Announcement

Collapse
No announcement yet.

Repsahtavia alustanosia

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • fraatti
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2002
    • 4595
    • Tampere

    Originally posted by Tobo View Post
    Auton perä vetelee ja huomasin tutkiessa että perämurikan kiinnikepultin ympärillä oleva pusla on murtunut. Mikä osa mahtaa olla kyseessä? En ainakaan motonetin tiskillä saanut heidän valikoimastaan yhtään samanlaista osaa.
    Potilas 2012 535xd f10 m-sport.
    Jos selailet ketjun alkupuolta niin siellä on enemmän juttua tuosta ko. puslasta ja sen vaihdosta.
    F11 535dX LCI
    Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

    Comment

    • Radon
      Bimmer Fanatic
      • Jul 2003
      • 463
      • Suomi-Finland

      Originally posted by Tobo View Post
      Auton perä vetelee ja huomasin tutkiessa että perämurikan kiinnikepultin ympärillä oleva pusla on murtunut. Mikä osa mahtaa olla kyseessä? En ainakaan motonetin tiskillä saanut heidän valikoimastaan yhtään samanlaista osaa.
      Potilas 2012 535xd f10 m-sport.
      Tosiaan yleinen repsahtava osa, mutta perän vetelyyn tuo ei ole syynä, muutenkaan ei juuri vaikuta jos kuvan kunnossa eli vain vähän murtunut. Perän vetely johtunee renkaista, kulmista, tukivarsista, takapalkin puslista.

      Comment

      • fraatti
        Bimmer Enthusiast
        • Oct 2002
        • 4595
        • Tampere

        Onkos kukaan koittanut laittaa takatuupparin reaktiotankoihin nelivedon öljyvaimenteisiä hydropuslia? Pitäisi mennä heittämällä ja ovat ilmeisesti paremmat ja kestävemmät.
        edit. F07/F01/F02 hydropuslat sopii F1X takatuuppariin mittojen puolesta.

        Takatuupparin reaktiotanko kumipuslalla


        Nelikon reaktiotanko hydropuslalla


        Öljytäytteinen
        LEMFÖRDER 3538801
        Length [mm] 68
        Overall Length [mm] 80,8
        Inner diameter [mm] 14
        Outer diameter [mm] 70,2
        Bearing Type Hydro Bearing
        Weight [kg] 0,53


        Kiinteä
        LEMFÖRDER 3538701
        Overall Length [mm] 85,6
        Inner diameter [mm] 14,2
        Outer diameter [mm] 70,2
        Bearing Type Rubber-metal Bearing
        Weight [kg] 0,350
        Last edited by fraatti; 18-09-2019, 14:20.
        F11 535dX LCI
        Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

        Comment

        • Laku
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2007
          • 17508
          • Turku

          Samanhintaisia nuo ainakin näyttävät olevan :think.
          Näillä mennään:
          - BMW E81 118i since 2017
          - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
          - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
          - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
          - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


          Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

          Comment

          • fraatti
            Bimmer Enthusiast
            • Oct 2002
            • 4595
            • Tampere

            Originally posted by Laku View Post
            Samanhintaisia nuo ainakin näyttävät olevan :think.
            Tukivarret eivät ole vaihkelpoisia keskenään. Tosin nyt aloin epäilemään puslienkin vaihtokelpoisuutta kun katsoin pulttien mittoja. Ja kyllähän tuo varaosakatologin mitta poikkeaa myös puslien kesken. :think
            Nelikko F10/F11
            Hex bolt with washer 31 10 6 786 310 M14X1,5X119

            Takatuuppari F10/F11
            ASA bolt with washer
            33 31 6 767 586 M14X127-10.9
            Last edited by fraatti; 18-09-2019, 14:18.
            F11 535dX LCI
            Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

            Comment

            • fraatti
              Bimmer Enthusiast
              • Oct 2002
              • 4595
              • Tampere

              Jaa nyt tuo selvisikin. Takatuupparissa voi käyttää BMW 31126775145 öljytäytteistä puslaa joka löytyy korimalleista F07, F01, F02. Tuossa puslassa mitat täsmäävät F1X takatuupparin puslan mittoihin. F10/F11 xdriven pusla on eri mitoilla.

              LEMFÖRDER 3538901
              Total length [mm] 85.5
              Inner diameter [mm] 14.2
              Outer diameter [mm] 70.2
              Steering arm type trailing arm
              Bearing type rubber-metal bearings


              Asennusasento
              Last edited by fraatti; 18-09-2019, 14:21.
              F11 535dX LCI
              Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

              Comment

              • pyyn0
                BTCF Member
                • Jun 2008
                • 1053
                • Fin

                30xd on ilmestynyt hyvin pientä tärinää jarruttaessa, joten nuo Trailing Linkit (3) taitaa olla loppusuoralla. Mites tuo vaihto xDrivessä menee kun katsoin ettei pallonivel pää mahdu nousemaan kun näyttäs ottavan vetariin kiinni?
                Ohjeessa neuvotaan ottamaan tuo napapultti auki mutta ei oikein aukea miksi?

                -BMW F11 530xd -12
                -BMW E60 530dA -04
                -BMW E23 735iA -85
                Ex
                -BMW E89 Z4 35i 09 Roadster
                -BMW E85 Z4 2,5 03 Roadster
                -BMW E36 Z3 2,0 99 Roadster
                -BMW E39 528i 96

                Comment

                • fraatti
                  Bimmer Enthusiast
                  • Oct 2002
                  • 4595
                  • Tampere

                  Originally posted by pyyn0 View Post
                  30xd on ilmestynyt hyvin pientä tärinää jarruttaessa, joten nuo Trailing Linkit (3) taitaa olla loppusuoralla. Mites tuo vaihto xDrivessä menee kun katsoin ettei pallonivel pää mahdu nousemaan kun näyttäs ottavan vetariin kiinni?
                  Ohjeessa neuvotaan ottamaan tuo napapultti auki mutta ei oikein aukea miksi?
                  Napapultti "vetää" vetoakselin napaa vasten ja tuo molemminpuolinen "hammastus" siirtää voiman eteenpäin. Vetari siis irtoaa kun tuon pultin aukaisee ja sen saa siirrettyä sivuun.

                  Ja pultti pitäisi uusia joka aukaisun jälkeen. (itsellä venähti joskus vanha pultti)

                  vetarin nivel


                  napa/laakeri


                  Tuo taitaa olla foto juuri ko. paikasta.
                  F11 535dX LCI
                  Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                  Comment

                  • pyyn0
                    BTCF Member
                    • Jun 2008
                    • 1053
                    • Fin

                    Originally posted by fraatti View Post
                    Vetari siis irtoaa kun tuon pultin aukaisee ja sen saa siirrettyä sivuun.
                    Tämä oli ratkaiseva tieto, kiitos. Kuvittelin että tuo vetarin pää olis pitempi ja menis syvemmälle tuonne laakeriin, mutta onkin tuollainen tynkä niin mahtuu kääntymään sivuun.
                    -BMW F11 530xd -12
                    -BMW E60 530dA -04
                    -BMW E23 735iA -85
                    Ex
                    -BMW E89 Z4 35i 09 Roadster
                    -BMW E85 Z4 2,5 03 Roadster
                    -BMW E36 Z3 2,0 99 Roadster
                    -BMW E39 528i 96

                    Comment

                    • fraatti
                      Bimmer Enthusiast
                      • Oct 2002
                      • 4595
                      • Tampere

                      Nyt nämä korjasivat satoaan. Taisi vaihtaminen mennä liian myöhäiseksi. :think



                      Perä oli siis umpipuuta liikkeelle lähtiessä ja tuntui muutamana päivänä kun autonperä olisi ollut kivireki. Ajattelin alkuun että iskarit on imenyt vedet sisään ja olleet siitä syystä jäässä. Tänään ne/se näyttivän olevan myös jumissa vaikkei pakkasta ollutkaan joten lienee ollut kyse jostain muusta. Toki iskarit siitä notkistuivat muutaman kymmenen metrin ajon jälkeen ja leimamieskään ei ollut moksiskaan kun laittoi kuitenkin 2v ajoaikaa... Kannattaa vaihtaa ajoissa nuo...

                      Onni onnettomuudessa kun tuohon iskarit eivät maksa paljon mitään, SASCHit irtoaa jo 86 eurolla. EDC alustaan taitaa uusi tolppa olla 450e ja kunnostettujakin näyttää olevan jo markkinoilla kolmeen hunttiin ketale... Maksaa kuitenkin silti aivan eri luokkaa kuin nämä.

                      Kerkesi tuo kuitenkin olemaan sen verran nalkissa että myös perän korkeudensäätö ei toiminut vaan tuo läväytti tauluun vikakoodin 480DB0 raise control time....

                      F11 535dX LCI
                      Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                      Comment

                      • janilind
                        Bimmer Rookie
                        • Nov 2017
                        • 165
                        • Pirkanmaa

                        Originally posted by pyyn0 View Post
                        30xd on ilmestynyt hyvin pientä tärinää jarruttaessa, joten nuo Trailing Linkit (3) taitaa olla loppusuoralla. Mites tuo vaihto xDrivessä menee kun katsoin ettei pallonivel pää mahdu nousemaan kun näyttäs ottavan vetariin kiinni?
                        Ohjeessa neuvotaan ottamaan tuo napapultti auki mutta ei oikein aukea miksi?

                        Onko se pallonivel väljä? Ite vaihdoin vain puslat tonne korin päähän tuota tukivartta - puslat oli Lemförderiä ja jotaki pari kybää kappale saksasta. Koko tukivarsi ku maksaa sitte pitkästi yli satkun ja se mutteri on kait aikas paske irrottaa.. Pelkän puslan vaihto ei ole mahoton homma - kolme vaihoin ja aikaa meni ehkä pari tuntia, yhen reaktiotangon olin laittanu aiemmin ja sillon piti napapultti avata, jotta sai irti puretuks. Huonolla tuurilla tietty menee sit ne pallot väljiks heti kohta, mutta ite otin mielummin sen riskin.

                        Edit:
                        Niin juu, tietty pitää olla semmonen puslanvaihtosetti. Omani hommasin muistaakseni ebaysta. Siinä on varmaa parikymmentä erikokosta kuppia ja eri vahvusia kierretankoja. Tolla setillä vaihtanee valtaosan vastaan tulevista puslista jatkossa eli maksaa ittensä takas nopsaan.
                        Last edited by janilind; 22-12-2020, 20:21.
                        2011 530d x-drive
                        2010 Skoda Superb combi 1.8tsi dsg

                        Comment

                        • fraatti
                          Bimmer Enthusiast
                          • Oct 2002
                          • 4595
                          • Tampere

                          Laikkojen vaihto alkaa lähestymään. Jospa nuo kattoisi jo valmiiksi että mitä ostaa. Jostain noista kai ne on valittavat. :think

                          Onko mielipiteitä näistä ? Taitaa orggiksien 150e hintaero olla turhan suuri. Toki saa mainita jos tietää edullisia ostopaikkoja ko. kilkkeille. :think

                          Etuset 348x36 laikat
                          Ate koko setti 365e: https://www.ebay.de/itm/ATE-Bremssch...4/313249780620

                          Ate keraamisilla paloilla 395e: https://www.ebay.de/itm/ATE-BREMSSCH...7/311778856493

                          Orggis bmw 510e: https://www.ebay.de/itm/ORIGINAL-BMW...e/181670437233

                          Brembo 365e: https://www.ebay.de/itm/BREMBO-TWO-P...e/182886077383

                          Brembo aten keraamisilla paloilla 410e: https://www.ebay.de/itm/BREMBO-2-tei...r/312538916923
                          Last edited by fraatti; 23-12-2020, 02:58.
                          F11 535dX LCI
                          Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                          Comment

                          • HTK12
                            BTCF Member
                            • Jul 2011
                            • 10949
                            • Joensuu

                            Originally posted by fraatti View Post
                            Laikkojen vaihto alkaa lähestymään. Jospa nuo kattoisi jo valmiiksi että mitä ostaa. Jostain noista kai ne on valittavat. :think

                            Onko mielipiteitä näistä ? Taitaa orggiksien 150e hintaero olla turhan suuri. Toki saa mainita jos tietää edullisia ostopaikkoja ko. kilkkeille. :think

                            Etuset 348x36 laikat
                            Ate koko setti 355e: https://www.ebay.de/itm/ATE-BREMSSCH...g/401265670475

                            Ate keraamisilla paloilla 385e: https://www.ebay.de/itm/ATE-BREMSSCH...g/381937498356

                            Orggis bmw 510e: https://www.ebay.de/itm/ORIGINAL-BMW...e/181670437233

                            Brembo 365e: https://www.ebay.de/itm/BREMBO-TWO-P...e/182886077383

                            Brembo aten keraamisilla paloilla 410e: https://www.ebay.de/itm/BREMBO-2-tei...r/312538916923
                            Itse ottaisin ATE setin, joko perinteisillä tai sitten keraamisilla, jos haluaa vanteiden pysyvän puhtaana. Ate keraamisilla pysyy vaaleat vanteet puhtaan näköisinä. Perinteisillä paloilla menee likaiseksi melko nopeasti. Keraamisissa ei toki ihan sama alkupurevuus ole kuin BMW orkkis paloissa. Profiteileltä ~300€ Ate levyt keraamisilla paloilla. Disclaimer: toimitus voi kestää tovin, mutta jos ei ole kiire, niin harkinnan arvoinen vaihtoehto.
                            e39 540iA E85

                            Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                            Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                            Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                            Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                            INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                            Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                            Comment

                            • fraatti
                              Bimmer Enthusiast
                              • Oct 2002
                              • 4595
                              • Tampere

                              Originally posted by HTK12 View Post
                              Itse ottaisin ATE setin, joko perinteisillä tai sitten keraamisilla, jos haluaa vanteiden pysyvän puhtaana. Ate keraamisilla pysyy vaaleat vanteet puhtaan näköisinä. Perinteisillä paloilla menee likaiseksi melko nopeasti. Keraamisissa ei toki ihan sama alkupurevuus ole kuin BMW orkkis paloissa. Profiteileltä ~300€ Ate levyt keraamisilla paloilla. Disclaimer: toimitus voi kestää tovin, mutta jos ei ole kiire, niin harkinnan arvoinen vaihtoehto.
                              Joo, katsoin myös profiteilen hinnat. Taisi olla samalla sisällöllä noin 320e + pk muistaakseni 20e. Tosin edellinen kokemus tuosta liikkeestä sellainen että ajattelin että toiminta muistuttaa pyramidihuijausta. Toki sain loppujen lopuksi ilmaiset pyöränlaakerit. Saattaapi olla että maksan hiukan siitä ettei tarvi ottaa tuosta enää ressiä.

                              Aten kanssa ei kyllä ole osunut koskaan pettymyksiä. Keraamisissa askarruttaa millainen jarrutuntuma noissa on. Orggiksissa se on ainakin hyvä ja joskus jotkut ovat sanoneet että jarrutuntuma on keraamisissa huonompi. Itsellä ei ole kokemuksia keraamisista. Vakioden hyvästä jarrutuntumasta olen itse pitänyt.
                              Last edited by fraatti; 22-12-2020, 22:51.
                              F11 535dX LCI
                              Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                              Comment

                              • Samppale
                                Bimmer Rookie
                                • Mar 2010
                                • 140
                                • Tuusula

                                Originally posted by fraatti View Post
                                Joo, katsoin myös profiteilen hinnat. Taisi olla samalla sisällöllä noin 320e + pk muistaakseni 20e. Tosin edellinen kokemus tuosta liikkeestä sellainen että ajattelin että toiminta muistuttaa pyramidihuijausta. Toki sain loppujen lopuksi ilmaiset pyöränlaakerit. Saattaapi olla että maksan hiukan siitä ettei tarvi ottaa tuosta enää ressiä.

                                Aten kanssa ei kyllä ole osunut koskaan pettymyksiä. Keraamisissa askarruttaa millainen jarrutuntuma noissa on. Orggiksissa se on ainakin hyvä ja joskus jotkut ovat sanoneet että jarrutuntuma on keraamisissa huonompi. Itsellä ei ole kokemuksia keraamisista. Vakioden hyvästä jarrutuntumasta olen itse pitänyt.
                                Laitoin entiseen 335d aten keraamisen setin eteen. En kyllä huomannut jarrutuntumassa eroa vanhaan. Ainut ero että vanteet ei ollut enää jarrupölyssä.
                                F20 118iA M-sport 2016


                                EX E91 335d M-sport 07´
                                EX e39 02' 530i touring

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎