Mikäli johtosarja tai muu järjestelmä vika on poissuljettu ja korjattu täytyy istalla tietyissä tilanteissa suorittaa scr järjestelmän onnistunut järjestelmätesti koodin poistamisen edellytykseksi.
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Adblue/SCR järjestelmän häikät/toiminta
Collapse
X
-
Originally posted by Vilho111 View PostNo niin mulla tuli kans X5 F15 näytölle "AdBlue system fault" teksti. Käytin auton nosturilla ja tuo tankilta suuttimelle menevä putki oli märkä molemmista päistä. Vaihdoin putken uuteen ja nyt se on pysyny kuivana, mutta vika on edelleen päällä.
Autocomilla tehtiin järjestelmän testi ja kaikki meni läpi. Pumppu nosti paineen ja letkun tyhjennys toimi. Antaa vikakoodeja 2C3000 ja CD9553. Mistähän tuota vikaa vois lähteä etsimään?
Ilmoittamasi vikakoodit ovat peräisin moottorinohjaimesta (DDE). Ensimmäinen kertoo että 2C3000 SCR control unit, diagnosis feedback: System fault OBD SCR-ohjaimesta löytyy joku vikakoodi ja ne pitää lukea sieltä samalla tavalla kuin DDE:stä. Se sitten kertoo tarkemmin että mikä järjestelmässä mättää.
Toinen koodi kertoo CD9553 Missing signal (energy status, 0x399) receiver DDE, transmitter PCU tiedonsiirtovirheesta PCU:n ja moottorinohjaimen välissä. PCU lienee joku motti joka ohjaa tehoa normaalin akun ja sen vieressä olevan pikkuakunvälillä. AdBluen vikojen kanssa tuolla ei liene mitään tekemistä.
F11 535dX LCI
Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...
Comment
-
-
Satuin purkaamaan tuon myös tuon suuttimen päässä olevan liittimen kun tongin vikaa tuosta syöttöputkesta. Tuo koko komeus oli valettu muovi klönttiin ja kuvassa näkyy vasemmalla syöttöputken suojakuoren pää.
Rakenne on sellainen että jos itse sisäputkessa tulee vuoto niin tuo uittanee tuon pään urealla missä on myös noiden vastusten liitos -> ennenpitkää vikakoodi lämmitysvastuksesta. Jos urea tulee tuolta sisä ja ulkoputken välistä pihalle (ainakin paineen avustamana) niin liekö tuo tiivis pidemmän päälle edes vedelle? Jos putkessa on vuoto niin se paljastuu siis putken alku ja loppupäästä vuotona eikä suojakuori retkahda esim keskeltä puhki?
Mutta jos putki jäätyy halki niin missä välissä putki on jäänyt nestettä täyteen ja miksi?F11 535dX LCI
Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...
Comment
-
-
Ei kyllä nyt oikein vakuuta tämä F11-korisen ureajärjestelmä. Vaihdoin taannoin kahteen autoon tuon linjan, kun molemmissa jäätymisvaurio. Tein tarvittavat testit uusilla linjoilla ja molemmat toimii normaalisti, sekä OBD-puolen vikakoodi lähti täsmälleen samanlaisella koeajolenkillä 50 m tarkkuudella samassa kohdassa pois molemmista autoista.
Vajaa viikko remontin jälkeen toinen auto tuli takaisin AdBlue-häiriön takia ja purin SCR-tankin rojut näkyviin. Vikakoodi oli SCR-linjan lämmitysvastuksen katkoksesta ja syykin selvisi heti - uuden urealinjan lämmitysvastuksen sähköliittimen toinen pinni oli perääntynyt kokonaan ulos liitinrungosta(letkun puoleinen liitin). Mitään muuta syytä tuolle en keksi, kuin linjan jäätyminen ja rikkoutuminen, jolloin seuraavan kerran sulaessaan urean paine vuotaa sähkövastuksen kaapelin kautta liittimen sisään asti ja työntää pinnin pihalle.
Vaihdoin kokeilumielessä sekä korin puolelle, että SCR-letkun puolelle uudet liittimet(laitoin pinneiltään tukevamman JPT-liitinparin ton kusisen vakioliittimen tilalle) ja tein sekä painetestin, että lämmitysvastuksen testin - toimii. Paine pysyy ylhäällä, joten vuoto ei voi olla suuri.
Ajamalla ei kuitenkaan OBD-puolen vika nollaantunut ja auto on taas tutkittavana. JPT-liitin(lämmitysvastuksen) on sisältä märkä, eli linja siis vuotaa taas, kuten oletettavissa oli. Linjan lämmitysvastuksen liian suuresta virran otosta oli vikakoodi, mutta testin tekemällä ottaa ihan toleranssin mukaan virtaa.
Kysymys kuuluu, että eikö tuossa nyt toimi linjan tyhjennys, vai onko jotain tietynlaista tilannetta, jossa linja ei tyhjenekään ajon jälkeen? Pitäneekö tehdä kuten Laakkosella oli tarjottu, että kaikki komponentit kerralla vaihtoon koko järjestelmään..?
On sen verran hinnakkaita osia, että pysyn jatkossa erossa tuosta järjestelmästä, jos noita linjoja saa vaihdella useinkin takuuseen.
En mielellään lähtis poistamaan noita järjestelmiä käytöstä, kun Trafin jutuissa välähdellyt se 30k€ uhkasakko noiden juttujen tiimoilta...ReWoN Motors - BMW-huollot ja korjaukset, alumiinivanteiden korjaushitsaukset, pakosarjat, ahtoputket, alumiini- ja rst-hitsaukset ja sorvaukset
Comment
-
-
Originally posted by O-Peksi View PostEi kyllä nyt oikein vakuuta tämä F11-korisen ureajärjestelmä. Vaihdoin taannoin kahteen autoon tuon linjan, kun molemmissa jäätymisvaurio. Tein tarvittavat testit uusilla linjoilla ja molemmat toimii normaalisti, sekä OBD-puolen vikakoodi lähti täsmälleen samanlaisella koeajolenkillä 50 m tarkkuudella samassa kohdassa pois molemmista autoista.
Vajaa viikko remontin jälkeen toinen auto tuli takaisin AdBlue-häiriön takia ja purin SCR-tankin rojut näkyviin. Vikakoodi oli SCR-linjan lämmitysvastuksen katkoksesta ja syykin selvisi heti - uuden urealinjan lämmitysvastuksen sähköliittimen toinen pinni oli perääntynyt kokonaan ulos liitinrungosta(letkun puoleinen liitin). Mitään muuta syytä tuolle en keksi, kuin linjan jäätyminen ja rikkoutuminen, jolloin seuraavan kerran sulaessaan urean paine vuotaa sähkövastuksen kaapelin kautta liittimen sisään asti ja työntää pinnin pihalle.
Vaihdoin kokeilumielessä sekä korin puolelle, että SCR-letkun puolelle uudet liittimet(laitoin pinneiltään tukevamman JPT-liitinparin ton kusisen vakioliittimen tilalle) ja tein sekä painetestin, että lämmitysvastuksen testin - toimii. Paine pysyy ylhäällä, joten vuoto ei voi olla suuri.
Ajamalla ei kuitenkaan OBD-puolen vika nollaantunut ja auto on taas tutkittavana. JPT-liitin(lämmitysvastuksen) on sisältä märkä, eli linja siis vuotaa taas, kuten oletettavissa oli. Linjan lämmitysvastuksen liian suuresta virran otosta oli vikakoodi, mutta testin tekemällä ottaa ihan toleranssin mukaan virtaa.
Kysymys kuuluu, että eikö tuossa nyt toimi linjan tyhjennys, vai onko jotain tietynlaista tilannetta, jossa linja ei tyhjenekään ajon jälkeen? Pitäneekö tehdä kuten Laakkosella oli tarjottu, että kaikki komponentit kerralla vaihtoon koko järjestelmään..?
F11 535dX LCI
Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...
Comment
-
-
Osallahan on varaosatakuu joten uutta osaa osineen töineen vaan tilalle.
Win win kaikille osapuolille. En sillä, että turhan lujia olisivat, mutta ei kannata jäädä sen takia ehjäämättä, kun moinen turva tuotteella on. Jos siis orig osasta kyse.-M5- '00
-i3 94 rex '19
-Ascona B 4.0 '80
Kilpa-autojen sähköjen suunnittelu / toteutus. Kysy.
-Johtosarjojen piirtäminen tietokoneella
-Valmistus laadukkaista MIL-spec komponenteista
Comment
-
-
Itse syöttömoduli on tuollainen. Kuvassa on maininta että siellä on kaksi pumppua, syöttö että tyhjennys. Uudemmassa tuo on tehty kolmivaihemoottorilla jota pyöritellään molempiin suuntiin. Sinänsä voisi kuvitella että tuolla olisi joku diagnostiikka molempia moottoreita varten jos toinen hyytyisi. Olikos istassa testiä tyhjennykselle?
Tuosta mokkulasta irtoaa erillisenä osana tämä pumppu. Tuo on boschin tekele ja std kamaa ja löytyy myös muista autoista. Varaosanrona tuolle on Supply module 16197351665 -> bosch F01C250142.
Itse koko ruiskutusjärjestelmä on Boschin kädenjälkeä ja tottelee nimeä Denoxtronic 5.
Pumpuissa lienee myös jonkinsortin takaiskut estämässä ettei tuonne virtaa nestettä. Tosin jos pakoputkessa syöttösuutin on kiinni niin tuskin tuonne putkeen mitään valu. Luulisi että jäiden tuhojen estoon riittäisi jo sekin että linja on osittain tyhjä. Vesihän laajenee noin 10% jäätyessään ja luulisi että tuo liemi tekisi samalla tavalla...
Tässä dokkarissa on mainittu että käyttöpaine on aina 8,5bar asti. Paine saattaa kyllä olla sen verran suuri että falskatessaan sen työntää tuota liemeä pikkuhiljaa johonkin suuntaan.
Jos istan testiin ei luota niin luulen että tuon putken pystyy paineistamaan testiä vasten ihan perus pneumatiikkaosia hyväksikäyttäen vaikka pidemmäksikin ajaksi jos epäilee vuotoa.
Jos paljastuu että putki falskaa jostain niin laitapa se pariin pätkään ja katso mihin vuoto on tullut.F11 535dX LCI
Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...
Comment
-
-
Fraatti kyllä oli juurikin toinen noista pinneistä perääntynyt liittimestä. Ja se oli tullut niin vauhdilla, että oli jo kokonaan poissa liitinrungosta sen sivussa. Edellisestä letkusta purin liittimen myös ennen letkun vaihtoa, ja se oli sulanut hajalle ilmeisesti huonon kontaktin takia, jonka johdon sisään vuotanut urea aiheuttaa.
Zakspeed: Veikkaan, että en saa tuota linjaa enää varaosatakuuseen, kun vaihdoin liittimenkin jo siihen. Toki sitä voisi kokeilla. Vituttaa vaan jo valmiiksi, kun luulen, että ehjä linja kestää siellä tasan seuraaviin paukkupakkasiin.
Edit: Molemmissa noissa F11:ssa oli se oletettavasti alkuperäinen urealinjan suojakuori halki sieltä suuttimen päästä liitinrungosta. Pohjamuovien ureasotkusta oli helppo todeta, että vuotoa ollut jo tovin, ja halkeamat näkyi samantien Istan painetestillä.Last edited by O-Peksi; 10-03-2021, 18:22.ReWoN Motors - BMW-huollot ja korjaukset, alumiinivanteiden korjaushitsaukset, pakosarjat, ahtoputket, alumiini- ja rst-hitsaukset ja sorvaukset
Comment
-
-
Katsoin kuinka tuo Denoxtronic 5.x syöttömoduli toimii ja missä siellä on takaiskuja yms.
VW:n koulutusmateriaalista löytyi tarkempi kuvaus tuosta. Syöttävä kalvopumppu on osa nro 1 ja 2 imevä. Tuo taitaa olla kyllä rakennettu niin että jos toiminnassa on jotain häikkää niin myöskään syöttöpainetta ei tule. Perusasennossa kalvopumpun kalvo lienee tuossa asennossa miten se on kuvaan piirretty ja tukkii reitin.
Tässä toiminta on selitetty vielä seikkaperäisemmin ja mutikka on esitelty paloina. Paine-anturiahan tuossa koko laitteessa ei ole ollenkaan vaan paine selvitetään ilmeisesti kalvopumpun virtaa mittaamalla. Näyttikös ista paineen bareina vai kertooko se vain että onko linja ehjä vai ei? Uudemmassa DENOX 5.3:ssa löytyykin sitten jo paineanturikin. Painettahan pystyisi mittaamaan itseasiassa helposti laittamalla tankin pään ja syöttöletkun väliin painemittarin tuollaisilla paineilmapikaliittimillä. Väliin ei tarvisi kuin jatkokappaleen, t-haaran, 3 kpl paineilmaletkun pätkiä ja mittarin. Samalla näkisi että tyhjennys toimii.
Samassa modulissa on myös tankin tasoanturi. Tuossa sen toiminnasta tarkemmin.
suodattimesta
lämmittimestä
pumppumodulista
syöttöpumpusta
tyhjennyspumpusta
kuvat täältä: https://core.ac.uk/download/pdf/30309502.pdfLast edited by fraatti; 19-10-2021, 16:47.F11 535dX LCI
Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...
Comment
-
-
Originally posted by O-Peksi View PostFraatti kyllä oli juurikin toinen noista pinneistä perääntynyt liittimestä. Ja se oli tullut niin vauhdilla, että oli jo kokonaan poissa liitinrungosta sen sivussa. Edellisestä letkusta purin liittimen myös ennen letkun vaihtoa, ja se oli sulanut hajalle ilmeisesti huonon kontaktin takia, jonka johdon sisään vuotanut urea aiheuttaa.
Edit: Molemmissa noissa F11:ssa oli se oletettavasti alkuperäinen urealinjan suojakuori halki sieltä suuttimen päästä liitinrungosta. Pohjamuovien ureasotkusta oli helppo todeta, että vuotoa ollut jo tovin, ja halkeamat näkyi samantien Istan painetestillä.
Tosiaan voihan olla että tuo putki on ollut susi jo uutena. :thinkF11 535dX LCI
Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...
Comment
-
-
Löysin tuosta modulista Boschin rekkuloista kertovan dokumentin tsekeistä. Tuo värkki vaikuttaa melko pommin varmalle. Tuota dokkaria pläräämällä selviää kuinka hieno tuo prosessi on miten rekkuloita käsitellään. Ja tämän jälkeen ei tarvi ihmetellä mistä nuo eri versionumerot osiin ilmestyvät.
Dokkarista selviää pumppujen tuotot eri paineissa ja mitkä ovat rajat tuotoille myös.
Samalla tajusin että mikä tuo aiemmin ketjussa tullut "vacuum" oikein on. Todennäköisesti järjestelmä testaa komponentit vuotojen varalle molempiin suuntiin eli imemällä alipainetta että myös nostamalla painetta linjaan. Vuoto voi tietysti olla molempiin suuntiin koska pumppuja on kaksi.
Tuossa on myös mainittu miten nuo testataan.
Samoin kestävyys ja ilmasto. Toki jäätymistä ei moneen kertaan testata jos tuo pitää paikkansa...
Dokkari oli tuolla: https://www.vutbr.cz/www_base/zav_pr...file_id=104744F11 535dX LCI
Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...
Comment
-
-
Originally posted by fraatti View PostSisäputken vuotopaikka ei selvinnyt? Jos sen saa selville niin sitten tietää missä jäätyminen tai pettäminen on tapahtunut. Jos vuoto on syöttöventtiilin päässä niin tuosta voi jo sitten päätellä että putki ei ole ollut tyhjä syystä tai toisesta(tai putki on alkujaan viallinen). Itse epäilen että se korkkaa jommasta kummasta ulkopäästä eikä keskeltä putkea. Sisäputken pitää kuitenkin pettää ensin ennenkuin liemi alkaa tulemaan läpi ulkokuoresta tai että se päästää nesteen tuonne liittimiin.
Tosiaan voihan olla että tuo putki on ollut susi jo uutena. :think
SCR-linjat on kuulemma Saksan varastolta loppu, ja epäilivät, että näinköhän linjoja riittää edes seuraavasta tuotantoerästä Joensuun korkeudelle asti.😄 Ilmeisesti niitä merkkiliikkeissä vaihdetaan roppakaupalla pakkasten ansiosta.ReWoN Motors - BMW-huollot ja korjaukset, alumiinivanteiden korjaushitsaukset, pakosarjat, ahtoputket, alumiini- ja rst-hitsaukset ja sorvaukset
Comment
-
-
Originally posted by O-Peksi View PostEn purkanut letkua kummastakaan autosta, kun menee Laakkoselle molemmat linjojen takuuvaihtoon. Tää jälkimmäinenkin yksilö oli tuupannut sähköliittimen pinnin aivan samalla lailla pihalle liittimestä ja letkun pää oli ureasta kostea.
SCR-linjat on kuulemma Saksan varastolta loppu, ja epäilivät, että näinköhän linjoja riittää edes seuraavasta tuotantoerästä Joensuun korkeudelle asti.😄 Ilmeisesti niitä merkkiliikkeissä vaihdetaan roppakaupalla pakkasten ansiosta.
Muistatko katsoitko oliko kaapelin versio tuo sama minkä itse vaihdoin hetki sitten?
Tuossa ei ole onneksi ollut mitään vikaa minkä vaihdoin kaverin autoon.F11 535dX LCI
Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...
Comment
-
-
Originally posted by fraatti View PostKatos. Olet ilmeisesti onnistunut saamaan käsiisi viallista tuotantoerää. Mistä hommasit osat?
Muistatko katsoitko oliko kaapelin versio tuo sama minkä itse vaihdoin hetki sitten?
Tuossa ei ole onneksi ollut mitään vikaa minkä vaihdoin kaverin autoon.Molemmat Joensuusta marmoritiskiltä hankittu. Varaosatakuun piirissä olevia takuuvaihtoja en minä saa tehdä, vaan se pitää näköjään tehdä merkkiliikkeessä. Toki sama se minulle on, niin saa pysyä noista paskajärjestelmistä jatkossa erossa.
ReWoN Motors - BMW-huollot ja korjaukset, alumiinivanteiden korjaushitsaukset, pakosarjat, ahtoputket, alumiini- ja rst-hitsaukset ja sorvaukset
Comment
-
-
Takavedossa ei ole noita AdBlue ongelmia kun ei ole koko paskasysteemiä
Eikä muuten ole tuossa Mondeossakaan....Last edited by juhape; 13-03-2021, 23:22.-BMW 530d Touring -14 LCI
-Ford Mondeo 2.0 TDCi -19 150hp Titanium Wagon
-Zetor 6245-89
-David Brown 996 -76
-MF 35 -58
-Tunturi Super Sport -85
-Tunturi Super Sport -77
Comment
-
Comment