Lueskelin ketjun läpi niin tuli muutamia asioita mieleen. Itsellä kylläkin E sarjalainen (vielä toistaiseksi).
Olikos se niin että sähköpistokkeessa on mikrokytkin joka kertoo onko kärry perässä vai ei. Ja on 13 nap pistokkeessa pinnikin joka on maadoitettu kärryn pistokkeen sisällä tai kärryssä merkiksi siitä että kärry on kyrkettynä. Ohjainboksi toimii tämän tiedon varassa.
Voi toki olla että yleissarjassa noita ei ole toteutettu.
Tehdaskoukussa tulee lisänä tehokkaampi moottorin tuuletin ja sedanissa myös jäykemmät takajouset (autolla korotettu kokonaispaino kärryn kanssa). Ei taida kukaan noita laittaa jälkiasennuskoukun yhteydessä. Moottorihan lämpenee enemmän kärryä vedettäessä mutta Suomessa on sen verran viileää että pärjää varmaan ilmankin tehokkaampaa tuuletinta. Vuoristossa ja kuumemmissa maissa voi olla hyvinkin tärkeä.
Eli jos retrofittaa niin pelkällä koukulla selviää (voi olla että bmw liike tekee vain virallisia retrofittejä eli mm tuuletin vaihdetaan)
Aika moni laittaa edelleen 7 napaisia pistokkeita uusiin autoihin. Yleisenä infona tiedoksi että uudempia jarrullisia kärryjä ei saisi vetää 7 napaisella pistokkeella varustetulla autolla vaan pitää olla 13 napainen jotta ne peruutusvalotkin toimisi.
Koskee siis autoja jotka rekisteröity sen jälkeen kun peruutusvalot tuli jarrulliseen kärryyn pakolliseksi.
Tosin tätähän ei kukaan valvo ja suurimmalla osalla on jarruton kärry jolloin asialla ei ole merkitystä. Mutta jos vaikka vuokraa tuorehkon Dino nosturin niin asialla voi olla merkitystä.
Tuo sähköisesti taittuva koukku on tosiaan vikaherkempi. Nykyään saa kuitenkin uuden hammasrattaan rikkoutuneen tilalle joten koko koukkua ei ole pakko uusia. (Ainakin E sarjassa. Kait tuo on sama F:ssä).
Minulla olisi irrallinen rikkinäinen koukku joka oli tarkoitus kunnostaa mutta eipä saa aikaiseksi.
Olikos se niin että sähköpistokkeessa on mikrokytkin joka kertoo onko kärry perässä vai ei. Ja on 13 nap pistokkeessa pinnikin joka on maadoitettu kärryn pistokkeen sisällä tai kärryssä merkiksi siitä että kärry on kyrkettynä. Ohjainboksi toimii tämän tiedon varassa.
Voi toki olla että yleissarjassa noita ei ole toteutettu.
Tehdaskoukussa tulee lisänä tehokkaampi moottorin tuuletin ja sedanissa myös jäykemmät takajouset (autolla korotettu kokonaispaino kärryn kanssa). Ei taida kukaan noita laittaa jälkiasennuskoukun yhteydessä. Moottorihan lämpenee enemmän kärryä vedettäessä mutta Suomessa on sen verran viileää että pärjää varmaan ilmankin tehokkaampaa tuuletinta. Vuoristossa ja kuumemmissa maissa voi olla hyvinkin tärkeä.
Eli jos retrofittaa niin pelkällä koukulla selviää (voi olla että bmw liike tekee vain virallisia retrofittejä eli mm tuuletin vaihdetaan)
Aika moni laittaa edelleen 7 napaisia pistokkeita uusiin autoihin. Yleisenä infona tiedoksi että uudempia jarrullisia kärryjä ei saisi vetää 7 napaisella pistokkeella varustetulla autolla vaan pitää olla 13 napainen jotta ne peruutusvalotkin toimisi.
Koskee siis autoja jotka rekisteröity sen jälkeen kun peruutusvalot tuli jarrulliseen kärryyn pakolliseksi.
Tosin tätähän ei kukaan valvo ja suurimmalla osalla on jarruton kärry jolloin asialla ei ole merkitystä. Mutta jos vaikka vuokraa tuorehkon Dino nosturin niin asialla voi olla merkitystä.
Tuo sähköisesti taittuva koukku on tosiaan vikaherkempi. Nykyään saa kuitenkin uuden hammasrattaan rikkoutuneen tilalle joten koko koukkua ei ole pakko uusia. (Ainakin E sarjassa. Kait tuo on sama F:ssä).
Minulla olisi irrallinen rikkinäinen koukku joka oli tarkoitus kunnostaa mutta eipä saa aikaiseksi.
Comment