Saadaan enemmän myyntiä ja vaihtajaa ottaa pattiin jos laatikko huutaakin 6,2L öljyä ja 5 litran törppö ei riitä.
8HP öljynvaihdosta
Collapse
X
-
-
Tyypillisesti ulos saadaan vähän öljyn lämpötilasta riippuen valuttamalla noin 4-5 litraa kun öljypohja irroitetaan. ZF:n huoltokitissä on varmuusvarana huomioitu öljynvaihtolaitteistoon hukkuva osuus, mahdollisessa mekatroniikan irroituksessa hukkuva määrä, huollon yhteydessä laatikon öljymäärän tarkistuksissa hukkuva määrä, sekä lähtötilanteessa hieman toisistaan eroava öljymäärä.Last edited by JaniLap; 02-09-2025, 22:13.IB1P23M0 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja.
Vikadiagnostiikka ja koodaukset myös etäyhteydellä.
Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
Tampere
Comment
-
Firma myönsi virheensä, tosin selitys oli vähän epäuskottava, että "harjoittelija ei ollut ymmärtänyt työmääräystä". Tarjosivat korvaukseksi huuhteluvaihdon veloituksetta uudestaan, mutta ei oikein ole tässä kohtaa järkevää, koska jos he teki vaihdon sotkemalla vanhaa ja uutta öljyä kolme kertaa, on siitä ehkä 2/3 osaa kuitenkin vaihtunut.Originally posted by diablo View Post
Kiitos kommentista. Joo ei ole irrotettu, kun ei ole tippaakaan öljyä kyljessä ja törksin kanta koskematon. Jep, olet samaa mieltä että tuo on se "huuhtelu" menetelmä. Enpä usko että kukaan konehuoneesta irrottelis, kun auto anyways on nosturilla, pohjapahvit irrotettava, tyhjennettävä, pohja vaihdettava ja täytettävä alakautta.
10 litraa laskutettiin. Itsekin olen kuullut, että vähintään 12 litraa menee huuhtelemalla.
Edellisessä kulkineessa tein itse kolmeen kertaan sekoittamalla, mutta en ollut tyytyväinen. Nyt ajattelin teettää kun "huuhteluvaihto" luvattiin ja hinta ei ollut ihan mahdoton, useita satosia kuitenkin.
Pointtihan tässä mulla on se, että jos ostan tuopin olutta ja maksan tuopista olutta, niin saan tuopin olutta enkä esim. alkoholitonta olutta.
Katsotaanpa mitä firma vastaa. Oliko asentajan oman työn optimointi vai firman tapa ja mitä siitä seuraa. Luottohan tollasessa menee ja alkaa epäilemään onko edes 10 litraa käytetty.
Olisin itse luullut että olis helpompi huuhdella irrottamalla lauhduttimen putket kuin tyhjentää, käynnistää moottori, käyttää vaihteet läpi, ja täyttää öljyt - kolmeen kertaan. Joten jäin epäilemään, ettei täyttöä tehty kuin kerran.
Tälläkin alalle on yleistä se mikä rakennusteollisuudessa on ollut jo pitkään eli kaikki mikä jää piiloon jätetään tekemättä tai tehdään huonosti. Minäkään en olis asiaa huomannut, ellen olis päättänyt itse vaihtaa jakolaatikon öljyjä.
No ehdotin, että sen sijaan tekevät seuraavan öv-huollon veloituksetta. Joten sovittiin niin.
Seuraavalla kerralla täytynee taas tehdä vaihteiston öljynvaihto itse, niin tulee kunnolla tehdyksi.
F10 530dxA -16
ex E60 530dA -08 LCI
ex E39 523iA -96
Vikakoodinluku, Livedata, E- ja F-sarjat (Rheingold ISTA, ISTA+, INPA)
👍 1Comment
-
Hyvä että asia selvisi. Kyllä se monesti kannattaa tehdä kaikki asiat itse mitä vain pystyy tekemään. Ei ole luottamista nykyään mihinkään. Raha kelpaa, mutta ei ole ammattiylpeyttä tehdä asioita kunnolla... Luulisi, että monikin asia olisi halvempi myös yrittäjälle, jos tekisi asiat kerralla maaliin eikä tarvitse aina parsia huonosti tehtyjä töitä moneen kertaanOriginally posted by diablo View Post
Firma myönsi virheensä, tosin selitys oli vähän epäuskottava, että "harjoittelija ei ollut ymmärtänyt työmääräystä". Tarjosivat korvaukseksi huuhteluvaihdon veloituksetta uudestaan, mutta ei oikein ole tässä kohtaa järkevää, koska jos he teki vaihdon sotkemalla vanhaa ja uutta öljyä kolme kertaa, on siitä ehkä 2/3 osaa kuitenkin vaihtunut.
Olisin itse luullut että olis helpompi huuhdella irrottamalla lauhduttimen putket kuin tyhjentää, käynnistää moottori, käyttää vaihteet läpi, ja täyttää öljyt - kolmeen kertaan. Joten jäin epäilemään, ettei täyttöä tehty kuin kerran.
Tälläkin alalle on yleistä se mikä rakennusteollisuudessa on ollut jo pitkään eli kaikki mikä jää piiloon jätetään tekemättä tai tehdään huonosti. Minäkään en olis asiaa huomannut, ellen olis päättänyt itse vaihtaa jakolaatikon öljyjä.
No ehdotin, että sen sijaan tekevät seuraavan öv-huollon veloituksetta. Joten sovittiin niin.
Seuraavalla kerralla täytynee taas tehdä vaihteiston öljynvaihto itse, niin tulee kunnolla tehdyksi.
Lisäksi saisi hyvää mainetta ja jäisi kaikille hyvä mieli.
Comment
-
Tuli eilen vaihdatettua laatikkoon öljyt, samalla oppien kuin se suoritetaan. Hommaan otin myös pesun, näytti öljyt kovin tummilta. Hiukan oireina oli kylmänä vaihdot, sen johdosta vaihdatin. Vanhaa suodatinta tarkastellessa pistin merkille kohtuullisen töhnän. Ainakin tänä aamuna lähtiessäni toiminta oli mielestäni sujuvampaa. Samoin eilen toimenpiteestä palatessani manuaalipuolta käytettäessä vaihdot "sivistyneempiä", jos nyt noin voi ilmaista. Otaksun jotta aiemmin öljyjä ei ollu vaihettu. Siten jännityksellä odotan alkaako ventiilit takkuilemaan...
Comment
-
Onko kenelläkään kokemusta vaihteistokaupan myymästä AZF 8 Fanfaro - öljystä 8hp laatikossa?
Hinta on houkutteleva, varsinkin jos oel-guenstigista tilaa.
Siellä edullisesti myös MANNOL ATF AG 60 öjyä ja tästä oli aikaisemmin ketjussa muutamia käyttäjäkokemuksia.
Öljynvaihto jää kohtuuhintaiseksi jos esim. aeromotorsilta tilaa ZF öljypohjan ja ulkomailta nuo halvemmat öljyt. Molemmat näyttäisivät täyttävän 8HP vaatimukset ja ZF lifeguard fluid 8 luokituksen. Lisäksi kun vaihteistokauppa myy tuota fanfaroa niin ei kai se aivan luokatonta voi olla?
Last edited by Fubar; 05-12-2025, 19:37.F11 530d xdrive -14, E61 530d -06, E61 530xd -06, E34 540i/6 touring -95
ex. E39 530d touring -03, E39 M5 -00, E39 520d touring -01, E30 324tda touring -89, E30 316 1.8 2d -86
Comment
-
Tuossa kun katseli moottoriöljyjä aerolta, niin Mannolin kohdalla kuvassa on fanfaroa, joten lienevätkö samaa litkua.
Comment
-
Ihan just in case, eipä mätänetin ZF-vaihtosarja nyt ihan ylihintainen ole, 329€: https://www.motonet.fi/tuote/automaa...roduct=19-0369
Comment
-
Turhaa hifistelyä öljyn kanssa. Yhden tutun kasiloviseen Bemariin huuhdeltiin Nesteen automaattiöljyä ja ei oo luokituksia tähän lootaan ellen väärin muista. Jotain 100tkm ellei ylikin nyt ajeltu ja ei mitään ongelmia!
Comment
-
Tämä vastaus ei juurikaan tuonut lisäarvoa kysymykseen. Olen hyvin tietoinen motonetin hinnasta ja myös siitä että aeromotorsilta tuon ZF-sarjan saa noin 218€:lla.Originally posted by MNi View PostIhan just in case, eipä mätänetin ZF-vaihtosarja nyt ihan ylihintainen ole, 329€: https://www.motonet.fi/tuote/automaa...roduct=19-0369
Jos pelkän zf öljypohjan ostaa aerolta hintaan 77€ on öljyn hinnassa mahdollista säästää vielä melkein toinen satanen fanfarolla tai mannolilla. Tällekin rahalle löytyy näinä aikoina varmasti toinenkin käyttökohde.
Nyt olikin kysymys siitä että onko kukaan tuota fanfaroa käyttänyt?
Ymmärrykseni mukaan kun samat luokitukset on olemassa niin esim. öljyjen sekoitettavuuden kanssa ei pitäisi tulla ongelmia, mutta kokemusperäiset kommentit kiinnostaisivat.
Hasselhoffin kaverin linjalle en ole lähdössä. Kyllä ne luokitukset saisi olla kunnossa kun omaan autoon ölyä laitan.
6hp:ssä olen ravenolia käyttänyt onnistuneesti, mutta nämä "eksoottisemmat" merkit tuli vastaan 8hp laatikon öljynvaihtoon liittyvässä nettitutkinnassa.F11 530d xdrive -14, E61 530d -06, E61 530xd -06, E34 540i/6 touring -95
ex. E39 530d touring -03, E39 M5 -00, E39 520d touring -01, E30 324tda touring -89, E30 316 1.8 2d -86
Comment
-
Omalla 8hp:lla on ajettu n. 140 tkm, kannattaiskohan tuossa harkita huuhteluvaihtoa ennemmin kuin osavaihtoa? Jälkimmäisen pystyy hyvin tekemään itse, mutta olisin niitä itse tehnyt 60-80 tkm välein, ja alkais olla viimeiset hetken vaihtaa öljyt (tai sitten vaan ajella suosiolla seuraavatkin 140tkm eteenpäin alkuperäisillä). Laatikko vielä toimii tällä hetkellä hyvin, joten periaatteessa parhaimmillaan vaihdon jälkeen ei huomaa mitään eroa ja huonoimmillaan loota alkaa nykimään, kun paska lähtee kiertämään kanavissa.
Comment
-
Jos näissä luokittelemattomatkin öljyt pelaa, miksi jännittää luokitetun öljyn kanssa? Se purkin päällä oleva nimi on vain nimi, ei luokitus.
kaikki öljymerkit ei valmista öljyjä vaan purkittavat omalla nimellä ja erot eri nimisten välillä lähes olemattomia jos luokitus sama. Väriaineella sama öljy saadaan näyttämään erilaiselta.
Comment
-
Itse olen aiemmin Mannolia käyttänyt parissakin autossa ja loistavasti toimi molemmissa... 5HP ja 6HP laatikoissa.
En myöskään välttämättä merkeistä olisi niin huolissaan vaan kunhan vaatimukset täyttää..
Ravenol toki ZF kait se ns ykkösmerkki on.
F10 523iA 2010
Ex: E39 528iA 1997
Ex: E85 Z4 2.5iA LCI 2008
Ex: E65 745iA 2003
Ex: E46 318i 1998
Ex: E34 525iA 1989
Comment
Comment