaa, että W ei lämmitä moottoria?
                        Onko modaus moottorinlämmittimeksi pelkkää koodausta vai juurikin ylläesitettyä sähkökytkentöjä (~250€) + vastus?

                        Valmistajan kanta on ettei välttämättä moottorin lämmitystä? Kuulostaa oudolta, mutta toisaalta ymmärsin että ainakaan lämmitin joka lämmittää toispuoleisesti lohkoa, ei ole hyväksi. Ja toki mottilämmitin jättää vaihteisto kylmäksi joka tapauksessa.

                        Tärkein kysymys: miten isoa haittaa kylmäkäynnistyksistä sitten on, jos hoitaisin asian kuntoon vähän lämpöisempänä aikana eli kesällä ensi talvea varten? Töissä saan auton aina lämpimään talliin, aamuisin Tampereella kylmänä käymään, nyt n. -10C pakkasesta. Kohtahan nää pakkasetkin voivat loppua, nollakelillä tuskin on tarvetta lämmitykselle ja jos pakkaset ampuu aivan hulluksi niin käydään bussilla hetken töissä.
                        Edellisestä omistajasta en osaa sanoa, mahdollisesti ollut lämmin talli tai sitten vaan ei ole kiinnostanut auton kylmäkäynnistykset.
                        Last edited by alspe; 07-02-2018, 09:17.
                        G30 520d xDrive
                        EX: F10 520d, Passat 3BG, E34 520i -91

                        Comment

                        • pyroz
                          BTCF Member
                          • Nov 2002
                          • 6711
                          • PK-seutu

                          Originally posted by alspe View Post
                          Päivää tähänkin ketjuun ja pari kysymystä kun aivan pihalla olen mm. webaston (sekä uudempien autojen) kanssa.

                          F10 520d -11, webasto on alkuperäinen ja ilmeisesti ns. mukavuuslämmitin.
                          Miten voin todentaa, että W ei lämmitä moottoria?
                          Onko modaus moottorinlämmittimeksi pelkkää koodausta vai juurikin ylläesitettyä sähkökytkentöjä (~250€) + vastus?

                          Valmistajan kanta on ettei välttämättä moottorin lämmitystä? Kuulostaa oudolta, mutta toisaalta ymmärsin että ainakaan lämmitin joka lämmittää toispuoleisesti lohkoa, ei ole hyväksi. Ja toki mottilämmitin jättää vaihteisto kylmäksi joka tapauksessa.

                          Tärkein kysymys: miten isoa haittaa kylmäkäynnistyksistä sitten on, jos hoitaisin asian kuntoon vähän lämpöisempänä aikana eli kesällä ensi talvea varten? Töissä saan auton aina lämpimään talliin, aamuisin Tampereella kylmänä käymään, nyt n. -10C pakkasesta. Kohtahan nää pakkasetkin voivat loppua, nollakelillä tuskin on tarvetta lämmitykselle ja jos pakkaset ampuu aivan hulluksi niin käydään bussilla hetken töissä.
                          Edellisestä omistajasta en osaa sanoa, mahdollisesti ollut lämmin talli tai sitten vaan ei ole kiinnostanut auton kylmäkäynnistykset.
                          Tuon ikäinen auto lienee EURO 5 päästöluokiteltu, joten viiden euron vastuksen kolvaaminen johdon väliin ja ei muutakuin HANAA!

                          Orkkis Webasto lämmittää aina pelkän kabiinin.
                          S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

                          Comment

                          • alspe
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jul 2004
                            • 3402
                            • Tre

                            Originally posted by pyroz View Post
                            Tuon ikäinen auto lienee EURO 5 päästöluokiteltu, joten viiden euron vastuksen kolvaaminen johdon väliin ja ei muutakuin HANAA!

                            Orkkis Webasto lämmittää aina pelkän kabiinin.
                            OK, ohjeet selvinnee kun lueskelen foorumia...

                            Auto on oikeastaan 2010 kun on rekisteröity 15.12.2010, kuulostaa vaan itsestä kivemmalta toi 2011 vs. maksetut eurot.

                            ---

                            Vaikuttaako huoltovälin lyhenemiseen rankastikin tämän auton kylmäkäynnistykset? Ostin auton maanantai-iltana, hiukan kieputtu Tampereella ja minusta service due-ilmaisimesta on lähtenyt 200km ja ajettu max 40km
                            Last edited by alspe; 07-02-2018, 12:51.
                            G30 520d xDrive
                            EX: F10 520d, Passat 3BG, E34 520i -91

                            Comment

                            • Clavurion
                              BTCF Member
                              • Feb 2005
                              • 9147
                              • Oulu

                              Originally posted by fraatti View Post
                              Kenelläkään havaintoa missä lämpötilassa vikakoodi ilmaantuu ja mikä se on esim nmeroltaan. Jostain lukemalla mainittiin että se on polttoaineen ja jäähdytysnesteen lämpötilaero.

                              Onko webaston luona olevalla vesiventtiilillä muuta virkaa kuin ohjata vesi joko kabiiniin tai moottorille?

                              Miltäs tälläinen kuulostaa(?): Ebaysta lämpötilakytkin johonkin sellaisen vesiletkun kylkeen joka lämpenee webaston lämmittäessä moottoria. Kytkin sellaiseen paikkaan että se on vasta moottorin jälkeen. Veden lämpötilan noustua tarpeeksi loput ohjataan kabiiniin? Alkuperäinen vesiventtiilin ohjaus unohdetaan laittamalla vastus johtojen päähän.

                              Kytkimeksi esim tälläinen josta löytyy vaihtoehtoina 40-50 asteisia vaihtoehtoja: https://www.ebay.de/itm/KSD9700-Temp...4Np8kH-g8YBlRg

                              Vai lämpeneekö näinkin liian kuumaksi?
                              Tuo vaihtoventtiili ohjaa Webaston kierron joko pelkästään sisäkennolle tai sisäkennolle ja moottorille. Tätä samaa venttiiliä voisi siis käyttää tuollaisessa lämpötilaohjatussa systeemissä, jossa releellä Webastolta vaihtoventtiilille lähtevä syöttö ohjataan joko venttiilille tai simuloivalle vastukselle.
                              E39 530dA -02 M-Sport
                              E53 X5 3.0dA -06 Sport
                              * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                              Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                              Comment

                              • böntti
                                Bimmer Enthusiast
                                • Apr 2011
                                • 2855
                                • Tampere

                                Originally posted by X3-3.0sd View Post
                                sähkötyöt 250€, 20€ hintainen vastus ja ohjelmointi ja päivitys 165€
                                eli kokonaisuudessaan hintaa tällä matikkapäällä 435€.
                                Pääasia että nyt pelaa kuten kuuluukin.

                                Toki BMW hyvin helposti voisi tehdä nuo jo tehtaalla, vaan ei taida edistää myyntiä eikä tuotantomäärästä mene kuin pieni murto-osa tänne kylmään pohjolaan..
                                Yleensä en muitten hintoja kommentoi mutta tässä on kyllä tapahtunut aseeton ryöstö.
                                -Koodaus, retrofitit, huollot, korjaukset, Tuikun softat, xHP dealer
                                -Sähkövikojen selvittely & korjaus, myös hankalat hommat
                                -Avaimet (E, F, G) sekä ajonestohommat (DME, DDE, EGS)
                                -Käytetyt moottorinohjainlaitteet ja mittaristot yms

                                -BmWiz Oy, puh 0400-176128. Soittaja on voittaja.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎