Announcement

Collapse
No announcement yet.

F10/11 tyyppiviat

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • JKK
    Bimmer Enthusiast
    • May 2006
    • 2325
    • Uusimaa

    Originally posted by Juspa View Post
    E6x -malleissa myöskin tätä ohjauksen kolisemista paljon, itsellänikin. Asiaa tutkiessani löytyi muutamiakin syitä klonksunalle, alla pari:
    Mulla myös klonksuu juuri tuolla tavalla tuossa keskialueella - ja oikeastaan ihan missä tahansa ratin asennossa. Tosi pienestä välyksestä on kysymys, jota ei välttämättä edes huomaa jos ei tiedä. Mutta tässä tapauksessa ei siis tartte olla edes ratti keskitettynä. Alustavasti tutkailin, että lonksunta tulee ohjausakselin liitynnästä hammastankoon. Poika heilutteli rattia ja samalla itse tutkailin ohjausakselin niveliä. Siitä ohjausakselin juuresta (juuri ennen hammastankoa) kun ottaa kunnon otteen, niin välyksen tunsi ihan käsin heiluttelemalla. Renkaista vemputtamalla ei kuitenkaan tunnu hammastangossa väljää.

    Ajattelin että tuo lonksunta voisi asettua hammastangon "hampaiston" vaseliinikäsittelyllä ja kuningaspultin hienoisella säätämisellä tiukemmalle? Ainakin E39:mn tapauksessa tällä toimenpiteellä havisi kaikki lonksunnat.
    BMW G30 530e X-Drive

    Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

    Comment

    • Juspa
      Bimmer Enthusiast
      • Feb 2006
      • 1239
      • Pori

      Originally posted by JKK View Post
      Mulla myös klonksuu juuri tuolla tavalla tuossa keskialueella - ja oikeastaan ihan missä tahansa ratin asennossa. Tosi pienestä välyksestä on kysymys, jota ei välttämättä edes huomaa jos ei tiedä. Mutta tässä tapauksessa ei siis tartte olla edes ratti keskitettynä. Alustavasti tutkailin, että lonksunta tulee ohjausakselin liitynnästä hammastankoon. Poika heilutteli rattia ja samalla itse tutkailin ohjausakselin niveliä. Siitä ohjausakselin juuresta (juuri ennen hammastankoa) kun ottaa kunnon otteen, niin välyksen tunsi ihan käsin heiluttelemalla. Renkaista vemputtamalla ei kuitenkaan tunnu hammastangossa väljää.

      Ajattelin että tuo lonksunta voisi asettua hammastangon "hampaiston" vaseliinikäsittelyllä ja kuningaspultin hienoisella säätämisellä tiukemmalle? Ainakin E39:mn tapauksessa tällä toimenpiteellä havisi kaikki lonksunnat.
      Mulla myös aivan sama, missä asennossa ratti on niin kuuluu (ei kylläkään ihan aina). Täytyy itse tutkia kanssa tarkemmin kun saa apumiehen kääntelemään rattia. Ootko varma, että sulla välys on siellä hampaistossa eikä siinä nivelessä? Niissä nivelissäkin on ollut ilmeisesti väljyyksiä.

      e46 vastaava (hyvin näkyy ja kuuluu kun nivel ruuvipenkissä kiinni):
      E70 M-Sport AlpinWeiß 3

      Ex.
      F11 535d -11 M-Sport AlpinWeiß 3
      E60 535d -06 M-Sport Carbonschwartz
      E90 320d -05 Schwartz 2
      E36 328i touring -97 Diamantschwartz
      E36 352i -91 Diamantschwartz

      Comment

      • JKK
        Bimmer Enthusiast
        • May 2006
        • 2325
        • Uusimaa

        Originally posted by Juspa View Post
        Ootko varma, että sulla välys on siellä hampaistossa eikä siinä nivelessä? Niissä nivelissäkin on ollut ilmeisesti väljyyksiä.
        Täytyy sanoa että ihan 100% varma en ole, koska ranne ei meinannut mahtua ahtaasta välistä kun aivan hammastankoon asti yritti ulottua. Pitäisi purkaa hieman enemmän tavaraa tieltä pois että pääsisi kunnolla käsiksi...

        Jokatapauksessa välys oli selkeästi tämän kuvan osan numero 5 alapäässä. Joko hammaskosketuksessa tai sitten alimmassa ristinivelessä. Ja juuri tuosta alemmasta akselin osasta on julkaistu uudempi paranneltu versio, kuten osanumerosta näkee. Eli jotain häikkää siinä on... Hintaa n.200 euroa. Ja tässä tapauksessa kyse on siis x-driven ohjausakselista, joka on eri numerolla kuin takavetoisen, mutta varmaan perusrakenne samaa kuraa...
        Last edited by JKK; 28-10-2016, 15:17.
        BMW G30 530e X-Drive

        Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

        Comment

        • Stombe
          Bimmer Rookie
          • Apr 2007
          • 170
          • Keski-Suomi

          Kerran jo pois F11:n möin ja taas F11:n ostin, tällä kertaa 35d:n. Kyllä se mieli vetää silti bemareihin aina vain takasin!

          En tiedä onko varsinaisesti tyyppiviasta kyse, mutta vikaa ilmeni kuitenkin ja vähän ehdotuksia korjaamiseksi kaipailisin muutakin kuin jäätävän hintaista valohoitoa marmoorilla.


          Enpä kerinny ajaa kuin muutaman sata kilsaa hankinnasta kun tänään liikennevaloissa rupesi haisemaan palanu öljy. Ajattelin edessä olevan Tojotan haisevan. Kaupan pihaan kaartaessa Tojotan hävitessä edestä ajattelin ongelman väistyneen, mutta eipä mitään! Oma autohan se savuaa konepeiton alta..

          Tsekkasin heti konehuoneesta että pakoputken päältä/alta tai siltä seudulta eli moottorin takaa käry tulee kun puhelimen lampulla tirkistelin. Tätä edelti manuaalisesti moottorijarrulla tulo liikennevaloihin ikäänkuin kokeillessa miten toimii (sport-automaatti) ja valinnaksi jäi M2 jolla se lähti eteenpäin, tosiaan kakkosella lähti liikennevaloista. Varsinaisesti mitään raskasta rasittamista ei edeltänyt, perheen kanssahan kauppareissulla oltiin.

          Onko ollut muualla havaintoa vastaavasta?
          Voiko moottori pullauttaa jostain öljyä ulospäin joutuen pakoputken päälle?
          Vuotaisko venttilikopantiiviste tosiaan jo näin tuoreessa pelissä? -> 2011 & 160tkm/3936h ajettu.
          Vai onko jotain letkuvuotoja ollut havaittavissa?

          Joskus reilu vuosi sitten mulla oli 318i E91 josta vuoti venakopan tiiviste, oli ajettu noin 200tkm ja uusiahan se piti.
          Last edited by Stombe; 28-10-2016, 20:04.
          F11 535d M-sport VOLL
          MB A180 -16
          Cagiva Xtra Raptor 1000
          Kupla Cab ATM -69
          *ollu monta muutakin katiskaa ja bemaria*

          Comment

          • Juspa
            Bimmer Enthusiast
            • Feb 2006
            • 1239
            • Pori

            Originally posted by JKK View Post
            Täytyy sanoa että ihan 100% varma en ole, koska ranne ei meinannut mahtua ahtaasta välistä kun aivan hammastankoon asti yritti ulottua. Pitäisi purkaa hieman enemmän tavaraa tieltä pois että pääsisi kunnolla käsiksi...

            Jokatapauksessa välys oli selkeästi tämän kuvan osan numero 5 alapäässä. Joko hammaskosketuksessa tai sitten alimmassa ristinivelessä. Ja juuri tuosta alemmasta akselin osasta on julkaistu uudempi paranneltu versio, kuten osanumerosta näkee. Eli jotain häikkää siinä on... Hintaa n.200 euroa. Ja tässä tapauksessa kyse on siis x-driven ohjausakselista, joka on eri numerolla kuin takavetoisen, mutta varmaan perusrakenne samaa kuraa...
            Tänään testailin ja mulla tuntuu ja kuuluu pyöritellessä akselista se ääni juuri tuosta nivelestä tai sieltä hammastuksesta. Koitin itse ristiniveltä vedellä pituussuunnassa enkä saanut tuntumaan siinä klappia. Kuningaspulttia koitin kiristellä, mutta tuntui että 17 hylsy antoi myöden ja 16 ei saanut mahtumaan.. pitää paremmalla ajalla koittaa uudestaan.
            Vaihtelin muuten huuhtelemalla ohjaustehostimen öljyt ja tuntuu että ääni pieneni?? Noh, katotaan oliko vaan lumetta.. (vai kiristyikö kuningasmutteri vähäsen???)

            Ja mulla siis autona E60 vaikka F -topicissa ollaankin, mutta kai se sopii kun oire ja aiheuttaja ovat ilmeisesti samoja..
            Last edited by Juspa; 28-10-2016, 21:16.
            E70 M-Sport AlpinWeiß 3

            Ex.
            F11 535d -11 M-Sport AlpinWeiß 3
            E60 535d -06 M-Sport Carbonschwartz
            E90 320d -05 Schwartz 2
            E36 328i touring -97 Diamantschwartz
            E36 352i -91 Diamantschwartz

            Comment

            • JKK
              Bimmer Enthusiast
              • May 2006
              • 2325
              • Uusimaa

              Originally posted by Juspa View Post
              Kuningaspulttia koitin kiristellä, mutta tuntui että 17 hylsy antoi myöden...
              Siinä on vissiin mutterilukite laitettu säätöpultin väliin ja joissain yksilöissä on todella tiukassa se ensimmäinen nitkahdus. Joissakin taas tuntuu että ei ole mitään ongelmaa.

              Originally posted by Juspa View Post
              Vaihtelin muuten huuhtelemalla ohjaustehostimen öljyt ja tuntuu että ääni pieneni?? Noh, katotaan oliko vaan lumetta.. (vai kiristyikö kuningasmutteri vähäsen???)
              Millaisella systeemillä huuhtelit ne öljyt? Sehän hotaisee aika vimmalla sitä öljyä kun pannun laittaa käyntiin? Apumies ratin takana ja toinen kaatoi vauhdilla uutta öljyä säiliöön? Näinkös? Ja paluuputki jatkoletkulla jätesäiliöön? E39:iin nimittäin tein tuon homman ja aika vikkelästi sai vaihtaa uutta pulloa.... Mietin että onkohan hyötyä laittaa joku kuristin sinne paluuletkun ulosvirtauspäähän, jotta vähän hitaammin imisi sitä säiliötä tyhjäksi?
              Last edited by JKK; 28-10-2016, 21:49.
              BMW G30 530e X-Drive

              Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

              Comment

              • Juspa
                Bimmer Enthusiast
                • Feb 2006
                • 1239
                • Pori

                Originally posted by JKK View Post
                Millaisella systeemillä huuhtelit ne öljyt? Sehän hotaisee aika vimmalla sitä öljyä kun pannun laittaa käyntiin? Apumies ratin takana ja toinen kaatoi vauhdilla uutta öljyä säiliöön? Näinkös? Ja paluuputki jatkoletkulla jätesäiliöön? E39:iin nimittäin tein tuon homman ja aika vikkelästi sai vaihtaa uutta pulloa.... Mietin että onkohan hyötyä laittaa joku kuristin sinne paluuletkun ulosvirtauspäähän, jotta vähän hitaammin imisi sitä säiliötä tyhjäksi?
                No, "huuhtelemalla".. Eli imin säiliöstä pois niin paljon kuin pystyi ettei horase tyhjää ja siten uutta öljyä säiliö täyteen. Sitten ratti äärilaidasta toiseen ja takaisin keskelle ja taas imettiin säiliö ja uutta tilalle. Ton tein varmaan 10 kertaa ja 2 litraa öljyä. Nyt on ainakin ihan puhdasta öljy.
                E70 M-Sport AlpinWeiß 3

                Ex.
                F11 535d -11 M-Sport AlpinWeiß 3
                E60 535d -06 M-Sport Carbonschwartz
                E90 320d -05 Schwartz 2
                E36 328i touring -97 Diamantschwartz
                E36 352i -91 Diamantschwartz

                Comment

                • Havis
                  Bimmer Enthusiast
                  • Aug 2004
                  • 1838
                  • Kotona/Poissa

                  Originally posted by SilverHawk View Post
                  Muutamaan otteeseen ruvennut kiristämään hermoja kun paikallaan ollessa rattia vähän käännellessä kuuluu sellainen klik klik ääni.
                  Ohjauksen kääntelyä auton ollessa paikallaan tulee välttää viimeiseen saakka. Kun tehostimen pumpun voimalla väännellään rengasta paljaalla pitävällä pinnalla saa ohjausnivelet sellaista vääntökäsittelyä ettei sitä mikään nivel kauaa kestä.

                  Eikö sitä opetettu jo autokoulussa kaikille?
                  "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

                  E60 523iA -08

                  Comment

                  • Heguli 31
                    BTCF Member
                    • Oct 2004
                    • 10045
                    • KVLA

                    Originally posted by Havis View Post
                    Ohjauksen kääntelyä auton ollessa paikallaan tulee välttää viimeiseen saakka. Kun tehostimen pumpun voimalla väännellään rengasta paljaalla pitävällä pinnalla saa ohjausnivelet sellaista vääntökäsittelyä ettei sitä mikään nivel kauaa kestä.

                    Eikö sitä opetettu jo autokoulussa kaikille?
                    Esim. ahtaaseen parkkiin ajettaessa usein lähes välttämätöntä. Ja F10 on jo sen koko luokan auto,että useimmat parkkipaikat alkaa olla ahtaita. Jos ei aja sinne taaimmaiseen parkkiriviin satojen metrien päähän.

                    Comment

                    • Havis
                      Bimmer Enthusiast
                      • Aug 2004
                      • 1838
                      • Kotona/Poissa

                      Originally posted by Heguli 31 View Post
                      Esim. ahtaaseen parkkiin ajettaessa usein lähes välttämätöntä..
                      Usein kuitenkin vain taidon puutetta tai laiskuutta. Kun nuorena on alkuajokokemuksen saanut ilman ohjaustehostinta olevilla raskasohjauksisilla autoilla, temppu ei ole edes vaikeaa. Ratin voi kääntää vaikka laidasta laitaan yllättävän lyhyen ajomatkan aikana jos sen opettelee
                      Last edited by Havis; 29-10-2016, 14:46.
                      "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

                      E60 523iA -08

                      Comment

                      • Stombe
                        Bimmer Rookie
                        • Apr 2007
                        • 170
                        • Keski-Suomi

                        Originally posted by Stombe View Post
                        Kerran jo pois F11:n möin ja taas F11:n ostin, tällä kertaa 35d:n. Kyllä se mieli vetää silti bemareihin aina vain takasin!

                        En tiedä onko varsinaisesti tyyppiviasta kyse, mutta vikaa ilmeni kuitenkin ja vähän ehdotuksia korjaamiseksi kaipailisin muutakin kuin jäätävän hintaista valohoitoa marmoorilla.


                        Enpä kerinny ajaa kuin muutaman sata kilsaa hankinnasta kun tänään liikennevaloissa rupesi haisemaan palanu öljy. Ajattelin edessä olevan Tojotan haisevan. Kaupan pihaan kaartaessa Tojotan hävitessä edestä ajattelin ongelman väistyneen, mutta eipä mitään! Oma autohan se savuaa konepeiton alta..

                        Tsekkasin heti konehuoneesta että pakoputken päältä/alta tai siltä seudulta eli moottorin takaa käry tulee kun puhelimen lampulla tirkistelin. Tätä edelti manuaalisesti moottorijarrulla tulo liikennevaloihin ikäänkuin kokeillessa miten toimii (sport-automaatti) ja valinnaksi jäi M2 jolla se lähti eteenpäin, tosiaan kakkosella lähti liikennevaloista. Varsinaisesti mitään raskasta rasittamista ei edeltänyt, perheen kanssahan kauppareissulla oltiin.

                        Onko ollut muualla havaintoa vastaavasta?
                        Voiko moottori pullauttaa jostain öljyä ulospäin joutuen pakoputken päälle?
                        Vuotaisko venttilikopantiiviste tosiaan jo näin tuoreessa pelissä? -> 2011 & 160tkm/3936h ajettu.
                        Vai onko jotain letkuvuotoja ollut havaittavissa?

                        Joskus reilu vuosi sitten mulla oli 318i E91 josta vuoti venakopan tiiviste, oli ajettu noin 200tkm ja uusiahan se piti.

                        Tänään tutkiskelin enemmän, tosiaan venttiikopan alapuolella on turbojen takapuolen (edestä katsottuna) lohkon alueelta öljyistä pintaa, ei puhtaana pitävää eli vähän tihkuvaa. Huonostihan sinne näkee ilman että purkaa enemmän kuin muovit pois.
                        Onko siinä turboille öljyn liittimet sellaisia että niistä voisi tihkuttaa?
                        Venttiikoppa oli kuljettajan puolelta kuten moottorin lohkokin aivan puhdas.
                        Likaa oli vain vänkärin puolella lohkossa ja enemmän takaosassa, hivenen myös vauhtipyörän kopan päältä tullu (vain vänkärin puolella).

                        Edit: Tein tutkivaa journalismia, ja kysyn josko täältä lisää löytyisi asiaan kokemusta..?

                        Onko imusarjoissa ollut ongelmia eli halkeamisia? Onko niistä joutunut öljyä ulos (lohkon pinnoille) jota luontaisestikkin kulkee imusarjassa?

                        Tai toinen, onko näistä tuplaturboista mennyt turboja sököksi? Voiko akseli-välyksen seurauksesta tulla turbon ulkopuolelle öljyä?

                        Kolmas, onko huohottimen tai tarkemmin sen suodattimen tukkeentumista ollut samalaista joka vanhemmissa malleissa on ollut mahdollinen, jota kautta sitten voisi öljyä joutua lohkolle?
                        Last edited by Stombe; 01-11-2016, 20:15.
                        F11 535d M-sport VOLL
                        MB A180 -16
                        Cagiva Xtra Raptor 1000
                        Kupla Cab ATM -69
                        *ollu monta muutakin katiskaa ja bemaria*

                        Comment

                        • Atom
                          BTCF Member
                          • Dec 2014
                          • 102
                          • Mäntsälä

                          Originally posted by Stombe View Post
                          Tänään tutkiskelin enemmän, tosiaan venttiikopan alapuolella on turbojen takapuolen (edestä katsottuna) lohkon alueelta öljyistä pintaa, ei puhtaana pitävää eli vähän tihkuvaa. Huonostihan sinne näkee ilman että purkaa enemmän kuin muovit pois.
                          Onko siinä turboille öljyn liittimet sellaisia että niistä voisi tihkuttaa?
                          Venttiikoppa oli kuljettajan puolelta kuten moottorin lohkokin aivan puhdas.
                          Likaa oli vain vänkärin puolella lohkossa ja enemmän takaosassa, hivenen myös vauhtipyörän kopan päältä tullu (vain vänkärin puolella).

                          Edit: Tein tutkivaa journalismia, ja kysyn josko täältä lisää löytyisi asiaan kokemusta..?

                          Onko imusarjoissa ollut ongelmia eli halkeamisia? Onko niistä joutunut öljyä ulos (lohkon pinnoille) jota luontaisestikkin kulkee imusarjassa?

                          Tai toinen, onko näistä tuplaturboista mennyt turboja sököksi? Voiko akseli-välyksen seurauksesta tulla turbon ulkopuolelle öljyä?

                          Kolmas, onko huohottimen tai tarkemmin sen suodattimen tukkeentumista ollut samalaista joka vanhemmissa malleissa on ollut mahdollinen, jota kautta sitten voisi öljyä joutua lohkolle?
                          Öjynsuodattimen jalka? Väärällä puolella mutta tarkasta kuitenkin.
                          G21 330e xDrive M-sport


                          Ex:F11 530d xDrive M-sport, E91 LCI 330d xDrive, e39 520d

                          Uudenmaan Moottorioptimointi
                          +358407496923

                          Comment

                          • Heksunaattori
                            Bimmer Rookie
                            • Nov 2012
                            • 60
                            • Tuusula

                            Terve!

                            Onko muilla tullut vastaan N57 kylmänä käynnistäessä epätasainen tyhjäkäynti, joka kuitenkin normalisoituu koneen lämmetessä?
                            Koodit luettu eikä anna koodia hehkuista tai EGR...

                            Auto F10 525dA vm. 2010, ajettu vajaa 60tkm
                            F10 525dA -10
                            E90 320dA -09
                            E36 320i -95
                            E60 525dA -05

                            Comment

                            • veku
                              Bimmer Enthusiast
                              • May 2005
                              • 6325
                              • P-Pohjanmaa

                              Originally posted by Heksunaattori View Post
                              Terve!

                              Onko muilla tullut vastaan N57 kylmänä käynnistäessä epätasainen tyhjäkäynti, joka kuitenkin normalisoituu koneen lämmetessä?
                              Koodit luettu eikä anna koodia hehkuista tai EGR...

                              Auto F10 525dA vm. 2010, ajettu vajaa 60tkm
                              Kyllä tuo hehkutukseen viittaisi silti.
                              Hehkujen ohjain menee itsellä vaihtoon viikon päästä..
                              F11 M550D
                              E39 M5
                              F26 3.0 Da M-Sport
                              E61 535D M-Sport

                              Comment

                              • BesiF10
                                Newbiemmer
                                • Sep 2016
                                • 5
                                • Turku

                                530xd

                                530xd f10 190kw tuli ostettua tuossa elokuun lopussa. Nyt ajanu sillä n.10tkm ja tykkään autosta kovasti. Etu oikea laakeri meni vaihtoon oston jälkeen ja egr venttiilin lauhdutin? ( huomasin että nesteet katoaa ) tyyppivika? muita ongelmia ei ainakaan vielä ole ollut.


                                Ajoltaan tämä on aivan mahtavaa, jämäkkä ja hiljainen auto, kulkee kuin juna!
                                F10 530xd 190kW vm-11
                                Ex. '01 E39 520D sekä '02 E39 520D

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎