Announcement

Collapse
No announcement yet.

F11 vetokoukku?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Driver22
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2006
    • 2098
    • *

    Originally posted by Clavurion View Post
    Joka tapauksessa ajonvakautuksen softassa mahdollinen kärrynveto on huomioitu erikseen. Voihan olla, että sulla kaikesta huolimatta ajonvakautus on ollut tietoinen kytketystä kärrystä tai sitten riittävän hankalia tilanteita ei ole päässyt muutoinkaan syntymään.
    Sähköt olen yleensä tehnyt yleissarjalla, eli ohjausvirta ryöstetään takavaloilta. Eli toisin sanoen auto ei ole mitenkään voinut tietää että kärry on perässä. Tilanteita on vuosien aikana riittänyt, koska 99% minun kärrynvedosta tapahtuu talvisaikaan. Mutta kuten sanoin en ole havainnut ongelmia asian kanssa.

    Enemmän siihen ajokäytökseen vaikuttaa sillä kuinka hyvin sen kärryn lastaa, eli massa mahdollisimman hyvin akselin päälle, kuitenkin pienellä aisapainolla. Pahimmillaan laitetaan paino liian perään ja aisanosto on sellainen tilanne mihin ei mikään ajonvakautus auta kun vaikka jarrutuksissa tai väistöissä kärry työntää auton perää sivulle.

    En sano että olisi turhaa tehdä kaikki viimeisen päälle niin että auto ymmärtää vetävänsä kärryä, mutta jos edes westfalian autokohtainen sähkösarja ei kommunikoi auton kanssa mitenkään niin se vahvistaa minun näkemystä siitä että kovin isoja muutoksia se ei tee ajonvakautuksen toimintaan... toki ärsyttäväähän se on aina parkkitutkaa olla kytkemässä pois.
    Last edited by Driver22; 04-08-2019, 20:45.
    F31 330D Xdrive M-Sport

    Comment

    • MakeH
      Bimmer Enthusiast
      • Feb 2004
      • 1170
      • Vantaa

      Mitäs tapahtuu, jos tuon tarvike koukkumodulin koodaa auton varustelistaan, onko siitä haittaa tai hyötyä? Vissiin tuon MACRO_TRAILER_COUPLING:n saa koodattua sitten NBT:hen?

      Edit: Itse itselleni vastaten, MACRO_TRAILER_COUPLING näkymän saa koodattua NBT:hen kunhan vain peruutuskamera löytyy.
      Last edited by MakeH; 06-08-2019, 08:00.

      Comment

      • Tobo
        Bimmer Rookie
        • Nov 2015
        • 33
        • Finland

        Originally posted by MajorDrake View Post
        Hmm. Mistät tiedät että auto ei tajua kärryä?
        Kokeileppa poistaa vaikka kärrystä joku takavalon polttimo niin siitä pitäisi tulla herja mittaristoon...

        Minkä ikäinen F10 on kyseessä ja mikä Westfalian sarja sinne laitettiin?
        LCI malliin käy eri...


        Olen kyllä useamman Westfaliankin johtosarjan asentanut F10/11 ja F15 bemareihin enkä ole kyseiseen ongelmaan törmännyt,
        tosin eipä noita ole tullut kärryn kanssa testattua vaan minulla on sitä varten pistokkeeseen laitettava testeri...
        Perehdyttyäni enemmän selvisi että sähkösarja oli vain ns yleismallin sarja eikä westfalian oma. Sarjan koodi on WYR993113R eli 13 napainen.

        Näistä näköjään oppii. Seuraavaan autoon hommaan kyllä westfalian koukun mutta yksilöllisen sähkösarjan erikseen vaikka maksais parisataa enemmän. Ohjeetkin olivat niin yleismalliset etten ite ainakaan olis osannut noita sähköjä niiden perusteella asentaa.

        Comment

        • Janzki
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2005
          • 4947
          • Lohja

          Westfalia myy aina noita koukkuja parilla eri variantilla.

          Irroitettava vaiko ei
          Sallittu vetomassa
          Sallittu massa koukulle
          Yksilösähköt vaiko yleis

          Noista kun sitten haarukoi sen omansa ja katsoo vielä yksilöidyt sähköt, tulee koukku väylään kuten pitääkin ja mm. Automaattikin tietää milloin vedetään jotain perseessä.
          Sähköposti.
          IG: janzki_

          Comment

          • Tobo
            Bimmer Rookie
            • Nov 2015
            • 33
            • Finland

            Originally posted by Janzki View Post
            Westfalia myy aina noita koukkuja parilla eri variantilla.

            Irroitettava vaiko ei
            Sallittu vetomassa
            Sallittu massa koukulle
            Yksilösähköt vaiko yleis

            Noista kun sitten haarukoi sen omansa ja katsoo vielä yksilöidyt sähköt, tulee koukku väylään kuten pitääkin ja mm. Automaattikin tietää milloin vedetään jotain perseessä.
            Kiinnostaisi tietää mitä eroa automaatti/auto tekee jos tajuaa kärryn? Eli miten auto rasittuu jos vedän nyt yleissähkösarjalla.

            Comment

            • touring39
              BTCF Member
              • May 2005
              • 3901
              • Kaarina

              Originally posted by Tobo View Post
              Kiinnostaisi tietää mitä eroa automaatti/auto tekee jos tajuaa kärryn? Eli miten auto rasittuu jos vedän nyt yleissähkösarjalla.
              Ei kai se mitään tajua. Kärry voi painaa 350 kg tai 2000 kg. Tomaatti käyttäytyy sitten kuorman ja maaston mukaan.
              Porsche Cayenne & VW Touareg V8 TDI 340/800

              Ex:
              e90 325iA -2010, F11 530dA X-drive M-Sport -2011, E46 325iA cab, F11 525dA X-drive, F10 530d X-drive M-Sport, E91 320dA x-Drive, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA LCI Individual, e61 530dA LCI Edition Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dA Touring, e39 523iA Touring, e30 320i

              Comment

              • fraatti
                Bimmer Enthusiast
                • Oct 2002
                • 4628
                • Tampere

                Originally posted by Tobo View Post
                Kiinnostaisi tietää mitä eroa automaatti/auto tekee jos tajuaa kärryn? Eli miten auto rasittuu jos vedän nyt yleissähkösarjalla.
                Käsittääkseni lootan hinausmoodi on hiukan kuin sportti, ajattaa suuremmilla kierroksilla ja vaihtaa myöhemmin korkeammilla kierroksilla. Samoin moottorijarrutus taitaa olla tehokkaampi.

                Samoin keulan jäähdytyssäleiköt lienee auki kokoajan tai ainakin aukeavat herkemmin joka pitänee moottoria viileämpänä.

                Lisäksi DSC:ssä löytyy "trailer stabilization control".
                "The system recognizes critical oscillations of the trailer by the DSC sensors and compensates for this through targeted brake intervention."

                Tuo on käsittääkseni tullut jo E60:ssä DSC8:sta eteenpäin eli tuo kait tunnistaa jos kärry alkaa heittelehtimään ja alkaa sitten tekemään temppujaan jotta kärry pysyisi hyppysissä.
                F11 535dX LCI
                Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                Comment

                • Tobo
                  Bimmer Rookie
                  • Nov 2015
                  • 33
                  • Finland

                  Eli järkeillen jos kuormaa on yli 500kg niin surutta vaan sporttimoodi päälle laatikosta ja järkevää ajoa. Ei liene järkeä vaihtaa johtosarjaa enää :think

                  Comment

                  • fraatti
                    Bimmer Enthusiast
                    • Oct 2002
                    • 4628
                    • Tampere

                    Originally posted by Tobo View Post
                    Eli järkeillen jos kuormaa on yli 500kg niin surutta vaan sporttimoodi päälle laatikosta ja järkevää ajoa. Ei liene järkeä vaihtaa johtosarjaa enää :think
                    Eiköhän se onnistu noinkin...
                    F11 535dX LCI
                    Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                    Comment

                    • touring39
                      BTCF Member
                      • May 2005
                      • 3901
                      • Kaarina

                      Originally posted by Tobo View Post
                      järkevää ajoa
                      Mun mielestä tossa oli asian ydin. Kyllä se elektroniikka hoitaa loput.
                      Porsche Cayenne & VW Touareg V8 TDI 340/800

                      Ex:
                      e90 325iA -2010, F11 530dA X-drive M-Sport -2011, E46 325iA cab, F11 525dA X-drive, F10 530d X-drive M-Sport, E91 320dA x-Drive, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA LCI Individual, e61 530dA LCI Edition Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dA Touring, e39 523iA Touring, e30 320i

                      Comment

                      • Janzki
                        Bimmer Enthusiast
                        • Aug 2005
                        • 4947
                        • Lohja

                        Originally posted by touring39 View Post
                        Mun mielestä tossa oli asian ydin. Kyllä se elektroniikka hoitaa loput.
                        Ja Siekkinen laatikon
                        Sähköposti.
                        IG: janzki_

                        Comment

                        • P.T.
                          Bimmer Rookie
                          • May 2019
                          • 67
                          • Oulu

                          [QUOTE=fraatti;4137620]Käsittääkseni lootan hinausmoodi on hiukan kuin sportti, ajattaa suuremmilla kierroksilla ja vaihtaa myöhemmin korkeammilla kierroksilla. Samoin moottorijarrutus taitaa olla tehokkaampi.

                          Jonkin verran olen vetänyt n. 1300 kg vene/traileripakettia 530 dx GT:llä ja en siinä ainakaan ole huomannut, että automaatti käyttäytyisi eri moodissa kärry perässä. Tuppaa NORMAL modessa mielestäni pitämään tasamaastossa kierroksia varsin alhaalla (1500 rpm tienoilla).

                          Koukku on kyllä tarvikekoukku, mutta mielestäni väyläkytkentäisellä sarjalla, koska tajuaa kytkeä peruutustutkan pois kärry perässä.

                          Ja vetohommissa tuo jarruja käyttävä vakkari on kyllä hanurista ainakin taloudellisen ajon näkökulmasta. Trailerin kanssa mennään mäkisessä maastossa jarrulla kaikki alamäet, jos vakkarilla ajaa. Eikä tuohon auta vaikka ottaisi adaptiivisen vakkarin pois päältä ja ajaisi "perinteisellä".
                          Last edited by P.T.; 15-08-2019, 11:27.
                          --
                          F07 530D GT xDrive

                          Comment

                          • fraatti
                            Bimmer Enthusiast
                            • Oct 2002
                            • 4628
                            • Tampere

                            Originally posted by P.T. View Post
                            Jonkin verran olen vetänyt n. 1300 kg vene/traileripakettia 530 dx GT:llä ja en siinä ainakaan ole huomannut, että automaatti käyttäytyisi eri moodissa kärry perässä. Tuppaa NORMAL modessa mielestäni pitämään tasamaastossa kierroksia varsin alhaalla (1500 rpm tienoilla).
                            Askissa lienee erilaisia karttapaketteja erilaisiin tilanteisiin vaikka kuinka. Nämä sitten määräävät kuinka aski käyttäytyy. Noista on varsin heikosti missään tietoa varsinkin tämän 8hp lootan osalta. Käyttäjän kannalta toivottavinta olisi aina että aski toimii niin ettei sen toimintaa huomaa. Paitsi jos haluaa esim sportilla...

                            Kaveri sanoi että huomasi että aski ei tarjoa kasia pesään samalla tavalla kuin normaalisti kun kärry on perässä.

                            Tässä on kuintenkin Jaguarin koulutusmatskusta jotain koskien vanhempaa 6HP askia. Luulisin että vastaavalla tavalla 8HP pelaa myös mutta ohjaus on vielä monimutkaisempi. F1X LCI:ssä muuten vaikuttaa navin karttapohja mutkissa vaihteiden vaihtoajankohtiin... Vaihdot pyritään mahdollisuuksien mukaan ajoittamaan muualle kuin mutkaan...



                            F11 535dX LCI
                            Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                            Comment

                            • fraatti
                              Bimmer Enthusiast
                              • Oct 2002
                              • 4628
                              • Tampere

                              No löytyi tuosta jotain 8HP askistakin kun tarpeeksi kollasi.

                              Samalla tavalla sieltä löytyy moodi trailerille.. (ja myös autopesulle on oma moodi.... estänee P:n kytkeytymisen kun auto liikkuu... )






                              lisää: https://www.newtis.info/tisv2/a/en/f...t-8hp/C2JNfr4s
                              F11 535dX LCI
                              Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                              Comment

                              • Istandam
                                Bimmer Rookie
                                • Apr 2011
                                • 69
                                • Suomi

                                Koukku vika viesti

                                Onkos kellään ollut sellaista ongelmaa, että tulee kärryn lampuista vika kojetauluun vaikka kärryä ei ole perässä? Äkkiseltään tuntuis joltain johtosarjan vialta..



                                Ja tämän saman saa vielä aina uudestaan aikaan että tekee täyskaasu kiihdytyksen punarajalle asti. Siis häly tulee kun höllää kaasun.. On pikkaisen ärsyttävä, kun kaistavahti tippuu samalla aina pois.
                                Last edited by Istandam; 22-12-2019, 15:39.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎