Announcement

Collapse
No announcement yet.

F10/F11 kysymyksiä ja vastauksia V

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Silmaauki
    BTCF Member
    • Jan 2015
    • 1862
    • Turku

    Tossa voisi riittää kahden suuttimen vaihto (sylinterit 2 ja 5).

    Mä muistelin että (ainakin näissä omissa) suuttimet olisivat sen verran piilossa, ettei kylkiä näy, mutta olin sitten väärässä.
    E93 335i Aarre, Montego blue
    E90 318i talvipulkka

    Harrastuksissa ongelmien määrä on vakio - niitä on koko ajan.

    Comment

    • Starck
      Bimmer Rookie
      • Sep 2012
      • 119
      • Ulvila

      Originally posted by Silmaauki View Post
      Tossa voisi riittää kahden suuttimen vaihto (sylinterit 2 ja 5).

      Mä muistelin että (ainakin näissä omissa) suuttimet olisivat sen verran piilossa, ettei kylkiä näy, mutta olin sitten väärässä.
      Aloin nyt lueskelemaan vielä N53-kokemuksia ja vinkkejä palstaa ja siellä maininta tuosta öljyseparaattorin kalvosta, voikohan se aiheuttaa tämmöstä oiretta?
      Mitään kovin kummallista vihellystä tuolta ei kyllä kuuluu.

      On ne vanosBMW:n kalvo kilkkeet hyllyssä, että tuo ei sinänsä olisi kovin paha homma testailla, ehkä aloitan kuitenkin tuosta ja sitten jos ei auta niin suuttimia tilamaan tai jotain muuta kohdetta miettimään.
      Tämä operaatio ei kuitenkaan tässä vaiheessa enää maksa kuin aikaa joten kait sen voisi ainakin ennakkoivasti suorittaa vaikka ei varsinaista vikaa korjaisikaan.

      Öljykorkkia koitin avata auton käydessä niin melko kova imu siellä kyllä on ja heti kun saa vähän raoelleen niin käynti menee aivan kuralle.

      Palaan tähän siis kun tuo kalvo vaihdettu, saattaa tuossa jokunen päivä vierähtää kun on muita juttuja hoidettava alta pois ensin.

      Kiitos kommenteista vielä kerran.

      Comment

      • TheRipper
        Bimmer Enthusiast
        • May 2012
        • 5024
        • Paimio

        Originally posted by Starck View Post
        Aloin nyt lueskelemaan vielä N53-kokemuksia ja vinkkejä palstaa ja siellä maininta tuosta öljyseparaattorin kalvosta, voikohan se aiheuttaa tämmöstä oiretta?
        Mitään kovin kummallista vihellystä tuolta ei kyllä kuuluu.

        On ne vanosBMW:n kalvo kilkkeet hyllyssä, että tuo ei sinänsä olisi kovin paha homma testailla, ehkä aloitan kuitenkin tuosta ja sitten jos ei auta niin suuttimia tilamaan tai jotain muuta kohdetta miettimään.
        Tämä operaatio ei kuitenkaan tässä vaiheessa enää maksa kuin aikaa joten kait sen voisi ainakin ennakkoivasti suorittaa vaikka ei varsinaista vikaa korjaisikaan.

        Öljykorkkia koitin avata auton käydessä niin melko kova imu siellä kyllä on ja heti kun saa vähän raoelleen niin käynti menee aivan kuralle.

        Palaan tähän siis kun tuo kalvo vaihdettu, saattaa tuossa jokunen päivä vierähtää kun on muita juttuja hoidettava alta pois ensin.

        Kiitos kommenteista vielä kerran.
        Itselläni on myös tuo kalvo rikki, kyllä se selvästi viheltää tyhjäkäynnillä. Käynnistyksen jälkeen myös tyhjäkäynnin vaeltamista on havaittavissa. Samoin lisääntynyttä kulutusta niin öljyn kuin bensankin osalta.

        Venttiilikopan tiivisteen tarvitset myös sillä koppa on syytä irroittaa vaihtoa varten ihan turvallisuussyistä. Sen verran haasteellista sen vanhan irroittaminen on.

        Itse ajattelin tuohon projektiin ensi viikolla ryhtyä. Laitan kyllä omaan topikkiini siitä sitten juttua miten menee homma.
        F10 523iA 2010

        Ex: E39 528iA 1997
        Ex: E85 Z4 2.5iA LCI 2008
        Ex: E65 745iA 2003
        Ex: E46 318i 1998
        Ex: E34 525iA 1989

        Comment

        • Starck
          Bimmer Rookie
          • Sep 2012
          • 119
          • Ulvila

          Originally posted by TheRipper View Post
          Itselläni on myös tuo kalvo rikki, kyllä se selvästi viheltää tyhjäkäynnillä. Käynnistyksen jälkeen myös tyhjäkäynnin vaeltamista on havaittavissa. Samoin lisääntynyttä kulutusta niin öljyn kuin bensankin osalta.

          Venttiilikopan tiivisteen tarvitset myös sillä koppa on syytä irroittaa vaihtoa varten ihan turvallisuussyistä. Sen verran haasteellista sen vanhan irroittaminen on.

          Itse ajattelin tuohon projektiin ensi viikolla ryhtyä. Laitan kyllä omaan topikkiini siitä sitten juttua miten menee homma.
          Onnistuu tuo nähtävästi ilman kopan irroitusta ja tiivisteen uusintaa.
          Melkoista nysväämistä sen vanhan huohotinkannen kanssa kyllä oli, varovasti vaan dremeliä, puukkoa yms. apuvälineitä käyttäen pienissä paloissa kantta pois.
          Paljon siistimpää jälkeä tuli mitä siinä VanosBMW ohjeessa näkyy, kun saa sen kannen halki ensin jostain ja alkaa siitä sitten paloittelemaan, tuo vasara ja taltta/puukko systeemi mitä ohjeessa on aika raju.
          En alkanut sitä muovikantta sen enempään "säästelemään" kun oli se alumiininen hyllyssä.

          Sain eilen illalla tuon niputettua ja nyt aamulla testatessa en ainakaan heti saanut vikavaloa syttymään ja misfire herjoja tulemaan, vastaa kaasuun normaalisti eikä röpellä tyhjäkäyntiä, täytyy käydä vielä koeajolla jahkaa ehtii.
          Kovin suuret odotukset ei kyllä ole tätä kohtaan että vika oikeasti olisi tällä poistunut, mutta seuraillaan, ehkä se oli siinä imuvuodossa sitten kuitenkin?
          Olihan sitä Mixture control herjaa siellä alunperin, joka tuohon kait voisi viitata?

          Tsemppiä TheRipper projektiin, katselin sitä kopan irroitushommaa samalla kun puuhasin ja vaikuttaa melko työläältä sekin homma.

          Edit. Olihan se kalvo siis aivan "paskana" tästä juu, revennyt joka puolelta eli siinä mielessä tämä homma ei mennyt hukkaan.
          Last edited by Starck; 27-07-2023, 11:59.

          Comment

          • TheRipper
            Bimmer Enthusiast
            • May 2012
            • 5024
            • Paimio

            Okei. No taitanee tarvita itsekin kokeilla sitten ihan paikoillaan tuota irroitusprojektia ainakin alkuun.

            Dremel löytyy itseltäkin.

            Tuo tiiviste ei paljoa maksanut joten ei haittaa vaikka se nyt jäisikin varastoon odottamaan.
            F10 523iA 2010

            Ex: E39 528iA 1997
            Ex: E85 Z4 2.5iA LCI 2008
            Ex: E65 745iA 2003
            Ex: E46 318i 1998
            Ex: E34 525iA 1989

            Comment

            • Kusilaitu
              BTCF Member
              • Sep 2010
              • 706
              • Seinäjoki

              F11 2011 ja kosteus särki ajovalon ohjainlaitteen niin, ettei angel eyesit enää toimi. Millä ohjainlaitteella tuon pystyisi korvaamaan, kun ebaysta löytyi montaa eri versiota? Liitteenä kuva ohjainlaitteen numeroista.

              BMW 7269494 02
              532385808 05 1391262
              LEAR TMS
              12123 AHL/TFL

              Autossa on siis xenonit ja adaptiiviset valot.
              Umpion päällä on huoltokansi, mistä saa vaihdettua H7 kääntymisvalon.

              Itseltä löytyisi Esys F-sarjalaisten koodausta varten.
              Tarviiko uutta ohjainlaitetta koodata ja miten koodataan?
              Attached Files
              Last edited by Kusilaitu; 02-08-2023, 13:26.
              ♦♦♦ Pohjanmaa Connection ♦♦♦

              Comment

              • TheRipper
                Bimmer Enthusiast
                • May 2012
                • 5024
                • Paimio

                Originally posted by Kusilaitu View Post
                Autossa on siis xenonit lyhkäisillä valoilla, H7 halogen pitkillä ja adaptiiviset valot.
                Onko näissä tuommoistakin konfiguraatiota ollut? En tiennytkään...oletin että adaptiivisten valojen kanssa on aina automaattisesti vain kaksoisxenonit.

                Eikös tämä sitten olisi ihan vastaava:
                F10 523iA 2010

                Ex: E39 528iA 1997
                Ex: E85 Z4 2.5iA LCI 2008
                Ex: E65 745iA 2003
                Ex: E46 318i 1998
                Ex: E34 525iA 1989

                Comment

                • juha_s
                  Alueaktiivi
                  • May 2008
                  • 447
                  • Lappeenranta

                  Originally posted by Kusilaitu View Post
                  F11 2011 ja kosteus särki ajovalon ohjainlaitteen niin, ettei angel eyesit enää toimi. Millä ohjainlaitteella tuon pystyisi korvaamaan, kun ebaysta löytyi montaa eri versiota? Liitteenä kuva ohjainlaitteen numeroista.

                  BMW 7269494 02
                  532385808 05 1391262
                  LEAR TMS
                  12123 AHL/TFL

                  Autossa on siis xenonit lyhkäisillä valoilla, H7 halogen pitkillä ja adaptiiviset valot.

                  Itseltä löytyisi Esys F-sarjalaisten koodausta varten.
                  Tarviiko uutta ohjainlaitetta koodata ja miten koodataan?
                  Se H7 siinä sisemmässä on kääntymisvalo, syttyy vain käännyttäessä. Pitkät ja lyhyet on sama xenon valo ulommassa. Jos autossa on adaptiiviset valot.
                  F11 535d xDrive M-Sport -13

                  Comment

                  • Tupelex
                    Bimmer Rookie
                    • Oct 2008
                    • 153
                    • --

                    Tuosta separaattori kalvosta että onko noin että kun kun aukaisee öljykorkin niin kovaa imua ei saisi olla.
                    Eikö kalvo silloin ole ehjä kun imu kova koska Eikö se pitäis olla silleen että jos kalvo rikki niin imee sen kautta ilmaa eikä imupainetta tule kun aukaisee öljykorkin?
                    F11 523i
                    Ex: e61 530da , e21 320, e28 520, e34 525ix, e46 320d

                    Comment

                    • Kusilaitu
                      BTCF Member
                      • Sep 2010
                      • 706
                      • Seinäjoki

                      Originally posted by juha_s View Post
                      Se H7 siinä sisemmässä on kääntymisvalo, syttyy vain käännyttäessä. Pitkät ja lyhyet on sama xenon valo ulommassa. Jos autossa on adaptiiviset valot.
                      Joo olen ymmärtänyt väärin, kun ei ole koskaan kääntymisvaloja aiemmin ollut omissa autoissa

                      Mutta palatakseni alkuperäiseen kysymykseen.
                      Millä varaosanumerolla on käytännössä merkitystä, jos ostan Ebaysta jonkun ohjainlaitteen tilalle?
                      ♦♦♦ Pohjanmaa Connection ♦♦♦

                      Comment

                      • TheRipper
                        Bimmer Enthusiast
                        • May 2012
                        • 5024
                        • Paimio

                        Originally posted by Kusilaitu View Post
                        Joo olen ymmärtänyt väärin, kun ei ole koskaan kääntymisvaloja aiemmin ollut omissa autoissa

                        Mutta palatakseni alkuperäiseen kysymykseen.
                        Millä varaosanumerolla on käytännössä merkitystä, jos ostan Ebaysta jonkun ohjainlaitteen tilalle?
                        Sillä BMW numerolla.

                        Eli tämä:7269494

                        Sen kun laittaa Ebayhin niin tulee oikeita. Varmistaa vielä että on oikealle vuosimallille kun joskus noita voi tarjota uudempiin samalla numerolla mutta ei välttämättä käy.


                        Originally posted by Tupelex View Post
                        Tuosta separaattori kalvosta että onko noin että kun kun aukaisee öljykorkin niin kovaa imua ei saisi olla.
                        Eikö kalvo silloin ole ehjä kun imu kova koska Eikö se pitäis olla silleen että jos kalvo rikki niin imee sen kautta ilmaa eikä imupainetta tule kun aukaisee öljykorkin?
                        Ainahan näissä imua pitäisi korkista olla. Vähän kait sitten vähemmän jos kalvo on oikein pahasti rikki.
                        F10 523iA 2010

                        Ex: E39 528iA 1997
                        Ex: E85 Z4 2.5iA LCI 2008
                        Ex: E65 745iA 2003
                        Ex: E46 318i 1998
                        Ex: E34 525iA 1989

                        Comment

                        • Tupelex
                          Bimmer Rookie
                          • Oct 2008
                          • 153
                          • --

                          Ok.
                          Aattelin kun vaihdoin uuden kalvon ja juuri tarkistin asennuksen että liima on pitänyt ja kalvo ehjä.
                          Miksi imupaine on nyt isompi kuin ennen kalvon vaihtoa.
                          Sen takia kysyin että jos kalvo rikki niin eikö silloin öljykorkin avaamalla pitäisi olla pienempi imupaine koska sen rikkinäisen kalvon kauttahan se imupaine karkaa.
                          Voikohan tuota testata ilman sitä alumiinikantta että miten toimii?
                          F11 523i
                          Ex: e61 530da , e21 320, e28 520, e34 525ix, e46 320d

                          Comment

                          • TheRipper
                            Bimmer Enthusiast
                            • May 2012
                            • 5024
                            • Paimio

                            En itse tullut testanneeksi lainkaan miten käy jos korkin ottaa pois. Yleisestihän näissä öljykorkkia ei suositella avattavaksi koneen käydessä.


                            Onko nuo kalvot olleet pahastikin rikki?

                            Itse sain nyt aikaiseksi vaihtaa ja yhden pienen reijän löysin kalvosta...en kyllä voi 100 varmaksi sanoa etteikö olisi irroitusvaiheessakin tullut tuo.

                            Noh laitoin uuden paikalleen...liiman ajattelin antaa kuivua hyvin huomiseen asti ennenkuin laitan kannen paikoilleen varmuudeksi...tunnin verran nyt ollut ja vielä on hieman elastista tuo liima.

                            Jos nyt on niin että tuossa vika ei ollut niin mikäs sitten voisi tuota pientä vihellystä tyhjäkäynnillä aiheuttaa? Jossain muualla pieni imuvuoto? Onko näissä jotain tyyppivuotoja muita mistä kannattaisi lähteä etsimään?
                            F10 523iA 2010

                            Ex: E39 528iA 1997
                            Ex: E85 Z4 2.5iA LCI 2008
                            Ex: E65 745iA 2003
                            Ex: E46 318i 1998
                            Ex: E34 525iA 1989

                            Comment

                            • Five35
                              Newbiemmer
                              • Aug 2023
                              • 13
                              • ESPOO

                              535i antennivahvistimen liittimet

                              Kun 535i:n "kauko"säädin alkoi toimia vain noin metrin säteellä autosta, eikä juuri koskaan tunnistanut avainta, jonka lisäksi mm. radiokanava Kasari kuului kestämättömän huonosti, putsailin korroosion runtelemia antennivahvistimen liittimiä kontaktisprayllä.

                              Kaukosäätimen kantama parani ja avainkin alkoi taas tunnistautumaan ilman ainaista rattipylvääseen hinkkaamista. Radio toimi moitteetta eilisen aurinkoisen päivän mutta sadepäivänä jälleen rätisi. Ainakin yksi liittimistä kannattanee ilmeisesti vielä tarkistaa.

                              Kysymys, johon en löytänyt netistä vastausta:

                              Mitkä ovat liitteenä olevan kuvan liittimien 1-3 roolit? Mitkä niistä vaikuttavat mihinkin (radioon, kaukosäätimen avaa/sulje -toimintoihin, avaimettomaan käynnistykseen jne) - vai vaikuttavatko kaikki kaikkiin?
                              Attached Files

                              Comment

                              • JaniLap
                                BTCF Member
                                • Sep 2012
                                • 2735
                                • Tampere

                                Originally posted by Five35 View Post
                                Mitkä ovat liitteenä olevan kuvan liittimien 1-3 roolit? Mitkä niistä vaikuttavat mihinkin (radioon, kaukosäätimen avaa/sulje -toimintoihin, avaimettomaan käynnistykseen jne) - vai vaikuttavatko kaikki kaikkiin?
                                1) Antennimoduulin virtajohdin ja LIN-väyläjohtimet, jolla moduuli on yhteydessä auton järjestelmiin. Maadoitus on toteutettu noilla mustilla läpimenoruuveilla.

                                2) AM-/FM-/HF-signaali auton lukitukseen ja viihdelaitteisiin sekä diagnostiikkaväylä.

                                3) Johtimet takalasin antenniin.
                                IB1 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
                                BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja. Vikadiagnostiikka ja koodaukset myös etäyhteydellä.
                                Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
                                Tampere

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎