-14 F11 520D B47 Talvella tuli kovien pakkasten jälkeen adblue vika tauluun. Ensimmäisellä kerralla kuittauksen jälkeen pysyi poissa kunnes tuli pakkaset uudestaan ja sen jälkeen välillä kuittaantunu pois ja tullut takasin. Nyt kesällä vika päällä koko ajan, niin olisi varmaan aika jotain asialle tehdä.
Vikakoodit:
2C3000 SCR control unit, diagnosis feedback: System fault OBD
80518D Conveyor module, metering line, metering module: Vacuum error, conveyed quantity to metered quantity implausible (leakage detected)
Viittaako häiriö linjastoon vai säiliön pumppuun? Vuotoa se ilmoittaa, mikä viittais linjastoon, mutta ilmeisesti vika tarkoittaa ettei pumppu onnistu imemään linjastoa tyhjäksi eli syötetty määrä ei täsmää imettyyn määrään?
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Adblue/SCR järjestelmän häikät/toiminta
Collapse
X
-
Vaihdoin tuon SCR kaapelin karvalakki 520d:hen auto pukeille nostettuna. Tehtävissä, mutta aikamoinen homma. Myös erittäin likaista hommaa, joka paikka täynnä hiekkaa ja muuta möhnää. Auto oli noin 35cm maasta. Mitä korkeammalle saa sen parempi. Joku 6h meni kun rauhassa teki. Kaapeli oli marmorilla 300e.
1. Takarenkaan sisälokari irti, polttoaineen täyttöputki kannakkeista irti.
2. SCR pöntön suojamuovi pois
3. Suojamuovit etulokarille asti pois
4. Apukuskin puoleisen taka-akselin kannake pois että saa tankin kiinnikkeen auki
5. Tankin yläpuolen tarkistusluukku auki, sähköjohdot irti (täältä kautta saa myös SCR putken laitettua yläkannakkeisiin käsikopelolla).
6. Tankin apukuskin puoleinen panta pois.
7. Putkistoa ei tässä mallissa tarvinnut laskea alaspäin.
8. Tankkia alas niin paljon kun saa, se jää kardaanin päälle makoilemaan
9. Nyt pitäisi johto olla näkyvissä koko matkalta.
10. Johto irti ja uusi tilalle.
11. Kasaus
-
👍 1
Leave a comment:
-
-
-15 F11 535d xDrive ollut nyt 1,5v ja auton oston jälkeen takuuseen meni ensin Adblue pumppu, sitten ohjainyksikkö ja lopulta korjaantui nox anturin vaihdolla. ( P207f, P20ee)
Nyt sitten heti startissa yleislukijalla luetut vikakoodit, P20BD (Reductant Heater B Control Circuit/Open) sekä tietysti P20BF (low voltage). Vika "pomppasi" alkuun pari kertaa päälle/pois viikon aikana ja nyt tosiaan heti startissa päälle.
Onko kyseessä tämä "metering line" vastus vai joku muu?
Suosituksia riksun lähistöllä, kenelle viedä tarkempaan syyniin/korjattavaksi?
Edit: Toki liikun paljon, niin voi ehdottaa korjauspaikkoja esim turku, pori, helsinki jne.
Edit2: Lisätty 1,5v sitten yleislukijalla luetut vikakoodit.Last edited by JKB; 30-04-2024, 15:03.
Leave a comment:
-
-
NOX-haasteita täälläkin ( tai ehkä ECU ? ). ISTA näyttää kyllä (järkevää ? ) dataa ensimmäisestä anturista, mutta silti state invalid. Tässä on tullut nyt painittua myös rail-paineanturin kanssa kun sieltäkin tulee dataa, mutta jännite ECUlle tippuu 3.5v heti kun laittaa anturin kiinni. Kokeiltu useammalla anturilla. Onkohan tässä nyt vaan uskottava, että ECUssa vika ?
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Bulkka View PostHäiriö iski tännekin. Koodeilla 8051E2 Delivery module, system pressure in metering mode: Pressure too low
ja 2C3000.
Letkuko vaihtoon täälläkin?
Leave a comment:
-
-
Häiriö iski tännekin. Koodeilla 8051E2 Delivery module, system pressure in metering mode: Pressure too low
ja 2C3000.
Letkuko vaihtoon täälläkin?
Leave a comment:
-
-
Originally posted by fraatti View Post
Perehdyin joskus noihin antureihin hiukan enemmän ja kun kyseessä on harrastajafoorumi eikä tietoa ole tarkoitus pimittää tai pantata niin laitetaan tänne jos siitä olisi joskus jollakin apua.
Tosiaan anturiosa on NGK:n valmiste ja kalibrointi noihin tehdään Saksassa Continentalin toimesta. Kyseisille mittapäille ei ollut ylipäätään kun muutama valmistaja mitä tuota pöyhin aikoinaan.
Tutkin asiaa hiukan ja selvisi että mittapää on NGK NS11A. Yleensä osasta mitä myydään ohjainyksikön kanssa ei tuota tietoa löydy vaan se on jätetty pois mittapäästä. Varmaan siitä syystä että tarkoitus ei ole myydä mittapäätä vaan koko paketti kerralla.
Silmämääräisesti mitä nyt muistan vielä tuosta alkuperäisistä antureista niin tuo ostamani anturi näytti "laadukkaalle" ja epäilen että jossain on harmaita markkinoita antureille ja jotkut ottavat sitten noita kuormasta... Ainakin jossain missä tapasin näitä myynnissä oli anturin kuvassa taustalla myös sellaisia missä oli tuo ohjausyksikkö paikoillaan. Ellei sitten ollut kyse kinukin kopio tuotteista.
No, niin tai näin. Tuollainen on jouten tuossa jos joku haluaa testata toimintaa. Tuon tilasin pienen kiinalaisen valikoimista. Mitä tuota tutkin niin pelkkien mittapäiden vaihdollakin homma oli saatu rokkaamaan. Liettualaiset näyttävät myyvän samoja mittapäitä myös nykyään iipeissä mutta hintaan on laitettu hiukan läskiä lisää. Pikaisesti katsoin muutamia arvosteluja niin nämä ovat toimineen myös N53 moottorissa. Juottamisesta on mainittu että tina ei meinaa ottaa kiinni joten paras liitostapa lienee nuo mukanatulleet puristusliittimet, sopivat pihdit ja kutistesukka päälle.
https://www.aliexpress.com/item/3302...27424c4dMfuyHm
Leave a comment:
-
-
Originally posted by H3nkka View Post
Terve, kovien pakkasten jälkeen tuli kuljettajalle asti tieto ad blue viasta ja nytte tarkistin vikakoodit niin antoi ton 80518A Metering Line Heating, activation: Line disconnection ja 280F00 Nitrogen oxide sensor after SCR signal NOx signal invalid...
Metering line vaihdolla tuli AD blue kuntoon, mutta tuo jälkimmäinen NOx anturi vika vielä päällä. Tyyris anturi muuten!
Mitä tehdään ton jälkimmäisen NOx anturin tiedolla??
Ja mistä noita pelkkiä anturipäitä voi kysellä ja mitä kustantaa ajatuksena, jos kokeilis vaihtaa vain molemmat NOxin päät uusiin?
Entäpä tarviiko NOx päiden vaihdon jälkeen tehdä Ista:lla adaptaatio reset tms.?
Leave a comment:
-
-
Originally posted by TemeM View PostMikä koodi? Itsellä 80518A Metering Line Heating, activation: Line disconnection. Ei ole tullut mittaristoon mitään ilmoitusta adbluesta. Mittasin lämmityskaapelin resistanssin, 0,9ohm. Saa nähdä kauanko kestää, että leviää lopullisesti.
Metering line vaihdolla tuli AD blue kuntoon, mutta tuo jälkimmäinen NOx anturi vika vielä päällä. Tyyris anturi muuten!
Mitä tehdään ton jälkimmäisen NOx anturin tiedolla??
Ja mistä noita pelkkiä anturipäitä voi kysellä ja mitä kustantaa ajatuksena, jos kokeilis vaihtaa vain molemmat NOxin päät uusiin?
Entäpä tarviiko NOx päiden vaihdon jälkeen tehdä Ista:lla adaptaatio reset tms.?Last edited by H3nkka; 22-03-2024, 14:26.
Leave a comment:
-
-
Sama 80518A vika tuli tammikuun kovilla pakkasilla, ja siitä asti ajanu se päällä eikä tuo ole vielä mihinkään vaikuttanu, paitsi aina käynnistäessä valittaa. Kiinnostaisi kyllä tietää miten se lämmitys oikein vikaantuu ja miksi jos ei edes vuoda? Liikaa tehoa kylmiin osiin ja poks?
Itseä ei kyllä yhtään kiinnosta vaihtaa sinne samaa osaa joka ei selvästi kestä normaalia talvea. Valmistajan pitäisi nyt toimittaa parannetut osat mitkä kestää ja vaihtaa ne vaikka recall ina. Ei tämä voi olla auton käyttäjien ongelma ja kustannus joka talvi! Joukkokannehan tästä jo pitäisi nostaa.
Leave a comment:
-
-
Nyt on täälläkin koettu AdBlue vika, ja myös onnistuneesti se korjattu. Vuoden vaihteen hirmupakkasilla ruutuun tiedote, että "AdBlue-järjestelmän häiriö. Tarkistuta järjestelmä huoltopisteessä." Vikakoodeista löytyi SCR-modulilta 80518A Metering line heating, activation: Line disconnection ja DDE-modulilta 2C3000 SCR control unit, diagnosis feedback: System fault OBD.
Kusiputken vastus näytti 17 ohmia mitattuna, ja ISTA:n testi näytti noin 514 mA virran kulutusta. Virtaahan pitäs olla 4500 - 8000 mA. Ajamista ei viat estänyt, ja pitkillä reissuilla kusta kului normaalisti.
Muutama päivä sitten otettiin ja purettiin putki esille. Mittari kiinni ja heiluteltiin sitä, ohmit ei muuttunut. Kuormitettiin 24 voltilla ja tehtiin monia temppuja. Nyljettiinkin lopuksi putki, ja katsottiin voisiko sitä "korjata". Ei voi.
Vuotoa, eli kiteytymistä ei näkynyt missään.
Uutta putkea tilalle, ja siinähän ohmit oli pikkasen päälle 2. Asennus tämän foorumin ohjeiden mukaan. Se on ihan tehtävissä oleva homma, ei kylläkään liian helppoa. Me ei otettu eds tankin täyttöputkea irti, ja tankki ei laskenut kuin noin 5 cm alaspäin. Mutta sinnekkin sen virtsaputken sai joka kiinnikeeseen työnneltyä kiinni, kun teki vähän pitkiä ja sopivan mallisia aputyökaluja. Edellisen omistajan aikaan putki oli jo vaihdettu parikin kertaa (kuitit on), ja merkkiliikkeessä putki oli laitettu tankin päälle ilmaletkun väärältä puolelta, eikä tietenkään silloin voi mennä kaikkiin kiinnikkeisiin. Putki jää näin ollen liian pitkäksi, ja se oli tyylikkäästi nippusiteillä sidottu auton pohjaan mutkittelemaan. Oikein asennettuna yhtään nippusidettä ei tartte, ja se menee nätisti suoraan kiinnikkeitä toiselle. Ja kuten täällä on todettu, sen varmasti jo tuntiin vaihtaa, kun on kerran harjoitellut.
ISTA kiinni ja koodien poistoon. DDE:n koodi ei häipynyt, kuten ei varoitus mittaristossakaan. Muutaman kilometrin koeajon jälkeen varoitus mittaristosta häipyi, ja sen jälkeen viimeisenkin vikakoodin sai kuitattua pois. Loppu hyvin, kaikki hyvin.
Autona siis 530 F10 xDrive 2015...
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Tomi T View Post
Vaihtaisin syöttöputken eka ja katsoisin mitä tapahtuu.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by juhani75 View PostTäällä myös yksi adblue-vammainen kulkuneuvo. Kyseessä 520d xdrive -15 ja vikakoodit luettu istalla Kiitos JiiVee92
Vikalista:
80518A Metering line heating, activation: Line disconnection
8051AE Delivery module: Vacuum fault
805256 Active tank SCR fluid sensor: Echo recognised as faulty
Yksi hinta-arvio tullut jossa ehdotettiin linjaston, johtosarjan ja aktiivitankin vaihtoa. Perseelleen lensin kun kuulin hinnan. Työt + osat n.4000€!!!!
Asiantuntijoilta nyt tiedustelisinkin että miksi marmorilta ehdotetaan koko aktiivitankin vaihtoa jos tankkiin on mahdollista saada varaosia? Olenko ymmärtänyt aivan väärin mutta olen siinä käsityksessä kun aiheeseen tutustunut että Bosch-moduuli (16197351665) on vaihdettavissa. Eikö moduulissa ole integroituna tämä fluid sensor?
Siirtolinjaston vaihto on ainakin hyvin todennäköinen ja siihen osasin ennakkoon jo varautua. Mitä tarkoittaa sitten johtosarja ja minkä hintaisesta hässäkästä tässä on kyse?
Olenkin nyt ollut ensimmäisen tarjouksen saatuani yhteydessä bemareihin erikoistuneeseen huoltoon jossa aloitettaisiin tutkiminen johtosarjan mittauksella aktiivitankin osalta. Paikka sijaitsee muutaman sadan kilometrin päästä kotoani mutta eipä tuohon oman paikkakunnan marmorihuoltoon viitsi neljää tuhatlappusta suorilta käsiltä viedä.
Leave a comment:
-
-
Täällä myös yksi adblue-vammainen kulkuneuvo. Kyseessä 520d xdrive -15 ja vikakoodit luettu istalla Kiitos JiiVee92
Vikalista:
80518A Metering line heating, activation: Line disconnection
8051AE Delivery module: Vacuum fault
805256 Active tank SCR fluid sensor: Echo recognised as faulty
Yksi hinta-arvio tullut jossa ehdotettiin linjaston, johtosarjan ja aktiivitankin vaihtoa. Perseelleen lensin kun kuulin hinnan. Työt + osat n.4000€!!!!
Asiantuntijoilta nyt tiedustelisinkin että miksi marmorilta ehdotetaan koko aktiivitankin vaihtoa jos tankkiin on mahdollista saada varaosia? Olenko ymmärtänyt aivan väärin mutta olen siinä käsityksessä kun aiheeseen tutustunut että Bosch-moduuli (16197351665) on vaihdettavissa. Eikö moduulissa ole integroituna tämä fluid sensor?
Siirtolinjaston vaihto on ainakin hyvin todennäköinen ja siihen osasin ennakkoon jo varautua. Mitä tarkoittaa sitten johtosarja ja minkä hintaisesta hässäkästä tässä on kyse?
Olenkin nyt ollut ensimmäisen tarjouksen saatuani yhteydessä bemareihin erikoistuneeseen huoltoon jossa aloitettaisiin tutkiminen johtosarjan mittauksella aktiivitankin osalta. Paikka sijaitsee muutaman sadan kilometrin päästä kotoani mutta eipä tuohon oman paikkakunnan marmorihuoltoon viitsi neljää tuhatlappusta suorilta käsiltä viedä.
Leave a comment:
-
-
Kiitoksia! Vaikuttaa loogiselta nyt kun noita on vähän enemmän tutkinu ja googlettanu.
Eli SCR järjestelmän ainut vika tällä hetkellä tuo dosing line. Osa ei ole tavattoman kallis, mutta vaihtotyö vaikuttaa työläältä.
Leave a comment:
-
Leave a comment: