Announcement

Collapse
No announcement yet.

F10/F11 kysymyksiä ja vastauksia VI

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Raksu89
    Newbiemmer
    • Sep 2020
    • 1
    • Kotka

    #31
    Ostin tuossa 523i:n N53 moottorilla. Miten kuumana näiden kuuluisi käydä? Salavalikosta vakoiltuna öljyt nousee noin 100c, mutta jäähdytysnesteet pyörivät 87-90c välillä... Olen antanut itseni ymmärtää että etenkin veden pitäisi käydä kuumempana?

    Comment

    • 316bemi
      BTCF Member
      • Oct 2010
      • 226
      • Joensuu

      #32
      Säädetäänkö takapään camber alatukivarren sisemmän takapuslan epäkeskopultilla? Mulla toinen pultti juminu sisäkooliin. Arvelin puslat/pultit vaihtaa kun suuntauksessa pitäs myös käyttää,ja oli jo 2v takaperin jumissa eikä saanu induktiollakaa liikkeelle. Onko yleensä muuta vaihdontarpeessa olevaa löytynyt takapäästä? Autolla ajettu 320t,vois samalla laittaa kun vähän joutuu purkamaan kumminkin. Esim integral linkit tai toista tuon alatukivarren sisäpuslaa/ulompaa palloniveltä?

      Comment

      • zener
        Moderator
        • Oct 2004
        • 14522
        • Oulu

        #33
        Molempia säätöjä pitää pyöritellä ns. yhtäaikaa, jotta saadaan auraus sekä camber haluttuun.
        E65 730dA '04 klick
        F10 520dA '11 klick
        E34 520iA (2.8l) '91 klick

        Instagram


        "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

        Comment

        • 316bemi
          BTCF Member
          • Oct 2010
          • 226
          • Joensuu

          #34
          Originally posted by zener View Post
          Molempia säätöjä pitää pyöritellä ns. yhtäaikaa, jotta saadaan auraus sekä camber haluttuun.
          Näinhän se yleensä ruukaa menemään,eli on kyllä tiedossa että ylätukivarressa toinen epäkesko Mutta kysymys oli että onko se camber säätö nimenomaan alatukivarren sisemmän takapuslan pultista?

          Ja jos nyt tosiaan muut huomannu näissä jotain muuta kulumaa takapään alustanosissa nii kertokaa ihmeessä. Kelkan/perän puslat hyvässä jamassa vielä.

          Comment

          • zener
            Moderator
            • Oct 2004
            • 14522
            • Oulu

            #35
            Nimenomaan, kun molempi vaikuttaa molempiin, eli f-sarjassa ei enää suoranaisesti voi puhua pelkästä camber tai aurausäädöstä. E-sarjassa ne vielä selkeästi ovat erillään ja kun säädöt ovat suoraan alla ja ylähäällä etupuolella.

            Itsekkin noita säätelyjen vuoksi koluan tiuhaan tahtiin ja mitään isompia ongelmia noista ei eteen ole tullut takapäässä.
            E65 730dA '04 klick
            F10 520dA '11 klick
            E34 520iA (2.8l) '91 klick

            Instagram


            "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

            Comment

            • 316bemi
              BTCF Member
              • Oct 2010
              • 226
              • Joensuu

              #36
              Aha,sepäs mielenkiintosesti toteutettu Noh pitää vaihtaa ne pultit tahnan kera ja ehkä puslat jos on lähteny keskikooli irtoomaan vääntelyjen/lämmitysten seurauksena. Näköjää ~10€ aeromotorsilla kappaleelta.

              Comment

              • zener
                Moderator
                • Oct 2004
                • 14522
                • Oulu

                #37
                Yleensähän ne tahtoo mennä puslatkin uusiksi sen takia, kun ruostuu se pultti puslaan kiinni, eikä tahdo saada muuten pois kun katkomalla.
                E65 730dA '04 klick
                F10 520dA '11 klick
                E34 520iA (2.8l) '91 klick

                Instagram


                "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

                Comment

                • Tupelex
                  Bimmer Rookie
                  • Oct 2008
                  • 155
                  • --

                  #38
                  Originally posted by Raksu89 View Post
                  Ostin tuossa 523i:n N53 moottorilla. Miten kuumana näiden kuuluisi käydä? Salavalikosta vakoiltuna öljyt nousee noin 100c, mutta jäähdytysnesteet pyörivät 87-90c välillä... Olen antanut itseni ymmärtää että etenkin veden pitäisi käydä kuumempana?
                  Itellä sama auto ja jäähdytinnesteen lämpötila pyörii 95-105c. Tämä uudella termostaatilla.
                  öljynlämpötila 117c ajossa ja kun hiljaa ajaa tai paikallaan tippuu hieman.
                  Minusta tuo öljynlämpötila tuossa omassa autossa on liian kuuma ja en oikeen tiedä mistä johtuu kun käsittääkseni näissä n53 moottorisissa ei ole öljyntermostaattia?
                  F11 523i
                  Ex: e61 530da , e21 320, e28 520, e34 525ix, e46 320d

                  Comment

                  • mEL0
                    Newbiemmer
                    • Mar 2023
                    • 17
                    • Tampere

                    #39
                    Nyt kun on melko varmasti syyllinen nuo kierot levyt, niin lähtis vaihtoon sitten eestä levyt sekä toki palat, niin kyselisin raadilta kokemuksia, mitä ootte levypuolelle laittanu, tai mitä ette ainakaan suosittele? Brembolaisilla tehtynä yhdestä liikkeestä kuulin sellasen hinta-arvion että meinasin tippua tuolilta, toki edellisestä rempasta se 2 vuotta aikaa, 500 nurkille se Zimmereillä sillon töineen kipusi, mutta nyt on inflaatio sen verta purassu ettei tuplilla selviä yhden tarjouksen perusteella. Rempan kaks vuotta tehneeseen liikkeeseen olin yhteydessä niin Zimmereillä loppuu ’takuukin’ 20tkm kohdalla.

                    Mutta, kokemuksia, risuja ruusuja mikä merkki on hyväksi todettu. Pitänee sitten metsästää varaosanumero ja katsella mihin hintaan Aeromotorsilta tms saisi vermeet itse tilattua jos saisi hintaa vähän alemmas. F11 520d B47 takaveto kyseessä. Ja toki saa vinkata edukasta tahi hyväksi todettua mestaa oikeastaan Pirkanmaan alueella missä on hommat toiminu eikä rahallisesti nyhdetty kaikkea.

                    Comment

                    • TheRipper
                      Bimmer Enthusiast
                      • May 2012
                      • 5073
                      • Paimio

                      #40
                      Eipä varmasti Bremboilla metsään mennä. Itse olen ATE:n levyjä suosinut...ei ole vielä ongelmia niiden kanssa koskaan ollut. Toki nykyisessä oli saksan liikkeen jäljiltä uudet levyt niin niiden merkkiä en tiedä, mutta koska BMW-liikkeessä tehty olettasin että ns. originaalit on, minkä merkkiset ne sitten on en tiedä.

                      ATE:n levyt näyttää Aeromotorssilla olevan n.118€ pari...Brembot saman hintaiset.
                      F10 523iA 2010

                      Ex: E39 528iA 1997
                      Ex: E85 Z4 2.5iA LCI 2008
                      Ex: E65 745iA 2003
                      Ex: E46 318i 1998
                      Ex: E34 525iA 1989

                      Comment

                      • peto2
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jan 2007
                        • 8274
                        • Järvikylä (Nakkila)

                        #41
                        Originally posted by mEL0 View Post
                        Nyt kun on melko varmasti syyllinen nuo kierot levyt, niin lähtis vaihtoon sitten eestä levyt sekä toki palat, niin kyselisin raadilta kokemuksia, mitä ootte levypuolelle laittanu, tai mitä ette ainakaan suosittele? Brembolaisilla tehtynä yhdestä liikkeestä kuulin sellasen hinta-arvion että meinasin tippua tuolilta, toki edellisestä rempasta se 2 vuotta aikaa, 500 nurkille se Zimmereillä sillon töineen kipusi, mutta nyt on inflaatio sen verta purassu ettei tuplilla selviä yhden tarjouksen perusteella. Rempan kaks vuotta tehneeseen liikkeeseen olin yhteydessä niin Zimmereillä loppuu ’takuukin’ 20tkm kohdalla.

                        Mutta, kokemuksia, risuja ruusuja mikä merkki on hyväksi todettu. Pitänee sitten metsästää varaosanumero ja katsella mihin hintaan Aeromotorsilta tms saisi vermeet itse tilattua jos saisi hintaa vähän alemmas. F11 520d B47 takaveto kyseessä. Ja toki saa vinkata edukasta tahi hyväksi todettua mestaa oikeastaan Pirkanmaan alueella missä on hommat toiminu eikä rahallisesti nyhdetty kaikkea.
                        Orkkis ATE jarruja olen käyttänyt jo monet vuodet ilman ongelmia. Juuri pari viikkoa sitten meni F10 keulaan uudet jarruosat.
                        F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
                        ex:
                        E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
                        Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
                        Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
                        Nakkaa privaa jos tarvetta.

                        Comment

                        • VilleP
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jul 2003
                          • 2315
                          • Vantaa

                          #42
                          Ate ehdottomasti ja esim motointegrator.de. Halvempi ku aeromotors.

                          Oletettavasti oikeat:



                          Last edited by VilleP; Yesterday, 17:33.
                          F11 530xd LCI
                          S2 Avant

                          Comment

                          • mEL0
                            Newbiemmer
                            • Mar 2023
                            • 17
                            • Tampere

                            #43
                            Originally posted by TheRipper View Post
                            Eipä varmasti Bremboilla metsään mennä. Itse olen ATE:n levyjä suosinut...ei ole vielä ongelmia niiden kanssa koskaan ollut. Toki nykyisessä oli saksan liikkeen jäljiltä uudet levyt niin niiden merkkiä en tiedä, mutta koska BMW-liikkeessä tehty olettasin että ns. originaalit on, minkä merkkiset ne sitten on en tiedä.

                            ATE:n levyt näyttää Aeromotorssilla olevan n.118€ pari...Brembot saman hintaiset.
                            No tuo ATE vois kyllä lähteä kokeiluun tällä kertaa, tarvii vaan kaivaa se alkup. osanumero jostain, kun tuntuis tuota tarjontaa olevan aika paljon tuolla aeromotorsillakin. Ei kyllä ole nuo hinnalla pilattu jos alle kolmeensataan saa parin levyjä, kun kaksikin liikettä tarjosi niitä Bremboja, niissä oli yhden levyn hinta 400 Työn osuus oli aivan mitätön, reilun satasen, eikä sitä tosiaan ollut laskettu hintaan. Helpompi itse tilata tuolta Aerolta tai VilleP:n mainitsemasta mestasta osat kun löytää varmasti oikeat, ja viedä omilla osilla korjaamolle.

                            Jos siis nyt oikein ymmärsin Aeron sivuja niin tuo 118e oli per levy, kun automaattisesti lisää kaksi kpl ostoskoriin, mutta kuitenkin, halvat ovat nuihin tarjouksiin verrattuna.

                            Comment

                            • peto2
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jan 2007
                              • 8274
                              • Järvikylä (Nakkila)

                              #44
                              Originally posted by mEL0 View Post

                              No tuo ATE vois kyllä lähteä kokeiluun tällä kertaa, tarvii vaan kaivaa se alkup. osanumero jostain, kun tuntuis tuota tarjontaa olevan aika paljon tuolla aeromotorsillakin. Ei kyllä ole nuo hinnalla pilattu jos alle kolmeensataan saa parin levyjä, kun kaksikin liikettä tarjosi niitä Bremboja, niissä oli yhden levyn hinta 400 Työn osuus oli aivan mitätön, reilun satasen, eikä sitä tosiaan ollut laskettu hintaan. Helpompi itse tilata tuolta Aerolta tai VilleP:n mainitsemasta mestasta osat kun löytää varmasti oikeat, ja viedä omilla osilla korjaamolle.

                              Jos siis nyt oikein ymmärsin Aeron sivuja niin tuo 118e oli per levy, kun automaattisesti lisää kaksi kpl ostoskoriin, mutta kuitenkin, halvat ovat nuihin tarjouksiin verrattuna.
                              Atella on kätevä verkkokatalogi, mutta näissä voi olla lisävarusteena eri jarrut jotta varmista se kans.
                              -> https://web.tecalliance.net/ate/en/h...icleCountry=fi
                              F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
                              ex:
                              E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
                              Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
                              Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
                              Nakkaa privaa jos tarvetta.

                              Comment

                              • mEL0
                                Newbiemmer
                                • Mar 2023
                                • 17
                                • Tampere

                                #45
                                Originally posted by peto2 View Post

                                Atella on kätevä verkkokatalogi, mutta näissä voi olla lisävarusteena eri jarrut jotta varmista se kans.
                                -> https://web.tecalliance.net/ate/en/h...icleCountry=fi
                                Tänks! Täytyypä vilkasta.
                                Varmaan näkyis mdecoderissa jos ois jotkut erikoisemmat jarrut ruksittu? En ainakaan muista mitään mainintaa olleen mistään jarruista kun katselin ostaessa tuota varustelistaa.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎