Announcement

Collapse
No announcement yet.

F10/F11 kysymyksiä ja vastauksia V

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • abject
    BTCF Member
    • Jan 2010
    • 378
    • Vähäkyrö

    525d mallithan on N47 moottorillisia siitä eteenpäin kun eivät oo enää 3 litraisia. Se 525 kai poistui valikoimista B47 esittelyn myötä, siis pari vuotta aiemmin kuin F11 valmistus loppui.

    Onhan tuossa 6-sylinterisessä N57:ssa myös omat juttunsa. Alakerran laakereita niihin on uusittu ja jakopäävaivoja löytynee myös niistä. Sen puoleen en nelosta vierastaisi jos se muuten käy pirtaan - jännitettävää riittää myös sen pitkän koneen kanssa.

    Jakopään osathan on tätä nykyä kohtuu halpoja, mutta homma on toki työläs. Kai näitä viimeisen sarjan N-koneita on myös jonkun verran päivitetty verrattuna alkupään koneisiin eikä vaihdettavien osien määrä sitäkään kautta oo enää repullinen. Nick zener tuon remontin tais dokumentoida projektitopikkiinsa, ja varmaan löytyy muualtakin ohjetta jo.

    Aiemmin jossain topicissa juteltiin noista urea-laitteista. Nelivetoisissako ne on kaikissa LCI:ssä (paitsi M550d), mutta takavetoisista vois löytyä tuoreempia ilman niitä. Sen laitteiston kestoa pääsee myös jännittämään jakolaatikon ohella - joskin kai nuo jakolaatikot on kohtuudella pelanneet kunhan öljyjä on edes joskus uusittu? Sitten on ne etuvetonivelet yhtenä juttuna, OE:nä ei saa kuin koko akselia (800e?) mutta vaikkapa aeromotorsista löytyy toki pelkkä nivel.

    Meidän autoa on tänä keväänä korjailtu koritakuun ja EGR & airbag takaisinkutsujen piikkiin merkkarilla pariin eri kertaan. Hyvin pelaa 9v ja 156tkm ajetun saksantuonnin kanssa nämä "goodwillit."
    F11 525dx M-Sport ’14
    w123 240D Lang MR '81

    Comment

    • Bugsneeze
      Bimmer Rookie
      • Mar 2023
      • 42
      • Suomi

      BMW 520d vm. 2014 sedan

      Kattotelineiden muoviset luukut lepattaa. Miten tuon kattolistan saa irti?

      Comment

      • MayheM
        Bimmer Fanatic
        • Jan 2008
        • 521
        • Oulu

        Originally posted by abject View Post
        525d mallithan on N47 moottorillisia siitä eteenpäin kun eivät oo enää 3 litraisia. Se 525 kai poistui valikoimista B47 esittelyn myötä, siis pari vuotta aiemmin kuin F11 valmistus loppui.

        Onhan tuossa 6-sylinterisessä N57:ssa myös omat juttunsa. Alakerran laakereita niihin on uusittu ja jakopäävaivoja löytynee myös niistä. Sen puoleen en nelosta vierastaisi jos se muuten käy pirtaan - jännitettävää riittää myös sen pitkän koneen kanssa.

        Jakopään osathan on tätä nykyä kohtuu halpoja, mutta homma on toki työläs. Kai näitä viimeisen sarjan N-koneita on myös jonkun verran päivitetty verrattuna alkupään koneisiin eikä vaihdettavien osien määrä sitäkään kautta oo enää repullinen. Nick zener tuon remontin tais dokumentoida projektitopikkiinsa, ja varmaan löytyy muualtakin ohjetta jo.

        Aiemmin jossain topicissa juteltiin noista urea-laitteista. Nelivetoisissako ne on kaikissa LCI:ssä (paitsi M550d), mutta takavetoisista vois löytyä tuoreempia ilman niitä. Sen laitteiston kestoa pääsee myös jännittämään jakolaatikon ohella - joskin kai nuo jakolaatikot on kohtuudella pelanneet kunhan öljyjä on edes joskus uusittu? Sitten on ne etuvetonivelet yhtenä juttuna, OE:nä ei saa kuin koko akselia (800e?) mutta vaikkapa aeromotorsista löytyy toki pelkkä nivel.

        Meidän autoa on tänä keväänä korjailtu koritakuun ja EGR & airbag takaisinkutsujen piikkiin merkkarilla pariin eri kertaan. Hyvin pelaa 9v ja 156tkm ajetun saksantuonnin kanssa nämä "goodwillit."
        Kiitos tästä. Täytyypä tuumia vielä! Etuvetarithan vaihdettu myös sigun pelistä, tosin vasta yli 250tkm ajettuna ja lastutettuna, ei revitettynä. Kyllähän nelikko pohjoisen talvessa maistuis aina, joskus vanhempia takatuuppari-kolmosia, häisissä paskakeleissä polsnteilla ajaneena jo luvannut itselleni etten takavetoista autoa enää ostaisi, kun ajelen aika paljon ammatikseni p-suomea säällä kuin säällä. Mutta katsotaan asiaa. Mieluummin tosiaan naftapihiä nyt. Oikeastaan kutoskonetta en enää pidä eses vaihtoehtona. Aiemminkin vain varustetasojen (comfort-penkit jne) ja luotettavuuden takia kutosia ostanut. Mutta nyt tuntuu että niiden aika käyttöautoina on jo mun puolests ohi. Kokeillaan vaikka sitten toista merkkiä jos ei bemarin tekniilalla kestä, kun omasta puolesta bensakin menee. Toki muillakin merkeillä murheensa ja kunnon penkeillä pitäis auton olla, eli montaa merkkiä ei tule mieleen...
        Last edited by MayheM; 23-05-2023, 06:27.
        BMW F11 520 da XDrive Touring -16 (2023->)
        BMW E61 530 xd(A) Touring 280 hp / 620 Nm -06,. (2016-2023)
        BMW E91 320 D Touring -06 (2013-2016)
        BMW E39 525 DA Touring -01 (2012-2013)
        VW Passat Highline Touring 2.0 TDI -06 (2011-2012)
        BMW E46 323i -98 (2008-2011)
        Opel Vectra (B) CD Sport 2.0 -96 (2005-2008)
        Opel Vectra (A) 1.8 -90 (2002-2005)
        Ford Orion 1.4 -87 (2000-2002)

        Comment

        • VilleP
          Bimmer Enthusiast
          • Jul 2003
          • 2220
          • Vantaa

          Jos ei madaltamaan lähde, niin kyllä ne vetaritkin kestää. Itselläni nyt 200tkm mittarissa ja alkuperäiset käy ja kukkuu. Jakolaatikkoon on tullut vuosien varrella päivityksiä, alkupään oli heikompia. Mutta sekin korjattavissa jälkimarkkinoilla täällä suomessa jos ongelmia tulisi.
          F11 530xd LCI
          S2 Avant

          Comment

          • oravan_poikanen
            Newbiemmer
            • Jun 2023
            • 1
            • -

            Harkinnassa -16 -> F11 520d Xdrive. Olisi ensimmäinen BMW eikä mitään aikaisempaa kokemusta ko. ajokeista. Mitähän näissä 150-190tkm ajetuissa tulisi ottaa huomioon? Mitä itse ymmärtänyt niin ainakin tarkastaa vikakoodit, alustan kunto (varsinkin perän pussit), nelivedon äänet ja toiminta, mitä muuta?



            Onko näissä kaikissa malleissa ilma-alusta? Entä sähköalusta? Jos ei, niin mistä tietää katsoa mikä alusta alla on? B47 kone ilmeisesti pääpiirteittäin kestää mutta suurimmat ongelmat näissä liittynevät nelivetoon sekä takapään alustaan?


            Onko jotain muuta mitä olisi hyvä tietää noilla kilsoilla olevaa laitetta katseltaessa?

            Comment

            • VilleP
              Bimmer Enthusiast
              • Jul 2003
              • 2220
              • Vantaa

              Kaikissa F11 on ilmajouset takana. Eteen sellaisia ei ole saanut. Adaptiivinen alusta tai edc iskunvaimennus selviää kun syöttää vin koodin esim:

              BMW VIN decoder will check your BMW VIN and show you full vehicle specification


              Eipä noissa mitään suuria murheita mitä ei tarkalla koeajolla huomaisi. Etuvetareiden klapit kuulee kun renkaat linkussa ajaa.
              F11 530xd LCI
              S2 Avant

              Comment

              • hypodermic
                Bimmer Rookie
                • May 2004
                • 117
                • Jyväskylä

                Itsekin vähän kahtellut facelift F11:sta "sillä silmällä". Nelivetoon kun on tottunu niin kyllä xdrive on must have, ja automaatti. Lähinnä nyt katsellut tuota 520d B47 koneella (2014 -->), vaikka tietysti 530d kiinnostaisi menopuolen ja mureiden äänien puolesta kun sen verran aina lapsettaa. Kuinka paljon on käytännön kokemuksella eroa kulutuksessa 520d ja 530d välillä? Vaunua tms ei ole tarkoitus vetää, enimmäkseen tulee perus taajama-ajoa ja matka-ajoa.

                Varusteista pitäis löytyä ainakin se freesimpi mittaristo (olikohan 6WA tms), perus mankkaa paremmat hifit ja sporttipenkit. Onko näissä muuten sporttipenkit aina nahkaiset? Adaptiivinen vakkari olis erikiva mutta ei tunnu kovin monessa käytetyssä olevan. VIN koodilla tosiaan saa kätevästi tsekattua kattavan varustelistan jos/kun sitä ei myyjäliikkeen ilmoituksessa ole.
                Ex: E30 318i

                Comment

                • Kraftwerk
                  Bimmer Rookie
                  • Mar 2022
                  • 133
                  • Joensuu area

                  Nelikkokutosdiesel N57 menee 6-6,5 l/100 km maantiajossa 18-19" vanteilla. Pätkäajossa ja työmatkajaossa kulutukset 7,5-10 l/100 km. Autobahnilla 160-200 kmh haarukassa menee 8-10 l/100 kmh. Neloskone menee litran pienemmällä maantiellä ja varmaan pätkäajossa vielä vähän suhteessa pienemmällä. N57:ssa varautuisin joko henkisesti ajamaan koneen mentaliteetilla loppuun "en avaa konetta, otan riskin" tai sitten kerralla öljympumppu, ketjut ja runkolaakerit kaikki uusiksi.

                  Ihan älyttömiä summia en enää F10:stä maksaisi auton ylläpitokulut ja arvonalenema huomioiden.
                  Last edited by Kraftwerk; 09-06-2023, 22:19.
                  F11 -16 535d xD M-Sport Champagner Quarz Met

                  Comment

                  • VilleP
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jul 2003
                    • 2220
                    • Vantaa

                    Juu ei tuo n57 taajamassa/kaupungissa paras vaihtoehto ole. Omamassa autolla sen verran suuri että paikaltaan lähtö ottaa energiaa Maantiellä menee kohtuudella. 200tkm nyt mittarissa ja ei ole juuri korjata tarvinnut, ehkä edessäpäin. Mikä tuo öljypumppu homma on?
                    F11 530xd LCI
                    S2 Avant

                    Comment

                    • Kraftwerk
                      Bimmer Rookie
                      • Mar 2022
                      • 133
                      • Joensuu area

                      Ei kai tuosta oikeasti mitään varmuutta ole, mikä N57:ssa laakereita syö, mutta yksi teoria joissain lähteissä on ollut öljypumpun kuluminen ja laskevat öljynpaineet. Spekulaatiota ja mutua toki osittain.

                      Ei kannata ymmärtää väärin, minusta näissä koneissa on paljon hyviäkin ominaisuuksia. Käyntiääni on kiva, lämpenee dieseliksi nopeasti, kulutus on auton kokoon nähden maltillinen, automaatti erinomainen, monet huollot paljon helpompia, vaikka Audin 3.0 TDI-koneisiin verrattuna, suorituskyky on riittävä.
                      F11 -16 535d xD M-Sport Champagner Quarz Met

                      Comment

                      • VilleP
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jul 2003
                        • 2220
                        • Vantaa

                        Juu yhden Audin 3.0 TDI:n rempanneena ollut yhtä juhlaa m57 ja n57 koneiden kanssa. Toki nuo laakerihommat kummittelee, mutta ilmeisesti tilastollisesti sattuneet tupla ja tripla turboille, varsinkin doftatuille suuremmalla prosentilla. Eikä tuo nyt maata kaatava homma ole tehdä etupeltoon. Ei näitä nyt pelätä toinna. Jos pelkää niin kannattaa julkisilla liikkua.
                        F11 530xd LCI
                        S2 Avant

                        Comment

                        • Tupelex
                          Bimmer Rookie
                          • Oct 2008
                          • 153
                          • --

                          Onko kukaan tilannut tuolta Venäjältä sitä separaattori kalvoa ja alumiinikantta n53:seen näinä aikoina että tuleeko tavara perille?
                          Pistin kyl osto ilmon tänne joskus löytyisi.
                          F11 523i
                          Ex: e61 530da , e21 320, e28 520, e34 525ix, e46 320d

                          Comment

                          • TheRipper
                            Bimmer Enthusiast
                            • May 2012
                            • 5013
                            • Paimio

                            Originally posted by Tupelex View Post
                            Onko kukaan tilannut tuolta Venäjältä sitä separaattori kalvoa ja alumiinikantta n53:seen näinä aikoina että tuleeko tavara perille?
                            Pistin kyl osto ilmon tänne joskus löytyisi.
                            Minä tilasin ihan saksasta ja mukavasti tuli perille. Kalvo, alumiinikansi ja liima.

                            F10 523iA 2010

                            Ex: E39 528iA 1997
                            Ex: E85 Z4 2.5iA LCI 2008
                            Ex: E65 745iA 2003
                            Ex: E46 318i 1998
                            Ex: E34 525iA 1989

                            Comment

                            • mige95
                              BTCF Member
                              • Mar 2014
                              • 1173
                              • lahti

                              Originally posted by hypodermic View Post
                              Itsekin vähän kahtellut facelift F11:sta "sillä silmällä". Nelivetoon kun on tottunu niin kyllä xdrive on must have, ja automaatti. Lähinnä nyt katsellut tuota 520d B47 koneella (2014 -->), vaikka tietysti 530d kiinnostaisi menopuolen ja mureiden äänien puolesta kun sen verran aina lapsettaa. Kuinka paljon on käytännön kokemuksella eroa kulutuksessa 520d ja 530d välillä? Vaunua tms ei ole tarkoitus vetää, enimmäkseen tulee perus taajama-ajoa ja matka-ajoa.

                              Varusteista pitäis löytyä ainakin se freesimpi mittaristo (olikohan 6WA tms), perus mankkaa paremmat hifit ja sporttipenkit. Onko näissä muuten sporttipenkit aina nahkaiset? Adaptiivinen vakkari olis erikiva mutta ei tunnu kovin monessa käytetyssä olevan. VIN koodilla tosiaan saa kätevästi tsekattua kattavan varustelistan jos/kun sitä ei myyjäliikkeen ilmoituksessa ole.
                              Mulla on lci 530d takaveto ja kaverilla b47 520d xdrive kulutus käytännössä meillä samat, veroissa ~20e/v eroa
                              -g20 330e
                              -e31 840ci sc
                              -e46 316i (m52tub25)

                              EX- f11 530d lci
                              Ex- f01 730d
                              Ex-94 e36 344i cabriolet harraste.
                              Ex: -06 e61 535d m-sport
                              Ex:-02 e39 530d manual
                              Ex -93 e34 520i

                              Vikakoodin lukua ja bimmercode koodauksia päijät-hämeessä.

                              M62tu ajoitustyökalut.
                              N47/n57 ajoitustyökalut.

                              Comment

                              • icecold
                                Bimmer Enthusiast
                                • Dec 2009
                                • 2341
                                • 🌍

                                Originally posted by mige95 View Post
                                Mulla on lci 530d takaveto ja kaverilla b47 520d xdrive kulutus käytännössä meillä samat, veroissa ~20e/v eroa
                                Eroa on sitten ajomatkoissa, olosuhteissa ja/tai kaasujalassa. Samalla kuljettajalla samoilla tieosuuksilla moottori-/maantiepainotteisessa ajossa 530d vie todellisuudessa 1-1,5l nelivetoista 520d xDrivea enemmän.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎