Announcement

Collapse
No announcement yet.

G30/G31 kysymyksiä ja vastauksia

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Kiding
    Bimmer Rookie
    • Dec 2015
    • 172
    • Tamperkele

    Mistä löytyy sisäilman lämpötila anturi? Edellisessä E61 mallissa se oli sen pienen ritilän takana ilmastoinnin nappien vieressä....
    BMW E61 530D 2008

    Comment

    • JaniLap
      BTCF Member
      • Sep 2012
      • 2554
      • Tampere

      Originally posted by Kiding View Post
      Mistä löytyy sisäilman lämpötila anturi?
      G-sarjalaisessa ne sijaitsevat hieman syvemmällä keskellä ja kummankin puolen puhallinkanavissa.
      N57D30O1 - B47D20O0 - N47D20O1- M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
      BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja muita juttuja. Myös etäyhteydellä
      Webasto ja Eberspächer vikadiagnostiikka.
      Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
      Tampere

      Comment

      • _Bäri_
        Bimmer Fanatic
        • Dec 2014
        • 911
        • Turku

        Mitäs vaihtoehtoja 520d xdrive ohjelmoimiseen olisi? Kiinnostaisi mhd? Tyylinen. Missä voisi lennosta vaihdella karttaa yms. Vieläkö uskaltaa perinteisiä ohjelma pajoja käyttää?
        G30 520d Xdrive -19 & BMW K1200S

        Ex:
        E61 535dA -05
        E91 320dA -06
        E53 X5 3.0dA - 03
        E39 535iA -01
        E39 520i -97
        E39 530dA - 00

        Comment

        • nappe74
          Bimmer Enthusiast
          • Jun 2005
          • 2842
          • South Carelia

          Originally posted by _Bäri_ View Post
          Mitäs vaihtoehtoja 520d xdrive ohjelmoimiseen olisi? Kiinnostaisi mhd? Tyylinen. Missä voisi lennosta vaihdella karttaa yms. Vieläkö uskaltaa perinteisiä ohjelma pajoja käyttää?
          Kannattaa ottaa huomioon tämä kun optimointia suunnittelee… —>

          edit: yritin lisätä IS:n uutislinkin tulevaan uuteen lakiin joka tiukentaa optimointien sääntöjä…
          Last edited by nappe74; 10-05-2024, 19:39.
          G30 530e xDrive A M-Sport -20

          ex-Bimmerit:
          F10 525dA xDrive M-Sport -13
          E21 316 -80
          E91 330xdA M-Sport -06
          E53 X5 3.0iA Sport -04
          E91 335xiA M-Sport -08
          E60 530iA M-Sport -06
          E36 320i Cabriolet M-Sport -96
          E91 320d -06
          E39 530iAT M-Sport -01
          E36 328iA -96
          E39 528iA -96
          E36 325i -92

          Comment

          • U. Turhapuro
            Bimmer Enthusiast
            • Nov 2002
            • 1158

            Luin IS:n uutisen ja sen perusteella taitaa mennä lähes kaikki ohjelmoidut autot laittomiksi ja perään tulee rahallinen muistutus sen olemassa olosta

            Comment

            • _Bäri_
              Bimmer Fanatic
              • Dec 2014
              • 911
              • Turku

              Juuri tuon takia lennosta vaihdettava kartta olisi kätevä. Toki uskaltaako optimointeja kukaan enää myydä, jos myymisestäkin rangaistaan?
              G30 520d Xdrive -19 & BMW K1200S

              Ex:
              E61 535dA -05
              E91 320dA -06
              E53 X5 3.0dA - 03
              E39 535iA -01
              E39 520i -97
              E39 530dA - 00

              Comment

              • makebm5
                Bimmer Enthusiast
                • May 2009
                • 1152
                • Kainuu

                Originally posted by U. Turhapuro View Post
                Luin IS:n uutisen ja sen perusteella taitaa mennä lähes kaikki ohjelmoidut autot laittomiksi ja perään tulee rahallinen muistutus sen olemassa olosta
                Onhan ne laittomia nytkin. Melkoinen oikeusmurha jos pelkkä epäilys johtaisi liikennevirhemaksuun ilman kunnollista näyttöä.
                BMW 530e xDrive, BMW E89 35is
                Ex E39 M5,335i E92, F10 535i, F01 730d, M550d, F01 750d, F13 650i, G11 730xD, E93 335i

                Comment

                • JaniLap
                  BTCF Member
                  • Sep 2012
                  • 2554
                  • Tampere

                  Originally posted by makebm5 View Post
                  Melkoinen oikeusmurha jos pelkkä epäilys johtaisi liikennevirhemaksuun ilman kunnollista näyttöä.
                  Pelotevaikutusta tällä pyritään edistämään. Jos ajoneuvon pakokaaasupäästöihin vaikuttavat komponentit ovat katsastustilanteessa paikallaan, mittaustuloksiin perustuva näyttötaakka on valvovalla katsastusviranomaisella ja asiaa ei tee ainakaan yhtään helpommaksi se, ettei räpeltämättömistä saman verran ajetuista ajoneuvoista ole vertailukelpoista tilastotietoa käytettävissä mikäli esim. typenoksidipitoisuuksia tms. aiemmin seuraamatonta tietoa ryhdyttäisiin mittaamaan valvontatoimenpiteenä. Kuinka moni nykyinen räpeltämätön polttomoottoriauto läpäisee katsastuksen alkuperäisillä tyyppihyväksyntätietoihin kirjatuilla raja-arvoilla esim. 250 tkm ajettuna, ja edelleen millainen sanktiojärjestelmä tätä varten tulisi luoda.
                  N57D30O1 - B47D20O0 - N47D20O1- M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
                  BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja muita juttuja. Myös etäyhteydellä
                  Webasto ja Eberspächer vikadiagnostiikka.
                  Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
                  Tampere

                  Comment

                  • makebm5
                    Bimmer Enthusiast
                    • May 2009
                    • 1152
                    • Kainuu

                    Originally posted by JaniLap View Post

                    Pelotevaikutusta tällä pyritään edistämään. Jos ajoneuvon pakokaaasupäästöihin vaikuttavat komponentit ovat katsastustilanteessa paikallaan, mittaustuloksiin perustuva näyttötaakka on valvovalla katsastusviranomaisella ja asiaa ei tee ainakaan yhtään helpommaksi se, ettei räpeltämättömistä saman verran ajetuista ajoneuvoista ole vertailukelpoista tilastotietoa käytettävissä mikäli esim. typenoksidipitoisuuksia tms. aiemmin seuraamatonta tietoa ryhdyttäisiin mittaamaan valvontatoimenpiteenä. Kuinka moni nykyinen räpeltämätön polttomoottoriauto läpäisee katsastuksen alkuperäisillä tyyppihyväksyntätietoihin kirjatuilla raja-arvoilla esim. 250 tkm ajettuna, ja edelleen millainen sanktiojärjestelmä tätä varten tulisi luoda.
                    Pelottelusta varmasti kysymys ja heitetään epämääräinen sumuverho isoilla sanktioilla ilmaan. Toisaalta eipä itseä haittaisi järjettömillä savumäärillä varustettujen autojen poistuminen liikenteestä.
                    Ei varmaan noin tarkalle tasolle mittaukset mene mutta se että pystytäänkö ohjelmistojen muutokset todentamaan. Jatkossa katsastus kestää sen 1h ja tutkitaan kaikki 500e hintalapulla.
                    Käytännössä katsastuksesta tulee hylky jos tällainen päästömanipulaatio havaitaan. Tien päällä sitten poliisi voi määrätä liikennevirhemaksun.
                    Last edited by makebm5; 12-05-2024, 06:33.
                    BMW 530e xDrive, BMW E89 35is
                    Ex E39 M5,335i E92, F10 535i, F01 730d, M550d, F01 750d, F13 650i, G11 730xD, E93 335i

                    Comment

                    • Kiding
                      Bimmer Rookie
                      • Dec 2015
                      • 172
                      • Tamperkele

                      Paljonko 520d adblue range on täydellä tankilla?
                      BMW E61 530D 2008

                      Comment

                      • Shuko
                        Bimmer Fanatic
                        • May 2004
                        • 733
                        • Forssa

                        Originally posted by Kiding View Post
                        Paljonko 520d adblue range on täydellä tankilla?
                        Viisaammat korjatkoon, mutta eikös se ole luokkaa 12l ja 15k km?
                        G31 520d M-Sport '18
                        Ex: E61 530dA M-Sport, E38 750i, E32 740, E32 735iA Kailine

                        Comment

                        • _Bäri_
                          Bimmer Fanatic
                          • Dec 2014
                          • 911
                          • Turku

                          En oo tota toiminta logiikkaa ymmärtänyt. Omalla olen ajanut 17tkm, lisäämättä vielä adblueta. Täyttömääräksi näyttää nyt 9l ja range olisi 6500km. Välillä syö enenmän. Ja nyt tuo range on ollu samana ~2000km ajan. Joku fiksumpi vois kertoa, millon tuo ruiskuttaa ureaa joukkoon?
                          G30 520d Xdrive -19 & BMW K1200S

                          Ex:
                          E61 535dA -05
                          E91 320dA -06
                          E53 X5 3.0dA - 03
                          E39 535iA -01
                          E39 520i -97
                          E39 530dA - 00

                          Comment

                          • JaniLap
                            BTCF Member
                            • Sep 2012
                            • 2554
                            • Tampere

                            Originally posted by _Bäri_ View Post
                            En oo tota toiminta logiikkaa ymmärtänyt.
                            SCR-järjestelmä on aktiivisesti käytössä kun SCR-katalysaattorin lämpötila on vähintään 200 celsiusastetta, jolloin moottorinohjausyksikkö säätää urealiuoksen syöttömäärää ruiskutettavaksi SCR-katalysaattoriin hyödyntämällä typpioksidiantureilta saapuvaa tietoa pakokaasun typenoksidipitoisuudesta.
                            N57D30O1 - B47D20O0 - N47D20O1- M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
                            BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja muita juttuja. Myös etäyhteydellä
                            Webasto ja Eberspächer vikadiagnostiikka.
                            Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
                            Tampere

                            Comment

                            • _Bäri_
                              Bimmer Fanatic
                              • Dec 2014
                              • 911
                              • Turku

                              Originally posted by JaniLap View Post

                              SCR-järjestelmä on aktiivisesti käytössä kun SCR-katalysaattorin lämpötila on vähintään 200 celsiusastetta, jolloin moottorinohjausyksikkö säätää urealiuoksen syöttömäärää ruiskutettavaksi SCR-katalysaattoriin hyödyntämällä typpioksidiantureilta saapuvaa tietoa pakokaasun typenoksidipitoisuudesta.
                              Millasen ajomatkan katalysaattori tarvii lämmitäkseen tarpeeksi? Onko autossa älyä, joka lämmittää tuon? Voiko tuota jotenkin ajossa huomata?
                              G30 520d Xdrive -19 & BMW K1200S

                              Ex:
                              E61 535dA -05
                              E91 320dA -06
                              E53 X5 3.0dA - 03
                              E39 535iA -01
                              E39 520i -97
                              E39 530dA - 00

                              Comment

                              • JaniLap
                                BTCF Member
                                • Sep 2012
                                • 2554
                                • Tampere

                                SCR-katalysaattori lämpiää samalla periaatteella kuin muutkin katalysaattorit, eli passiivisesti pakokaasun mukanaan tuomalla lämpöenergialla. Ympäristöolosuhteilla ja ajotavalla on luonnollisesti merkitystä lämpiämisnopeuteen, mutta järjestelmän toiminta on suunniteltu siten, ettei Frau Müllerin tarvitse uhrata ajatustakaan sen toiminnasta varmistuakseen. Häririötilanteissa iDriveen tulee ilmoitus että järjestelmässä on jotakin poikkeuksellista tai urealiuos on loppumassa.
                                N57D30O1 - B47D20O0 - N47D20O1- M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
                                BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja muita juttuja. Myös etäyhteydellä
                                Webasto ja Eberspächer vikadiagnostiikka.
                                Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
                                Tampere

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎