Tästä nyt tuntuisi kaikki tärinät poistuneen kun vanteiden keskireiät pyöräytettiin sorvissa isommaksi ja asennettiin vanteet metallisten soviterenkaiden kanssa.
Announcement
Collapse
No announcement yet.
X-Drive - jakolaatikon öljynvaihto
Collapse
X
-
Originally posted by fraatti View PostTämä todistaa sen että sekarengastus nelikossa ilman tähtimerkintää on lottoamista. Joko onni osuu kohdalle tai sitten ei. Huonolla tuurilla hajoaa jakolatikko.
Jos haluaa pitää auton ehjänä ja erilevyiset renkaat edessä ja takana niin sitten käyttää vain *-merkittyä bemarille speksattua rengasta niin homma toimii varmasti.BMW i4 M50, BMW E89 35is
Ex E39 M5,335i E92, F10 535i, F01 730d, M550d, F01 750d, F13 650i, G11 730xD, E93 335i, G30 530e
Comment
-
-
Originally posted by makebm5 View PostKatselin BMW sivulta niin ei mainittu "tähdellä" merkittyjen renkaissa erikseen olevan speksattu juuri "samalle vierintä kehälle" Eikö STRO normi määrittele jo vierintä kehät.
Satun nyt tietämään yhtä ja toista kuten vaikkapa montako millin kymmenystä renkaan teksti voi bemarin määritelmän mukaan olla koholla renkaan kyljestä....F11 535dX LCI
Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...
Comment
-
-
Originally posted by fraatti View PostVierintäkehissä on toleranssi molempiin suuntiin. Jos renkaat ovat OE-renkaat niin niistä tehdään juuri sellaisen kuin asiakas haluaa. Toisesta voidaan karvan nipistää ja toista karvan kasvattaa. Toki renkaan pitää osua standardiin myös paineistettuna ja koestuskoneella ajettuna joten aivan toleranssia ulkolaidalle ei voida mennä.
Satun nyt tietämään yhtä ja toista kuten vaikkapa montako millin kymmenystä renkaan teksti voi bemarin määritelmän mukaan olla koholla renkaan kyljestä....Last edited by makebm5; 29-10-2020, 16:08.BMW i4 M50, BMW E89 35is
Ex E39 M5,335i E92, F10 535i, F01 730d, M550d, F01 750d, F13 650i, G11 730xD, E93 335i, G30 530e
Comment
-
-
Originally posted by makebm5 View PostKaikkea varmasti valmistaja määrittelee omille tähti renkailleen jotta ne istuvat vanteella hyvän näköisesti ja suojaavat vannetta jne. Olisi kait kuitenkin aika edes vastuutonta vaikkapa Micheliniltä heidän omilta sivuillaan suosittaa rengas mallikohtaisessa konfiguraattorissa sellaisia renkaita autoon ettei ne toimisi esim vierintä kehän suhteen. Kyseisen merkin sivulla omaani suosittuu MO merkinnällä olevat renkaat ja eikös ne ole mersuun tarkoitetut. Tässä otos 7000km ajetuista Michelineistä takana. Noissa on etusten täysipintaisiin verrattuna pyörintä eroa 1km 60 nopeudessa
En osaa ottaa kantaa siihen että mitä mikäkin valmistaja suosittaa autoon ja kuinka ne siinä oikeasti toimivat.
Eikä kukaan taida edes tietää että paljonko jakolaatikko kestää pyörimiseroa ja kauanko. Fakta on kuitenkin se että mitä enemmän etu- ja takarenkaiden välillä on nopeuseroa niin sitä enemmän voisi kuvitella että kytkinpakan toimiessa sen on annettava levyjen luistaa toisiaan vasten. Tämä luonnollisesti lisää kulumaa. Tällöin tietysti paras mahdollinen tilanne on että vierintäkehät ovat mahdollisimman lähellä toisiaan.
Mainitsemastasi 1km/h erosta vielä tuplat lisää niin nousee jo savu. Se on ainakin jo liikaa lyhytaikaisestikin.
Last edited by fraatti; 26-07-2019, 18:09.F11 535dX LCI
Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...
Comment
-
-
Originally posted by fraatti View PostSuurin osa vaatimuksista on kaikkea muuta kuin mikä näkyy renkaan päällepäin. Mm ajokokeet ovat varsin mittavat.
En osaa ottaa kantaa siihen että mitä mikäkin valmistaja suosittaa autoon ja kuinka ne siinä oikeasti toimivat.
Eikä kukaan taida edes tietää että paljonko jakolaatikko kestää pyörimiseroa ja kauanko. Fakta on kuitenkin se että mitä enemmän etu- ja takarenkaiden välillä on nopeuseroa niin sitä enemmän voisi kuvitella että kytkinpakan toimiessa sen on annettava levyjen luistaa toisiaan vasten. Tämä luonnollisesti lisää kulumaa. Tällöin tietysti paras mahdollinen tilanne on että vierintäkehät ovat mahdollisimman lähellä toisiaan.
Mainitsemastasi 1km/h erosta vielä tuplat lisää niin nousee jo savu. Se on ainakin jo liikaa lyhytaikaisestikin.
https://www.btcf.fi/forum/showthread...78#post4133878
Tämä oma tilanne lienee nyt sellainen ääripää mitä voi yleensä olla. Toisaalta tarkkaa tietoa tuo Km/h ero ei ole kun testeri pyöristi täyteen kilometriin ja mitä täälläkin on nähty niin tarkempiakin lukemia saa ulos.BMW i4 M50, BMW E89 35is
Ex E39 M5,335i E92, F10 535i, F01 730d, M550d, F01 750d, F13 650i, G11 730xD, E93 335i, G30 530e
Comment
-
-
Originally posted by makebm5 View PostSen verran tiedän itsekin että joidenkin automerkkien kohdalla jos laitat muuta kuin merkki speksatun renkaan niin kuulosuojaimet päällä saat ajella.
Tämä oma tilanne lienee nyt sellainen ääripää mitä voi yleensä olla. Toisaalta tarkkaa tietoa tuo Km/h ero ei ole kun testeri pyöristi täyteen kilometriin ja mitä täälläkin on nähty niin tarkempiakin lukemia saa ulos.BMW i4 M50, BMW E89 35is
Ex E39 M5,335i E92, F10 535i, F01 730d, M550d, F01 750d, F13 650i, G11 730xD, E93 335i, G30 530e
Comment
-
-
Tein tuossa kesälomalla pikku rempan omaan 520D Xdriveen kun rupes nykiminen ottaan päähän, linkin takaa lyhyt selostus niille ketä kiinnostaa jakolaatikon todellinen vika nykimiseen liittyen... http://www.bmwforum.fi/viewtopic.php...13180&start=20
Comment
-
-
Jännä juttu, valmistaja valmistanut (valmistuttanut) näitä laatikoita jo yli vuosikymmenen ajan ja silti näistä löytyy vielä tämmöisiä lapsuksia, missä se kehityksen kehittyminen luuraa ? :think Juu tiedetään että nykyään ei enää tehdä helmiä sioille ...... mutta edes säädyllistä laatua.F13 640 DA X-Drive M-Sport -12
Comment
-
-
jakolaatikon öljynvaihto olis ajankohtainen. tässä laatikossa ei näyttäny olevan tyhjennysproppua. onko porukka vaihtanu imemällä? miten helposti tulee imemällä ja saako tyhjäksi?
onko tässä täyttö sillee että täyttöproppua myöten eli kun rupee lirittää ulos nii sillon on oikee määrä vai pitää mitata paljonko tulee ulos ja laittaa samanverran uutta?
Comment
-
-
Originally posted by jiivee530d View Postjakolaatikon öljynvaihto olis ajankohtainen. tässä laatikossa ei näyttäny olevan tyhjennysproppua. onko porukka vaihtanu imemällä? miten helposti tulee imemällä ja saako tyhjäksi?
onko tässä täyttö sillee että täyttöproppua myöten eli kun rupee lirittää ulos nii sillon on oikee määrä vai pitää mitata paljonko tulee ulos ja laittaa samanverran uutta?adaptaatiot kannattaa muistaa nollata myös
Comment
-
-
Originally posted by >Jon1< View PostImemällä pois ja samalla imurilla kannusta uutta tilalle.. Semmosen 4dl sieltä sain ulos ja ihan kivuttomasti tuli.. 2 kertaan tuli vaihdettua, välissä pikku lenkin heitin että öljyt sekottuu. Ja joo proppuun asti aina uutta kun rupeaa valumaan pihalle niin hyväadaptaatiot kannattaa muistaa nollata myös
onko se toi calibration vai repair? :think
Comment
-
-
Originally posted by >Jon1< View PostEikös siellä oo semmonen kohta kuin oil change
siellä tulee 2 vaihtoehtoo. calibration tai repair.
varmaan sit noista kun menee eteenpäin nii vois tulla öljynvaihto. en kattonu niin pitkälle. mut hyvä tietää että jos siellä on sellanen kohta kun öljynvaihto. tarviiko sille sit muuta tehdä?
pitää vaikka sillä istan haulla ettiä sit niin eiköhän se sieltä löydy.kuhan nyt sais öljyt ensin ostettua kuopion laakkoselta.
kysyn samalla tässä peräöljyistä. jostain luin että tilavuudet olisi 0.6 ja 0.9. takaperässä oli ainaki tyhjennysroppu miten lie edessä?Last edited by jiivee530d; 01-11-2019, 10:45.
Comment
-
-
Originally posted by jiivee530d View Posttransfer box transmission control unit
siellä tulee 2 vaihtoehtoo. calibration tai repair.
varmaan sit noista kun menee eteenpäin nii vois tulla öljynvaihto. en kattonu niin pitkälle. mut hyvä tietää että jos siellä on sellanen kohta kun öljynvaihto. tarviiko sille sit muuta tehdä?
pitää vaikka sillä istan haulla ettiä sit niin eiköhän se sieltä löydy.kuhan nyt sais öljyt ensin ostettua kuopion laakkoselta.
kysyn samalla tässä peräöljyistä. jostain luin että tilavuudet olisi 0.6 ja 0.9. takaperässä oli ainaki tyhjennysroppu miten lie edessä?
Comment
-
Comment