Announcement

Collapse
No announcement yet.

F10\F11 tehonlisäykset vol.2

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Puistis
    Bimmer Fanatic
    • Mar 2013
    • 849
    • 09

    #76
    Originally posted by VolvoTDi View Post
    Vau, oikein 32Nm tuli vääntöä lisää Sori oli pakko, mutta en kehtaisi edes pyytää hintaa tuollaisesta.
    Eiköhän sieltä enemmänkin olisi lähtenyt isommalla vaihteella. Olen oikein tyytyväinen, ettei turhaan lähdetty kitkarenkaita rankaisemaan dynossa. Eikä sillä maksimiväännöllä ole juurikaan merkitystä ajettavuuden kannalta. Vääntöä on nyt koko kierrosalueella huomattavasti enemmän kuin vakiona. Ajettavuus ratkaisee, ei huipputeho tai maksimiväännöt kapealla kierrosalueella.

    Pitää kuitenkin ottaa huomioon, että vaihteistokin on speksattu vain 450nm väännölle ja vaikka siinäkin vähän varmuusvaraa on.

    Omasta mielestä tässä sai hyvin rahalle vastinetta. Varmasti autokohtaisella säädöllä olisi saanut puristettua 10hv lisää huipputehoa tai vaikka 100nm enemmän vääntöä kuten Salmol oli mitannut Tuikun ohjelmoinilla. Itselle kuitenkin tärkeää ettei autosta ala ohjelmoinnin jälkeen kuulumaan mitään ylimääräisiä ääniä voimansiirrosta. Mieluummin tingin tehosta/väännöstä jos auto on sellainen millä uskaltaa painaa kaasun pohjaan ilman että pitää pelätä voimansiirron rikkoontumista.
    Last edited by Puistis; 23-01-2018, 00:54.

    Comment

    • pyyn0
      BTCF Member
      • Jun 2008
      • 1053
      • Fin

      #77
      Löytyykö jo kotimaisilta ohjelmantekijöiltä OBD ohjelmointilaitteet F-sarjalaisiin?
      -BMW F11 530xd -12
      -BMW E60 530dA -04
      -BMW E23 735iA -85
      Ex
      -BMW E89 Z4 35i 09 Roadster
      -BMW E85 Z4 2,5 03 Roadster
      -BMW E36 Z3 2,0 99 Roadster
      -BMW E39 528i 96

      Comment

      • VolvoTDi
        Bimmer Enthusiast
        • Jun 2006
        • 1576
        • Tampere - Pori

        #78
        Originally posted by pyyn0 View Post
        Löytyykö jo kotimaisilta ohjelmantekijöiltä OBD ohjelmointilaitteet F-sarjalaisiin?
        Tällä viikolla tulee päivitys laitteisiin niin onnistuu OBD:n kautta.
        Jaguar F-Pace 3.0D -17 ja Jaguar XJ 3.0DS Supersport -12
        Check:
        www.lisäätehoa.fi https://www.facebook.com/Lisaatehoa.fi/
        Tampere 044-5867096

        Comment

        • akzuh
          BTCF Member
          • Jan 2009
          • 173
          • Seinäjoki

          #79
          Originally posted by pyyn0 View Post
          Löytyykö jo kotimaisilta ohjelmantekijöiltä OBD ohjelmointilaitteet F-sarjalaisiin?
          Esim Ajtech varmasti myös tuikulta jne saa obd kautta, kun päivitysten mukanahan tuo ominaisuus on tullut.
          Last edited by akzuh; 23-01-2018, 10:14.
          F01 418/830 "Alpina D7"
          E70 X5 30D
          Instagram

          Comment

          • HV530XD
            Bimmer Fanatic
            • Mar 2015
            • 399
            • Lappeenranta

            #80
            Originally posted by Puistis View Post
            Eiköhän sieltä enemmänkin olisi lähtenyt isommalla vaihteella. Olen oikein tyytyväinen, ettei turhaan lähdetty kitkarenkaita rankaisemaan dynossa. Eikä sillä maksimiväännöllä ole juurikaan merkitystä ajettavuuden kannalta. Vääntöä on nyt koko kierrosalueella huomattavasti enemmän kuin vakiona. Ajettavuus ratkaisee, ei huipputeho tai maksimiväännöt kapealla kierrosalueella.
            No pienemmällä vaihteella kyllä pyörällä on enemmän vääntömomenttia...Enemmän se pienemmällä vaihteella rankaisee kitkarengasta dynon jarrua vastaan. Vai meinaatko että mitä isompi vaihde niin sitä enemmän pyrkii sutimaan esim. satasen vauhdissa? Miksiköhän tuota ei vedetty kutosella eli tuon ZF8:n suoralla välityksellä? Ne mitä olen omia laitteita penkittänyt niin on aina otettu vedot lähinnä suoraa välitystä olevalla vaihteella. En ole asiantuntija mutta suoralla välityksellä saataneen penkissä ajettua nätisti järkevässä ajassa kierrosalueen läpi vääntökäyrä ja ehditään ottaa riittävästi dataa talteen, viisaammat selittäkööt lisää... Voihan sen penkityksen tehdä vaikka ykkösellä, mutta siinä tulee aika nopeaan kierrokset tappiin eikä taida paljon dataa ehtiä logata... Eikä riitä pito rullissa... Isoilla vaihteilla taas rullien ja pyörien nopeudet kasvaa lopussa huimiksi ja jos ei kaikki ole tasapainossa niin voipi tulla ropleemia...Vääntömomentin tulokseen tuolla vaihteella ei sinänsä pitäis olla mitään merkitystä, sehän mitataan kuitenkin sieltä dynon inertian ja jarrun puolelta :think Joku dynoexpertti varmaan osaa selittää paremmin?

            Comment

            • Puistis
              Bimmer Fanatic
              • Mar 2013
              • 849
              • 09

              #81
              Originally posted by HV530XD View Post
              No pienemmällä vaihteella kyllä pyörällä on enemmän vääntömomenttia...Enemmän se pienemmällä vaihteella rankaisee kitkarengasta dynon jarrua vastaan. Vai meinaatko että mitä isompi vaihde niin sitä enemmän pyrkii sutimaan esim. satasen vauhdissa?
              En itse sitä sutimista pelkää, mutta eiköhän tässä ollut dynottajalla(ammattilaisella) pointtina renkaan pyörimisnopeus. Myöskään tästä syystä ei dynotettu kutosella.

              Joku dynoexpertti varmaan osaa selittää paremmin?
              Sitä odotellessa niin loppuu omakin mutuilu

              Pääasia kuitenkin että vehkeet pysyi kasassa, tehoa tuli todistetusti lisää ja kuski on tyytyväinen lopputulokseen. Eihän N47 koneellisesta mitään rakettia tule, mutta suht ripeän käyttöauton sillä saa. Ehtii hyvin madella Helsingin aamuruuhkassa.

              Comment

              • HV530XD
                Bimmer Fanatic
                • Mar 2015
                • 399
                • Lappeenranta

                #82
                Originally posted by Puistis View Post
                En itse sitä sutimista pelkää, mutta eiköhän tässä ollut dynottajalla(ammattilaisella) pointtina renkaan pyörimisnopeus. Myöskään tästä syystä ei dynotettu kutosella.
                Aa, ok, eli siis kitkarenkaan nopeusluokat rupesi epäilyttämään? Totta, muistelen noista omista dynokeikoista että rullilla nopeudet on noussu sinne lähelle kahtasataa kun vedetty suorilla välityksillä.

                Comment

                • X3-3.0sd
                  Newbiemmer
                  • Mar 2014
                  • 6
                  • Keski-Suomi

                  #83
                  M550d lastutus

                  Elikkä pohtinut onko järkeä lastuttaa f10 vm.2012 M550d. Mitä hyötyä/mitä haittaa? Autossa ZF:n 8HP70 loota joka wikin mukaan kestää 700nm ja omassa jo 740nm. Jostain kuullut että myös loota softataan kireämmille paineille jotta kestäis paremmin. Samalla haluaisin myös eroon egr härpäkkeestä, kerran jo venttiili jouduttu vaihtamaan. Dpf ehkä kannattaisi jättää paikoilleen niin kauan kuin toimii. Mistä löytyisi mahdollisimman asiantunteva tekijä keski-suomen /pohjanmaan alueelta.

                  Comment

                  • akzuh
                    BTCF Member
                    • Jan 2009
                    • 173
                    • Seinäjoki

                    #84
                    Originally posted by X3-3.0sd View Post
                    Elikkä pohtinut onko järkeä lastuttaa f10 vm.2012 M550d. Mitä hyötyä/mitä haittaa? Autossa ZF:n 8HP70 loota joka wikin mukaan kestää 700nm ja omassa jo 740nm. Jostain kuullut että myös loota softataan kireämmille paineille jotta kestäis paremmin. Samalla haluaisin myös eroon egr härpäkkeestä, kerran jo venttiili jouduttu vaihtamaan. Dpf ehkä kannattaisi jättää paikoilleen niin kauan kuin toimii. Mistä löytyisi mahdollisimman asiantunteva tekijä keski-suomen /pohjanmaan alueelta.
                    Ajtechille vaan. Eipä softauksesta pahemmin haittaa ole, toki vehkeen käyttöikä lyhenee varmasti jonnin verran mut onko sillä väliä. Onhan noista m550d otettu vakioloodalla 900-1000nm ja kestää.
                    F01 418/830 "Alpina D7"
                    E70 X5 30D
                    Instagram

                    Comment

                    • suppari
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jul 2006
                      • 4049
                      • Turku

                      #85
                      Originally posted by VolvoTDi View Post
                      Vau, oikein 32Nm tuli vääntöä lisää Sori oli pakko, mutta en kehtaisi edes pyytää hintaa tuollaisesta.
                      Onneksi sinun ei tarvitsekkaan. Pakko sanoa että olet aivan vitun käsittämätön pelle tuolla toisten ohjelmien morkkaamisella. Ei muuta kuin onnea valitsemallasi tiellä, eikö kauppa oikein tahdo käydä?
                      sigpic
                      P:0409699000

                      JARRULLINEN TEHODYNAMOMETRI,MYÖS X-DRIVET!
                      tehonlisäykset/koodaukset/vikakoodit/päivitykset/
                      huollot/korjaukset!

                      BMW E&F sarjaan.
                      Yleisimmät BMW osat myös suoraan hyllystä!
                      8HP ajonestonollaukset, käytettyjen moottoriohjaimien käyttöönotto&kaikki muut mahdottomat hommat luonnistuu!
                      AJ-Tech ohjelmat penkitettyinä meiltä!

                      Comment

                      • suppari
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jul 2006
                        • 4049
                        • Turku

                        #86
                        Originally posted by pyyn0 View Post
                        Löytyykö jo kotimaisilta ohjelmantekijöiltä OBD ohjelmointilaitteet F-sarjalaisiin?
                        Multa saa myös kotimaisista AJ-Techiä ja portista menee
                        sigpic
                        P:0409699000

                        JARRULLINEN TEHODYNAMOMETRI,MYÖS X-DRIVET!
                        tehonlisäykset/koodaukset/vikakoodit/päivitykset/
                        huollot/korjaukset!

                        BMW E&F sarjaan.
                        Yleisimmät BMW osat myös suoraan hyllystä!
                        8HP ajonestonollaukset, käytettyjen moottoriohjaimien käyttöönotto&kaikki muut mahdottomat hommat luonnistuu!
                        AJ-Tech ohjelmat penkitettyinä meiltä!

                        Comment

                        • VolvoTDi
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jun 2006
                          • 1576
                          • Tampere - Pori

                          #87
                          Originally posted by suppari View Post
                          Onneksi sinun ei tarvitsekkaan. Pakko sanoa että olet aivan vitun käsittämätön pelle tuolla toisten ohjelmien morkkaamisella. Ei muuta kuin onnea valitsemallasi tiellä, eikö kauppa oikein tahdo käydä?
                          Tässä hommassa vaan tulee nähtyä kaikenlaista ja kyllä ne jyvät vain erottaa akanoista, ei voi mitään. Edelleenkin pidän ohjelmointia epäonnistuneena jos 32Nm nousee väännöt ehjässä autossa, toki jos asiakas on pyytänyt jättämään homman puolitiehen... ja kiitos kysymästä, kauppa käy kun homman tekee hyvin.
                          Jaguar F-Pace 3.0D -17 ja Jaguar XJ 3.0DS Supersport -12
                          Check:
                          www.lisäätehoa.fi https://www.facebook.com/Lisaatehoa.fi/
                          Tampere 044-5867096

                          Comment

                          • Puistis
                            Bimmer Fanatic
                            • Mar 2013
                            • 849
                            • 09

                            #88
                            Originally posted by VolvoTDi View Post
                            Tässä hommassa vaan tulee nähtyä kaikenlaista ja kyllä ne jyvät vain erottaa akanoista, ei voi mitään. Edelleenkin pidän ohjelmointia epäonnistuneena jos 32Nm nousee väännöt ehjässä autossa, toki jos asiakas on pyytänyt jättämään homman puolitiehen... ja kiitos kysymästä, kauppa käy kun homman tekee hyvin.
                            Oli pakko tutkia enemmän miten dynossa käytettävä vaihde vaikuttaa mitattuun vääntöön. Mikäli dynossa olisi käytetty kuutosvaihdetta olisi väännöt/tehot olleet korkeammat kuin nyt viitosella mitattuna.

                            Ja eiköhän tuo minun auto ole ehjä kun lähtötehot oli paremmin kuin hyvin tallella. Korostan nyt vielä että ei ne suuret dynolukemat vaan se miltä auto tuntuu ajossa.




                            Kuten itsekin sanoit, kauppa käy hyvin kun homman tekee hyvin. Niin myös supparin tapauksessa, kun edelliseen ohjelmointiin olin tyytyväinen niin en lähtenyt vaihtamaan ohjelmoijaa.

                            Comment

                            • Jacques
                              Bimmer Fanatic
                              • Mar 2008
                              • 573
                              • pk

                              #89
                              Käytettävän vaihteen merkitys on suuri intertiapenkissä, liian pienellä vaihteella vastus on niin pieni ettei turbo ehdi nostaa ahtopaineita. Rajatapauksessa maksimivääntöä ei ehditä saavuttaa, huipputehon ollessa lähes sama kuin isommalla vaihteella.

                              Puistis, pääasia on että olet tyytyväinen autoon ja ohjelmaan. Meitä harrastajia on kaikenlaisia ja mieltymyksiä monia. Itse en huippuvääntöjen perään haikaile, mielestäni niillä hajoitetaan vain paikat. Teho on sinulla noussut hyvin, eli vääntöä kasvatettu (mielestäni) oikeaan kohtaan kierrosaluetta. On myös mahdollista että mittauksessa ei syystä tai toisesta maksimivääntöä saavutettu.

                              Auton kunnon hyvyyttä ei vakionatehoja mitatessa aina näe. Piilevää/alkavaa vikaa voi olla eikä se silti vakiosoftalla penkittäessä välttämättä näy. Esimerkkinä ahtopaineensäätimet, keskitason viritystasolla tunsi ettei 3000 jälkeen toimi niinkuin pitäisi. Näkyi myös penkissä vääntökäyrän tasonlaskuna. Eli vakiosoftalla säätimien kuntoa ei voinut todentaa, mutta softausta tehtäessä aiheuttaa päänraaputusta jos syytä ei tunnisteta.
                              G30 540i
                              F32 435d

                              Comment

                              • Supra^
                                BTCF Member
                                • Jul 2005
                                • 5150
                                • ᶛᶛᵻᶰᶛ˄

                                #90
                                Originally posted by suppari View Post
                                Onneksi sinun ei tarvitsekkaan. Pakko sanoa että olet aivan vitun käsittämätön pelle tuolla toisten ohjelmien morkkaamisella. Ei muuta kuin onnea valitsemallasi tiellä, eikö kauppa oikein tahdo käydä?
                                Tuolla kommentilla olet vähintään yhtä mahtava yksilö itsekin.

                                Ihan mielenkiinnosta kysyn, ei siis herneitä... Eikö dynon asetuksista sitten onnistu muuttamaan kertoimia kohdilleen että saa ihan validit oikeat luvut asiakkaalle? Ei ainakaan mun käyttämissä dynopalveluissa ole ollut mitään ongelmia laskea kokonaisvälityssuhde ei-suoralle vaihteelle ja kertoa se softalle ennen vetoa. :think Vai onko kyseessä nyt tuo Jacquesin mainitsema ongelma, että ei ole rullissa tarpeeksi painoa eikä näinollen saa kaikkea pihalle liian pienellä vaihteella?
                                Last edited by Supra^; 25-01-2018, 11:15.
                                Musti 8HP
                                Nokivasara M47
                                TeiniCoupé DCT
                                E36/5 Diesel-DCT Tri-Turbo

                                Ex:
                                E61 530xd LCI M-Sport, E39 525i, Ford Fiesta 1.1, Opel Vectra 2.0 Ecotec, BMW Z3 Coupé, E34 535iA, BMW E60 530i M-Sport, Audi A4 1.8TSQ S-Line, E36 328i M-Sport Cab, E39 535i M-Sport, E28 520i TIC, E34 535i, E30 323i TIC, E30 320i

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎