Originally posted by Juuså
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Adblue/SCR järjestelmän häikät/toiminta
Collapse
X
-
Adblue SCR dosing LINE heating
BMW F10 530dx vm 2013
Siis 80518A sekä 2C3000 virhekoodit.
Ilmeisesti ym linja vaihtoon ?
Missähän olisi luotettava paikka Uudellamaalla vaihdattaa ko linja ?
Leave a comment:
-
-
Originally posted by fraatti View PostJa livedatasta voi katsella tietääkö se anturi enää mitään vai ei...
Ja riittääkö pelkän mittapään vaihto vai pitääkö koko anturi vaihtaa?
Reilu vuosi sitten vaihdoin adblue letkun niin mielelläni vaihdan pelkän mittapään jos sillä tulee kuntoon.Last edited by mica77; 17-01-2023, 20:05.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by mica77 View PostBMW f10 520d xd -15 alkoi herjaamaan häiriötä adblue järjestelmässä. Lukijalla vikakoodit:
80518D
2C3000 SCR control unit, diagnosis feedback: System fault OBD
2B6300 Nitrogen oxide sensor after SCR catalytic converter, signal: implausible, sensitivity
Eli kysyisin, että onko ensimmäisenä lähdettävä vaihtamaan takimmainen Nox-anturi, johon nuo hälykoodit viittaavat?
Leave a comment:
-
-
BMW f10 520d xd -15 alkoi herjaamaan häiriötä adblue järjestelmässä. Lukijalla vikakoodit:
80518D
2C3000 SCR control unit, diagnosis feedback: System fault OBD
2B6300 Nitrogen oxide sensor after SCR catalytic converter, signal: implausible, sensitivity
Eli kysyisin, että onko ensimmäisenä lähdettävä vaihtamaan takimmainen Nox-anturi, johon nuo hälykoodit viittaavat?
Leave a comment:
-
-
Originally posted by VilleP View PostMoottorin ohjaimelta löytyy vikakoodi taaemmasta nox sensorista. Idriven näytölle ei tosin tule mitään ilmoitusta, joten olettavasti satunnainen vika. Jos tuon aikoo uusia niin tekeekö tarvike antureilla mitään?:
Orkkis sen 600€.
Näihin saa pelkkiä mittapäitäkin. Ketjussa pitäisi olla juttua niistä. Aloittaisin sellaisella kokeilemaan.
Leave a comment:
-
-
Moottorin ohjaimelta löytyy vikakoodi taaemmasta nox sensorista. Idriven näytölle ei tosin tule mitään ilmoitusta, joten olettavasti satunnainen vika. Jos tuon aikoo uusia niin tekeekö tarvike antureilla mitään?:
Orkkis sen 600€.
Leave a comment:
-
-
Itse vaihdoin tuon letkun toissapäivänä.Homma oli aika helppo, joskin pirun työläs. N. 5h meni taistellessa alusta loppuun, muutama pultti vastusti jonkin verran joihin aikaa kului. Isoin homma oli tankin pudottaminen parikytä senttiä alemmaksi. Kardaania en ottanut pois, letkun mahtui just pujottamaan kiinnikkeisiinsä. En ottanut myöskään polttoainepumpulta polttoainelinjoja irti, hyvin oli varoja että tankkia sai pudotettua. Käytännössä tankista oli kaikki kiinnityspultit auki ja pannat irti, mutta se makasi kardaanin päällä.
Kun en keksinyt vielä tuohon sulaneeseen lämmitysvastuksen liittimeen ratkaisua niin jätin sen toistaiseksi vaihtamatta. Istalla testasin sieltä resistanssin joka ei täytä lähellekkään vaadittua arvoa, voipi olettaa että vika on edelleenkin siinä liittimessä.
Mun tapauksessa oletan tapahtumaketjun kulkeneen niin että ensin on vaurioitunut tuo lämmitysvastuksen liitin syystä tai toisesta, tästähän ei vika valoa syty mut koodin antaa jos osaa kattoo. Sitten letku ei enää lämpeä ajaessa, joten se on vain jäätynyt ajon aikana. Kun letkun sisähalkaisija ei taida olla kun parin millin luokkaa ja neste ei siellä älyttömästi virtaa niin helpostikkos tuo jäätyy kovalla pakkasella.
Pääasia että sain taisteltua tämän 4kk jälkeen vihdoin kuntoon.
Leave a comment:
-
-
Pääsin itsekin tilaamaan omaan autoon vuorostaan tuon adbluen syöttökaapelin. Talvella huomasin bt lukijalla että piuhasta oli herjaa syöttökaapelin resistanssista. Muutama kuukausi myöhemmin iski adblue vikavalo tauluun. Tuo putki oli käsittääkseni vaihdettu bemarin piikkii jo aikaisemmin kun auto oli ollut Saksassa.
Huvikseen selasin hiukan aiheesta netistä löytyviä juttuja. Jossain oli patentti missä oli liittimen rakenne kuvattuna. Tuosta nuolen kohdaltahan se pettää ja neste tulee sitten ulos sieltä mistä helpoiten pääsee. Se on joko liittimen ja suorakuoren väli tai vaikka sitten johtoja pitkin.
Adblue liuoksen tilavuus kasvaa 7% kun se jäätyy. Jonkun valmistajan materiaalien mukaan putkisto kestää 5% tilavuusmuutoksen.
Jo kerran oikein toimiessaan linja pitäisi olla aina tyhjä käytön jäljiltä niin jotain on mentävä pieleen jotta jäätymistä voi tapahtua. Jääkö linja sitten tyhjentymättä vai jäätyykö se "lennossa" ? No, itse ajttelin laittaa tuon kaapelin päälle solukumiteipin kokomatkalle lukuunottamatta kohtaa missä se on pakoputken lähettyvillä. Tuolloin ainakin viiman yms vaikutus putkeen on pienempi ja ainakin käytössä ollessaan se pysyy lämpöisempänä.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by fraatti View PostOnko tuo tämän vastakappale?
Oliko adblue syöttöputki lahonnut ja työntänyt adbluet johtoja pitkin liittimen sisälle?
En löytänyt tuollaista liitintä mistään. Ehkä zakspeed tietää saako tuollaista mistään.
Kyllä, juuri tuon vastakappale eli liitin tulee auton puolelta. Ja on kärähtänyt tuollaiseksi.
Kyllä oli tullut pinnit pihalle liittimestä, en muuten pidä sitä mahdollisena kun neste on työntänyt ne pihalle. Toki sekin tuntuu ihmeelliseltä. Laitoin nuo pinnit kerran takaisin liittimen sisälle mutta ne oli uudestaan pullahtanut ulos.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Shaingi View Post
Onko tuo tämän vastakappale?
Oliko adblue syöttöputki lahonnut ja työntänyt adbluet johtoja pitkin liittimen sisälle?
En löytänyt tuollaista liitintä mistään. Ehkä zakspeed tietää saako tuollaista mistään.
Leave a comment:
-
-
Jos pelkästään adblue letkun ”metering line” lämmitysvastus on poikki, tai lämmitysvastuksen liitinn on rikki, antaako auto ”adblue system fault” varoitusta mittaristoon?
Voiko esim bimmerlinkillä seurata jotakin anturiarvoa jolla tietäisi milloin adblue järjestelmä on käytössä eli pumppu pyörii ja nestettä ruiskutetaan pakokaasun sekaan? Ongelmana on nyt se että viat ei lähde mittaritaulusta pois eikä tiedä miloin järjestelmä on ”käynnissä”. Auton ainakin pitänee olla käyntilämpöinen ennen kuin järjestelmä on päällä? Kauanko menee vikavalon poistumiseen vaikka systeemi toimisikin remontin jälkeen normaalisti?
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Shaingi View PostKylläpä kyllä, vihdoin löytyi aikaa vaihtaa suutin, mutta eipähän se vika pelkästään siinä ollut. Letku on myös halki ihan siitä suuttimen läheltä, lämpösuojan sisältä.. Ei muuta kun uutta linjastoa tilaukseen. Ilmeisesti ihan kohtuullinen urakka vaihtaa uus letku paikallaan?
Leave a comment:
-
Leave a comment: