Announcement

Collapse
No announcement yet.

X-Drive - jakolaatikon öljynvaihto

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • JPa_
    Newbiemmer
    • Jun 2013
    • 22
    • Vantaa

    Tästä nyt tuntuisi kaikki tärinät poistuneen kun vanteiden keskireiät pyöräytettiin sorvissa isommaksi ja asennettiin vanteet metallisten soviterenkaiden kanssa.
    F10 530d xDrive 2011

    Comment

    • makebm5
      Bimmer Enthusiast
      • May 2009
      • 1255
      • Kainuu

      Originally posted by fraatti View Post
      Tämä todistaa sen että sekarengastus nelikossa ilman tähtimerkintää on lottoamista. Joko onni osuu kohdalle tai sitten ei. Huonolla tuurilla hajoaa jakolatikko.
      Jos haluaa pitää auton ehjänä ja erilevyiset renkaat edessä ja takana niin sitten käyttää vain *-merkittyä bemarille speksattua rengasta niin homma toimii varmasti.
      Katselin BMW sivulta niin ei mainittu "tähdellä" merkittyjen renkaissa erikseen olevan speksattu juuri "samalle vierintä kehälle" Eikö STRO normi määrittele jo vierintä kehät.
      BMW i4 M50, BMW E89 35is
      Ex E39 M5,335i E92, F10 535i, F01 730d, M550d, F01 750d, F13 650i, G11 730xD, E93 335i, G30 530e

      Comment

      • fraatti
        Bimmer Enthusiast
        • Oct 2002
        • 4628
        • Tampere

        Originally posted by makebm5 View Post
        Katselin BMW sivulta niin ei mainittu "tähdellä" merkittyjen renkaissa erikseen olevan speksattu juuri "samalle vierintä kehälle" Eikö STRO normi määrittele jo vierintä kehät.
        Vierintäkehissä on toleranssi molempiin suuntiin. Jos renkaat ovat OE-renkaat niin niistä tehdään juuri sellaisen kuin asiakas haluaa. Toisesta voidaan karvan nipistää ja toista karvan kasvattaa. Toki renkaan pitää osua standardiin myös paineistettuna ja koestuskoneella ajettuna joten aivan toleranssia ulkolaidalle ei voida mennä.

        Satun nyt tietämään yhtä ja toista kuten vaikkapa montako millin kymmenystä renkaan teksti voi bemarin määritelmän mukaan olla koholla renkaan kyljestä....
        F11 535dX LCI
        Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

        Comment

        • makebm5
          Bimmer Enthusiast
          • May 2009
          • 1255
          • Kainuu

          Originally posted by fraatti View Post
          Vierintäkehissä on toleranssi molempiin suuntiin. Jos renkaat ovat OE-renkaat niin niistä tehdään juuri sellaisen kuin asiakas haluaa. Toisesta voidaan karvan nipistää ja toista karvan kasvattaa. Toki renkaan pitää osua standardiin myös paineistettuna ja koestuskoneella ajettuna joten aivan toleranssia ulkolaidalle ei voida mennä.

          Satun nyt tietämään yhtä ja toista kuten vaikkapa montako millin kymmenystä renkaan teksti voi bemarin määritelmän mukaan olla koholla renkaan kyljestä....
          Kaikkea varmasti valmistaja määrittelee omille tähti renkailleen jotta ne istuvat vanteella hyvän näköisesti ja suojaavat vannetta jne. Olisi kait kuitenkin aika edes vastuutonta vaikkapa Micheliniltä heidän omilta sivuillaan suosittaa rengas mallikohtaisessa konfiguraattorissa sellaisia renkaita autoon ettei ne toimisi esim vierintä kehän suhteen. Kyseisen merkin sivulla omaani suosittuu MO merkinnällä olevat renkaat ja eikös ne ole mersuun tarkoitetut. Tässä otos 7000km ajetuista Michelineistä takana. Noissa on etusten täysipintaisiin verrattuna pyörintä eroa 1km 60 nopeudessa. Tiedä näistä sitten. Nyt Michelinin suosittaa ykkös vaihtoehto viime vuoteen verrattuna primacy mallia.
          Last edited by makebm5; 29-10-2020, 16:08.
          BMW i4 M50, BMW E89 35is
          Ex E39 M5,335i E92, F10 535i, F01 730d, M550d, F01 750d, F13 650i, G11 730xD, E93 335i, G30 530e

          Comment

          • fraatti
            Bimmer Enthusiast
            • Oct 2002
            • 4628
            • Tampere

            Originally posted by makebm5 View Post
            Kaikkea varmasti valmistaja määrittelee omille tähti renkailleen jotta ne istuvat vanteella hyvän näköisesti ja suojaavat vannetta jne. Olisi kait kuitenkin aika edes vastuutonta vaikkapa Micheliniltä heidän omilta sivuillaan suosittaa rengas mallikohtaisessa konfiguraattorissa sellaisia renkaita autoon ettei ne toimisi esim vierintä kehän suhteen. Kyseisen merkin sivulla omaani suosittuu MO merkinnällä olevat renkaat ja eikös ne ole mersuun tarkoitetut. Tässä otos 7000km ajetuista Michelineistä takana. Noissa on etusten täysipintaisiin verrattuna pyörintä eroa 1km 60 nopeudessa
            Suurin osa vaatimuksista on kaikkea muuta kuin mikä näkyy renkaan päällepäin. Mm ajokokeet ovat varsin mittavat.

            En osaa ottaa kantaa siihen että mitä mikäkin valmistaja suosittaa autoon ja kuinka ne siinä oikeasti toimivat.

            Eikä kukaan taida edes tietää että paljonko jakolaatikko kestää pyörimiseroa ja kauanko. Fakta on kuitenkin se että mitä enemmän etu- ja takarenkaiden välillä on nopeuseroa niin sitä enemmän voisi kuvitella että kytkinpakan toimiessa sen on annettava levyjen luistaa toisiaan vasten. Tämä luonnollisesti lisää kulumaa. Tällöin tietysti paras mahdollinen tilanne on että vierintäkehät ovat mahdollisimman lähellä toisiaan.

            Mainitsemastasi 1km/h erosta vielä tuplat lisää niin nousee jo savu. Se on ainakin jo liikaa lyhytaikaisestikin.
            Last edited by fraatti; 26-07-2019, 18:09.
            F11 535dX LCI
            Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

            Comment

            • makebm5
              Bimmer Enthusiast
              • May 2009
              • 1255
              • Kainuu

              Originally posted by fraatti View Post
              Suurin osa vaatimuksista on kaikkea muuta kuin mikä näkyy renkaan päällepäin. Mm ajokokeet ovat varsin mittavat.

              En osaa ottaa kantaa siihen että mitä mikäkin valmistaja suosittaa autoon ja kuinka ne siinä oikeasti toimivat.

              Eikä kukaan taida edes tietää että paljonko jakolaatikko kestää pyörimiseroa ja kauanko. Fakta on kuitenkin se että mitä enemmän etu- ja takarenkaiden välillä on nopeuseroa niin sitä enemmän voisi kuvitella että kytkinpakan toimiessa sen on annettava levyjen luistaa toisiaan vasten. Tämä luonnollisesti lisää kulumaa. Tällöin tietysti paras mahdollinen tilanne on että vierintäkehät ovat mahdollisimman lähellä toisiaan.

              Mainitsemastasi 1km/h erosta vielä tuplat lisää niin nousee jo savu. Se on ainakin jo liikaa lyhytaikaisestikin.
              https://www.btcf.fi/forum/showthread...78#post4133878
              Sen verran tiedän itsekin että joidenkin automerkkien kohdalla jos laitat muuta kuin merkki speksatun renkaan niin kuulosuojaimet päällä saat ajella.
              Tämä oma tilanne lienee nyt sellainen ääripää mitä voi yleensä olla. Toisaalta tarkkaa tietoa tuo Km/h ero ei ole kun testeri pyöristi täyteen kilometriin ja mitä täälläkin on nähty niin tarkempiakin lukemia saa ulos.
              BMW i4 M50, BMW E89 35is
              Ex E39 M5,335i E92, F10 535i, F01 730d, M550d, F01 750d, F13 650i, G11 730xD, E93 335i, G30 530e

              Comment

              • makebm5
                Bimmer Enthusiast
                • May 2009
                • 1255
                • Kainuu

                Originally posted by makebm5 View Post
                Sen verran tiedän itsekin että joidenkin automerkkien kohdalla jos laitat muuta kuin merkki speksatun renkaan niin kuulosuojaimet päällä saat ajella.
                Tämä oma tilanne lienee nyt sellainen ääripää mitä voi yleensä olla. Toisaalta tarkkaa tietoa tuo Km/h ero ei ole kun testeri pyöristi täyteen kilometriin ja mitä täälläkin on nähty niin tarkempiakin lukemia saa ulos.
                Tänään vaihdatin taakse loppuun ajettujen Michelinien tilalle Hankookin ventukset. Uusilla Hankookeilla nopeusero on nyt akselien välillä 0km/h. Eli nuo Michelinit loppuun ajettuna oli isompi kehäiset kuin uuden Hankookit. Edessä on nyt noin 1mm kuluneet Michelinit mutta erikoossa. (rengastus245/45 - 275/40)
                BMW i4 M50, BMW E89 35is
                Ex E39 M5,335i E92, F10 535i, F01 730d, M550d, F01 750d, F13 650i, G11 730xD, E93 335i, G30 530e

                Comment

                • Heppahessu
                  Newbiemmer
                  • Jul 2019
                  • 5
                  • Nokia

                  Tein tuossa kesälomalla pikku rempan omaan 520D Xdriveen kun rupes nykiminen ottaan päähän, linkin takaa lyhyt selostus niille ketä kiinnostaa jakolaatikon todellinen vika nykimiseen liittyen... http://www.bmwforum.fi/viewtopic.php...13180&start=20

                  Comment

                  • TON-III
                    Bimmer Fanatic
                    • Nov 2018
                    • 480
                    • Turku

                    Jännä juttu, valmistaja valmistanut (valmistuttanut) näitä laatikoita jo yli vuosikymmenen ajan ja silti näistä löytyy vielä tämmöisiä lapsuksia, missä se kehityksen kehittyminen luuraa ? :think Juu tiedetään että nykyään ei enää tehdä helmiä sioille ...... mutta edes säädyllistä laatua.
                    F13 640 DA X-Drive M-Sport -12

                    Comment

                    • jiivee530d
                      Bimmer Fanatic
                      • Feb 2013
                      • 400
                      • pohjois-savo

                      jakolaatikon öljynvaihto olis ajankohtainen. tässä laatikossa ei näyttäny olevan tyhjennysproppua. onko porukka vaihtanu imemällä? miten helposti tulee imemällä ja saako tyhjäksi?

                      onko tässä täyttö sillee että täyttöproppua myöten eli kun rupee lirittää ulos nii sillon on oikee määrä vai pitää mitata paljonko tulee ulos ja laittaa samanverran uutta?

                      Comment

                      • >Jon1<
                        BTCF Member
                        • Oct 2007
                        • 1054
                        • Kuopio

                        Originally posted by jiivee530d View Post
                        jakolaatikon öljynvaihto olis ajankohtainen. tässä laatikossa ei näyttäny olevan tyhjennysproppua. onko porukka vaihtanu imemällä? miten helposti tulee imemällä ja saako tyhjäksi?

                        onko tässä täyttö sillee että täyttöproppua myöten eli kun rupee lirittää ulos nii sillon on oikee määrä vai pitää mitata paljonko tulee ulos ja laittaa samanverran uutta?
                        Imemällä pois ja samalla imurilla kannusta uutta tilalle.. Semmosen 4dl sieltä sain ulos ja ihan kivuttomasti tuli.. 2 kertaan tuli vaihdettua, välissä pikku lenkin heitin että öljyt sekottuu. Ja joo proppuun asti aina uutta kun rupeaa valumaan pihalle niin hyvä adaptaatiot kannattaa muistaa nollata myös
                        ex:F11 535xd M-Sport
                        ex:e61 530D M-Sport
                        ex:e38 740i mafia
                        ex:e36 328
                        ex:e36 320
                        ex:e30 320->325

                        Comment

                        • jiivee530d
                          Bimmer Fanatic
                          • Feb 2013
                          • 400
                          • pohjois-savo

                          Originally posted by >Jon1< View Post
                          Imemällä pois ja samalla imurilla kannusta uutta tilalle.. Semmosen 4dl sieltä sain ulos ja ihan kivuttomasti tuli.. 2 kertaan tuli vaihdettua, välissä pikku lenkin heitin että öljyt sekottuu. Ja joo proppuun asti aina uutta kun rupeaa valumaan pihalle niin hyvä adaptaatiot kannattaa muistaa nollata myös

                          onko se toi calibration vai repair? :think

                          Comment

                          • >Jon1<
                            BTCF Member
                            • Oct 2007
                            • 1054
                            • Kuopio

                            Originally posted by jiivee530d View Post
                            onko se toi calibration vai repair? :think
                            Eikös siellä oo semmonen kohta kuin oil change
                            Last edited by >Jon1<; 01-11-2019, 10:22.
                            ex:F11 535xd M-Sport
                            ex:e61 530D M-Sport
                            ex:e38 740i mafia
                            ex:e36 328
                            ex:e36 320
                            ex:e30 320->325

                            Comment

                            • jiivee530d
                              Bimmer Fanatic
                              • Feb 2013
                              • 400
                              • pohjois-savo

                              Originally posted by >Jon1< View Post
                              Eikös siellä oo semmonen kohta kuin oil change
                              transfer box transmission control unit

                              siellä tulee 2 vaihtoehtoo. calibration tai repair.

                              varmaan sit noista kun menee eteenpäin nii vois tulla öljynvaihto. en kattonu niin pitkälle. mut hyvä tietää että jos siellä on sellanen kohta kun öljynvaihto. tarviiko sille sit muuta tehdä?

                              pitää vaikka sillä istan haulla ettiä sit niin eiköhän se sieltä löydy.kuhan nyt sais öljyt ensin ostettua kuopion laakkoselta.

                              kysyn samalla tässä peräöljyistä. jostain luin että tilavuudet olisi 0.6 ja 0.9. takaperässä oli ainaki tyhjennysroppu miten lie edessä?
                              Last edited by jiivee530d; 01-11-2019, 10:45.

                              Comment

                              • >Jon1<
                                BTCF Member
                                • Oct 2007
                                • 1054
                                • Kuopio

                                Originally posted by jiivee530d View Post
                                transfer box transmission control unit

                                siellä tulee 2 vaihtoehtoo. calibration tai repair.

                                varmaan sit noista kun menee eteenpäin nii vois tulla öljynvaihto. en kattonu niin pitkälle. mut hyvä tietää että jos siellä on sellanen kohta kun öljynvaihto. tarviiko sille sit muuta tehdä?

                                pitää vaikka sillä istan haulla ettiä sit niin eiköhän se sieltä löydy.kuhan nyt sais öljyt ensin ostettua kuopion laakkoselta.

                                kysyn samalla tässä peräöljyistä. jostain luin että tilavuudet olisi 0.6 ja 0.9. takaperässä oli ainaki tyhjennysroppu miten lie edessä?
                                repairin alta se taitaa löytyä.. etuperässä on tyhjennysproppu kuskin puolella.. ei mulla takana proppua ollu ollenkaan perässä :think
                                ex:F11 535xd M-Sport
                                ex:e61 530D M-Sport
                                ex:e38 740i mafia
                                ex:e36 328
                                ex:e36 320
                                ex:e30 320->325

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎