Announcement

Collapse
No announcement yet.

Repsahtavia alustanosia

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • makebm5
    Bimmer Enthusiast
    • May 2009
    • 1277
    • Kainuu

    Originally posted by mige95 View Post
    Mulla ei ainakaa ollu kun tämä ohje öljynmäärän tarkistuksesta ja sitten adaptaatioitten nollaus sielä laatikon "valikossa" (ista) tein adaptaatioitten nollauksen jonka jälkee ajoin opetusajon.

    Edit: sullahan varmaan on 8 vaihteinen joten voi olla muitaki "valikko kohtia"

    Ootko kokeillut nosturilla pyörittää pyöriä käsin vapaalla ?
    On 8 vaihteinen. En ole nosturilla pyörittänyt.
    BMW i5 M60, BMW E89 35is
    Ex E39 M5,335i E92, F10 535i, F01 730d, M550d, F01 750d, F13 650i, G11 730xD, E93 335i, G30 530e, i4 M50

    Comment

    • fraatti
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2002
      • 4639
      • Tampere

      Los patentos.

      F11 535dX LCI
      Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

      Comment

      • fraatti
        Bimmer Enthusiast
        • Oct 2002
        • 4639
        • Tampere

        Los patentos toimi hienosti. Poikkitukia oli siis nostettu ylöpäin siksi että kone mahtuisi nousemaan tarpeeksi. Saattaapi olla ne saavat olla paikallaan mikäli koneenkorvakkeet ottaa irti ja nostomatka riittää siitä huolimatta.
        Mutta muuten homma ei mennytkään kuten strömsöössä. Jäi moottorin tukikumit vaihtamatta kun auto piti olla tänään taas ajossa. Muuta ei tullut kuin kokemusta.

        Ilmeisesti takatuuppareihin noi kumit saa vaihdettua pelkästään konetta nostamalla etupäästä. Nelikossa jossa on 35d pannu ja adblue herkut homma ei menekään aivan niin. Konetta nostaessa alkuun alkavat tietysti ahtoputket kiristämään, sitten vetoakselit iskaritolppien alalaitaan ja jos vielä härkäpäisesti tätä reittiä yrittää mennä niin sitten homma toppaa siihen kun pakoputki ottaa pohjaan kiinni sekä vasen vetoakselin sisäpää ohjausvaihteeseen.

        Olisin ottanut koneen korvat jo irti mutta sinnehän dpf:n juureen ei ihan mikä tahansa työkalu sovikaan. Koneen korvakkeen pulttiin sopii E12 hylsy mutta 3/8" hylsy ja siihen varsi on liian paksu tuonne väliin. Täytyisi jostain saada noin 10 - 15cm pitkä E12 hylsy joka olisi kapealla varrella. Onko ehdotuksia mistä moisen voi löytää vai täytyykö alkaa askartelemaan?

        Jos joku suunnittelee vastaavaa hommaa niin vasemmalle puolelle tukikumin pulttiin tarvitsee E14 lenkin. Muut eivät mahdu tuonne väliin...
        Last edited by fraatti; 02-08-2019, 05:39.
        F11 535dX LCI
        Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

        Comment

        • HTK12
          BTCF Member
          • Jul 2011
          • 10941
          • Joensuu

          Originally posted by fraatti View Post
          Los patentos toimi hienosti. Poikkitukia oli siis nostettu ylöpäin siksi että kone mahtuisi nousemaan tarpeeksi. Saattaapi olla ne saavat olla paikallaan mikäli koneenkorvakkeet ottaa irti ja nostomatka riittää siitä huolimatta.
          Mutta muuten homma ei mennytkään kuten strömsöössä. Jäi moottorin tukikumit vaihtamatta kun auto piti olla tänään taas ajossa. Muuta ei tullut kuin kokemusta.

          Ilmeisesti takatuuppareihin noi kumit saa vaihdettua pelkästään konetta nostamalla etupäästä. Nelikossa jossa on 35d pannu ja adblue herkut homma ei menekään aivan niin. Konetta nostaessa alkuun alkavat tietysti ahtoputket kiristämään, sitten vetoakselit iskaritolppien alalaitaan ja jos vielä härkäpäisesti tätä reittiä yrittää mennä niin sitten homma toppaa siihen kun pakoputki ottaa pohjaan kiinni sekä vasen vetoakselin sisäpää ohjausvaihteeseen.

          Olisin ottanut koneen korvat jo irti mutta sinnehän dpf:n juureen ei ihan mikä tahansa työkalu sovikaan. Koneen korvakkeen pulttiin sopii E12 hylsy mutta 3/8" hylsy ja siihen varsi on liian paksu tuonne väliin. Täytyisi jostain saada noin 10 - 15cm pitkä E12 hylsy joka olisi kapealla varrella. Onko ehdotuksia mistä moisen voi löytää vai täytyykö alkaa askartelemaan?

          Jos joku suunnittelee vastaavaa hommaa niin vasemmalle puolelle tukikumin pulttiin tarvitsee E14 lenkin. Muut eivät mahdu tuonne väliin...
          Miksei 1/4" E12 hylsy? Jatko ohuempi, niin luulisi sopivan.
          e39 540iA E85

          Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
          Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
          Retrofit ym. koodaukset (BMW)
          Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
          INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
          Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

          Comment

          • fraatti
            Bimmer Enthusiast
            • Oct 2002
            • 4639
            • Tampere

            Originally posted by HTK12 View Post
            Miksei 1/4" E12 hylsy? Jatko ohuempi, niin luulisi sopivan.
            En ole koskaan omistanut 1/4" E12 hylsyä ja jotenkin oletin ettei tuo 1/4" kestä vääntää noita pultteja auki. Saattaapi olla että se kestäisikin.

            Snaponin laadukkaista räikistä on tälläinen maininta jossain.. Jostain syystä tuo 120Nm kuulostaa varsin kovalle lukemalle... :think
            "For Snap on Dual 80 ratchets (as I recall), the max recommended torque for 1/4" is around 90ftlbs, for 3/8 it's 250ftlbs, for 1/2 its 750ftlbs"

            Eli 1/4" noin 120Nm
            3/8" noin 340Nm
            ja 1/2" noin 1000Nm

            Luulen kuitenkin että esim halppis jatkovarsista menee kyllä pää poikki jo pienemmälläkin momentilla. Joskus esim t-vääntimistä nuo päät ovat antautuneet ilman mitään erillisiä jatkovarsia tms. :think

            Pultteina tuossa koneenkorvissa on näköjään kahta eri moista.
            07129903799 M10X40 (Delivery discontinued by the factory)
            07129903976 M10X40-Z1-10.9

            8.8Nm pultille on ilmoitettu kiritysmomentiksi 38Nm ja 10.9 pultille 56Nm joten tuon mukaan luulisi että tuolla pienelläkin saa sen auki...


            Mikäli tuo ei kestä niin sitten täytyy hommata pitkä e12 hylsy ja uhrattava 3/4" jatko ja naittaa ne kempillä toisiinsa. Tai ehkpä hommata nuo joka tapauksessa ettei homma jää toista kertaa työkaluista kiinni...

            Jossain bemarin sylinterikansissakin tarvitaan kait jotain tämäntyylistä E12 hylsyä. Tuo olisi näppärä mutta eikai tuota raski ostaa muutaman pultin takia.
            F11 535dX LCI
            Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

            Comment

            • fraatti
              Bimmer Enthusiast
              • Oct 2002
              • 4639
              • Tampere

              Katsoin huvikseen millaisia maksimi momentteja erilaisille 1/4" jatkovarsille. Kyllä tuo taitaa mennä aivan tuuri peliksi tuollaisella 1/4" vääntimillä.




              F11 535dX LCI
              Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

              Comment

              • HTK12
                BTCF Member
                • Jul 2011
                • 10941
                • Joensuu

                Originally posted by fraatti View Post
                En ole koskaan omistanut 1/4" E12 hylsyä ja jotenkin oletin ettei tuo 1/4" kestä vääntää noita pultteja auki. Saattaapi olla että se kestäisikin.

                Snaponin laadukkaista räikistä on tälläinen maininta jossain.. Jostain syystä tuo 120Nm kuulostaa varsin kovalle lukemalle... :think
                "For Snap on Dual 80 ratchets (as I recall), the max recommended torque for 1/4" is around 90ftlbs, for 3/8 it's 250ftlbs, for 1/2 its 750ftlbs"

                Eli 1/4" noin 120Nm
                3/8" noin 340Nm
                ja 1/2" noin 1000Nm

                Luulen kuitenkin että esim halppis jatkovarsista menee kyllä pää poikki jo pienemmälläkin momentilla. Joskus esim t-vääntimistä nuo päät ovat antautuneet ilman mitään erillisiä jatkovarsia tms. :think

                Pultteina tuossa koneenkorvissa on näköjään kahta eri moista.
                07129903799 M10X40 (Delivery discontinued by the factory)
                07129903976 M10X40-Z1-10.9

                8.8Nm pultille on ilmoitettu kiritysmomentiksi 38Nm ja 10.9 pultille 56Nm joten tuon mukaan luulisi että tuolla pienelläkin saa sen auki...


                Mikäli tuo ei kestä niin sitten täytyy hommata pitkä e12 hylsy ja uhrattava 3/4" jatko ja naittaa ne kempillä toisiinsa. Tai ehkpä hommata nuo joka tapauksessa ettei homma jää toista kertaa työkaluista kiinni...

                Jossain bemarin sylinterikansissakin tarvitaan kait jotain tämäntyylistä E12 hylsyä. Tuo olisi näppärä mutta eikai tuota raski ostaa muutaman pultin takia.
                On sitä tullut avattua pakosarjan pulttejakin 1/4" työkaluilla, kun mitään muuta ei ole sinne mahtunut. Jatkoja ollut joskus puolen metrin verran 1/4" räikässä. Esim. bilteman 10v takuulla oleva 1/4" räikkä on kyllä kestänyt todella kovaa vääntöä.. Mahtaa olla joku 48 hampainen tms., mutta kun saa liikkeelle, niin sitten voi tilalle ottaa 72 hampaisen. Kunnon työkalut kestää harvakseltaan paljon enemmän kuin sen suositellun väännön. Toki järki mukana ja katsoo ettei sitten työkalun pettäessä lyö kättään mihinkään terävään. Kunnon räikässä usein pettää se vääntöosa ei ne hampaat.

                Onhan tuollaiset erikoistyökalut näppäriä, mutta hintaa niille kertyy melkoisesti suhteessa käyttöön, kun noita usein tarvitsee vain muutomaan pulttiin.
                e39 540iA E85

                Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                Comment

                • HTK12
                  BTCF Member
                  • Jul 2011
                  • 10941
                  • Joensuu

                  Originally posted by fraatti View Post
                  Katsoin huvikseen millaisia maksimi momentteja erilaisille 1/4" jatkovarsille. Kyllä tuo taitaa mennä aivan tuuri peliksi tuollaisella 1/4" vääntimillä.




                  Ei se E12 pultti mitään mahdottomia kestä. Vastaa kooltaa suunnilleen 10mm normi pultin päätä. 10mm päällä oleva normi pultti on yleensä m6. M6 12.9 pultille kiristysmomentti on 20Nm. Yleisemmin autoissa käytetylle 10.9 se on 17Nm. Eli ei mahdottomia.
                  e39 540iA E85

                  Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                  Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                  Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                  Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                  INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                  Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                  Comment

                  • fraatti
                    Bimmer Enthusiast
                    • Oct 2002
                    • 4639
                    • Tampere

                    Originally posted by HTK12 View Post
                    Ei se E12 pultti mitään mahdottomia kestä. Vastaa kooltaa suunnilleen 10mm normi pultin päätä. 10mm päällä oleva normi pultti on yleensä m6. M6 12.9 pultille kiristysmomentti on 20Nm. Yleisemmin autoissa käytetylle 10.9 se on 17Nm. Eli ei mahdottomia.
                    E12 kannalla oleva koneenkorvan pultti on M10. Lujuudeltaan joko 8.8 tai 10.9 riippuen mitä sinne on laitettu. Nykyään saa vain kovaa pulttia varaosana.

                    Momentit ovat seuraavat yleisesti ottaen noille M10 pulteille:


                    Samasta syystä E12-hylsyä ei yleensä hylsysarjoista löydy kuin 1/2" tai 3/4" vääntiöllä. Esim tässä vain E5, E6 ja E7 ovat 1/4" ja muut sitten suurempia.


                    Jos tuollaisen E14 1/4" hylsyn onnistuisi löytämään jostain niin se olisi myös hyvä aihio 3/8" varteen kiinni hitsattavaksi. Tosin ei tuollaisiakaan näytä juuri mistään löytyvän.
                    F11 535dX LCI
                    Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                    Comment

                    • HTK12
                      BTCF Member
                      • Jul 2011
                      • 10941
                      • Joensuu

                      Originally posted by fraatti View Post
                      E12 kannalla oleva koneenkorvan pultti on M10. Lujuudeltaan joko 8.8 tai 10.9 riippuen mitä sinne on laitettu. Nykyään saa vain kovaa pulttia varaosana.

                      Momentit ovat seuraavat yleisesti ottaen noille M10 pulteille:


                      Samasta syystä E12-hylsyä ei yleensä hylsysarjoista löydy kuin 1/2" tai 3/4" vääntiöllä. Esim tässä vain E5, E6 ja E7 ovat 1/4" ja muut sitten suurempia.


                      Jos tuollaisen E14 1/4" hylsyn onnistuisi löytämään jostain niin se olisi myös hyvä aihio 3/8" varteen kiinni hitsattavaksi. Tosin ei tuollaisiakaan näytä juuri mistään löytyvän.
                      Kyllähän niitä kunnon hylsy sarjoista löytyy, ne perus motonet/biltema ym. sarjoissa ei toki ole. Halpa vaihtoehto on ostaa biltemasta se 1/4" monitoimi hylsysarja, löytyy E14 asti sarjasta. Mikäli haluaa puhtaan E14 hylsyn, niin niitäkin löytyy ihan suomestakin: https://www.verkter.fi/kuusiohylsy-p...-e14-torx.html. Ulkomailla sitten toki paljon paremmat valikoimat. Itse kokeilisin kyllä ensin tuollaisella 1/4" hylsyllä. Toki voihan se olla niin tiukkaan kiristetty, että ei kestä. Itsellä ei kyllä vielä ole jatkot tai kunnon hylsyt pettäneet.
                      e39 540iA E85

                      Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                      Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                      Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                      Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                      INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                      Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                      Comment

                      • Tobo
                        Bimmer Rookie
                        • Nov 2015
                        • 33
                        • Finland

                        Levoton perä

                        Tuli hommattua 115tkm 535xd ja perä on uraherkkä ja vähän levoton. Tuli heti olo että puslat olis tullu tiensä päähän. Onko vieläkään uretaanipuslia tarjolla kyseiseen perään?
                        Mielelläni laittaisin vähän jäykemmät. Hyviä kokemuksia aiemmissa autoissa powerflexistä

                        Comment

                        • Ceeray
                          Bimmer Enthusiast
                          • Sep 2005
                          • 1400
                          • Kuopio

                          Iskarit menee vaihtoon, mutta samalla ajattelin uusittaa mosan tukikumit sekä laatikon kumit ja rättinivelen.

                          Mitä osia pitää tilata?

                          Pitääkö kardaanin laakeri uusia? Pientä täristystä aina on mutta tuleeko sieltä en tiedä

                          Laatikon tukikumeista, mitkä osat..?

                          Ja mosan tukikumit, tartteeko muuta ko ne isot murikat?

                          Tänks.
                          Bemariton..Jagge I-Pace HSE alla..

                          Comment

                          • fraatti
                            Bimmer Enthusiast
                            • Oct 2002
                            • 4639
                            • Tampere

                            Originally posted by Ceeray View Post
                            Iskarit menee vaihtoon, mutta samalla ajattelin uusittaa mosan tukikumit sekä laatikon kumit ja rättinivelen.

                            Mitä osia pitää tilata?

                            Pitääkö kardaanin laakeri uusia? Pientä täristystä aina on mutta tuleeko sieltä en tiedä

                            Laatikon tukikumeista, mitkä osat..?

                            Ja mosan tukikumit, tartteeko muuta ko ne isot murikat?

                            Tänks.
                            Moottorin tukikumit on noi kaks isoa mollukkaa. Lemfjöderiltä löytyy tarvikkeena.


                            Askin kannake on tuossa välissä pyöreä kumi. (toka kuva osa 2 & 3) Osaa 11 en muista niin tarkasti että missä on. Oleellisin lienee tuo osa 2.
                            Samoin tuossa näkyy ensimmäinen rättinivel. (ekassa kuvassasi osat 1 & 10) Virallisesti pultit pitäisi myös uusia.



                            Jossain alkuperäinen eka rättinivel voi olla myös tuollainen metallinen klimppi.
                            F11 535dX LCI
                            Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                            Comment

                            • fraatti
                              Bimmer Enthusiast
                              • Oct 2002
                              • 4639
                              • Tampere

                              Originally posted by HTK12 View Post
                              Kyllähän niitä kunnon hylsy sarjoista löytyy, ne perus motonet/biltema ym. sarjoissa ei toki ole. Halpa vaihtoehto on ostaa biltemasta se 1/4" monitoimi hylsysarja, löytyy E14 asti sarjasta. Mikäli haluaa puhtaan E14 hylsyn, niin niitäkin löytyy ihan suomestakin: https://www.verkter.fi/kuusiohylsy-p...-e14-torx.html. Ulkomailla sitten toki paljon paremmat valikoimat. Itse kokeilisin kyllä ensin tuollaisella 1/4" hylsyllä. Toki voihan se olla niin tiukkaan kiristetty, että ei kestä. Itsellä ei kyllä vielä ole jatkot tai kunnon hylsyt pettäneet.
                              Taidat tarkoittaa tätä biltsun sarjaa missä on tuumaset ja torxit samoissa hylsyissä? Tekeeköhän noilla mitään? :think

                              Täytyy lähteä tekemään kierros paikallisissa liikkeissä mitä sieltä löytyisi hyllystä...




                              Riisutussa koneessa pultti on todella helpossa paikassa.


                              Homma vain muuttuu hiukan hankalemmaksi kun tuo DPF-pönttö on paikallaan. :think


                              Oikea


                              Vasen
                              F11 535dX LCI
                              Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                              Comment

                              • fraatti
                                Bimmer Enthusiast
                                • Oct 2002
                                • 4639
                                • Tampere

                                Kävin katsastamassa nuo motonetin/bilteman "monitoimihylsyt" sekä IKH:n valikoiman. IHK:sta ei löytynyt mitään ja nuo monitoimihylsytkään eivät vakuuttaneet. T55 torx on vastakappale E12 torxille. Sen verran väljälle tuo monitoimihylsy tuntui että päätin tehdä kahdesta yhden eli 1/2" E12 hylsystä ja 3/8" 150mm jatkovarresta avaimen. Torx-pultin pään korkatessa nuo ovat varsin ikävässä paikassa teutaroida irti enkä mielellään ottaisi sitä riskiä.

                                Varuiksi sitten otin vielä 1/4" monitoimihylsyn ja pitkän 3/8" monitoimihylsyn. Vieläkun saisi jostain motivaatiota aloittaa uudestaan tuo homma..





                                Jos joku etsii joskus vastaavia niin parhaan valikoiman netistä löysin täältä: https://www.ak24.fi/
                                Last edited by fraatti; 07-08-2019, 20:38.
                                F11 535dX LCI
                                Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎