Announcement

Collapse
No announcement yet.

8HP öljynvaihdosta

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Fymfer
    Newbiemmer
    • Oct 2021
    • 17
    • Espoo

    Originally posted by MajorDrake View Post
    Kyseinen toimenpide kannattaa jättää tekemättä, siitä enemmän haittaa kun hyötyä...

    Jos et tiedä miksi...
    Teetätin pari kk kaikkien voimansiirtoöljyjen vaihdon öljypisteellä. Nyt tuntuu että vaihteisto nykäisee vaihtaessa ainakin kylmänä, lisäksi tuntuu tahmealta. Ja välillä arpoo vaihteita juurikin kylmänä. Onko syynä tämä pesu josta varoitellaan? Mikä logiikka sitä tehdä jos se aina huonontaa vaihteistoa? Luulisi öljypisteen tekevän näitä paljon, ja kuivaavavan laatikon ennen uusia öljyjä. Miten vaihteiston saa takaisin kuntoon, vai kuuluuko sen toimia pehmeästi ja ripeästi pakkasilla kylmänä ollenkaan, eli onko tämä ominaisuus?

    Aiempaa kokemusta vain DSG stä, ja viimeisen sähköhybridiversion toiminnan pystyi toteamaan vain kierroslukumittarista vaikka oli kylmänä lähtö ja 25 pakkasta.

    Comment

    • mikes75
      Newbiemmer
      • Aug 2020
      • 24
      • Kokkola

      Originally posted by Fymfer View Post
      Teetätin pari kk kaikkien voimansiirtoöljyjen vaihdon öljypisteellä. Nyt tuntuu että vaihteisto nykäisee vaihtaessa ainakin kylmänä, lisäksi tuntuu tahmealta. Ja välillä arpoo vaihteita juurikin kylmänä. Onko syynä tämä pesu josta varoitellaan? Mikä logiikka sitä tehdä jos se aina huonontaa vaihteistoa? Luulisi öljypisteen tekevän näitä paljon, ja kuivaavavan laatikon ennen uusia öljyjä. Miten vaihteiston saa takaisin kuntoon, vai kuuluuko sen toimia pehmeästi ja ripeästi pakkasilla kylmänä ollenkaan, eli onko tämä ominaisuus?

      Aiempaa kokemusta vain DSG stä, ja viimeisen sähköhybridiversion toiminnan pystyi toteamaan vain kierroslukumittarista vaikka oli kylmänä lähtö ja 25 pakkasta.
      Oisko väärä määrä öljyä laatikossa, tarkistusproppu auki auto käynnissä ja täytät kunnes alkaa valumaan ulos (auto vaaterissa ja viileillä öljyillä n 40C muistaakseni) Voi olla likaset ruskeat öljyt jos moskaa irronnut ni vaihda ite tyhjennyspropusta sen n 4l mitä tulee niin monesti että pysyy kirkkaana ja tarkista pinta lopuksi ajolenkin jälkeen tai öljyjen jäähdyttyä.. Mitä öljyä käyttivät?
      Last edited by mikes75; 03-12-2021, 18:17.

      Comment

      • Fymfer
        Newbiemmer
        • Oct 2021
        • 17
        • Espoo

        Originally posted by mikes75 View Post
        Oisko väärä määrä öljyä laatikossa, tarkistusproppu auki auto käynnissä ja täytät kunnes alkaa valumaan ulos (auto vaaterissa ja viileillä öljyillä n 40C muistaakseni) Voi olla likaset ruskeat öljyt jos moskaa irronnut ni vaihda ite tyhjennyspropusta sen n 4l mitä tulee niin monesti että pysyy kirkkaana ja tarkista pinta lopuksi ajolenkin jälkeen tai öljyjen jäähdyttyä.. Mitä öljyä käyttivät?
        Käyttivät Fuchs merkkistä öljyä, joka on ihan speksien mukaista. Tuntuivat myös tietävän mitä tekevät öljynvaihdossa, kun kyselin miten aikovat sourittaa vaihdon. Näitä ZF kaseja käy siellä aika paljon varmaankin öljynvaihdossa

        Eli kuuluuko vaihteiston toimia pehmeästi kuinka pian esim -15 asteesta lähdön jälkeen? Olisi kiva ymmärtää mikä on ominaisuus ja mikä vika. Mulla on pari ekaa km toivottoman tahmea, sitten tietyillä vaihteilla nykäisee pehmeästi ehkä seuraavat 10-15 km jonka jälkeen alkaa vaihtaa aika huomaamattomasti. Onkohan joissakin versioissa vaihteistossa joku lämmitysvastus joka minulta esim. puuttuu?

        Comment

        • TheRipper
          Bimmer Enthusiast
          • May 2012
          • 5047
          • Paimio

          Originally posted by Fymfer View Post
          Eli kuuluuko vaihteiston toimia pehmeästi kuinka pian esim -15 asteesta lähdön jälkeen? Olisi kiva ymmärtää mikä on ominaisuus ja mikä vika. Mulla on pari ekaa km toivottoman tahmea, sitten tietyillä vaihteilla nykäisee pehmeästi ehkä seuraavat 10-15 km jonka jälkeen alkaa vaihtaa aika huomaamattomasti. Onkohan joissakin versioissa vaihteistossa joku lämmitysvastus joka minulta esim. puuttuu?
          Kyllä tämä heti kylmänä isommilla pakkasilla lähdettäessä vaihtaa vähän "laiskan" oloisesti ykköseltä kakkoselle. Sitten isommille voi hieman töksähtääkin. Kaasun käytöstä riippuen.
          Tuohan johtunee ihan vain öljyn kylmyydestä.

          En usko että sinulla mitään vikaa on, aika normaalilta minusta kuulostaa.

          Mitään lämmityksiä näissä ei tietääkseni ole edes Cold Climate versioissa.
          F10 523iA 2010

          Ex: E39 528iA 1997
          Ex: E85 Z4 2.5iA LCI 2008
          Ex: E65 745iA 2003
          Ex: E46 318i 1998
          Ex: E34 525iA 1989

          Comment

          • Zebavar
            Newbiemmer
            • Oct 2019
            • 10
            • Uusimaa

            Originally posted by mikes75 View Post
            Oisko väärä määrä öljyä laatikossa, tarkistusproppu auki auto käynnissä ja täytät kunnes alkaa valumaan ulos (auto vaaterissa ja viileillä öljyillä n 40C muistaakseni) Voi olla likaset ruskeat öljyt jos moskaa irronnut ni vaihda ite tyhjennyspropusta sen n 4l mitä tulee niin monesti että pysyy kirkkaana ja tarkista pinta lopuksi ajolenkin jälkeen tai öljyjen jäähdyttyä.. Mitä öljyä käyttivät?
            Ääni tälle.

            Itse vaihdatin öljyt paikallisella pajalla jolla ei ollut ilmeisesti kokemusta tällaisista askeista (ZF8HP50).
            Vein heille mukanani ZF:n oman öjynvaihtosarjan jossa oli mukana uusi öljypohja, proput ja pultit, 7 purkkia öljyä sekä hyvin tarkka ohjekirjanen öljyn vaihdosta.

            Noutaessani autoa tiskin takana ollut kaveri kertoi että öljyä oli kulunut vain pikkasen reilu 4 litraa mutta testeri oli näyttänyt että sitä oli tarpeeksi...
            Syksyllä sitten ilmojen viilennettyä tuli oireina juurikin pienten vaihteiden kovat nykäisyt matkan ensimmäisillä 10-20 kilometrilla.

            Nyt pakkasten tullen käytin koslan Schmiedmannilla muuten vaan peräöljyjen vaihdossa ja pyysin samalla tarkastamaan/täyttämään vaihteistoöljytkin. Ilmeisesti oli mennyt toista litraa koska mukaan antamiani kahta tölkkiä ei palautettu.

            Nyt vaihtuu pykälät kylmänäkin pehmoisesti.

            ---
            ZF omat ohjeet (PDF) ja linkki FCP Euro:n kuvitettuihin ohjeisiin.

            Comment

            Working...
            X
            😀
            🥰
            🤢
            😎
            😡
            👍
            👎