Announcement

Collapse
No announcement yet.

F10/F11 kysymyksiä ja vastauksia VI

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Raksu89
    Newbiemmer
    • Sep 2020
    • 1
    • Kotka

    #31
    Ostin tuossa 523i:n N53 moottorilla. Miten kuumana näiden kuuluisi käydä? Salavalikosta vakoiltuna öljyt nousee noin 100c, mutta jäähdytysnesteet pyörivät 87-90c välillä... Olen antanut itseni ymmärtää että etenkin veden pitäisi käydä kuumempana?

    Comment

    • 316bemi
      BTCF Member
      • Oct 2010
      • 226
      • Joensuu

      #32
      Säädetäänkö takapään camber alatukivarren sisemmän takapuslan epäkeskopultilla? Mulla toinen pultti juminu sisäkooliin. Arvelin puslat/pultit vaihtaa kun suuntauksessa pitäs myös käyttää,ja oli jo 2v takaperin jumissa eikä saanu induktiollakaa liikkeelle. Onko yleensä muuta vaihdontarpeessa olevaa löytynyt takapäästä? Autolla ajettu 320t,vois samalla laittaa kun vähän joutuu purkamaan kumminkin. Esim integral linkit tai toista tuon alatukivarren sisäpuslaa/ulompaa palloniveltä?

      Comment

      • zener
        Moderator
        • Oct 2004
        • 14521
        • Oulu

        #33
        Molempia säätöjä pitää pyöritellä ns. yhtäaikaa, jotta saadaan auraus sekä camber haluttuun.
        E65 730dA '04 klick
        F10 520dA '11 klick
        E34 520iA (2.8l) '91 klick

        Instagram


        "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

        Comment

        • 316bemi
          BTCF Member
          • Oct 2010
          • 226
          • Joensuu

          #34
          Originally posted by zener View Post
          Molempia säätöjä pitää pyöritellä ns. yhtäaikaa, jotta saadaan auraus sekä camber haluttuun.
          Näinhän se yleensä ruukaa menemään,eli on kyllä tiedossa että ylätukivarressa toinen epäkesko Mutta kysymys oli että onko se camber säätö nimenomaan alatukivarren sisemmän takapuslan pultista?

          Ja jos nyt tosiaan muut huomannu näissä jotain muuta kulumaa takapään alustanosissa nii kertokaa ihmeessä. Kelkan/perän puslat hyvässä jamassa vielä.

          Comment

          • zener
            Moderator
            • Oct 2004
            • 14521
            • Oulu

            #35
            Nimenomaan, kun molempi vaikuttaa molempiin, eli f-sarjassa ei enää suoranaisesti voi puhua pelkästä camber tai aurausäädöstä. E-sarjassa ne vielä selkeästi ovat erillään ja kun säädöt ovat suoraan alla ja ylähäällä etupuolella.

            Itsekkin noita säätelyjen vuoksi koluan tiuhaan tahtiin ja mitään isompia ongelmia noista ei eteen ole tullut takapäässä.
            E65 730dA '04 klick
            F10 520dA '11 klick
            E34 520iA (2.8l) '91 klick

            Instagram


            "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

            Comment

            • 316bemi
              BTCF Member
              • Oct 2010
              • 226
              • Joensuu

              #36
              Aha,sepäs mielenkiintosesti toteutettu Noh pitää vaihtaa ne pultit tahnan kera ja ehkä puslat jos on lähteny keskikooli irtoomaan vääntelyjen/lämmitysten seurauksena. Näköjää ~10€ aeromotorsilla kappaleelta.

              Comment

              • zener
                Moderator
                • Oct 2004
                • 14521
                • Oulu

                #37
                Yleensähän ne tahtoo mennä puslatkin uusiksi sen takia, kun ruostuu se pultti puslaan kiinni, eikä tahdo saada muuten pois kun katkomalla.
                E65 730dA '04 klick
                F10 520dA '11 klick
                E34 520iA (2.8l) '91 klick

                Instagram


                "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

                Comment

                • Tupelex
                  Bimmer Rookie
                  • Oct 2008
                  • 155
                  • --

                  #38
                  Originally posted by Raksu89 View Post
                  Ostin tuossa 523i:n N53 moottorilla. Miten kuumana näiden kuuluisi käydä? Salavalikosta vakoiltuna öljyt nousee noin 100c, mutta jäähdytysnesteet pyörivät 87-90c välillä... Olen antanut itseni ymmärtää että etenkin veden pitäisi käydä kuumempana?
                  Itellä sama auto ja jäähdytinnesteen lämpötila pyörii 95-105c. Tämä uudella termostaatilla.
                  öljynlämpötila 117c ajossa ja kun hiljaa ajaa tai paikallaan tippuu hieman.
                  Minusta tuo öljynlämpötila tuossa omassa autossa on liian kuuma ja en oikeen tiedä mistä johtuu kun käsittääkseni näissä n53 moottorisissa ei ole öljyntermostaattia?
                  F11 523i
                  Ex: e61 530da , e21 320, e28 520, e34 525ix, e46 320d

                  Comment

                  Working...
                  X
                  😀
                  🥰
                  🤢
                  😎
                  😡
                  👍
                  👎