Announcement

Collapse
No announcement yet.

F10/F11 Vanne- ja rengasfit -topic II

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • VilleP
    Bimmer Enthusiast
    • Jul 2003
    • 2278
    • Vantaa

    Löytyy toki, mutta se on 17" ja silloin molemmilla akselissa saman kokoiset kumit. Stragged setup on 245/40 ja 275/30r19, joten kun siitä ei poikkea niin ei tarvitse murehtia, eritoten jos käytössä oem levyiset vanteet.

    Taka paineet pitäisi olla myös kovemmat kuin edessä.
    Last edited by VilleP; 23-07-2020, 21:56.
    F11 530xd LCI
    S2 Avant

    Comment

    • TON-III
      Bimmer Fanatic
      • Nov 2018
      • 480
      • Turku

      Originally posted by VilleP View Post

      Taka paineet pitäisi olla myös kovemmat kuin edessä.
      Jos takapääni on AINA etupäätä kevyempi miksi minun tulisi pitää siellä kovempia paineita ? Takapää tuntuu oman näppituntuman mukaan pelaavan paremmin pienemmillä paineilla (etenkin mukavuus).
      F13 640 DA X-Drive M-Sport -12

      Comment

      • bemu2000
        Bimmer Enthusiast
        • Jul 2003
        • 17799
        • Jämsä

        Originally posted by TON-III View Post
        Tämmöinen x-drive-aiheinen rengasprobleemi, minulla on nyt nelarissani listojen mukaan sopiva eripari rengastus (225/45/19 ja 255/40/19) mutta livenä eturengas on ’löysempi’ ja vanteen reunan etäisyys maahan on n.7 mm. vähemmän kuin takapäässä - tulisiko minun huolestua jakoboxin kestävyyden osalta ? Laatikko kestää jonkinlaista renkaiden kehäeroa mutta jos tuo ero pysyy liikkeessä samana niin n.210 sentin kehissä on reilun 4 sentin (2%) ero.


        Meinaat etä se vierintäkehä muuttuu jos rengas on vähän lytyssä? nosta tunkilla ilmaan ja mittaa kehä mittanauhalla.
        TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
        Vanteet edullisesti
        Nostureita ja rengaskoneita

        Comment

        • VilleP
          Bimmer Enthusiast
          • Jul 2003
          • 2278
          • Vantaa

          Originally posted by TON-III View Post
          Jos takapääni on AINA etupäätä kevyempi miksi minun tulisi pitää siellä kovempia paineita ? Takapää tuntuu oman näppituntuman mukaan pelaavan paremmin pienemmillä paineilla (etenkin mukavuus).
          Leveämmän renkaan takia. Oletan että paineiden suositukset menee samoin kuin muidenkin bmw merkkisten autojen eri pari setupeissa.
          F11 530xd LCI
          S2 Avant

          Comment

          • TON-III
            Bimmer Fanatic
            • Nov 2018
            • 480
            • Turku

            Originally posted by bemu2000 View Post
            Meinaat etä se vierintäkehä muuttuu jos rengas on vähän lytyssä? nosta tunkilla ilmaan ja mittaa kehä mittanauhalla.
            Kyllä, en kaivannut tähän viisastelua vaan aitoa tietoa ja kokemusta.

            Kyllä se kehäpituus muuttuu jos rengas on lytyssä, se mihin vauhtiin asti näin tapahtuu onkin eri juttu.

            Voidaan toki yhdessä katsoa mikä on tuon eturenkaan kierroksen matka sen alla ollessa vs. otetaan alta pois ja tehdään kierros uudestaan. Vai väitätkö edelleen että tulos on sama ?

            Edit:eräässä bemmin x-drive-mallissa on suosituksena 225/45/19 ja 255/40/19 yhdistelmä ja kun siinä sama (?) jakoboxi niin ?
            Last edited by TON-III; 23-07-2020, 23:02.
            F13 640 DA X-Drive M-Sport -12

            Comment

            • VilleP
              Bimmer Enthusiast
              • Jul 2003
              • 2278
              • Vantaa

              Rengastus ja paineet poikkeaa tehtaan suosituksista. Voi olla että ei jakolaatikolle käy mitään, tai voi olla että käy. Mitä tässä muuta voi todeta?
              F11 530xd LCI
              S2 Avant

              Comment

              • TON-III
                Bimmer Fanatic
                • Nov 2018
                • 480
                • Turku

                Niin tuohan on nyt tilanne, meinasin että onko jotain tieteellistä tutkimusta miten nuo renkaat ’muuttuvat’ ajossa. Ainakin voimakkaasti kiihdytettäessä takapää notkahtaa (renkaan säde laskee hieman ?) samalla kun etupää kevenee (ja säde kenties kasvaa vähän). Lonkalta ajatellen etusen pitäisikin olla 235/45 niin renkaiden kehien suhde olisi sama kuin jo mainitun 245/40/19 ja 275/35/19 yhdistelmän.
                F13 640 DA X-Drive M-Sport -12

                Comment

                • Anzafin
                  Bimmer Enthusiast
                  • Oct 2006
                  • 3747
                  • Kajaani

                  Kun nopeus kasvaa, niin rengas pyrkii laajenemaan kulutuspinnan keskikohdasta. Kuinka paljon se sitten laajenee ajonopeuksissa, on eri juttu.

                  Comment

                  • bemu2000
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jul 2003
                    • 17799
                    • Jämsä

                    Originally posted by TON-III View Post
                    Kyllä, en kaivannut tähän viisastelua vaan aitoa tietoa ja kokemusta.

                    Kyllä se kehäpituus muuttuu jos rengas on lytyssä, se mihin vauhtiin asti näin tapahtuu onkin eri juttu.

                    Voidaan toki yhdessä katsoa mikä on tuon eturenkaan kierroksen matka sen alla ollessa vs. otetaan alta pois ja tehdään kierros uudestaan. Vai väitätkö edelleen että tulos on sama ?

                    Edit:eräässä bemmin x-drive-mallissa on suosituksena 225/45/19 ja 255/40/19 yhdistelmä ja kun siinä sama (?) jakoboxi niin ?


                    Ei se mitään viisastelua ollut. Kokeile ihmeessä, mittaa ensin kehät ja sitten laita renkaisiin merkit samoille kohdille ja kokeile paljonko merkkien kohdat siirtyy vaikkapa 10 kierroksen matkalla.
                    TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
                    Vanteet edullisesti
                    Nostureita ja rengaskoneita

                    Comment

                    • VilleP
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jul 2003
                      • 2278
                      • Vantaa

                      Originally posted by TON-III View Post
                      Niin tuohan on nyt tilanne, meinasin että onko jotain tieteellistä tutkimusta miten nuo renkaat ’muuttuvat’ ajossa. Ainakin voimakkaasti kiihdytettäessä takapää notkahtaa (renkaan säde laskee hieman ?) samalla kun etupää kevenee (ja säde kenties kasvaa vähän). Lonkalta ajatellen etusen pitäisikin olla 235/45 niin renkaiden kehien suhde olisi sama kuin jo mainitun 245/40/19 ja 275/35/19 yhdistelmän.
                      Continentalilla löytyy taulukko renkaiden todellisesta koosta. Standardin mukaan kehä lasketaan 60km/h. Tästä syystä BMW käyttää tuota yllä mainittua yhdistelmää, eikä 285 taka kumia, joka laskurilla vastaa 245 levyistä kehältään. Leveä muuttaa muotoaan(säde kasvaa) enemmän kuin kapea, siksi takana alikoko levossa. Sitten kun laittaa renkaiden paineet ainakin suhteessa samoin, kun tehdas neuvoo, niin pysyy renkaat oikeassa muodossa(takana vaatii enemmän painetta). Toki jos aletaan hiuksia halkomaan, niin pitäisi käyttää vielä pelkästään BMW:n hyväksymiä renkaita.
                      Last edited by VilleP; 24-07-2020, 19:28.
                      F11 530xd LCI
                      S2 Avant

                      Comment

                      • VilleP
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jul 2003
                        • 2278
                        • Vantaa

                        Originally posted by bemu2000 View Post
                        Meinaat etä se vierintäkehä muuttuu jos rengas on vähän lytyssä? nosta tunkilla ilmaan ja mittaa kehä mittanauhalla.
                        Lytyssä oleva rengashan ei ole täydellinen ympyrä, joten mittanauhalla ei tässä tapauksessa tee mitään. Lytyssä renkaan säde pienenee, näin ollen myös vierintäkehä.

                        Tuossa fysiikan teoriaa:
                        Last edited by VilleP; 24-07-2020, 20:30.
                        F11 530xd LCI
                        S2 Avant

                        Comment

                        • bemu2000
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jul 2003
                          • 17799
                          • Jämsä

                          Originally posted by VilleP View Post
                          Lytyssä oleva rengashan ei ole täydellinen ympyrä, joten mittanauhalla ei tässä tapauksessa tee mitään. Lytyssä renkaan säde pienenee, näin ollen myös vierintäkehä.

                          Tuossa fysiikan teoriaa:
                          https://www.sciencedirect.com/topics.../loaded-radius

                          Silläpä tarkoitin että mittaa renkaan kehät maata ylös nostettuna ja vertaa sitten eroa kun rullaa vaikka 10 kierrosta paino päällä.
                          TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
                          Vanteet edullisesti
                          Nostureita ja rengaskoneita

                          Comment

                          • TON-III
                            Bimmer Fanatic
                            • Nov 2018
                            • 480
                            • Turku

                            ^ Haluatko vielä selventää mitä tuolla saavutetaan ? Pystyn jo nyt toteamaan tuon eron laskemalla saaduista mitoista. Edelleen se renkaan käyttäytyminen liikkeessä kiinnostaa.
                            F13 640 DA X-Drive M-Sport -12

                            Comment

                            • VilleP
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jul 2003
                              • 2278
                              • Vantaa

                              Ei oikein avaudu minullekkaan mitä tuolla haetaan.

                              Tässä contin taulukko:


                              Turha sen syvällisemmin miettiä renkaan käyttäytymistä. Nin paljon muuttujia tilanteen mukaan.
                              F11 530xd LCI
                              S2 Avant

                              Comment

                              • bemu2000
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jul 2003
                                • 17799
                                • Jämsä

                                Originally posted by VilleP View Post

                                Niin se on, aina enemmän kasvaa halkaisija mitä enemmän on vauhtia ja renkaan painekin vielä kasvaa lämmetessä. Kunhan ne halkaisijat on ilmassa mitattuna suunnilleen samat niin se riittää. Tuota 7mm paikallaan lytyssä olevan renkaan testiä meinasin lähinnä huumorilla, kuka oikeasti tollasia edes miettii onko haittaa jos paikallaan ollessa on rengas muutaman millin lytyssä. Lisää painetta jos jännittää
                                TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
                                Vanteet edullisesti
                                Nostureita ja rengaskoneita

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎