Announcement

Collapse
No announcement yet.

F10/11 pyöränkulmat

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • PNM2
    Bimmer Enthusiast
    • Mar 2015
    • 1106
    • Espoo

    #91
    Originally posted by Patomursu View Post
    Minne pk-seudulla kannattaa viedä auto pyörien kulmien säätöön?
    Eteen vaihdettu reaktiotangot, mutta tuntuu levottomalta ajaa ja siksi voisin käyttää säädössä. 165 tkm ajettu eikä kertaakaan säädetty kulmia, renkaat tosin kuluu tasaisesti. Onko syytä poiketa säädöissä tehtaan arvoista, kesällä 17" ja talvella 18" renkaat?
    Leskinen Nummelassa aivan ehdoton. Ei muita vaihtoehtoja. Erittäin hyvä ja kohtuuhintainen.
    i4 M50
    ex: G30 530e xDrive M-Sport
    ex: F11 525d xDrive
    ex: F11 520d
    ex: E91 318i

    Comment

    • Patomursu
      Bimmer Rookie
      • Apr 2019
      • 34
      • Vantaa

      #92
      Originally posted by PNM2 View Post
      Leskinen Nummelassa aivan ehdoton. Ei muita vaihtoehtoja. Erittäin hyvä ja kohtuuhintainen.
      Tästä joskus luinkin hyviä kokemuksia.
      Kai se pitää puolipekkanen pitää ja ajella tuonne joku päivä, matkaa sen verran mutta eiköhän se kannata

      Comment

      • PNM2
        Bimmer Enthusiast
        • Mar 2015
        • 1106
        • Espoo

        #93
        Originally posted by Patomursu View Post
        Tästä joskus luinkin hyviä kokemuksia.
        Kai se pitää puolipekkanen pitää ja ajella tuonne joku päivä, matkaa sen verran mutta eiköhän se kannata
        Aika pitkälti puolessa tunnissa ajelee mestoille pk-seudulta ja aika sovittuna ei koko reissuun paria tuntia kauempaa mene.
        i4 M50
        ex: G30 530e xDrive M-Sport
        ex: F11 525d xDrive
        ex: F11 520d
        ex: E91 318i

        Comment

        • Markkanenn
          Bimmer Fanatic
          • Jan 2016
          • 262
          • Vantaa

          #94
          Käytinpä tuossa F11:sta ensimmäistä kertaa kulmien säädössä ja pienimuotoiseksi ongelmaksi muodostui ilmajousitus. Lähinnä se, kun auton sammuttaa niin autohan päästää hetken kuluttua hieman painetta pois ilmajousista jonka seurauksena perä laskee hieman. Tämä perän lasku sitten sotki tyystin arvot. Mites nuo kulmat kuuluu oikeaoppisesti säädättää, auto käynnissä vai?
          F11 520d -12

          Comment

          • zakspeed
            BTCF Member
            • Nov 2003
            • 1996
            • Tampere/kainuu

            #95
            Originally posted by Markkanenn View Post
            Käytinpä tuossa F11:sta ensimmäistä kertaa kulmien säädössä ja pienimuotoiseksi ongelmaksi muodostui ilmajousitus. Lähinnä se, kun auton sammuttaa niin autohan päästää hetken kuluttua hieman painetta pois ilmajousista jonka seurauksena perä laskee hieman. Tämä perän lasku sitten sotki tyystin arvot. Mites nuo kulmat kuuluu oikeaoppisesti säädättää, auto käynnissä vai?
            Sulake irti. Mittanauhalla tarkastus ennen säätöä, säädön aikana ja lopuksi. Jotta pysytään ohjearvo korkeudessa säädön aikana.
            -M5- '00
            -i3 94 rex '19
            -Ascona B 4.0 '80
            Kilpa-autojen sähköjen suunnittelu / toteutus. Kysy.
            -Johtosarjojen piirtäminen tietokoneella
            -Valmistus laadukkaista MIL-spec komponenteista

            Comment

            • Markkanenn
              Bimmer Fanatic
              • Jan 2016
              • 262
              • Vantaa

              #96
              Originally posted by zakspeed View Post
              Sulake irti. Mittanauhalla tarkastus ennen säätöä, säädön aikana ja lopuksi. Jotta pysytään ohjearvo korkeudessa säädön aikana.
              Toimitaanko tosiaan näin? :think Eikös tuo ominaisuus kuitenkin suht. yleinen ole autoissa joissa ilmajousitus on? Mersuissa muistaakseni myös sammuksissa vähennetään painetta.
              F11 520d -12

              Comment

              • pyyn0
                BTCF Member
                • Jun 2008
                • 1053
                • Fin

                #97
                Originally posted by Markkanenn View Post
                Toimitaanko tosiaan näin? :think Eikös tuo ominaisuus kuitenkin suht. yleinen ole autoissa joissa ilmajousitus on? Mersuissa muistaakseni myös sammuksissa vähennetään painetta.
                Kyllä se vaan noin kuuluu tehdä. https://www.newtis.info/tisv2/a/en/f...rement/6IrCYFB
                -BMW F11 530xd -12
                -BMW E60 530dA -04
                -BMW E23 735iA -85
                Ex
                -BMW E89 Z4 35i 09 Roadster
                -BMW E85 Z4 2,5 03 Roadster
                -BMW E36 Z3 2,0 99 Roadster
                -BMW E39 528i 96

                Comment

                • zakspeed
                  BTCF Member
                  • Nov 2003
                  • 1996
                  • Tampere/kainuu

                  #98
                  Ehjä F11 ei ilmoja sieltä laske.
                  -M5- '00
                  -i3 94 rex '19
                  -Ascona B 4.0 '80
                  Kilpa-autojen sähköjen suunnittelu / toteutus. Kysy.
                  -Johtosarjojen piirtäminen tietokoneella
                  -Valmistus laadukkaista MIL-spec komponenteista

                  Comment

                  • Markkanenn
                    Bimmer Fanatic
                    • Jan 2016
                    • 262
                    • Vantaa

                    #99
                    Originally posted by zakspeed View Post
                    Ehjä F11 ei ilmoja sieltä laske.
                    Kuinka niin?
                    F11 520d -12

                    Comment

                    • Gräns
                      Bimmer Rookie
                      • Mar 2013
                      • 72
                      • Pohjanmaa

                      F11 rengaskoko 245/45 R18 talvi ja kesärenkaissa. Molemmat goodyeardin renkaat. Ongelmana, kun talvella vaihdettiin eteen reaktiotangot tehtiin suuntaus ja auto kulki suoraa ja vetelemättä, takapään säädöistä asentaja valitti että toinen puoli jumissa, ettei säätöä saa tehtyä. Mutta koska takapää oli arvoissaan, se jätettiin niihin arvoihin mitä jumista huolimatta oli. Nyt kesärenkaiden vaihdon myötä, auto menee kyllä suoraa mutta hakee uran herkästi, onko vika vain renkaissa vai voiko takapään suuntauksella saada uraherkkyyttä miedommaksi? Joskun näin että olisi joku Lemförden korjaussarja suuntauksen pultteihin myytävänä, mutta jos takapään säätö jumittaa, joutuu varmaan vaihtamaan tuennan puslia eikä pelkkä pulttien vaihto auta? Onko sjoella suosituksia suuntaukselle, Autokaaressa varmaan tieto miten pitäisi suunnata?

                      Comment

                      • peLoGo?
                        BTCF Member
                        • Jul 2012
                        • 379
                        • Vaasa

                        Auto on menossa suuntaukseen merkkarille.
                        Mitä arvojen suhteen kannattaa ohjeistaa?
                        Auto on F11 530dA xDrive LCI -15 + Adaptive Drive, vakio alustalla. Renkaat nyt 245/45 R18 kesärenkaat. Säädöt saisi olla soppelit myös 19" pyörille.

                        Onko parasta sanoa vain että tehtaan suosituksiin + takaa pyörät pystyyn? (takana camber 1.30 - 1.50 välille?)
                        BMW G31 540iA xDrive B58 -18
                        BMW F31 320iA xDrive LCI -19
                        Yamarin Cross 64 BR & Yamaha F150 -20
                        Ex. BMW F11 530dA xDrive LCI "VOLL" -15​
                        Ex. BMW F10 530dA -10
                        Ex. BMW E46 323iA "wnb ///M-Sport" -00
                        Ex. BMW E34 518i M43 Touring
                        Ex. BMW E60 525i -04

                        BimmerCode & BimmerLink + ENET

                        Comment

                        • poke
                          BTCF Member
                          • Feb 2005
                          • 3103

                          Oisko jollain kerätä tänne tietoa, että miten F1x pyöränkulmat muuttuu esim madalluksessa tai kuorman lisääntyessä. Se on selkiö, että negatiivinen camper lisääntyy , mutta miten käy aurauksen edessä/takana? Entä casterin?
                          Muuttuuko nelipyöräohjauksellinen auto takapään aurauksen suhteen erilaila kuorman lisääntyessä?
                          Kulkineet/projektit:

                          640D F06
                          530iA E39
                          635 CSi E24
                          518i E28 M54B30 http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=293876
                          1502 http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=240991

                          Comment

                          • JaniLap
                            BTCF Member
                            • Sep 2012
                            • 2724
                            • Tampere

                            Originally posted by peLoGo? View Post
                            Mitä arvojen suhteen kannattaa ohjeistaa?
                            Auto on F11 530dA xDrive LCI -15 + Adaptive Drive, vakio alustalla. Renkaat nyt 245/45 R18 kesärenkaat. Säädöt saisi olla soppelit myös 19" pyörille.

                            Onko parasta sanoa vain että tehtaan suosituksiin + takaa pyörät pystyyn? (takana camber 1.30 - 1.50 välille?)
                            Pyytäisin etuakselille noin 1 mm aurausta symmetrisesti puolilleen (yht. 2 mm). Taakse noin kaksinkertainen määrä eli 2 mm aurausta symmetrisesti puolilleen (yht. 4 mm) sekä takaa camberit niin pystyyn kuin saadaan (veikkaan että lopulta lukemat noin -1°2' puolilleen).
                            IB1 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
                            BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja. Myös etäyhteydellä
                            Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
                            Tampere

                            Comment

                            • JKK
                              Bimmer Enthusiast
                              • May 2006
                              • 2324
                              • Uusimaa

                              Originally posted by JaniLap View Post
                              Pyytäisin etuakselille noin 1 mm aurausta symmetrisesti puolilleen (yht. 2 mm). Taakse noin kaksinkertainen määrä eli 2 mm aurausta symmetrisesti puolilleen (yht. 4 mm) sekä takaa camberit niin pystyyn kuin saadaan (veikkaan että lopulta lukemat noin -1°2' puolilleen).
                              Mitäs sanoisitte etucamberien osalta? Mulla tulee autoon nyt Eibachien myötä Meylen saadettävät ylätukivarret, jolla saa simmattua myös etupään camberin kohdalleen. Oma fiilis on, että suuntavakavuuden kannalta pieni negatiivinen camber voisi olla hyvä asia sen kannalta? Joku puoli astetta per puoli? Mitä mieltä olette?

                              Last edited by JKK; 27-04-2020, 13:18.
                              BMW G30 530e X-Drive

                              Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

                              Comment

                              • JaniLap
                                BTCF Member
                                • Sep 2012
                                • 2724
                                • Tampere

                                Originally posted by JKK View Post
                                Mitäs sanoisitte etucamberien osalta?

                                Oma fiilis on, että suuntavakavuuden kannalta pieni negatiivinen camber voisi olla hyvä asia sen kannalta? Joku puoli astetta per puoli? Mitä mieltä olette?
                                Mielestäni korkeintaan 0,5 astetta negatiivista camberia eteen, ehkä mieluummin -0,4. Kaarrepitoahan negatiivisen camberin avulla pääasiassa tavoitellaan, vaikka ajokäytöksen kannalta kyse on myös alustageometrian toimivuudesta kokonaisuutena.
                                IB1 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
                                BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja. Myös etäyhteydellä
                                Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
                                Tampere

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎